Internet jest Twoim żywiołem? Z zainteresowaniem i uwagą śledzisz rozwój witryn internetowych? Pasjonujesz się ich różnorodnością i regularnie sprawdzasz newsy Google? To świetnie, bo oznacza to, że istnieje praca stworzona właśnie dla Ciebie. O jakim zawodzenie mowa? Oczywiście o pozycjonerze – jednak zanim podejmiesz się wzięcia udziału w rekrutacji musisz zapoznać się ze wszelkimi szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi tego stanowiska.
Warto także zaznajomić się z dokładnym zakresem obowiązków oraz ścieżką kariery i możliwościami rozwoju. Kiedy zastosujesz się do tych porad, to Twoja decyzja będzie poparta rzetelną wiedzą, dzięki czemu unikniesz ewentualnego rozczarowania, a Twoje szanse na objęcie tej posady wzrosną. W dzisiejszym artykule przybliżymy nieco zawód pozycjonera – tak, abyś mógł się z nim zaznajomić i dowiedzieć się o nim nieco więcej.
Jak rozpocząć pracę jako pozycjoner?
Obszar obowiązków pozycjonera może być naprawdę bardzo szeroki, jednak zależy to od konkretnej agencji – ale jak właściwie stać się pozycjonerem? Z całą pewnością, aby zwiększyć swoje szanse należy zadbać o rozwój swojej wiedzy i umiejętności, przede wszystkim w zakresie: Google Analytics, Google Search Console, WordPress, podstaw HTML, CSS, Plannera słów kluczowych, oraz innych przydatnych narzędzi, takich jak np. Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog.
Jeżeli uważasz, że nie posiadasz jeszcze odpowiednich kompetencji i nie czujesz się dosyć pewnie, to możesz zacząć od wykonywania praktyk lub stażu w prestiżowej agencji. Innym rozwiązaniem jest także próba podjęcia pracy w wolnym zawodzie – co pozwoli na bardziej dogłębne zapoznanie się z branżą i zdobycie bardzo cennego doświadczenia, a także zdecydowanie czy na pewno jest to Twój zawód i pozyskanie przydatnych kontaktów.
Kiedy znajdujesz się na etapie przygotowań, to dobrze jest także zainwestować w różnego rodzaju kursy i szkolenia, lub zasięgnąć informacji z lektur i tematycznego forum internetowego. Bardzo przydatne może okazać się także śledzenie wszelkich aktualnych artykułów, w których uwzględnione zostaną trendy panujące w SEO. Jednak przed rozpoczęciem poszukiwań pracy w tym zawodzie warto zapoznać się ze wszelkimi obowiązkami, jakie należą do pozycjonera.
Obowiązki pozycjonera
Zacznijmy od tego, kim właściwie jest pozycjoner. W najprostszym ujęciu pozycjoner to osoba, która poprzez wykonywanie różnych działań, dba o to, aby dana strona była możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki Google – aby osiągnąć zamierzony efekt zajmuje się między innymi audytem strony internetowej – i to właśnie jeden z obowiązków pozycjonera. Poniżej przedstawiamy pozostałe czynności, które musi wykonywać.
- Audyt strony internetowej – to pierwszy etap działań SEO. Wiedza i umiejętności jakie posiada pozycjoner są w stanie doprowadzić do skrupulatnej oceny jakości danej strony. Wyłapuje się tu ewentualne błędy, określa konieczne zmiany, a także wprowadza się nowe rozwiązania. Wnioski, które uda się ustalić po zakończeniu audytu, mają wpłynąć na zwiększenie wydajności i poprawę efektów pozycjonowania.
- Analiza konkurencji – jest to drugi najważniejszy obowiązek pozycjonera podczas budowania strategii SEO. Obowiązek ten polega na sprawdzaniu jak duża jest konkurencyjność witryn działających w tej samej branży, jaka jest ich skuteczność, jakie metody SEO stosują oraz w jaki sposób można zacząć z nimi rywalizować.
- Link building – jeden z najbardziej wymagających obowiązków pozycjonera. Polega on na tworzeniu zewnętrznych i wewnętrznych linków, które mają być jednocześnie różnorodne i wartościowe, a przy tym także naturalne.
- Przygotowanie biblioteki słów kluczowych – obowiązek ten polega na bardzo skrupulatnej analizie słów – za pomocą których użytkownicy wyszukują dany produkt lub usługę. Na tym etapie pod uwagę powinno brać się między innymi konkurencyjność fraz.
- Optymalizacja strony – jako optymalizację rozumie się wszystko, co może doprowadzić do usprawnienia strony. Przykładami optymalizacji mogą być: zwiększona szybkość, wygodne i intuicyjne wyszukiwanie, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych itd. Są to regularne działania, które bardzo często zlecane są programistom, ale bywa też tak, że pozycjoner wykonuje je samodzielnie.
- Strony zapleczowe – mowa tutaj o wszystkich tych miejscach, które stanowią tak zwane zaplecze SEO. Są one bardzo istotne, gdyż pozwalają na skuteczne rozwijanie linków budujących – a to wszystko dzięki mocnym i naturalnym odnośnikom. Pozycjoner powinien dbać o ich rozwój, między innymi poprzez: zlecanie i udostępnianie tematycznego i wartościowego kontentu, dodawanie linków i przedłużanie domeny.
- Treść strony – w wykonywaniu tego obowiązku chodzi nie tylko o tekst zawarty na konkretnej stronie, ale również umieszczone na niej materiały multimedialne. Powinny być one bowiem wartościowe i interesujące, a przede wszystkim unikalne. Materiały takie należy także odpowiednio zoptymalizować – pod kątem wytycznych Google.
- Monitoring i raportowanie – do zadań pozycjonera należy także monitorowanie efektywności podejmowanych działań pozycjonujących. Używa się w tym celu między innymi takiego narzędzia jak Google Analytics – po czym jest czas na wprowadzenie ewentualnych poprawek. Na tym etapie zadaniem pozycjonera jest również raportowanie klientom kolejnych zmian i wyników strategii SEO.
Czy zawód specjalisty ds. SEO jest przyszłościowy?
Trudno jest jednoznacznie stwierdzić jakie zawody będą opłacalne w przyszłości, niemniej jednak praca pozycjonera to zawód, który według przewidywań będzie jedną z najatrakcyjniejszych ścieżek zawodowych. Pozwala on nie tylko na zdobycie kompleksowej wiedzy z zakresu rozwoju stron internetowych, ale także na zapoznanie się z modyfikacjami i zmianami w algorytmach Google. Praca ta nie może być także uznana jako rutynowa, gdyż wymaga ciągłego rozwoju – ze względu na postęp technologiczny. Równocześnie ze wzrostem doświadczenia i osiąganymi sukcesami zwiększają się szanse na awans. Jak wiadomo wiąże się to także z podwyżką i innymi profitami z tego wynikającymi. Istnieje także możliwość takiego wyspecjalizowania się, że możliwe będzie spróbowanie własnych sił poprzez na przykład założenie firmy.
Nieustający rozwój technologii i wzrastająca dostępność do niej sprawia, że liczba stron i serwisów wzrasta bardzo dynamicznie. Obecnie także bardzo dużo firm decyduje się na sprzedaż internetową – co pozwala im obniżyć np. koszty magazynowania. W tej sytuacji zatrudnienie pozycjonera staje się bardzo istotne i pomocne w osiąganiu sukcesu biznesowego. Zdolny, i dbający o własny rozwój, specjalista ds. SEO nie powinien zatem narzekać na trudności ze znalezieniem pracy.
Czy komputery zastąpią specjalistów ds. SEO?
Jak wszystkim wiadomo sztuczna inteligencja rozwija się coraz bardziej i z dnia na dzień staje się bardziej zaawansowana. Rozwój ten pozwala na zastąpienie pracy człowieka w wielu, kiedyś codziennych i powszechnych, zawodach – czy tak samo może stać się z pozycjonerem? Algorytmy i programy potrafią wyręczyć nas w wielu czynnościach – ułatwiają i systematyzują także pracę dotyczącą marketingu online. Są więc takie zawody, które powinny czuć się mocno zagrożone, ponieważ istnieje duże ryzyko zastąpienia ich przez programy komputerowe.
Czy pozycjoner, lub tak zwany specjalista ds. SEO również jest taką osobą? Otóż praca pozycjonera wygląda zupełnie inaczej i koncentruje się ona głównie na posiadanych umiejętnościach – na ten moment komputery nie są w stanie pojąć takich zdolności, więc pracownicy z tej dziedziny mogą czuć się bezpiecznie.
Wiele zmian koniecznych do zastosowania na stronach wprowadza się ręcznie. Jest także mnóstwo niestandardowych działań, których po prostu nie da się zamknąć w algorytmie. W swojej pracy specjaliści ds. SEO korzystają co prawda z programów i narzędzi komputerowych, które znacznie ułatwiają im pracę, ale nie są w stanie zrobić wszystkiego – np. nie są one w stanie ocenić jakości treści zamieszczonej na stronie. Analiza tego typu danych musi przebiegać w umyśle człowieka.
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na blogu: https://cwierkaja.pl/wiedza