Skuteczne pozycjonowanie na zagranicznym rynku
Twoja firma szykuje się do ekspansji zagranicznego rynku? W takim razie jest kilka kwestii, które zdecydowanie musisz wziąć pod uwagę, jeśli myślisz o pozycjonowaniu swojej strony w tamtejszym języku. W innym wypadku o sukces może być ciężko.
Przede wszystkim miej na uwadze to, że każdy kraj ma swoje zwyczaje, nawyki i przyzwyczajenia. To bardzo ważne na przykład w kontekście tworzenia treści. Czasami dobry tekst sprzedażowy po polsku straci na sile, gdy przetłumaczymy go na obcy język. To samo tyczy się fraz kluczowych. Hasła, które rankują w Polsce, mogą kompletnie nie sprawdzić się na przykład na rynku niemieckim. Dlatego ważna jest elastyczność i dobre dopasowanie się do realiów. Inaczej konkurencja będzie po prostu lepsza.
Zwróć również uwagę na samą wyszukiwarkę. W Polsce używamy w zasadzie jedynie Google, jednak w innych państwach popularne będzie również Yahoo, Bing, DuckDuckGo czy Yandex. Ba, nawet w przypadku samego Google trzeba pamiętać o tym, że ważna jest końcówka – .pl, .de, .it. Naszą stronę musimy dopasować do wersji językowej wyszukiwarki. Wierz mi, nie dla każdego było to od samego początku oczywiste.
Ile znaczy dobry link
Wchodząc na zagraniczny rynek musisz mieć świadomość tego, że trzeba będzie zbudować autorytet Twojej strony w oczach Google. Gdy chcemy zbudować wysoki ranking naszej domeny w Polsce, zdobywamy dla niej wysokiej jakości polskie linki. To samo tyczy się linków zagranicznych. Jeśli marzy Ci się ekspansja na rynek włoski, to właśnie linki z włoskich stron będziesz musiał pozyskać. Nie przejmuj się, dobrze wiem, w jaki sposób to zrobić.
Dlaczego nie można zagranicznej strony wzmacniać polskimi linkami? Cóż, to mogłoby doprowadzić do niepożądanych konsekwencji. Na przykład Google mogłoby potraktować naszą stronę jako polską, co doprowadziłoby do spadków pozycji na włoskim rynku.
Zamów bezpłatną wycenę
Wystarczy, że prześlesz mi adres swojej strony WWW, a w ciągu 8h skontaktuje się z Tobą, by omówić rekomendowane działania i wycenę usługi pozycjonowania zagranicznego dla Ciebie.
Co zyskasz pozycjonując stronę za granicą?
Przede wszystkim zaczniesz budować swoją markę na zupełnie nowym rynku, co otwiera wiele możliwości. Jeśli nie planujesz ekspansji na cały kraj, a jedynie dany region, wówczas pozycjonowanie zagraniczne można połączyć z pozycjonowaniem lokalnym. W ten sposób osiągniemy najlepszy efekt, trafiając do naszej grupy docelowej.
Współpracując ze mną otrzymasz gwarancję dobrze dopasowanej strony do oczekiwań danego rynku. Posiadam doświadczenie z pozycjonowania stron zagranicznych, dzięki czemu wiem, w jaki sposób wdrażać działania SEO poza Polską. Przeanalizuję Twoją potencjalną konkurencję, stworzę plan na rozwój strony, dzięki któremu zwiększy się na niej ruch, co z kolei zaowocuje lepszą sprzedażą.
Wiem, jakich treści oczekują klienci, jakich linków potrzeba Twojej stronie, aby piąć się na szczyt rankingu w wyszukiwarce. Jestem świadom tego, że dobrze dobrana strategia SEO może zdziałać naprawdę wiele. Dzięki moim usługom będziesz mógł skupić się na innych częściach rozwoju swojego biznesu, nie musząc martwić się o to, w jaki sposób zwiększyć ruch na obcym rynku.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.
Jak przygotować się do SEO poza Polską?
Pozycjonowanie zagraniczne. Jak przygotować się do SEO poza Polską?
Wiele polskich firm pragnie dziś dotrzeć do klientów z Unii Europejskiej i z całego świata. Do odniesienia sukcesu marketingowego na zagranicznych rynkach konieczne jest oczywiście przeznaczone dla nich pozycjonowanie stron internetowych.
Specyfika rynkowa SEO zagranicą jest przy tym odmienna, niż w Polsce – wykształcił się więc osobny dział SEO określony jako pozycjonowanie zagraniczne. Marketing w Internecie zagranicą wymaga nie tylko wielu dodatkowych wysiłków, ale też zmiany przyzwyczajeń – dobrą wiadomością jest jednak to, że pozycjonowanie zagraniczne jest często łatwiejsze, niż krajowe. W przypadku pozycjonowania zagranicznego mamy często do czynienia z mniejszą niż w Polsce konkurencją przy wyższych stopach zwrotu kosztów inwestycji w pozycjonowanie strony.
Działania on-site i off-site w pozycjonowaniu zagranicznym
Działania on-site i off-site w pozycjonowaniu zagranicznym
Podstawowe działania SEO w pozycjonowaniu zagranicznym nie różnią się znacząco od pozycjonowania strony w Polsce. Warto pamiętać, że większe znaczenie ma w nich jakość tekstów SEO. Wyższe wyniki w wynikach organicznych zagranicą zajmują często strony, które nie są sztucznie nasycone słowami kluczowymi. Stronę internetową skierowaną na zagraniczne rynki przygotowujemy więc przede wszystkim „dla ludzi”, nie „dla robotów”. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania zajmują strony o wysokim poziome merytorycznym i dobrym UX.
To, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne nie różni się więc znacząco w głównych działach SEO, takich jak link building na zagranicznym rynku. Dla pozycjonowania zagranicznego istotny jest natomiast duży nacisk na zachowanie użytkowników. Oznacza to konieczność przeprowadzenia szczegółowych analiz odmienności zachowania i przepływu użytkowników, które charakteryzują zagraniczne rynki.
Czy do pozycjonowania zagranicznego konieczne są nowe domeny krajowe?
Domeny krajowe niewątpliwie są czynnikiem rankingowym w Google. Można więc dzięki nim podnieść pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania w danym języku.
Domena zagraniczna nie jest jednak koniecznością – pozycjonowanie zagraniczne możliwe jest także w przypadku stron wielojęzycznych z domeną globalną (w podkatalogach i subdomenach). Rozwiązanie to wymaga jednak prawidłowego wdrożenia kierowania geograficznego, dopasowanie strategii SEO do specyficznych warunków wielojęzycznych witryn www, konieczna może być też kompleksowa optymalizacja strony.
Witryna wielojęzyczna jest stosunkowo kosztowna i trudna w utrzymaniu. Nie zawsze więc osobne domeny typu .de lub .fr będą złym wyborem.
Pozycjonowanie stron internetowych a podkatalogi
Pozycjonowanie stron internetowych a podkatalogi
Do kierowania geograficznego dla lokalnej wersji wyszukiwarki wybrać można także architekturę witryny opartą na podkatalogach. Kierowane są one na poszczególne języki i kraje.
Google potrafi automatycznie rozpoznawać język witryny (właścicielom stron ułatwiają to natomiast narzędzia w Google Search Console) i dostosować go do obsługi zapytania, nie zawsze więc straty dla pozycji są znaczne w przypadku pozycjonowania zagranicznego witryn opartych na podkatalogach.
Główną zaletą tego rozwiązania jest możliwość kierowania geograficznego w Google Search Console. Korzystając z Google Search Console można określić predyspozycje dotyczące kraju i języka w wyszukiwarce Google.
Wadą bywa natomiast lokalizacja serwera w jednym miejscu. Problem ten jest niekiedy łatwy do obejścia, zdarza się jednak, że serwer zlokalizowany w Polsce może przyczynić się do znacznego spadku prędkości witryny w danym kraju.
Pozycjonowanie zagraniczne witryn w subdomenach
Trzecim często wybieranym rozwiązaniem jest pozycjonowanie zagraniczne witryn w subdomenach. Podobnie jak podkatalogi, subdomeny pozwalają na kierowanie geograficzne w Google Search Console. Ich przewagą jest natomiast możliwość umieszczenia serwera w dowolnej lokalizacji.
Niekorzystne dla pozycjonowania strony na zagranicznym rynku jest natomiast trudność w rozpoznaniu kierowania geograficznego przez samych odbiorców witryny. Wadą jest także to, że problemy w pozycjonowaniu stron w danej subdomenie obejmują całą stronę internetową.
Czy w pozycjonowaniu stron zagranicą niezbędna jest lokalna agencja SEO?
Zazwyczaj komunikacja między agencją SEO a jej klientem odbywająca się w języku polskim jest znacznie łatwiejsza. Pozycjonowanie zagraniczne to obszar działania wielu doświadczonych agencji z siedzibą w Polsce, które w działaniach SEO koncentrują się na rynkach międzynarodowych. Lepszym wyborem niż agencja zagraniczna będzie więc dobra agencja świadcząca usługi pozycjonowania w Polsce. Przed wyborem agencji warto zlecić audyt SEO, który rozpatruje także potencjalne frazy kluczowe w językach obcych.
Zagraniczne SEO to m.in. pozyskiwanie linków tematycznych na stronach działających w danym kraju – tego rodzaju działania SEO wymagają oczywiście doświadczenia. Trudniejsza jest również analiza konkurencji na zagranicznym rynku. Konkurencyjne frazy wymagają dobrej znajomości funkcjonowania danej branży zagranicą po stronie klienta.
Analiza konkurencji a pozycjonowanie zagraniczne
Analiza konkurencji a pozycjonowanie zagraniczne
Odmienności pozycjonowania zagranicznego sprawiają, że większą rolę niż w SEO na rynku polskim odgrywa w nim analiza stron konkurencji. Konieczne są więc badania treści, działania i przepływu użytkowników w zagranicznych witrynach, które same zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwarek.
Oprócz analiz SEO, niezbędne stają się więc badania typowo marketingowe, które pozwalają na dobór najlepiej rankujących w wyszukiwarce Google słów kluczowych. Dla pozycjonowania zagranicznego korzystne jest więc połączenie działań SEO z działaniami SEM. Niekiedy okazuje się, że pozycjonowanie za granicą warto poprzedzić kampaniami reklamowymi w płatnych wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to zresztą konieczności przeprowadzenia pełnej kampanii Google Ads – celem jest tu przede wszystkim dobór i analiza najlepiej rankujących słów kluczowych.
Czy koszty SEO zagranicznego są wyższe?
Zależy to od specyfiki konkretnego rynku krajowego i poszczególnych sektorów rynkowych, od zakresu pozycjonowania, a nawet od konkretnej frazy. Warto przy tym pamiętać, że w polskim Internecie panuje dużo większa konkurencja, niż w niektórych krajach zachodnioeuropejskich. Pozycjonowanie zagraniczne jest więc często łatwiejsze, przez co może być długofalowo tańsze.
Dotyczy to zwłaszcza stron kierowanych na rynki zagraniczne takie jak kraje skandynawskie i Niemcy. W mniejszym stopniu dotyczy to stron anglojęzycznych, na co znaczny wpływ ma kontekst kulturowy – ze względu na umiędzynarodowienie języka angielskiego, w ich przypadku trzeba zmierzyć się z konkurencją firm i sklepów internetowych nie tylko z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, ale także krajów takich jak Indie.
Pozycjonowanie zagraniczne wymaga oczywiście wielu wstępnych inwestycji, a także ponoszenia pewnych dodatkowych kosztów stałych. Firma musi stworzyć dla swojego serwisu teksty SEO w językach obcych. W przypadku wielu języków tłumaczenie twojej witryny stworzonej w języku polskim na języki obce może okazać się bardzo kosztowne. Dla właścicieli witryn elementy takie jak dobór słów kluczowych w językach obcych mogą okazać się kosztowne i trudne. Nie zawsze wystarczy przy tym to, że przetłumaczymy istniejące treści – często konieczne będzie zatrudnienie copywriterów piszących w języku danego kraju.
Nieco droższe niż domeny krajowe są także domeny zagraniczne i ogólnoświatowe – ma to znaczenie w sytuacji, gdy do pozycjonowania na danym rynku zagranicznym konieczne będzie nam złożone z wielu witryn SEO lub gdy zamierzona widoczność witryny wymaga zakupu szczególnie kosztownej, atrakcyjnej domeny.
Skuteczne pozycjonowanie na zagranicznym rynku jest także długotrwałe. Wiąże się to z faktem, że pozycjonowanie strony wymaga w tym przypadku wielu czynności przygotowawczych określających słowa kluczowe i optymalne działania SEO w pozycjonowaniu zagranicznym dla danego rynku.
Czy pozycjonowanie zagraniczne stron to dobry wybór dla każdej firmy?
Problemy prawne a rynki zagraniczne
Kiedy pozycjonujemy stronę na zagranicznym rynku, wystąpić mogą także dodatkowe problemy prawne. Liczyć musimy się z odmiennością przepisów dotyczących ochrony danych osobowych poza UE – także w Stanach Zjednoczonych konieczne są np. zgody na przetwarzanie danych na żądanie osoby, których dotyczą. Dotyczy to wielu dziedzin, np. akceptacji maila potwierdzającego zgłoszenie w programach promocyjnych danej witryny.
Pozycjonowanie zagranicą to nie tylko pozycjonowanie w Google
Na rynku polskim pozycjonowanie stron to niemal wyłącznie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Tymczasem na rynkach zagranicznych potencjalni klienci korzystają w dużej mierze także z innych wyszukiwarek, w tym Bing i DuckDuckGo. Popularność wyszukiwarek innych niż Google jest wielokrotnie wyższa zwłaszcza w krajach anglojęzycznych oraz w Rosji, w której dominuje wyszukiwarka Yandex. W przypadku różnych wyszukiwarek odmienny jest tzw. user intent szacowany przez roboty wyszukiwarki, co ma znaczny wpływ na potencjalnie korzystne słowa kluczowe.
Czy pozycjonowanie zagraniczne stron to dobry wybór dla każdej firmy?
Perspektywa zysków na rynkach zagranicznych jest kusząca, pozycjonowanie zagraniczne nie jest jednak dobrym wyborem dla każdego klienta. Głównym problemem związanym z zagranicznym SEO wcale nie są techniki pozycjonowania na różnych rynkach – jest nim znajomość danego rynku przez klienta agencji SEO. Problemem jest przede wszystkim dobór słów kluczowych, z którymi wiążą się wysokie konwersje na danym rynku.
Musimy mieć pewność, że w danym kraju istnieje rzeczywisty popyt na określone towary i usługi. Istnieją wprawdzie zwykłe sklepy internetowe, którym pozycjonowanie zagraniczne przynosi znaczne zyski – usługi pozycjonowania zagranicznego najbardziej korzystne są jednak dla sektorów takich jak firmy spedycyjne, logistyczne i turystyczne. Pozycjonowanie zagraniczne przeznaczone jest więc także dla usług firmy, których odbiorcami są klienci zagraniczni w Polsce.
Odpowiedzi na związane z pozycjonowaniem stron zagranicą pytania znajdziesz także w audycie SEO. To, czy warto pozycjonować stronę w warunkach danego kraju audyt SEO określa także poprzez analizę konkurencyjności słów kluczowych na wybranym rynku.
Jeśli interesuje cię Pozycjonowanie Niemcy – proszę kliknij w słowo kluczowe.