Skip to main content

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak dużo informacji można na nasz temat pozyskać, tylko w związku z tym, że korzystamy na co dzień z Internetu i z wyszukiwarki Google. Firma Google, w celu poprawy wielu świadczonych przez nią usług zbiera różne dane, między innymi na temat lokalizacji swoich klientów. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie lokalizacja sprawia, że usługi świadczone przez Google są dla nas bardziej przydatne, począwszy od wskazówek dojazdu, aż po wyświetlanie interesujących dla nas miejsc, znajdujących się w pobliżu, aż po informacje, mówiące o tym, kiedy w jednej spośród pobliskich restauracji jest największy ruch. Tego rodzaju działania wspomagają także funkcjonowanie różnych istotnych dla nas kwestii, umożliwiając między innymi wyświetlanie strony internetowej w języku danego użytkownika, czy też zwiększając bezpieczeństwo usług Google.

Geolokalizacja w Google

Geolokalizacja w Google – co działa?

Istnieje kilka różnych sposobów na to, aby znaleźć geolokalizację danego użytkownika: API HTML5, Sygnał komórki i Adres IP, żeby wymienić tylko kilka. Parowanie adresu IP z lokalizacją geograficzną to metoda, której użyliśmy do dostarczenia danych geolokalizacyjnych. Są momenty, w których naprawdę istotny może okazać się fakt określenia tego, skąd pochodzą osoby odwiedzające Twoją stronę. Możesz mieć witrynę e-commerce i chciałbyś wiedzieć, gdzie są Twoi potencjalni klienci, wstępnie wypełnić kod kraju na formularzach, wyświetlać inny język i ograniczyć oszustwa związane z kartami kredytowymi w zależności od położenia geograficznego. Lub, możesz chcieć walczyć z nielegalnymi spamerami i hakerami, i chciałbyś znaleźć źródło problemu. Chociaż byłoby miło móc znaleźć dokładną lokalizację danej osoby, prawie niemożliwe jest znalezienie dokładnej lokalizacji hosta, biorąc pod uwagę jego adres IP. Dostępne są jednak narzędzia, które okazują się być bardzo pomocne w określeniu choćby przybliżonej lokalizacji hosta. Baza danych ARIN Whois zapewnia mechanizm wyszukiwania informacji kontaktowych i rejestracyjnych dla zasobów IP zarejestrowanych w ARIN.

Geolokalizacja zyskuje coraz większą popularność. Dzieje się tak ze względu na fakt, że jest w stanie skutecznie ułatwić życie – zarówno w przypadku odbiorcy indywidualnego, jak i w przypadku firm, które są w ten sposób w stanie lepiej zadbać o logistykę. Często można korzystać z geolokalizacji na przykład podczas poszukiwania restauracji, kawiarni, czy atrakcji w pobliżu. Jak jednak zadbać o to, aby to nasza oferta była w tym przypadku dobrze widoczna? Przede wszystkim należy zadbać o pozycjonowanie.

Dzięki pozycjonowaniu dana strona/usługa jest pokazywana na czele listy wyników wyszukiwania. Żeby zrozumieć jak ważne jest pozycjonowanie, należy zrozumieć, w jaki sposób działa wyszukiwarka internetowe. Robot, odpowiedzialny za wyszukiwanie odczytuje treść ze strony i dopasowuje ją do zapytania osoby wyszukującej. Jeżeli pozycjonowanie jest na wysokim poziomie, nasza oferta pojawi się możliwie wysoko na liście wyników, dzięki czemu szansa, że zostanie zauważona znacznie wzrasta. Błędy w pozycjonowaniu sprawiają, że strona nie pokazuje się na wysokim miejscu na liście, w związku z czym jest zdecydowanie mniej zauważalna.

Pozycjonowanie nie jest łatwym zadaniem, dlatego jeżeli nasza witryna nie generuje takiej aktywności, jakbyśmy chcieli, warto poszukać profesjonalnej pomocy. W tym przypadku doskonale sprawdza się konsulting seo. Dzięki konsultingowi seo naszą stroną zajmie się specjalista, który potrafi dostosować odpowiednie aspekty strony w taki sposób, że robot wyszukiwarki pokazuje ją na czele listy wyników. To rozwiązanie doskonale sprawdza się zarówno w przypadku witryn, które dopiero wchodzą na rynek, jak i stron internetowych, które działają już od jakiegoś czasu, jednak nie przynoszą oczekiwanych efektów.

Jeżeli strona internetowa działa już od jakiegoś czasu, a nie generuje oczekiwanej aktywności, oznacza to, że pojawił się jakiś problem. W tej sytuacji z odsieczą przyjdzie audyt seo, czyli kompleksowa analiza strony internetowej pod kątem jej widoczności i ewentualnych błędów. Problemy związane z seo często są dosyć skomplikowane i dobrze ukryte. Dlatego właśnie audyt seo jest dobrym rozwiązaniem – podchodzi do sprawy kompleksowo, badając praktycznie wszystkie aspekty. Dzięki temu problem zostanie szybko namierzony. Audyt seo to jednak nie tylko analiza – do wyników audytu dołączone są również zalecenia, dotyczące rozwiązania znalezionych problemów. Po ich wdrożeniu strona będzie zdecydowanie lepiej widoczna niż wcześnie, a my możemy liczyć na więcej aktywności.

Jeżeli pozycjonowanie przyniosło już oczekiwane skutki, nam jednak zależy na tym, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców, można zdecydować się na google adwords. Jest to rodzaj reklam google, które pozwalają naszej witrynie dotrzeć do jak największego grona odbiorców, sprawić, że marka stanie się bardziej rozpoznawalna i wygenerować jeszcze większy ruch na naszej stronie internetowej. Dzięki dobrze przygotowanej reklamie google adwords strona zyska dużą popularność, a informacje będą miały dobre zasięgi.

Geolokalizacja w Google

Skąd Google wie gdzie jestem – adres IP i GPS

W zależności od tego, z jakich usług korzystasz na co dzień i jak są wybrane przez Ciebie ustawienia Google może otrzymywać różne informacje na temat Twojej lokalizacji. Dzięki temu niektóre usługi,  z których korzystasz mogą działać, a inne mogą być dla Ciebie zdecydowanie bardziej użyteczne. Dane o miejscach, w których aktualnie przebywasz można gromadzić na bieżąco, między innymi w oparciu o Twój adres IP bądź lokalizację Twojego urządzenia, jak też w odniesieniu do Twojej aktywności w różnych witrynach i usługach Google, co pozwala dostosować działanie różnych usług na rzecz Twoich własnych potrzeb. Wśród metod, których Google używa do określania lokalizacji należy wskazać między innymi:

  • geolokalizacja adresu IP Twojego urządzenia

Adresy IP stanowią nieodłączną część Internetu. Urządzenie pobiera taki adres każdorazowo, kiedy następuje jego łączenie się z siecią. Jeżeli dana strona internetowa chce mieć komunikację z Twoim komputerem, np. celem wyświetlenia wyników wyszukiwania Google, musi wiedzieć, jaki jest jego adres IP. Dopiero, w odniesieniu do tego adresu IP jest w stanie ocenić, jaka jest ogólna lokalizacja danego urządzenia. Podobnie wygląda to w przypadku innych usług internetowych, Dzięki informacjom na temat Twojej lokalizacji Google może oferować Ci różne podstawowe usługi. Tego rodzaju informacje mogą na przykład pomóc nam określić, w jakim kraju korzystasz z usług Google, a w momencie, kiedy ktoś zaloguje się na Twoje konto w nietypowej lokalizacji, wykryć taką aktywność na koncie i odpowiednio zareagować. Dostawcy Internetu za każdym razem, gdy logujesz się do usługi nadają Ci nowy adres IP.

  • z doświadczeń, czyli informacji na temat Twojej dotychczasowej aktywności

Korzystanie z usług Google pomaga nam wywnioskować, że interesuje Cię dane miejsce, nawet jeżeli Twoje urządzenie nie stosuje konkretnej lokalizacji. Wyszukiwanie haseł, takich jak „kawiarnia we Wrocławiu”, pomaga nam założyć, że interesują Cię różne miejsca w najbliższej okolicy tego miasta, w związku z czym pokazujemy Ci listę kawiarni, znajdujące się w jego pobliżu. Niezależnie od ustawień tego typu informacje można przechowywać na Twoim koncie i używać jedynie celem określenia tego, czy wciąż znajdujesz się we Wrocławiu, kiedy znowu będziesz czegoś szukał.

  • z miejsc, które są zapisane w Twojej przeglądarce

Istnieje również możliwość dodawania miejsc, które są dla Ciebie bardzo ważne, w tym Twój dom lub praca. Pozwala to na szybsze pozyskiwanie wskazówek na temat dojazdu, gdyż adres Twojego domu i pracy jest pobierany w sposób automatyczny. Informacje tego rodzaju mogą wpływać także na wyświetlane przez Ciebie wyniki wyszukiwania.

  • z różnych urządzeń, które używasz na co dzień

Google i inne aplikacje mogą zyskać od Ciebie zgodę na przesyłanie Ci przydatnych funkcji na podstawie lokalizacji Twojego urządzenia. W momencie, kiedy wybierasz się na spotkanie ze znajomymi przydatna może się okazać aplikacja do prowadzenia nawigacji, pokazująca Ci, jak najszybszą trasę dotarcia na wyznaczone miejsce spotkania. Zyskanie szczegółowych wskazówek dojazdu może wymagać włączenia lokalizacji urządzenia i przyznania aplikacji dostępu do niej.

Włączenie lokalizacji na urządzeniu, wyposażonym w Android, może na przykład odnaleźć Twój telefon bądź wybrać dostęp do właściwej aplikacji, która wskazuje Twoją bieżącą lokalizację, aby móc korzystać z nawigacji. Wykorzystując bardzo proste ustawienia do włączania i wyłączania uprawnień, można decydować, które aplikacje mogą wykorzystywać lokalizację danego urządzenia. Kiedy aplikacje, w tym także aplikacje Google uzyskają od Ciebie dostęp do prowadzenia lokalizacji urządzenia, dane na temat lokalizacji będą udostępnione dokładnie dla tych aplikacji. W momencie, gdy na górze ekranu pojawia się ikona lokalizacji oznacza to, że aplikacja, z której właśnie korzystać chce pobrać lokalizację GPS Twojego telefonu.

Geolokalizacja w Google

Do czego może zostać wykorzystana geolokalizacja?

Geolokalizacja to między innymi doskonałe narzędzie na rzecz prowadzenia różnego rodzaju działań marketingowych. Dzięki umiejętności lokalizacji naszego miejsca pobytu w naszym urządzeniu wyświetlają się reklamy ofert różnego rodzaju firm, znajdujących się w pobliżu. W odniesieniu do tego, jakie posiadasz ustawienia personalizacji reklamy mogą także być wynikiem aktywności na Twoim koncie Google. Odnosi się to zarówno do danych przechowywanych w Internecie, jak też w różnego rodzaju aplikacjach, na podstawie których mogą być nam wyświetlane reklamy, które jak najtrafniej dopasowują się do naszej lokalizacji i upodobań.Niebagatelną rolę odgrywa tutaj także duża częstotliwość odwiedzania przez nas konkretnych stron, co może znacznie podpowiadać, jakiego rodzaju produkty mogłyby nas interesować. Jeśli ktoś wyraził na to zgodę, Google może korzystać także z danych, znajdujących się w historii naszej lokalizacji tak, aby pomóc reklamodawcom ocenić, czy prowadzone przez nich kampanie internetowe pomogły im w zwiększeniu ruchu w sklepach i punktach stacjonarnych. Jeśli tego rodzaju reklamy Cię nie interesują istnieje możliwość zarządzania danymi, które są przechowywane na Twoim koncie Google i wyłączyć otrzymywanie spersonalizowanych reklam. Kiedy to zrobisz, Google nie będzie mogło używać danych, które są gromadzone w historii na Twoim koncie, aby wyświetlać Ci, jak najtrafniejsze reklamy, odpowiadające Twoim upodobaniom.

Monitorowania pozycji stron a geolokalizacja – rożne wyniki w rożnych miejscach miasta czy tez rożnych miastach

Geolokalizacja wpływa także na jeszcze jedną ważną kwestię, a mianowicie sprawia, że dana strona może mieć różną pozycję w naszych wynikach wyszukiwania w zależności od tego, w jakiej aktualnie znajdujemy się lokalizacji, a dodatkowo w oparciu o to, jakiego rodzaju strony i informacje przeglądamy najczęściej. W związku z czym używanie właściwych słów kluczowych i odpowiednich zabiegów, aby nasza strona internetowa znajdywała się, jak najwyżej w wynikach wyszukiwania to nie wszystko, bardzo istotną kwestią w określaniu pozycji danej strony jest także nasza lokalizacja i indywidualne preferencje. W związku z powyższym, nawet na tym samym urządzeniu i w odniesieniu do takich samych indywidualnych preferencji dana strona internetowa może mieć różne pozycje w wynikach wyszukiwania, w odniesieniu do tego, z jakiego miejsca jej szukamy, a zwłaszcza kiedy szukamy jej w różnych miastach. Co więcej wyniki wyszukiwania będą różniły się od siebie, gdy wyszukasz to samo hasło na urządzeniu mobilnym i na komputerze, a dodatkowo nawet, jeśli dwa tego samego rodzaju urządzenia będą znajdowały się obok siebie, wyniki wyszukiwania mogą być różne. Google w wynikach wyszukiwania stara się promować przede wszystkim firmy lokalne, a także adres IP odgrywa dużą rolę w określaniu pozycji danego zagadnienia w sieci. System monitorowania pozycji pomaga Ci znaleźć te strony, które jak najbardziej odpowiadają wszystkim Twoim preferencjom.

Jak się okazuje każdy, nawet najdrobniejszy element może wpływać na to, jaka jest pozycja naszej strony w wynikach wyszukiwania. Ogromną rolę w tym zakresie odgrywa także geolokalizacja. Google wykorzystuje różnego rodzaju narzędzia do tego, aby mniej więcej ocenić miejsce, w którym aktualnie się znajdujesz. Co więcej w związku z tym miejscem, moje IP geolokalizacja podpowiada Ci wiele rzeczy, a nawet sprawia, że pewne strony znajdują się wyżej w wynikach Twojego wyszukiwania niż inne. Co ciekawe, u każdego z nas wyniki wyszukiwania różnych haseł w sieci będą dawały zupełnie odmienne wyniki. Geolokalizacja IP to rozwiązanie, które idealnie nadaje się do identyfikacji kraju, regionu, miasta, szerokości i długości geograficznej, kodu pocztowego, strefy czasowej, prędkości połączenia, ISP, nazwy domeny, kodu kraju IDD, kodu danego obszaru, danych ze stacji pogodowej, kodów sieci komórkowej, kodów kraju mobilnego, informacji na temat operatora komórkowego, wysokości i typu użytkowania.

Oceń post
Paweł Wróblewski

Pasjonat SEO, ADS i marketingu, który zamiast gadać głośno, woli działać skutecznie. Prywatnie były rugbistą, wciąż próbujący trenować sporty walki 😉 – Od lat pasjonat MMA, a na forum Cohones zawsze znajdziecie go komentującego najnowsze wydarzenia w świecie sportów walki. Po studiach informatycznych, gdzie gramatyczne potknięcia nie były mu obce, postanowił że mówi i pisze to, co naprawdę myśli. Nie znosi marketingowego pitu-pitu i czarowania!

Leave a Reply

Close Menu