Każdy, kto używa przeglądarki Google, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że jej twórcy nieustannie oferują coraz to nowsze usługi oraz produkty. Jedną z nowszych funkcji jest Google Knowledge Graph, która powstała w 2012 roku, jednakże niedawno została ulepszona. Obecnie więc można z niej korzystać w sposób szybszy i – potocznie mówiąc – lepszy. Jest to narzędzie, które daje użytkownikom dostęp do różnego rodzaju informacji, takich jak między innymi poprawa jakości wyników wyszukiwania kontekstowego i tym podobne. Knowledge Graph to baza danych, która posiada także wiadomości dotyczące konkretnych osób, miejsc, zabytków, a nawet przepisów kulinarnych czy filmów.
Google Knowledge Graph jest pewnego rodzaju rozwiązaniem innowacyjnym, ponieważ użytkownicy nie ograniczają się już tylko i wyłącznie do przeglądania topowych linków w wynikach wyszukiwania. Jest to jednak narzędzie, które także można wykorzystać pod względem optymalizacji SEO. Należy jednak wcześniej zapoznać się z tym, jak tego dokonać.
Google Knowledge Graph, czyli czym jest?
Graf wiedzy, ponieważ tak nazywa się wspomniane wcześniej narzędzie, jest narzędziem, które w polskich wynikach wyszukiwania pojawił się w maju 2013 roku. Jest to baza danych, która – najprościej mówiąc – pokazuje użytkownikowi powiązania pomiędzy obiektami. Oznacza to, że kiedy wpisujemy jakąś frazę związaną z innymi (na przykład miejscem, znaną osobą czy zabytkami), zostaną one ukazane po prawej stronie wyników w postaci zbiorczego podsumowania najważniejszych odnośników oraz informacji.
Wbrew pozorom, Google Knowledge Graph zna każdy, kto używa znanej przeglądarki. Często bowiem użytkownicy chętnie korzystają z informacji oznaczonych jako „podobne wyszukiwania”. Wpisując więc, na przykład, hasło „Leonardo di Caprio”, Google pokaże z prawej strony informacje na temat jego daty urodzenia, strony internetowej powiązanej z aktorem, wiadomości o dzieciach, małżonku, a także krótki opis, który najczęściej jest pobierany z Wikipedii. Krótko rzecz ujmując – najważniejsze wiadomości pojawiają się na Google grafie, dlatego też nie trzeba już przeglądać wyników wyszukiwania. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie frazy posiadają tak obszerne informacje. Ważne jest jednak także to, że graf wiedzy można bez większych problemów – z pomocą niektórych narzędzi i sztuczek – odpowiednio zoptymalizować pod względem SEO. Jak więc tego dokonać?
Google Knowledge Graph a wyniki wyszukiwania i polecane linki
Wiele osób zastanawia się, jaka jest różnica pomiędzy Google Knowledge Graph a wynikami wyszukiwania oraz linkami polecanymi. Otóż, wyniki wyszukiwania to wyniki bezpłatne, które są odpowiednio zoptymalizowane pod względem SEO oraz pokazują linki, które posiadają konkretną, wpisaną frazę. Linki polecane z kolei pojawiają się nad wynikami organicznymi (nieodpłatnymi) jako reklamy. Często są one także nazywane pozycjami zero.
Graf wiedzy natomiast – oprócz informacji dodatkowych, wyświetlanych po prawej stronie Google, są także ulepszonymi wynikami wyszukiwania, jeśli chodzi o tematy ogólne, związane między innymi z takimi tematami, jak:
- programy telewizyjne;
- kino;
- biznes;
- celebryci;
- organizacje różnego rodzaju;
- firmy;
- książki;
- żywność (w tym wypadku pojawiają się też informacje dotyczące wartości odżywczych i różne przepisy).
Czy można sterować grafem wiedzy?
Każdy, kto chciałby sterować grafem wiedzy, musi wiedzieć, że bezpośrednio nie jest to możliwe. Wiele osób prosi Google o zmianę panelu informacji, jednakże ostateczna decyzja należy do osób decyzyjnych po stronie przeglądarki. Można jednak lepiej zoptymalizować Google Knowledge Graph w taki sposób, by Google zauważył, że dany użytkownik stara się ulepszyć informacje i wzbogacić je. W ten sposób można pośrednio „wpłynąć” na graf wiedzy. Istnieje kilka sposób, by tego dokonać.
Po pierwsze – zoptymalizuj znaczniki uporządkowanych danych
Każdy, kto interesuje się SEO, doskonale wie, że uporządkowane dane są jedną z najważniejszych kwestii, które mogą pomóc optymalizacji stron i ostatecznym pozycjom w wyszukiwarce. Uporządkowane dane są kodowane przy pomocy znaczników na stronach internetowych, których one dotyczą, dlatego też należy pamiętać, by opisywały one możliwie jak najdokładniej zawartość danej strony. Nie należy tworzyć pustych stron tylko na potrzeby uporządkowanych danych ani też dodawać danych związanych z informacjami, które nie są widoczne dla gości i użytkowników. Ważne jest to, że na podstawie uporządkowanych danych Google włącza specjalne funkcje oraz ulepszenia wyników, w tym także graf wiedzy. Ciekawym przykładem jest strona z przepisami kulinarnymi, która zawiera odpowiednio uporządkowane dane, wyświetli się jako wynik z elementem graficznym.
Po drugie – zoptymalizuj swój wpis w Google My Business Listing
Kolejnym sposobem na optymalizację wpisów i linków w Google Knowledge Graph jest Google My Business Listing. Jest to jedno z głównych narzędzi, które dostarczają informacje o konkretnej firmie, jej usługach, ofercie lub produktach potencjalnym klientom. Istotne jest to, że jest ono bezpłatne, skierowane bezpośrednio do przedsiębiorców. Co więcej, Google wykorzystuje informacje utworzone z Google My Business Listing i wyświetla w wynikach organicznych w grafie wiedzy po prawej stronie wyników wyszukiwania. Jeśli więc – przykładowo – użytkownik wpisze w przeglądarce frazę „samochody Kraków”, wówczas po prawej stronie pokażą się wszystkie najważniejsze informacje na temat konkretnej firmy, takie jak adres, telefon, godziny otwarcia, zdjęcia, a nawet adres strony internetowej oraz opinie klientów.
Oprócz tego, Google My Business Listing pozwala zarządzać tym, w jaki sposób wyświetla się firma w wynikach wyszukiwania Google, a nawet w Google Maps. Ważne jest jednak to, by wszystkie informacje o przedsiębiorstwie były w pełni kompletne, aktualne oraz poprawne. W razie jakichkolwiek zmian, wizytówkę należy natychmiast zaktualizować, tak aby użytkownicy mogli znaleźć ją bez jakichkolwiek problemów. Nieprawidłowe wiadomości mogą przyczynić się do utraty potencjalnych klientów. Warto więc korzystać z Google My Business Listing z wielu względów.
Po trzecie – zoptymalizuj lub utwórz stronę na Wikipedii
Jak już wcześniej wspomniano – większość krótkich opisów na temat konkretnych osób czy firm Google czerpie z Wikipedii. Również i na tym polu można sobie pomóc i utworzyć stronę właśnie na Wikipedii dla własnego przedsiębiorstwa lub siebie. Jeśli taka już istnieje, ale Google Knowledge Graph nie pokazuje notek w wynikach, wówczas należy ją właściwie zoptymalizować pod względem SEO, bieżących informacji oraz ich użyteczności.
Po czwarte – uzupełnij informacje w mediach społecznościowych
Wiele firm nie posiada własnej strony internetowej. w takim wypadku Google korzysta często z profili stworzonych w mediach społecznościowych. To właśnie z nich czepie informacje, dlatego też warto je zaktualizować oraz zweryfikować. Często zwiększa to także zaufanie odbiorców oraz autentyczność marki, co z kolei przekłada się na większą ilość potencjalnych klientów, a także ich zainteresowanie ofertą.
Po piąte – skorzystaj z konta Google+
Kolejnym, równie ciekawym i prostym sposobem na uzupełnianie informacji w Google Knowledge Graph jest konto Google+. Wystarczy uzupełnić w nim dane marki. Wówczas przeglądarka będzie czerpać źródło z tego konta, jeśli nie znajdzie informacji w publicznych źródłach wiedzy, takich jak wspomniana Wikipedia czy portale społecznościowe. Z takiej opcji korzystają też mniej rozpoznawalne marki, które nie mają wpisu dedykowanego. Zweryfikowana strona Google+ umożliwia też wzbogacenie wyników wyszukiwania dla zapytań typu brand. Opcja ta posiada też dowolność edycji, co oznacza, że firma posiada spory wpływ na dodatkowe informacje, które wyświetlają się o niej w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego, marki, które regularnie publikują wpisy na stronie Google+, wówczas w ramce obok wyników pojawią się one jako aktualności. W ten sposób można jeszcze lepiej przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Po szóste – zaproponuj zmiany w Google
Oficjalni właściciele, bądź też przedstawiciele konkretnej marki mają także możliwość bezpośredniego zaproponowania zmian w wynikach wyszukiwania Google. Jest to także opcja dla osób, których bezpośrednio dotyczy graf wiedzy. Jeśli zasugerujemy zmiany, wówczas przeglądarka rozpocznie proces weryfikacji, a następnie – po jego zakończeniu – wyśle inicjatorom wiadomość e-mail z decyzją. Co ciekawe, Google posiada przewodnik, który dotyczy sugerowania zmian w Knowledge Graph. Pozwala on – krok po kroku – przejść przez cały proces oraz zawiera najważniejsze informacje na temat współtworzenia oraz przekazywania wiadomości. Wspomniany przewodnik można znaleźć tutaj: https://support.google.com/knowledgepanel/answer/7534842?visit_id=637123397204392720-1143420671&rd=2.
Graf wiedzy, wbrew pozorom, to doskonałe narzędzie, które w niemalże idealny sposób dostarcza użytkownikom gotowych odpowiedzi oraz najważniejszych informacji, bez konieczności przeglądania kolejno stron pojawiających się w organicznych wynikach wyszukiwania. Graf niesie ze sobą sporo możliwości oraz korzyści dla firm i przedsiębiorstw, które w dużej mierze opierają się na reklamie w mediach oraz Internecie. Dzięki właściwym działaniom, które zostały wyżej opisane, istnieje możliwość rozszerzenia oraz wyróżnienia informacji o konkretnej marce, bądź osobie. Google Knowledge Graph – innymi słowy – to wyższy level promocji. Nie da się ukryć, że jest to jedno z najbardziej przydatnych i praktycznych narzędzi, jakie oferuje najbardziej popularna przeglądarka na świecie. Dostarcza on bowiem dokładnych, szybkich, a co najważniejsze – wiarygodnych informacji potencjalnym klientom. Bez wątpienia zatem warto skorzystać z grafu wiedzy oraz odpowiednio go zoptymalizować pod kątem SEO (i nie tylko). Warto pamiętać, że nie ma możliwości bezpośredniego sterowania nim, ale są sposoby, by poprawić jakość informacji i zaistnieć w Internecie skutecznie i trwale.