Na przestrzeni wielu ostatnich lat Internet stawał się medium coraz popularniejszym, a zarazem coraz bardziej powszechnym. Dziś korzysta z niego niemal każdy – ilość jego użytkowników jest niemożliwa do określenia. Nic więc dziwnego w tym, ż firmy reklamują swoje produkty lub usługi właśnie w jego obrębie i właśnie w nim koncentrują swoje działania na poziomie marketingu. Form reklamy w Internecie jest całe mnóstwo, a każda z nich skupia się na jednym – pozyskiwaniu nowych klientów i zachęcaniu ich do odwiedzania strony internetowej konkretnej firmy.
Aby reklama w Internecie była w stanie przynieść wymierne korzyści, należy oczywiście w nią zainwestować. Czy jednak tak właściwie warto to robić? Jak duży budżet należy sobie przygotować? Te, ale i wiele innych rzeczy związanych z reklamą w Internecie zamierzamy poruszyć w naszym dzisiejszym wpisie.
Czy warto inwestować w reklamę internetową?
Każdy, kto choć trochę jest związany z tematyką Internetową doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielu potencjalnych klientów na co dzień przemierza sieć. Zwłaszcza że zwykle jest się jednym z nich. Samo to w sobie jest w stanie zasugerować, że w reklamę w Internecie warto zainwestować. Przemawia za tym zresztą również ogólnoświatowy zasięg sieci. Argumentów stojących za zainwestowaniem w reklamę w Internecie jest zresztą wiele więcej. Te najważniejsze wypisujemy poniżej.
- Reklama w Internecie zwiększa świadomość marki – dzięki niej można po prostu trafić do ludzi. Marketing internetowy to bowiem nie tylko nastawianie się na zysk. To również szansa na budowanie swojej renomy – zarówno w obrębie grupy docelowej, jak i wśród ludzi aktualnie niezainteresowanych ofertą produktów lub usług danej firmy. Budowanie świadomości marki pozwala na pozyskiwanie klientów w bardziej długofalowej perspektywie.
- Potrafi doprowadzić do większej liczby odwiedzających – reklama zasila ruch w obrębie stron internetowych. Strony www są dzięki niej częściej odwiedzane, a treści publikowane w ich obrębie – częściej czytane.
- Przykłada się do większych konwersji – dzięki niej jest się w stanie dotrzeć do potencjalnego klienta, który rzeczywiście poszukuje oferowanego przez siebie produktu lub usługi.
- Jest w stanie idealnie wstrzelić się w target – za sprawą działań związanych z targetowaniem (również w social mediach), jest w stanie idealnie wstrzelić się w gusta odbiorców. To z kolei generuje nie byle jaki ruch, a ten zdecydowanie najbardziej wartościowy.
Oczywiście wiele z tego, ile jest się w stanie osiągnąć za pośrednictwem reklamy internetowej zależy od własnego budżetu. Ten jednak można elastycznie dopasować, celując w gusta konkretnej grupy docelowej czy też decydując się tylko na wybrane przez siebie formy reklamy. Skuteczna reklama w Internecie wcale nie musi być droga. Pod warunkiem, że odpowiednio się do niej podejdzie.
Formy reklamy w Internecie
Internet jest czymś na tyle szeroki, że sposobów na reklamę w jego obrębie jest całe mnóstwo. Marketing internetowy to z kolei coś wielowektorowego, a na sukces w jego obrębie składa się umiejętne lawirowanie między kolejnymi formami reklamy.
Wybór kilku z nich jest w stanie przynieść świetne efekty – o ile oczywiście podejmie się go roztropnie. Zawsze jednak można testować i sprawdzać, które z form marketingu internetowego sprawdzają się najlepiej i które z działań warto praktykować. Reklam można tworzyć nieskończenie wiele – pod warunkiem, że starczy na to budżetu.
Marketing w wyszukiwarkach internetowych – pozycjonowanie strony
Pozycjonowanie stron internetowych jest jedną z najpopularniejszych i najszerzej promowanych form reklamy w Internecie. Przede wszystkim jednak jest jedyną formą reklamy, która jest w stanie zapewnić długofalowe działanie. Obecność w wynikach wyszukiwania jest w stanie przynieść całe mnóstwo korzyści. To właśnie na niej i na wzbiciu się najwyżej w wynikach wyszukiwania polega cały proces.
Działania w zakresie pozycjonowania rozgrywają się na bardzo wielu płaszczyznach i lawirują wokół odpowiedniego wykorzystania algorytmów Google na własną korzyść. Najważniejsze w SEO (tym właśnie terminem określa się pozycjonowanie strony) jest wybranie odpowiednich słów kluczowych. Słowa kluczowe są tym, co użytkownik wpisuje w wyszukiwarce internetowej. Tym, pod czym ostatecznie chce się znaleźć. Dobór późniejszych działań marketingowych właśnie w zakresie SEO zależy właśnie od tych słów kluczowych.
Działania SEO to między innymi budowanie treści (content marketing, o którym więcej – poniżej), link building oraz optymalizacja przeprowadzana w obrębie strony internetowej.
Warto wiedzieć: pozycjonowanie stron jest procesem, który potrafi trwać niesamowicie długo. Firmy często uzupełniają je więc o bardziej bezpośrednie formy reklamy (również te w Google), działania SEO prowadząc w tak zwanym międzyczasie.
Content marketing – marketing treści
Content marketing (marketing treści) to jedna z podstaw reklamy w Internecie. Jak już zostało wspomniane, jest on częścią skutecznego pozycjonowania (SEO), ale nie tylko. Potencjalnych klientów współcześnie nie interesują wyłącznie produkty i usługi konkretnej firmy. Do sklepów internetowych najczęściej trafiają poszukując nie tyle samych tych produktów co informacji na ich temat. Dostarczanie ich tego w odpowiedni sposób jest zatem w stanie być najlepszą reklamą z możliwych.
Content marketing to zatem coś, co skupia się na tworzeniu wartościowych z punktu widzenia treści. Takich, które są dodatkowo zoptymalizowane pod roboty wyszukujące (na przykład dzięki temu, że wykorzystują odpowiednie słowa kluczowe). Wtedy też również wyszukiwarki internetowe przychylniej spojrzą na konkretny sklep czy stronę. Właśnie z uwagi na wiele korzyści wielu użytkowników skłania się w stronę marketingu treści.
E mail marketing
E mail marketing jest jedną z form reklamy internetowej, które przez wielu uważane są za niemal wymarłe. Tymczasem jednak działania w jego zakresie sprawdzają się znakomicie. Pod warunkiem, że odpowiednio się je rozplanuje. Swoje skrzydła rozwija w branży e commerce, w której to można go wykorzystać zdecydowanie najszerzej.
E-mail marketing jest w stanie w najlepszy sposób dotrzeć do potencjalnych klientów. Tak naprawdę bowiem skupia się na osobach rzeczywiście zainteresowanych usługami konkretnej firmy. Ta najczęściej pozyskuje adresy e-mail od osób, które zapiszą się na newsletter lub już dokonali zakupu w jej sklepie internetowym. Niemal wszyscy korzystają z własnej skrzynki mailowej i przeglądają ją każdego dnia. Odpowiednio skomponowana wiadomość do nich potrafi przełożyć się na konwersje i z pewnością przynieść mnóstwo innych korzyści.
Facebook Ads i Google Ads
Facebook Ads i Google Ads to sieci reklamowe, które pozwalają reklamować się w obrębie dwóch najpopularniejszych kanałów w Internecie. Reklama internetowa tego typu jest niesamowicie skuteczna, ale zwykle też kosztuje dość dużo. Warto ją zoptymalizować, chociażby targetując ją w konkretnych użytkowników. W marketingu internetowym tego typu liczy się właśnie elastyczne i kreatywne podejście.
Facebook Ads pozwala na umieszczenie reklamy w obrębie Facebooka. Google Ads z kolei to reklamy w wynikach, promujące konkretne strony internetowe. Łączenie tych dwóch form reklam potrafi naprawdę wspomóc odświeżalność konkretnej strony.
Reklama graficzna
Na każdej stronie internetowej w sieci znaleźć można reklamy. Bezpośredni ich zakup u właściciela którejś z nich, w formie graficznego banneru, wciąż jest świetną i skuteczną, a przy tym tańszą od innych opcją. Korzystanie z usług sieci reklamowej potrafi co prawda dać to samo. Tutaj jednak ma się nad tym większą kontrolę i na pewno płaci się za to znacznie mniej. Reklama bezpośrednio na stronach internetowych wciąż jest na czasie.
Influencer marketing
Osoby znane w Internecie posiadają olbrzymie grupy odbiorców, do których są w stanie szybko i skutecznie trafić. Sięgnięcie po nich to aktualnie szalenie skuteczna forma reklamy, która jest w stanie szybko przełożyć się na konwersje ze strony klientów rzeczywiście zainteresowanych konkretnym produktem. To forma marketingu, która cieszy się dużym zainteresowaniem i potrafi być subtelna. Wykorzystuje social media w sposób nieszablonowy, bo przy użyciu innych osób. Jest przez to ceniona przez klientów.
Marketing szeptany
Reklama w Internecie to nie tylko w pełni uczciwe działania. Potencjalnych klientów pozyskuje się również za pośrednictwem nie do końca pochwalanych metod. Jedną z nich jest marketing szeptany. Jak sama jego nazwa sugeruje, polega na „szeptaniu” klientom o danej marce – na przykład na forach internetowych czy w kanałach social media. Takim, które nie reklamuje czegoś wprost, a stanowi ukryty przekaz treści dla użytkowników.
Social media a reklama internetowa
Social media już dawno stały się nieodzowną częścią życia każdego człowieka – nie tylko tego młodego i nowoczesnego, ale i starszego i nie do końca zaznajomionego z nowoczesną technologią. Jak się okazuje, stanowią też świetne źródło potencjalnych klientów – użytkowników rzeczywiście zainteresowanych konkretną rzeczą. Właśnie dlatego współczesna reklama internetowa w dużym stopniu obraca się wokół nich.
Wykorzystanie mediów społecznościowych w reklamie internetowym potrafi przynieść całe mnóstwo dobrego. Facebook Twitter, YouTube i wiele innych serwisów stoi otworem przed reklamodawcami. Pozwala też w doskonały sposób budować długotrwałe relacje z klientami w sposób, który oni doskonale znają i do którego mają wielkie zainteresowanie.
Sposoby działania mediów społecznościowych
Media społecznościowe działają na dwa sposoby. Z jednej strony umożliwiają darmową reklamę w obrębie już pozyskanej grupy docelowej. Z drugiej z kolei umożliwiają trafienie do nowych klientów poprzez wykupienie reklamy w ich obrębie.
Warto wiedzieć: social media to nie tylko Facebook Twitter, ale też Pintrest, Youtube i wiele innych. Skuteczna reklama to taka w social mediach dopasowanych do konkretnej branży.
Ile kosztuje reklama w Internecie?
Reklama w Internecie jest przez wielu nazywana „studnią bez dna”. Nie bez powodu. Niezależnie od tego, jaki budżet się na nią przeznaczy, zawsze będzie można dołożyć go więcej. Rzecz w tym, żeby umiejętnie nim zarządzać. Konkretne ceny reklamy w Internecie zależą od mnóstwa czynników.
Koszt reklamy ciężko jest określić. W dużej mierze zależy on od tego, jaka forma reklamy padła wyborem konkretnej firmy. Można śmiało powiedzieć, że jest się w stanie w pewien sposób elastycznie go kontrolować. Reklamy w social mediach zawsze można dodawać i usuwać – podobnie jak reklamy w Google Ads i w jakiejkolwiek sieci. W ten właśnie sposób koszt można uznać za elastyczny i możliwy do dostosowania do aktualnych możliwości konkretnej firmy.
Warto wiedzieć: reklamy PPC to takie, w których płaci się za kliknięcie. Koszt pozyskania jednego wyświetlenia strony internetowej zależy tutaj od sieci, z której się korzysta (określany jest jako cost per click / view).
Jak przygotować budżet na poczet reklamy internetowej?
Jako że koszt reklamy internetowej potrafi być różny, nie da się określić jednego prawidłowego budżetu właśnie na nią. Warto zacząć powoli i zakręcić się wokół kampanii reklamowych rozliczanych w modelu pay per click (takich jak wspomniane Facebook Ads czy Google Ads).
Skuteczna reklama strony internetowej to taka prowadzona w obrębie wielu kanałów. W mediach społecznościowych, w Google, na Facebooku. To taka, która ostatecznie trafi do grupy docelowej. Przygotowując więc budżet na reklamę warto sporządzić spis swoisty spis treści, dzięki któremu będzie się wiedziało, ile zamierza się przeznaczyć na reklamy PPC, a ile – bezpośrednio na strony internetowe, SEO i działania w zakresie innych reklam trafiających do użytkowników. Budżet na reklamę musi być elastyczny. Szczególnie jeśli celuje się w jak najszybsze pozyskiwanie klientów.
Podsumowanie
Reklama w Internecie jest kluczem do sukcesu właśnie w obrębie sieci, a jednocześnie czymś, w co współcześnie wszystkie szanujące się firmy powinny zainwestować. Umiejętnie prowadzony marketing internetowy potrafi przyciągnąć mnóstwo klientów. O ile oczywiście będzie prowadzony wielowektorowo – w mediach społecznościowych, w wyszukiwarkach internetowych (Google oraz SEO), sieciach reklamowych (Google Ads i innych) oraz w innych kanałach.
Po reklamy w sieci mogą sięgać nie tylko firmy, ale i osoby prywatne – chociażby te chcące zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Zawsze liczy się w tym jednak odpowiednia strategia. Reklama tego typu jest w stanie pochłonąć niemal dowolny budżet. Właśnie dlatego warto jak najlepiej ją rozplanować, a najlepiej już zawczasu samodzielnie podszkolić się w dziedzinie marketingu internetowego. Rozeznanie w jego obrębie w dużej mierze pomoże w maksymalnym i optymalnym wykorzystaniu własnego budżetu.