Siedem grzechów głównych według Yoast
Zarządzasz treścią na stronie opartej o silnik WordPress? Zapewne tak, bo obecnie jest to najpopularniejszy CMS na całym świecie, nasz kraj nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem. Jeśli więc jeszcze nie zauważyłeś możliwości, jakie daje twórcom treści wtyczka Yoast, najwyższa pora to zmienić. Dzięki tej pomocy strony na jakich publikujesz, będą nie tylko przyciągały odbiorców, ale również pomogą w zapewnieniu odpowiedniego poziomu pod względem wymogów SEO. Czy musimy tłumaczyć, jakie pozytywne skutki to wszystko niesie? Z całą pewnością nie, ale zdecydowanie warto sprawdzić, czy w pełni moc wtyczki będzie wykorzystana. Zobacz, w jaki sposób dzięki poradom Yoast strona stanie się przyjazna odbiorcom i wyszukiwarkom.
Dlaczego to ważne?
Jeśli przyjrzeć się temu, co oferuje Yoast swoim użytkownikom, szybko można zauważyć, że przede wszystkim nie jest to jedynie narzędzie do sprawdzania występowania słów kluczowych. Owszem, są one istotne tak jak np. zadbanie o odpowiednie nasycenie tekstu, bo przecież nie może być słów kluczowych nadmiar. ale również zmierza w stronę lepszej organizacji samego tekstu. Chodzi o zakładkę Czytelność, czyli zbiór podpowiedzi, skierowanymi do tych, którzy chcą przyciągać swoimi treściami. Wszystko to zgodnie z najnowszymi wymogami Google, co wpływa na pozycjonowanie witryny. Czy korzystałeś z jej funkcji?
Tekst musi być czytelny
Zachowanie równowagi pomiędzy treścią interesującą czytelnika i wymogami stawianymi przez Google jest tutaj kluczowe. Yoast pomaga w tworzeniu odpowiednio zbudowanej treści, bo w sieci treść musi posiadać odpowiednią formę. Z tego powodu przygotowaliśmy listę obszarów, jakie należy wziąć pod uwagę podczas pisania.
7 sprawdzanych obszarów w Yoast
- Zdania następujące
- Słowa łączące
- Długość zdań
- Długość akapitu
- Rozmieszczenie nagłówków mniejszego rzędu
- Strona bierna
- Metoda flesza
Te obszary Yoast SEO sprawdza i jednocześnie oferuje konkretne podpowiedzi, dzięki czemu możesz podjąć działanie. Te wskazówki mają na celu zwiększenie poziomu łatwości czytania. Jeśli uważnie przyjrzeć się wszystkiemu, co składa się na ogólną ocenę tekstu, można przekonać się o konieczności ewentualnych poprawek. Lista ta pozwala zastanowić nad zmianami, dzięki czemu na przykład w swojej praktyce będziesz lepszy i z całą pewnością unikniesz zdań podobnych do tego, który właśnie czytasz. Nie wierzysz? Zobacz, czy robisz te popularne błędy. Dowiedz się, w jaki sposób można poprawić czytelność tekstu zamieszczonego na firmowej witrynie internetowej.
1. Zdania następujące
Wydaje się to być banalne. Tak to przecież jest, że zdania muszą następować po sobie. Takie są zasady pisania, bez względu na to, w jakim języku piszesz. Jeśli zatem Yoast mówi, że warto zrobić poprawki, to przejrzyj tekst jeszcze raz. Być może faktycznie wybrane słowa zbyt często powtarzają się w tekście. Nieświadomie nawet wiele osób zdania w jednym akapicie zaczyna tak samo, wpadając w pewną rutynę. Oczywiście ,niekiedy ta powtarzalność jest uzasadniona, bo chcesz w danym momencie zwrócić uwagę odbiorcy na konkretny temat. Yoast SEO podpowiada, ale nie decyduje. Przede wszystkim zachowaj zdrowy rozsądek przy wprowadzaniu zdań.
Publikując określone treści w sieci zależy nam na jednym: chcemy być zauważeni. Nie chodzi jednak o łechtanie ego. Prowadząc stronę internetową zależy nam na tym, aby treści dotarły do dużego grona odbiorców. Pisząc na jakiś temat, lub przygotowując daną usługę, jesteśmy jej pewni i chcemy, żeby poszła w świat. Często jest to również sposób na zarobek, wtedy ilość odbiorców ma jeszcze większe znaczenie. Dlatego coraz większą popularność zyskuje wtyczka Yoast SEO, która pozwala nam dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Sama wtyczka jednak nie zagwarantuje nam sukcesu, dlatego dobrze jest zwrócić uwagę na poniższą ofertę.
Pozycjonowanie to obecnie swojego rodzaju obowiązek w sieci. Tekst na stronie musi być nie tylko czytelny i dostosowany do potrzeb internautów. Powinien również zawierać określone frazy kluczowe, dzięki którym robot odpowiedzialny za przygotowanie wyników w wyszukiwarce będzie w stanie skojarzyć treść z naszej strony z zapytaniem, wprowadzonym przez internautę. Dzięki temu nasza strona pojawi się na górze listy wyników wyszukiwania, co zwiększy szansę, że internauta zechce ją odwiedzić. Jest to jedna z najpopularniejszych metod zwiększania ruchu na stronie, która w dodatku przynosi bardzo dobre efekty.
Dla osób, którym zależy na profesjonalnym podejściu do pozycjonowania, polecany jest konsulting seo. Dzięki temu specjalista, który dobrze zna zasady rządzące internetem, będzie w stanie dostosować naszą witrynę do potrzeb odbiorcy oraz do tego, w jaki sposób działa wyszukiwanie. Konsulting seo jest obecnie bardzo popularny, a usługa pochodząca z profesjonalnej firmy jest w stanie przynieść bardzo dobre efekty. Nie chodzi tutaj o samo pozycjonowanie, konsulting seo obejmuje również przekazanie danych, dotyczących aktualnych trendów i tego, w jaki sposób internauci wpisują określone zapytania – dostosowanie słów kluczowych, do tych, które dominują w wyszukiwaniach znacznie zwiększa ilość odwiedzin na stronie internetowej.
Jeżeli na naszej stronie internetowej, mimo podejmowanych działań, dalej panuje stosunkowo niewielki ruch, oznacza to, że problem może być zdecydowanie bardziej złożony. W takiej sytuacji doskonale sprawdzi się audyt seo, który jest pełną analizą, dotyczącą widoczności strony, jej interakcji z robotem wyszukiwarki, struktury witryny oraz linkowania zewnętrznego. Jeżeli problem znajduje się w którejś z tych części, zwykle może być trudny do zauważenia gołym okiem. Dzięki danym z audytu seo można jednak go znaleźć i skutecznie rozwiązać – audyt seo znajduje nie tylko problem, ale również sposób jego usunięcia.
Gdy zależy nam wypromowaniu określonego produktu, czy udostępnieniu danej treści masowemu odbiorcy, nie musimy poprzestawać na działaniach z pozycji samej strony internetowej. Można zdecydować się na reklamy google adwords, dzięki którym strona internetowa pokaże się znacznie większej ilości internautów. Jeżeli reklama jest odpowiednio przygotowana, efekty jej wdrożenia mogą być kolosalne, a serwis ma szansę stać się jednym z najbardziej popularnych.
2. Słowa łączące
Podobnie jak w punkcie pierwszym, również tutaj trzeba zachować odpowiednią równowagę. Chodzi o to, aby używać słów, wskazujących na bezpośrednie związki między zdaniami. Podczas pisania używaj różnego rodzaju łączników, które będą wywierały określony skutek na odbiorcę. Spójność tekstu, którą właśnie zapewnią, spójniki, jest niezwykle ważna dla odbioru tekstu przez osobę czytającą. Nie bój się zatem używać takich słów, jak: “gdyż, jeżeli, ponieważ, ponadto, na przykład, zatem, innymi słowy” i brzmiących podobnie. Dzięki nim osiągniesz płynność odbioru tekstu, dlatego też warto używać spójników wynikowych lub warunkowych. Przekonasz się o tym, jeżeli to zrobisz w swoim następnym tekście. Działają one na odbiorcę tak wspaniale, ponieważ są do tego celu stworzone. Wielu czytelników nawet nie zauważa ich, gdyż w tekście przygotowanym przez dobrego twórcę one po prostu pchają całą akcję do przodu. Ponadto oferują coś, co pozwala na osiągnięcie dobrych rezultatów w innych kategoriach sprawdzanych przez Yoast SEO.
3. Długość zdań
Na pozór w tym wypadku wszystko jest jasne. Zdania składające się z ponad dwudziestu wyrazów mogą okazać się zbyt niezrozumiałe dla czytelnika, który będzie odbiorcą tekstu. Jeżeli zatem chcesz zadbać o to, by tekst był łatwiej zrozumiały, spróbuj właśnie pisać krótszymi zdaniami, one nadają tempo odbioru. Oczywiście, niekiedy to nie będzie konieczne, ale warto o tym pamiętać. Tworzenie treści internetowych jest bowiem czymś zupełnie innym niż pisanie powieści. Jeszcze nie raz zauważysz, że krócej oznacza przede wszystkim jaśniej.
4. Długość akapitu
W tym wypadku również idzie o to, by czytelnik nie miał problemów ze zrozumieniem. Bez względu na to, o czym piszesz, musisz mieć przed oczyma jedną zasadę. Odbiorca nie oczekuje powieści, zazwyczaj szuka konkretnej informacji na dany temat. Dlatego warto unikać długich i skomplikowanych bloków tekstów psujących odbiór. Jeżeli artykuł będzie czytany na telefonie w drodze do pracy musi być wygodny do skanowania wzrokiem. Inaczej po prostu odbiorca ucieknie.
5. Rozmieszczenie śródtytułów
Jeżeli już mowa o długości bloków tekstu, warto wspomnieć w tym miejscu o tym, że między nimi muszą być śródtytuły. Tekst warto przełamywać, nie tylko dlatego by był bardziej zrozumiały, ale również po to, by umożliwić odbiorcy szybsze czytanie. Znów wracamy w tym momencie do różnic pomiędzy czytaniem powieści a artykułu umieszczonego na jakieś witrynie internetowej. Bez względu na temat dany tekstu, dobrą taktykę będzie jego odpowiednie formatowanie. Ludzie skanują strony w poszukiwaniu szybkiej i dokładnej informacji. Z tego powodu zadbać, by mogli łatwo odnaleźć interesujące ich fragmenty. Nie warto przy tym martwić się, że skraca to ich czas przebywania w witrynie. Jeśli odbiorca znajdzie treść godną uwagi i podaną w odpowiedniej formie, zapewne wróci lub poleci stronę innym. Oznacza to w efekcie większą całkowitą ilość wejść na stronę, prawda?
6. Strona bierna
Czytanie o tym, co się wydarzyło, może przybierać dwojaki charakter – bezstronnie medialny lub osobiście zaangażowany. O ile w telewizji bezstronność wciąż jeszcze jest uważana za zaletę, o tyle w internecie wręcz przeciwnie. Musisz być autentyczny, inaczej nie będzie nikogo zainteresowanego w tym, by czytać jakikolwiek tekst. Dlatego dwa razy przemyśl rozpoczęcie pisania, jeżeli rzecz jasna chcesz dotrzeć do odbiorców.
Używanie strony biernej jest oczywiście dozwolone w pewnych rodzajach tekstów, niemniej gdy efektem ma być stworzenie interesującego tekstu obdarzonego łatwością odbioru, mija się kompletnie z celem. Przecież nikt nie chce czytać o tym, że tekst został napisany przeze mnie. Każdego interesuje jak ja piszę tekst, prawda? Ten prosty przykład sprawia, że możesz zobaczyć, jak na pewno nie można pisać.
Oczywiście, w pierwszej chwili będzie to trudne, przyzwyczajeni jesteśmy od czasów szkolnych do tego, że warto używać pewnych sformułowań po to, by tekst był bardziej ważny. To działa wtedy, gdy chcesz zaoferować coś osobom, które tego stylu mówienia czy pisania sami używają. Na forum młodych matek raczej jednak krasomówstwo nie będzie dobrym rozwiązaniem. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb, przecież nasz odbiorca jest najważniejszy. Gdy wybierasz temat, tworzysz personę, więc tym bardziej pomyśl też o tym, w jakim języku ona mówi i dostosuj przekaz. Proste, prawda?
7. Łatwość czytania wzorem Flescha
To wszystko, o czym cały czas czytasz, prowadzi do jednego miejsca. Razem przeszliśmy drogę, by pokazać, że pisanie z uwzględnieniem wymagań człowieka i robota algorytmu ma sens. Jeśli nadal to czytasz, to znaczy że w praktyce zrobiliśmy to, o czym piszemy. Ten cel ma nawet wzór, ale zasadniczo nie trzeba się go uczyć na pamięć. Flesch zauważył, że na łatwość odbioru przekłada się zależność pomiędzy długością zdań i wyrazów. Im dłuższe słowa, składające się z większej ilości sylab, tym gorzej. Długie słowa w długich zdaniach to coś, co tym bardziej nie jest dobre. Długie akapity zaś, złożone ze zdań tasiemcowo wijących się na kilka linijek, przy trzech zaledwie wyrazach na wers, to koszmar.
Yoast SEO to tylko wskazówki
Podobnie jak wielokrotnie już pisaliśmy wyżej, cała rzecz polega na tym, by znaleźć równowagę pomiędzy tym, co chcesz napisać i tym, czego odbiorca poszukuje w danej chwili. Trudność ta jest możliwa do przezwyciężenia, trzeba jednak pamiętać o tych wszystkich regułach i, przede wszystkim, umieć je zastosować w praktyce codziennego tworzenia treści. Łatwość czytania, którą można zauważyć w wynikach analizy tekstu przez wtyczkę Yoast SEO, przekłada się bezpośrednio na popularność tekstu. Trudno jednak osiągnąć to w praktyce, bo przecież gdyby samo narzędzie dawało taką moc, byłoby zupełnie inaczej na świecie. Staraj się pisać w taki sposób, by odbiorcy zrozumieli. Treść na witrynie internetowej nie ma być żywym dowodem erudycji. Tam, gdzie to tylko możliwe, staraj się raczej sięgać po słowa potoczne, odrzucając hermetycznie naukowe lub stricte profesjonalne. Chyba że masz publiczność, dla których musisz tworzyć teksty napisane językiem urzędowym.
Poznaj zasady, aby je łamać
Wypisane powyżej siedem podpowiedzi, jakie Yoast SEO daje swoim użytkownikom, nie jest oczywiście dekalogiem prawd ostatecznych. Warto pamiętać o tym, że głównym celem jest dotarcie do potencjalnego odbiorcy. Jeśli chcesz dołączyć do pewnych ludzi, to najpierw sobie ich wyobrażasz, prawda? Skoro dostosowujesz temat do ich oczekiwań, warto również zadbać o to, by forma tekstu była na tym samym poziomie. Warto pamiętać o tym, że najlepiej znasz swoją publiczność. Dlatego wszystkie podane wskazówki musisz stosować z umiarem.
Zasada złotego środka
Złoty środek to właśnie to, czego potrzebujesz, by twoje teksty były atrakcyjne dla czytelników tak samo jak przyjazne robotom tworzącym ramy wytycznych SEO. Nie jest to niemożliwe do osiągnięcia, wymaga jednak określonej praktyki. Zielone światła oferowane przez Yoast SEO pozwalają poruszać się po krętych ścieżkach tworzenia atrakcyjnych w odbiorze treści nieco bardziej swobodnie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że kierunek jazdy wyznaczają zupełnie inne narzędzia, a inni użytkownicy dróg wymagają stosowania zasady ograniczonego zaufania.
Skorzystaj z oferty pozycjonowanie w Twoim mieście. Zwiększ ruch na swojej stronie i zyskaj nowych klientów!