Skip to main content

W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez profesjonalnej strony internetowej i profilmów w social mediach. Żeby jednak nasza strona spełniała swoje zadanie, czyli przyciągała nowych potencjalnych klientów, powinna pojawiać się wysoko w wyszukiwarkach Google. W tym celu warto zainwestować w dobre pozycjonowanie strony i optymalizację pod kątem SEO. Ta z kolei jest niemożliwa bez SEO copywritingu, czyli dobrze dostosowanej treści. Podpowiadamy, co warto wiedzieć o pozycjonowaniu stron internetowych za pomocą tworzenia odpowiednich treści, czyli SEO copywritingu.

SEO copywriting

SEO copywriting – definicja

SEO copywriting to nic innego jak tylko tworzenie wyspecjalizowanych treści internetowych, które mają na celu wypozycjonowanie strony tak, aby pojawiała się ona jak najwyżej w wyszukiwarkach. Ponieważ ponad dziewięćdziesiąt procent udziałów w rynku przypada Google, to właśnie wymagania tej wyszukiwarki najczęściej brane są pod uwagę. Algorytmy i roboty Googla mają na celu zweryfikować czy strona jest wartościowa a znajdujący się na niej content warto jest przedstawienia go użytkownikom.

Badania wykazują, że o tym, którą z propozycji wybierze klient po wyszukaniu interesującej go frazy, decyduje pierwszych dwadzieścia sekund. Właśnie dlatego nasza propozycja powinna pojawiać się już na pierwszej karcie. W myśl zasady: content is a king nie można dokonać tego bez wartościowych treści. Głównym i najważniejszym aspektem SEO jest pisanie treści pod kątem wskazanych słów kluczowych (ang. keywords) i fraz. To właśnie one odpowiadają wyrażeniom wpisywanym przez użytkowników do wyszukiwarek.

SEO copywriting

Jak powstał copywring pod pozycjonowanie?

Historia SEO copywritingu jest stosunkowo krótka, jednak bardzo dynamiczna. Jej początki sięgają przełomu dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku, czyli momentu, kiedy wyszukiwarki internetowe zaczęły być wykorzystywane na szeroką skalę. Działo się to pod koniec lat dziewięćdziesiątych, a przełom nastąpił dokładnie w roku 1998, kiedy na rynku pojawiło się Google.

W tamtym okresie przywiązywano stosunkowo niewielkie znaczenie do treści pojawiających się w wyszukiwarkach. Bardzo powszechne było tworzenie duplikatów i spamu, a treści tworzone były w bardzo chaotyczny i niepowiązany żadnymi wymogami sposób. Pierwsze kroki w kierunku uporządkowania tego chaosu i stworzenia unormowanych treści, które pokazywałyby się użytkowanikom po wpisaniu do wyszukiwarki konkretnych treści podjęto na początku dwudziestego pierwszego wieku.

Prawdziwym przełomem był powołany w 2003 roku przez firmę Google algorytm Floryda. Wprowadzał on porządek i miał na celu wyeliminowanie z pierwszych kart wyszukiwarek witryn, które prezentowały niskiej jakości chaotyczne treści. Algorytm sprawił, że strony, które stosowały praktykę nienaturalnego upychania w tekstach fraz kluczowych oraz kopiowania treści z innych witryn zniknęły z pierwszych stron wyszukiwarki. Skutkiem tych wydarzeń był wzrost wymagań w stosunku do właścicieli stron, którzy chcieli, aby ich oferty pokazywały się wysoko w wyszukiwarkach – najlepiej już na pierwszej karcie. To właśnie wtedy profesja specjalisty od SEO zaczęła wzrastać na znaczeniu a same praktyki pozycjonowania odgrywać coraz ważniejszą rolę. Był to okres kiedy SEO copywriting i content marketing rozpoczynały swoją historię. Stało się jasne, że bez nich promocja firmy w internecie nie jest możliwa.

SEO copywriting Czy istnieją różnice pomiędzy copywritingiem, a SEO copywritingiem?

Wiele osób z pewnością zastanawia się, czy pomiędzy SEO copywritingiem a standardowym copywritingiem istnieją jakieś znaczące różnice. Aby odpowiedzieć na te pytania, należy dobrze zdefiniować obydwa pojęcia. Wiemy już, że SEO copywriting ma na celu wypozycjonowanie stron internetowych za pomocą odpowiednich treści. Te zaś mogą być bardzo różne, ponieważ przez treść rozumie się zarówno artykuły blogowe, jak i meta description, opisy produktów i usług oraz wszelkiego rodzaju informacje pojawiające się w witrynie internetowej.

Czym jest copywriting?

To obcobrzmiące słowo funkcjonuje na polskim rynku reklamowym już od kilkunastu lat, wciąż jeszcze nie doczekało się swojego rodzimego odpowiednika. Żeby jednak dobrze zrozumieć najważniejsze różnice między copywritingiem a SEO copywritingiem należy bliżej przyjrzeć się temu pojęciu. Chociaż wraz z rozwojem branży PR’u i reklamy stało się ono coraz bardziej powszechne, dla wielu osób wciąż pozostaje nie do końca jasne.

Definicję copywritingu można określić jako tworzenie treści, które mają na celu wywołanie u odbiorcy konkretnej, pożądanej przez nas reakcji. Mają one na celu wypromowanie firmy lub inicjatywy, poprawę wyników sprzedaży lub wizerunku osoby, produktu czy marki. Teksty, nad którymi pracuje copywriter to między innymi:

– teksty na strony internetowe

– oferty sprzedażowe

– hasła i slogany reklamowe

– scenariusze kampanii reklamowych

– oferty sprzedażowe

Zakres pracy copywritera jest bardzo szeroki i powinien być dostosowany do medium, z którym ten profesjonalista współpracuje.

Różnica między copywritingiem a SEO copywritingiem

Różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami copywritingu najlepiej widoczna jest w obszarze pracy. Wówczas bardzo dobrze widać, że są to w istocie dwie różne profesje. Działania copywritera SEO ograniczają się zwykle do tworzenia treści mających na celu wypromowanie strony internetowej i umieszczenia jej wysoko w statystykach wyszukiwarki Google. Oczywiście tworzone przez niego treści mogą być potem wykorzystywane w innych formach przekazu, takich jak biuletyny czy ulotki. Jednak bardzo duża ilość przedsiębiorstw i firm, których działania marketingowe skupiają się wyłącznie na obszarze internetowym. Wówczas współpracujący z nimi copywriter jest jedynie osobą tworzącą treści pod SEO, które mają na celu działanie na odbiorcę poprzez wzrost widoczności strony w wyszukiwarkach. W takiej sytuacji odróżnienie od siebie tych dwóch profesji jest bardzo trudne, ponieważ obszar ich działania nakłada się na siebie.

Zatarcie się różnicy między tymi dwoma profesjami spowodowane jest także przez coraz bardziej wywindowane algorytmy Googla. W pierwszych latach istnienia SEO, teksty pisane pod wyszukiwarki łatwo było odróżnić ze względu na duże zagęszczenie fraz. Dzisiaj, kiedy Google przykłada dużą wagę do jakości tekstu, nie jest to już takie proste. Obok najbardziej znanych algorytmów – panda i pingwin – istnieją także setki innych, które sprawiają, że profesja copywritera SEO jest coraz bardziej wymagająca a pisane przez niego treści muszą być atrakcyjne i przydatne.

Webwriting – to jest to?

Bardzo istotnym elementem copywritingu jest webwriting, który można zdefiniować jako zbiór zasad tworzenia takich treści, z którymi odbiorca będzie chciał się zapoznać. Określa on różnice między tekstem tradycyjnym a tym, który powinien znaleźć się na stronach internetowych.

Zasady prezentowane przez webwriting dotyczą wszystkich tekstów publikowanych w internecie, niezależnie od ich formy i przeznaczone. Określają one formatowanie tekstu (między innymi używanie nagłówków H1 – H5 i dzielenie go na paragrafy), jego kompozycji i struktury. Webwriting pomaga dopasować tekst to odbiorcy i uczynić go bardziej atrakcyjnym. Nie ma on jednak bezpośrednio wiele wspólnego z SEO – pewne elementy tych dwóch dziedzin nakładają się na siebie, jednak wynika to wyłącznie z potrzeb algorytmu Google.

Content marketing a reklama

Content marketing jest zestawem działań, które polegają na tworzeniu wartościowych i spójnych treści, które wpływają na pozyskanie odpowiedniej grupy docelowej. Jego celem jest dostarczenie wymiernych korzyści firmie oraz pozyskanie nowych klientów.

Niezależnie od tego czy prowadzimy sklep internetowy, bloga czy firmę usługową – wszystko co umieszczamy w internecie, a co ma związek z naszą działalnością powinno być atrakcyjne dla odbiorcy, merytoryczne i spójne. Obok tekstów w obszarze zainteresowań content marketingu leży także odpowiednie umieszczanie na stronie zdjęć, info grafik, czy materiałów audiowizualnych.

Content marketing w połączeniu z zasadami webwritingu oraz SEO copywritingiem jest kompletnym i wartościowym przepisem na wzrost potencjału reklamowego i biznesowego marki. Wszystkie te trzy obszary zazębiają się o siebie. Bez webwritingu nie da się tworzyć odpowiednich tekstów SEO, które z kolei są podstawą content marketingu.

Wiedza o tym jak dobierać słowa kluczowe do treści, w jaki sposób formatować teksty na stronie i gdzie je umieszczać jest postawą content marketingu i tym samym bardzo ważnym elementem strategii reklamowej naszego przedsiębiorstwa bez względu na branżę, w której funkcjonujemy oraz grupę docelową.

Znaczenie SEO copywritingu

W dzisiejszych czasach funkcjonowanie w internecie bez dobrze przemyślanego content marketingu oraz SEO copywritingu jest praktycznie niemożliwe. Dbanie o wartościowe, merytoryczne i atrakcyjne teksty SEO w swojej witrynie jest niezbędne dla pozyskiwania nowych odbiorców. Będą one nie tylko przyciągać ich na stronę, ale także realnie wspomagać jej widoczność w wyszukiwarkach.

Żeby potencjalni klienci mieli szansę dostrzec naszą ofertę w internecie musi ona być dobrze widoczna w wyszukiwarkach. Współcześnie narzędzia SEO są w stanie wypozycjonować stronę na danym obszarze, dlatego możemy niemal perfekcyjnie trafić do grupy docelowej naszych odbiorców. Tworzenie ciekawych i merytorycznych treści, które są także atrakcyjne wizualnie przyciągają odbiorców i sprawiają, że pozostają oni na naszej stronie dłużej.

Znajdujący się na naszej witrynie wartościowy content jest sygnałem dla robotów Google, że strona odpowiada zapytaniom użytkowników. Czasy, kiedy nasycenie strony odpowiednimi słowami kluczowymi i frazami wystarczyło już dawno minęły. Aby roboty Google uznały content za wartościowy (i wart polecenie użytkownikom) powinien on być nie tylko oryginalny, ale także wartościowy i merytoryczny, a także poprawny z punktu widzenia języka. Sukces firmy w internecie jest więc zależny w dużej mierze od zatrudnienia profesjonalnego copywritera SEO.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu