Skip to main content

Jak to często bywa, nowy rok to nowe początki różnych rzeczy. W tym roku Google zapowiedziało pierwszą główną zmianę w algorytmie wyszukiwarki na 2020 rok. Aktualizacja rdzenia zaczęła być wdrażana 13 Stycznia i jest implementowana w różnych centrach danych w kolejnych dniach. Wygląda to na kontynuację strategii związanej z większą komunikacją, dotyczącą aktualizacji Googla. Latem 2019 Google zaczęło prowadzić politykę ogłaszania aktualizacji, a następnie potwierdzania ich implementacji. Przeczytaj ten artykuł, jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat wiadomości, a także analizy dotyczących aktualizacji rdzenia Google wraz ze styczniową aktualizacją 2020 roku.

Pozycjonowanie stron internetowych Olsztyn, dzięki agencji marketingowej Seo Managment

Podsumowanie aktualizacji rdzenia Google, Styczeń 2020

  • 13 Stycznia 2020 roku, Google ogłosiło wprowadzenie pierwszej aktualizacji algorytmu podstawowego na rok 2020.
  • Wraz z nadchodzącymi dniami, styczniowa aktualizacja rdzenia 2020 zostaje wdrożona do centrum danych Googla.
  • Wpływ aktualizacji rdzenia ze Stycznia 2020 nie został jeszcze poznany.
  • Google kontynuuje pogoń za jasnymi zasadami, dotyczącymi komunikowania o aktualizacjach rdzenia, która rozpoczęła się w 2019 roku.
  • Google wypuszcza również kolejną aktualizację układu SERP, która sprawia, że ikony firm (ulubione ikony) będą widoczne w wynikach wyszukiwania.

Styczniowa aktualizacja rdzenia ze Stycznia 2020 roku zostaje zapowiedziana przez Google

Powstałe w Listopadzie 2017 roku konto Googla na Twitterze o nazwie „Google SearchLiaison” jest używane jako środek komunikacji, która ma na celu zapewnienie informacji na temat aktualizacji Google. To właśnie w tym miejscu 13 Stycznia zostało opublikowane ogłoszenie, informujące o tym, że „aktualizacja algorytmu rdzenia podstawowego” zostanie wydana w tym dniu. Krótko później, kolejny tweet zawierał stwierdzenie, iż aktualizacja rdzenia Styczeń 2020 już działa i będzie rozmieszczana w centrach Google w dniach następujących:

https://twitter.com/searchliaison/status/1216766991882567680?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1216766991882567680&ref_url=https%3A%2F%2Fblog.searchmetrics.com%2Fus%2Fgoogle-core-update-january-2020%2F

Sugeruje to, iż Google prowadzi kontynuację transparentnej polityki komunikowania o wydaniach aktualizacji algorytmów. Zaczęli o nich informować za pośrednictwem Twittera w 2019 roku – lub przynajmniej potwierdzać ich istnienie po wydaniu. Te podjęte kroki, dotyczące komunikacji były podejściem do tego, by dać kres spekulacjom w środowisku SEO, które, wychodzi na to, że śledziło każdą aktualizację Googla, która normalnie wywołałaby plotki pośród śledzących rankingi wzmocnione przez dołączające do dyskusji SEO z raportami o spadkach lub wzrostach w rankingu oraz ruchu na stronie. Jednakże Google nie do końca się zgadzał. Listopadowa aktualizacji rdzenia z roku 2019 nie była z góry zapowiedziana, a Google znalazł się w sytuacji, gdzie był zmuszony potwierdzić ją w odpowiedzi na reakcje środowisk. Co więcej, Google próbowało wyjaśnić ich strategię komunikacji niezależnie od samego wydawania aktualizacji algorytmów:

„Niektórzy się pytają, czy zaktualizowaliśmy wyszukiwarkę Google w ostatni tygodniu. Właściwie, zrobiliśmy to kilkukrotnie, tak jak regularnie mamy to w zwyczaju w pewnych tygodniach. W tym wątku przypomnienie o tym dlaczego i kiedy udzielamy określonego poradnictwa, dotyczącego szczególnych aktualizacji. Od czasu do czasu aktualizacja szczególna może być szeroko zauważana. Dzielimy się wiedzą o nich kiedy czujemy, że stwarzają wytyczne dla właścicieli treści, które mogą oni zaskarżać. Na przykład, gdy wprowadziliśmy Aktualizację Prędkości, daliśmy im miesiące zaawansowanych spostrzeżeń oraz rad. Szerokie aktualizacje rdzenia są szeroko zauważalne i właśnie z tego powodu dzielimy się wiedzą o nich od roku i nawet je zapowiadamy, dodatkowo zapewniają, że zazwyczaj nie ma niczego do „naprawienia” i uwydatniania zamiast posiadania świetnego kotnentu. Raz jeszcze, dokonujemy aktualizacji wyszukiwarki Google. Jeżeli o nich nie powiadamiamy, to nie ma żadnych szczególnych wytycznych do podążania za nimi lub zmian, które sprawiłyby, że inni nie byliby skupieni na czymkolwiek innym, niż bardzo dobrej treści. Tak jak mówiliśmy generalnie o tym wcześniej.”

Oględziny aktualizacji rdzenia Google

Po Aktualizacji Prędkości na Urządzeniach Mobilnych w 2018, która była również okazją do ogłoszenia jakiejkolwiek aktualizacji przez Google na długo przed jej premierą, 2019 rok doświadczył czterech Aktualizacji Rdzenia, których istnienie zostało oficjalnie ogłoszone przez kanały komunikacji Googla i przydzielone imiona. Istnienie aktualizacji BERT było także ogłaszane z użyciem tych kanałów, jednak może być to rozważane jako będące oddzielnym, niż Aktualizacje Rdzeni, ponieważ traktuje bardziej o tym, jak Google pojmuje wyszukiwane zapytania. Poniżej zostały wyszczególnione najważniejsze Aktualizacje Google, które zostały oficjalnie ogłoszone.

  • Styczniowa aktualizacja rdzenia 2020 – była pierwszą oficjalną aktualizacją rdzenia w 2020 roku, ogłoszoną przez Google za pośrednictwem Twittera i wprowadzoną 13 Stycznia 2020 r. Nie ma jeszcze żadnych informacji w odniesieniu do możliwego wpływu tej aktualizacji. Wraz z nią Google kontynuuje strategię komunikacyjną, opartą na wcześniejszym zawiadamianiu o zmianach w rdzeniu poprzez Twittera.
  • Listopadowa aktualizacja Google 2019 – webmasterzy z USA, którzy prowadzą strony o tematyce afiliacyjnej zaobserwowali masywne zmiany w podróżach, jedzeniu i oddziałach związanych ze zdrowiem. Google ich nie komentowało, jednakże eksperci SEO określili aktualizacje jako „agresywne” i „pełne przemocy”. Po fakcie Google potwierdziło istnienie aktualizacji Twitterem.
  • Aktualizacja Google BERT 24 Października 2019 – jest największą zmianą algorytmu Google od pięciu lat, która dotknęła dziesięć zapytań dla wyszukiwarki. Wraz z aktualizacją Google BERT, Google zaczęło mieć na celu ulepszenie interpretacji przez silnik długich i skomplikowanych zapytań dla wyszukiwarki oraz wyświetlanie wyników mających z nim większy związek. Zostało to wytłumaczone przez Google w poście na blogu.
  • Aktualizacja rdzenia 24 Września 2019 roku – została wypuszczona globalnie wraz z nadejściem dnia 24 Września. Była nakierowana na ulepszenia w jakości treści dla SERP’ów. W tym czasie, Google po raz drugi zawczasu zawiadomiła o nadejściu aktualizacji algorytmu rdzenia, używając w tym celu Twittera.
  • Aktualizacja rdzenia 3 Czerwca 2019 – Wraz z „Czerwcową Aktualizacją Rdzenia 2019” Po raz pierwszy w historii, Google z góry zawiadomiło o tym, że wystąpi główna zmiana algorytmu rdzenia, czym ustanowiło nowy precedens. Aktualizacja ta była drugą poważną aktualizacją 2019 roku, modyfikującą algorytm rdzenia i została wprowadzona trzeciego Czerwca, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, opublikowanymi za pośrednictwem platformy Twitter.
  • Aktualizacja rdzenia 12 Marca 2019 – Wraz z tą globalną aktualizacją algorytmu rdzenia, nastąpiły zamiany w rankingach, związane ze słowami kluczowymi, nawiązującymi do zdrowia i innych newralgicznych tematów. Algorytm dostosowano także do zaufania i opinii tak, jak sygnały, wysyłane przez użytkowników. Zmiana została potwierdzona przez Twitter.

 

Bezpłatny Audyt Seo dla firm z Warszawy

Analiza aktualizacji styczniowej z 2020 roku

A więc, Google wydało pierwszą aktualizację rdzenia 2020 roku – krokiem następnym jest poszukiwanie większego pojmowania i spoglądania na jakie tematy, a także gałęzie tematycznie z nimi powiązane, które zostały poruszone przez zapytanie dla wyszukiwarki. Które poprawki Google uczyniło ich algorytmowi i jak wpłyną one na sposób w który sieć określa wartościowość treści? Reporty SEO z forum WebmasterWorld oraz BlackHatWorld, mówiły o występowaniu tychże zmian, co wskazywało na to, że aktualizacja już miała jakiś wpływ. Tu, poniżej znajdują się wybrane reakcje na Aktualizację Rdzenia 2020:

  • Starciłem 80% ruchu na mojej stronie, którego spadek wczoraj się rozpoczął… Myślę, iż ta aktualizacja nadejdzie fazami, albowiem w późnym Październiku 2019 roku, doświadczałem łagodnego spadku, rzędu 20-30% ruchu, ale ten wczorajszy był potężny. Ruch spadł mi zupełnie tak, jakby moja strona została ukarana z premedytacją.
  • Ta aktualizacja ma dla nas wielkie znaczenie w sektorze medialnym. Jak podkreślałem poprzednio, w Maju 2018 przegraliśmy. Przegraliśmy też w Sierpniu 2018. Trochę ruchu odzyskaliśmy w połowie Marca 2019. Ten sam ruch straciliśmy we Wrześniu 2019. W tym momencie nadrobiliśmy to do stanu z Marca 2019, lub mając nadzieje bardziej… Kiedy znowu siądziemy? To się okaże. Dokonaliśmy tak wielu zmian na naszych stronach, że już nawet nie mam pojęcia czy te zmiany dały jakiś postęp czy nie.
  • 11 Grudnia – spadek 60-cio procentowy. Dzisiaj 30% spadku ruchu SEO.
  • Jestem dosyć zaskoczony, gdyż moja strona odnotowała występowanie ruchu o 30% większego niż wcześniej, zaraz po tej aktualizacji. Mam nadzieje, że nie jest to błąd abo fuks.

Glenn Gabe – ekspert od SEO – również dostrzegł pewne, znaczące zmiany – szczególnie w sektorze zdrowia, który niejednokrotnie był dotykany przez poprzednie Aktualizacje Rdzenia:

https://twitter.com/glenngabe/status/1217091439483551745?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1217091439483551745&ref_url=https%3A%2F%2Fblog.searchmetrics.com%2Fus%2Fgoogle-core-update-january-2020%2F

Witryny ze słownikami doświadczyły polepszeń ze strony Styczniowej Aktualizacji Rdzenia 2020 Roku, co zauważa Moz’ Pete Meyers:

https://twitter.com/dr_pete/status/1217138225313128451?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1217138225313128451&ref_url=https%3A%2F%2Fblog.searchmetrics.com%2Fus%2Fgoogle-core-update-january-2020%2F

Czy Twoje strony również zostały dotknięte przez tę aktualizację? Jeżeli tak, to pozostaw wiadomość lub komentarz pod tym artykułem.

trendy sprzedażowe Google w pozycjonowaniuCo mogą zrobić SEO i Webmasterzy odnośnie aktualizacji, jakie serwuje Google?

Latem 2019, Google opublikowało post na ich Blogu Webmasterów Google. Tam uwzględnili większą liczbę szczegółów na temat tego, jakie zmiany w algorytmie dokonały aktualizacje rdzenia oraz co mogą zrobić SEO i Webmasterzy w przypadku gdy ich strony zostały dotknięte przez Aktualizacje Rdzenia Google.

Gdy dostrzeżesz spadki w pozycji rankingowej, poprzedzone aktualizacją, to „nie podałeś się wskazówkom Webmasterów (Googla), ani nie dostosowałeś się ręcznym lub algorytmicznym działaniem”. Zmiany są bardziej skupione na udoskonaleniu dokonywania oceny wartości treści. Nawiązując do Google, zmiany te oznaczają, że witryny, które były niesłusznie, nadmiernie przeglądane lub nie okraszone zaszczytem, na jaki zasługiwały, teraz prezentują się lepiej w wynikach wyszukiwań, lub na odwrót – gorzej. Jedną z analogii, która pokazuje w jaki sposób te aktualizacje mogą być postrzegane, może być lista 100 filmów, poddanych premierze w 2015 roku. Parę lat później, w 2019, ta lista może być zaktualizowana – i pewnie będzie, bo zostały wydane nowe filmy i sposób w jaki cenimy sobie starsze może również ulec zmianie.

Rekomendacje od Google dla Webmasterów i speców od SEO, których strony zostały zdominowane przez Aktualizacje Googla są następujące: „Proponujemy skupić się na tym, aby upewnić się, że macie do zaoferowania najlepszą treść, jaką możecie zaoferować.” Rewidując witrynę, Google także sugeruje zastanowienie się nad kwestiami odnoszącymi się do poniższych, czterech aspektów:

  • Zawartość i Jakość: Czy ta, jest obecna na Twojej stronie? Czy jest to wysokiej jakości treść, która jest oryginalna i nie jest zwykłą kopią innego dzieła? Czy tytuł oraz opis są zachęcające i stanowią odzwierciedlenie treści? Jeżeli byłbyś Webmasterem, podzieliłbyś się zawartością ze swoimi przyjaciółmi?
  • Ekspertyza: Czy zawartość Twoich treści jest godna zaufania? Czy strona ma błędy? Czy gdybyś natknął się na tę stronę w wynikach wyszukiwania, zaufałbyś jej?
  • Prezentacja i Produkcja: Czy treść jest oparta o solidny research i jest dobrze wyprodukowana? Czy może wygląda na wynik pastewnej produkcji masowej? Czy ma zbyt wiele reklam? Czy ładuje się odpowiednio na wszystkich urządzeniach?
  • Rywalizacja porównawcza: Czy w odniesieniu do konkurencji Twoja witryna oferuje wartość nadbudowaną? Czy treść zaspokaja oczekiwania użytkowników?

Bardzo dobrym miejscem do startu dla webmasterów jest spróbowanie udzielenia odpowiedzi na te pytania tak szczerze, jak tylko się da i porównanie strony z jej konkurencyjnymi odpowiednikami ze szczególnym zogniskowaniem na jakość zawartości, jaką oferują.

Jeżeli Twoje strony zostały naruszone przez tę aktualizację, możesz zasięgnąć po więcej informacji na jej temat i jej analiz u naszych ekspertów. Kliknij tutaj.

Oceń post
Paweł Wróblewski

Pasjonat SEO, ADS i marketingu, który zamiast gadać głośno, woli działać skutecznie. Prywatnie były rugbistą, wciąż próbujący trenować sporty walki 😉 – Od lat pasjonat MMA, a na forum Cohones zawsze znajdziecie go komentującego najnowsze wydarzenia w świecie sportów walki. Po studiach informatycznych, gdzie gramatyczne potknięcia nie były mu obce, postanowił że mówi i pisze to, co naprawdę myśli. Nie znosi marketingowego pitu-pitu i czarowania!

Leave a Reply

Close Menu