Skip to main content

Dobra strategia marketingowa to klucz do sukcesu. Reklama w Internecie z miesiąca na miesiąc zyskuje co raz większą popularność. Skutecznie wypierają inne bardziej tradycyjne metody takie jak ulotki czy informacje umieszczone na bilbordach. Większość firm posiada strony internetowe i strony firmowe na Facebooku, a większość użytkowników szuka informacji w sieci. Umiejętne korzystanie z innowacyjnych narzędzi marketingowych pozwala na budowanie wizerunku firmy i pozyskiwaniu nowych klientów.

Jednak wybierając wirtualny świat reklamy stajesz przed wyborem. Skorzystać z narzędzi Google i stworzyć kampanię w Google Adwords czy może sięgnąć po to co oferuje drugi z gigantów Facebook? Te dwie firmy dziś rozdają karty w świecie wirtualnego marketingu. Jeśli jeszcze nie zgłębiłeś dostatecznie tematu dziś masz ku temu okazję.

Adwords czy Facebook Ads

Po pierwsze określ swój główny cel.

Zanim przejdziesz do konkretów warto zastanowić się na czym Ci aktualnie najbardziej zależy. Czy jest to budowanie wizerunku firmy i tym samym dotarciu do jak największej liczby osób i pozyskaniu potencjalnych nowych klientów, czy też precyzyjnym targetowaniu na konkretne osoby, które byłyby zainteresowane Twoim towarem czy usługami.

Wizerunek firmy i budowanie zasięgów.

Jeśli zależy Ci na dobrej strategii budowania wizerunku i powiększania zasięgów najlepszą opcją będą reklamy typu:

– display,

– baner,

zarówno w Google Ads na najbardziej poczytnych stronach internetowych jak chociażby wp.pl, onet.pl i inne jak również na Facebooku w różnorodnych umiejscowieniach, które będą skierowane na wybrany obszar i konkretnie sprecyzowaną grupę docelową. Dzieki tym działaniom użytkownicy będą mogli zapoznać się z Twoją marką, zapamiętać logo i czego dotyczy Twój biznes. Częśc z nich z pewnością przejdzie na stronę główną firmy, żeby zapoznać się ze szczegółami, dzięki czemu w przyszłości będziesz mogł skierować do nich bardziej precyzyjne reklamy, które opierają się na zasadzie działania remarketingu.

A może jednak zwiększenie sprzedaży?

Zwiększenie procesu sprzedaży będzie bardziej efektywne jeśli zdecydujesz się na utworzenie kampanii reklamowej przy użyciu narzędzi Google Ads. Reklamy będą następnie wyświetlane w wynikach wyszukiwania na konkretne słowo kluczowe, po których wpisaniu Google wyświetli Twoją kampanię.

Po kliknięciu w reklamę Google potencjalny klient zostanie przekierowany na stronę główną marki i to już od niego zależy czy zdecyduje się skorzystać z Twojej oferty, czy jednak się wycofa.

Bywają również przypadki, gdy użytkownik jest zainteresowany ofertą, jednak w danej chwili nie ma sprzyjających warunków by z niej skorzystać. W takich okolicznościach warto zastosować tzw. remarketing, który może wyświetlić swojego rodzaju reklamę przypominającą np. na Facebooku.

Adwords czy Facebook Ads

Google Adwords, czyli właściwie co?

Google Adwords to działania mające na celu wyświetlenie linku do Twojej oferty jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Bardzo często przedsiębiorcy mylą reklamę Google z pozycjonowaniem. Chociaż są między nimi podobieństwa, działania różnią się między sobą.

Pozycjonowanie to strategia długofalowa i wykonywana w kodzie witryny. Działania pozycjonujące są mniej przewidywalne, jednak efekty trwają znacznie dłużej i efektywniej niż linki sponsorowane.

Google Ads jest płatną reklamą. Zasada działania jest prosta. Płacisz odpowiednią kwotę a utworzona kampania wyświetla się użytkownikom, pieniądze się kończą – kończy się reklama. Jednak takie działanie jest znacznie bardziej przewidywalne, ponieważ wiesz czego możesz oczekiwać i się spodziewać. Zwykle też jest zasadniczo tańszym sposobem a pierwsze rezultaty przychodzą bardzo szybko.

Google Ads kojarzone jest przez użytkowników przede wszystkim jako reklamy wyświetlane na samej górze wyników wyszukiwarki. Kampania pojawia się, gdy użytkownik wyszuka w wyszukiwarce określone słowo kluczowe. Warto zaznaczyć, że nie płaci się za samo wyświetlanie kampanii, a w momencie gdy użytkownik kliknie w link co spowoduje przekierowanie użytkownika na Twoją witrynę internetową.

Adwords czy Facebook Ads

Zasady działania Facebook Ads.

Facebook Ads są sponsorowanymi kampaniami reklamowymi, które Facebook wyświetla swoim aktywnym odbiorcom. Wyświetlenia dobierane są na podstawie wcześniejszej aktywności użytkownika.

Aby utworzyć reklamę na Facebooku należy przejść do Menadżera reklam, w której określasz grupę docelową, do której chcesz dotrzeć dzięki reklamie. Wybierasz takie parametry jak między innymi:

– wiek,

– miejsce zamieszkania,

– wykształcenie,

– status związku,

– sprzęt z którego najczęściej korzysta,

– wykonywany zawód.

Korzystanie z Facebooka udostępnia mu naprawdę sporą ilość danych co pozwala przedsiębiorcom na szerokie targetowanie reklam. Facebook jest niezwykle skuteczny a pracownicy giganta cały czas pracują nad polepszaniem swoich strategii marketingowych.

Pomimo tego, że dwa najważniejsze narzędzia marketingowe Google i Facebook służą praktycznie tym samy celom, istnieją różnice między nimi. Dzięki temu każdy użytkownik może precyzyjnie określić swoje cele i wybrać najbardziej odpowiednie narzędzie.

Zasięg.

Według statystyk Doloitte ponad 25 milionów Polaków aktywnie korzysta z dobra jaki jest Internet. Co ciekawe aż 96% z nich regularnie korzysta z wyszukiwarki Google. Z drugiej strony 17 milionów użytkowników spędza czas na Facebooku. Czas spędzony na platformie oszacowuje się na nieco ponad jedną godzinę dziennie. Jest to dość sporo czasu i być może ten kanał reklamowy może przynieść ogromne korzyści.

Jednak warto mieć na uwadze, że kampania reklamowa skierowana do osób starszych może nie znaleźć tam zbyt dużego odbioru.

Biorąc pod uwagę zasięgi obu platform, warto pamiętać, że reklamy nie wyświetlą się osobom, które korzystają z wtyczek blokujących reklamy. Takich osób jest stety/niestety co raz więcej. Obecnie szacuje się, że jest to około 42%. Zarówno Google jak i Facebook starają się jak najbardziej efektywnie minimalizować to zjawisko.

Targetowanie.

Określanie parametrów, na które ma być targetowana kampania jest zdecydowanie lepsze na Facebooku. Obie platformy umożliwiają wybór takich parametrów jak chociażby obszar zamieszkiwana użytkowników, którym ma się wyświetlać reklama. Jednak różnice pojawiają się już określeniu wieku odbiorców. Google w przeciwieństwie do Facebooka daje wybór wyłącznie spośród sztywnych widełek.

Natomiast Facebook umożliwia samodzielne targetowanie wieku odbiorców kampanii. Najmłodsi użytkownicy mogą mieć lat trzynaście a najstarsi 65+. Facebook nie określa grup wiekowych, dlatego reklama na Facebooku może być skierowana przykładowo do tegorocznych 30-latków.

Google pozwala na targetowanie kampanii ze uwagi na stan rodziny wyłącznie na zasadzie ma lub nie ma dzieci, z kolei Facebook umożliwia dotarcie do rodziców, którzy posiadają dzieci w określonym wieku lub też świeżo upieczonych mam i ojców.

Facebook daje szerokie pole do popisu jeśli chodzi o targetowanie:

– wykształcenie,

– dom,

– wydarzenia z życia,

– informacje o rodzicach,

– poglądy polityczne,

– informacje o związkach.

I wiele, wiele innych. Użytkownicy nie mają problemu z dzieleniem się informacji na swój temat na Facebooku, a Ty uzyskujesz precyzyjne narzędzie marketingowe. Dzięki temu jako reklamodawca masz ogromne możliwości, by dotrzeć ze swoją kampanią reklamową do precyzyjnie określonej grupy osób.

Z kolei w przypadku Google dużą role odgrywają pliki cookies. Kampanie reklamowe wyświetlane są osobom, które wcześniej zdecydowały się odwiedzić Twoją stronę lub o podobnej tematyce. Przy użyciu Google Ads możesz dotrzeć do użytkowników, którzy są zainteresowani konkretną tematyką.

Do kogo więc trafi reklama?

To do kogo trafi reklama zależy od ustawień targetowania. Jeśli zależy Ci na precyzyjnym targetowaniu lepiej sprawdzi się Facebook. Z kolei Google Ads będzie lepszym wyborem w przypadku gdy znasz zainteresowania grupy docelowej, jednak nie masz precyzyjnie określonych pozostałych parametrów.

Google daje szybkie rezultaty w odpowiedzi na działania użytkowników, którzy są zainteresowani szukaniem konkretnych usług lub produktów. Warto postawić wtedy kampanię na pierwszym wyświetlanym miejscu w wyszukiwarce.

Użytkownicy Facebooka korzystają przeważnie z urządzeń mobilnych. Warto zwrócić na to uwagę w trakcie tworzenia kampanii i dostosować treści to takich urządzeń.

Koszty kampanii reklamowych.

Generalnie przyjmuje się, że stawki obowiązujące w Google Ads są nieco wyższe niż koszty generowane przez kampanię reklamową na Facebooku. Dodatkowo warto zauważyć, że reklama Google musi stale walczyć o najlepszą pozycję z konkurencją. Jeśli więc ustawisz zbyt niski budżet – kampania nie będzie wyświetlana w najwyższym miejscu co może wpłynąć na osłabienie jej działania.

Z drugiej strony zaś Google Ads zapewniają wyższą liczbę konwersji w porównaniu z Facebook Ads. Nie warto aż tak bardzo skupiać się na stawkach reklamowych a na zyski jakie się z nich otrzymuje. Oba narzędzia dysponują szczegółowymi statystykami, które mogą okazać się pomocne w wyborze.

Skuteczność.

Najczęściej, aby zapewnić sobie jeszcze większą skuteczność reklamy przedsiębiorcy decydują się na skorzystanie zarówno z Google Ads jak i Facebook Ads. Różnorodne ustawienie celów może spowodować jeszcze lepsze rezultaty niż zakłada się początkowo.

Facebook doskonale sprawdza się w kampaniach wizerunkowych, ponieważ platforma przeglądana jest zazwyczaj jako forma rozrywki od codziennych obowiązków.

Połączenie sił dwóch gigantów reklamowych zdecydowanie da lepsze wyniki niż całkowite skupienie się na jednym z nich. Zakładka znajdująca się w Google Analytics „konwersje wspomagane” idealnie podsumowuje korzyści z obecności marki na wielu kanałach.

Rozliczanie kampanii marketingowych.

Równie ważne jak wyżej wymienione aspekty jest sposób zarządzania kampanią a także jej rozliczanie. Pomimo tego, że sam Facebook jest niezwykle intuicyjny to o jego panelu reklamowym już tego powiedzieć nie można. W tym przypadku na głowę bije go Google. Jest łatwy w obsłudze i dba o swoich reklamodawców.

Facebook nie zlicza również zakupów bezpośrednich jak robi to Google. Warto o tym pamiętać, tworzą.

W zależności od głównych celów, które stawiasz sobie i które chcesz osiągnąć dzięki działaniom marketingowym do Ciebie należy ostateczna decyzja wyboru platformy. A może faktycznie lepiej skorzystać z ich łączonej siły?

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu