Skip to main content

Internet staje się coraz bardziej popularny, a ludzie zaczynają dostrzegać jego korzyści. Coraz większa liczba Polaków przekonuje się do handlu w sieci. Jest to nie tylko spora oszczędność czasu, ale także i pieniędzy. Sklepy internetowe posiadają zazwyczaj dużo szerszy zakres oferowanych produktów. Mnóstwo osób zauważyło w tym biznes i zaczęło wchodzić na rynek ze swoimi sklepami. Mimo że z pozoru może się to wydawać trudne, to tak naprawdę nie trzeba żadnych większych umiejętności, by uruchomić taki sklep samemu. W tym artykule zajmiemy się czysto techniczną kwestią zakładania sklepu internetowego. Jakie są korzyści takiego prowadzenia biznesu, z jakiego oprogramowania warto skorzystać?

sklep internetowy CMS

Jaki CMS dla sklepu internetowego?

CMS (z ang. Content Management System) to tzw. System Zarządzania Treścią. Pozwala on założyć stronę internetową (a co za tym idzie, sklep) bez znajomości żadnego z języków programowania. Za jego pomocą jesteśmy w stanie stworzyć atrakcyjny sklep internetowy w kilka godzin. Odpowiedni wybór CMS-a sprawi, że obsługa sklepu, dodawanie nowych towarów, grafik, zdjęć, tabel i opisów nie będzie zabierało zbyt wiele czasu.

Dlaczego jeszcze wybór CMS jest tak istotny?

  • Pozycjonowanie – Dobry CMS pozwala łatwo zoptymalizować stronę, dopasowując ją nie tylko pod wymagania klientów, ale i wyszukiwarek. Większość systemów posiada specjalne dodatki, dzięki którym można wprowadzać zmiany za pomocą prostego panelu. Wybierając CMS, warto sprawdzić, czy posiada on funkcję dowolnego dodawania treści, takich jak np. opisy kategorii, tagów czy chociażby nagłówków.
  • Niska cena – Na początku mało kto dysponuje ogromnym budżetem. CMS-y mają to do siebie, że zazwyczaj są darmowe lub też kosztują naprawdę niewiele. W większości przypadków bezpłatne wersje CMS-a pozwolą nam na otworzenie i skuteczne prowadzenie małego sklepu internetowego. Opłaty zaczną się wtedy, gdy będziemy potrzebowali już czegoś więcej. W takich sytuacjach najlepiej zdecydować się na dedykowanego CMS-a, który zostanie stworzony przez profesjonalistów specjalnie dla naszego sklepu i będzie zawierał wszystkie niezbędne funkcje. Niestety taka opcja kosztuje już bardzo wiele.
  • Bezpieczeństwo – Większość CMS-ów, nawet tych darmowych, jest regularnie aktualizowana. Jest to ważne, gdyż od tego zależy bezpieczeństwo danych naszych klientów, a także wszystkich transakcji. W obecnych czasach bezpieczeństwo jest ogromnie ważne, dlatego warto poczytać nieco na temat tego, jak dane firmy radzą sobie z jego zachowaniem.

sklep internetowy CMSDarmowe CMS dla sklepu internetowego

Przyjrzyjmy się teraz najczęściej stosowanym systemom CMS. Na samym początku omówimy te darmowe, o wysokim udziale na rynku. Dzięki swojej popularności są one często aktualizowane i posiadają mnóstwo funkcji czy to bezpośrednio, czy też dzięki wtyczkom.

WooCommerce

WooCommerce to CMS, który do działania wymaga WordPressa. Jego udział w rynku to aż 23%. Sklep oparty na WooCommerce to znakomite rozwiązanie wtedy, gdy oferujemy nie tylko fizyczne towary, ale też cyfrowe produkty, które kupujący mogą sobie pobrać. Dużym plusem WooCommerce jest także to, że łatwo przy okazji sklepu tworzyć także blog, który również może przyciągnąć sporo klientów. Co prawda konfigurację sklepu trzeba wykonać samodzielnie, ale na szczęście nie jest ona trudna i nie powinna sprawiać nikomu problemów. WooCommerce oferuje bowiem pełną polską wersję językową. Sama baza posiada wiele funkcji usprawniających prowadzenie sklepu, ale prawdziwą moc WooCommerce poznać można dopiero, instalując różnego rodzaju wtyczki i rozszerzenia. Większość z nich jest bezpłatna, co pozwala nam stworzyć rozbudowany i funkcjonalny sklep całkowicie bez opłat za CMS.

Warto pamiętać, że pomimo tego, że WooCommerce jest darmowy, wydatki nas nie ominą. Konieczne jest wykupienie serwera (hostingu), na którym umieścimy naszą stronę, a także i domeny będącej naszym znakiem rozpoznawczym.

PrestaShop

PrestaShop to kolejny darmowy CMS do sklepu internetowego. Jego udział na polskim rynku to ok. 25%, co tylko świadczy o wysokiej jakości tego narzędzia. PrestaShop jest bardzo prosty w obsłudze, a jego darmowa wersja pozwala stworzyć atrakcyjny i pełnowartościowy sklep internetowy. Podobnie jak w przypadku WooCommerce możemy skorzystać z tysięcy darmowych wtyczek rozbudowujących możliwości portalu. PrestaShop to bardzo dobry CMS pozwalający łatwo wykonać integrację z różnymi platformami porównującymi ceny, a nawet z Allegro. Każdy produkt posiada swój przyjazny wyszukiwarkom link, a witrynę bardzo łatwo wypozycjonować.

Podobnie jak w przypadku WooCommerce, zakładając sklep przy użyciu PrestaShop, musimy pamiętać o tym, że potrzebujemy hostingu oraz domeny.

Magento

Magento to darmowy OpenSource CMS. Umożliwia on założenie prostego sklepu internetowego, sterowanego za pomocą prostego panelu administracyjnego. Do głównych zalet tego systemu należy m.in. to, że można połączyć go z oprogramowaniem zarządzającym magazynem, dzięki czemu cały czas wiadomo czy dany towar jest na składzie, czy też już się skończył. Pozwala to uniknąć wielu problemów. Sklep utworzony przy użyciu Magento jest w pełni responsywny, co oznacza, że wspiera urządzenia o małych rozdzielczościach ekranu. Dzięki temu robienie zakupów przy użyciu telefonu komórkowego bądź tabletu jest niezwykle proste. Warto nadmienić, że spora część ruchu internetowego jest generowana właśnie przez urządzenia mobilne, a więc otworzenie się na użytkowników telefonów komórkowych jest niezwykle rozsądnym ruchem.

Podobnie jak w powyższych przypadkach, musimy posiadać hosting oraz domenę.

sklep internetowy CMS

Założenie sklepu bez korzystania z CMS

Istnieje możliwość założenia sklepu internetowego bez konieczności wykonania samodzielnej inwestycji w hosting i domenę. Trzeba tylko skorzystać z usług firm działających w systemie SaaS. Jest to bardzo popularne i łatwo dostępne rozwiązanie, które pozwala umieścić cały sklep w tzw. chmurze. My, jako właściciele sklepu, wykupujemy od firmy miejsce oraz CMS (najczęściej jest to opłata abonamentowa na konkretny okres). Taki sposób ma zarówno wiele plusów, jak i minusów. Główną zaletą jest to, że na naszej głowie zostaje tylko dodawanie produktów, opisów i zdjęć, a także zajmowanie się samą sprzedażą. Wszystkimi kwestiami technicznymi zajmie się za nas firma, u której wykupujemy usługę. My mamy jedynie niewielki wpływ na ostateczny wygląd sklepu. Taki sposób działalności świetnie sprawdza się wśród początkujących właścicieli sklepów. Pozwala on bowiem na szybkie wkroczenie w świat e-commerce. Niestety, w miarę upływu czasu zaczyna dostrzegać się pewne ograniczenia, jak np. niemożność wprowadzenia niektórych zmian, czy też ograniczona ilość funkcji. Zależnie od wykupionego przez nas abonamentu dostajemy konkretne możliwości. Już za kilkanaście złotych miesięcznie dostaniemy możliwość uruchomienia sklepu, za pomocą którego obsłużymy kilkunastu klientów, oferując im kilkadziesiąt produktów. Jak założyć sklep działający w systemie SaaS?

IdoSell Shop

IdoSell Shop to jeden z serwisów pozwalających założyć sklep korzystający z rozwiązania SaaS. Dużym plusem jest to, że za usługą stoi polska firma. System działa bardzo dobrze i pozwala na łatwe i sprawne realizowanie dużej liczny zamówień. Za 430 złotych (lub za 613 złotych, zależnie od wersji usługi, na którą się zdecydujemy) uzyskujemy roczny dostęp do serwisu i wszystkich jego funkcjonalności.

Za pomocą IdoSell Shop możemy obsługiwać jednocześnie kilka sklepów, witryna może być łatwo zintegrowana z bankami i Allegro, a sama strona jest przyjazna użytkownikom urządzeń mobilnych. Dużym plusem jest także sprawne wsparcie techniczne.

Shoper

Shoper to kolejna usługa oparta na modelu SaaS. Klient ma do wyboru kilka różnych abonamentów, różniących się rocznym transferem i możliwością integracji z różnymi serwisami. Z tego też powodu Shoper nadaje się zarówno dla początkujących handlowców, jak i tych, którzy generują naprawdę duże obroty. Minusem Shopera jest to, że nie pozwala on dokonywać żadnych zmian w kodzie źródłowym strony, co oznacza, że wszystkie stworzone przy użyciu tej metody sklepy są do siebie podobne. Na plus należy natomiast wyróżnić wsparcie techniczne oraz bardzo prostą obsługę sklepu przy użyciu panelu administracyjnego. Sklep za pomocą Shopera możemy założyć już za 34 złote miesięcznie. Za 3 złote więcej dostaniemy możliwość zintegrowania naszego sklepu z Allegro i Facebookiem.

Drupal Commerce

Drupal to popularny system CMS. Wiele profesjonalnych witryn opartych jest właśnie o niego. Od pewnego czasu mamy możliwość założenia sklepu internetowego, korzystając z usługi Drupal Commerce. Niestety sama witryna jest w języku angielskim, co potencjalnie może odstraszyć wielu początkujących sprzedawców.

Drupal Commerce to zaawansowany produkt, który pozwala na dowolne przerobienie go i rozbudowanie o dodatkowe funkcje. Z tego też powodu wybierany jest głównie przez osoby, które znają się na programowaniu. CMS ten znakomicie sprawdza się w dużych sklepach, posiada bowiem wbudowaną możliwość integracji z Allegro i Ceneo, a także wspiera nieograniczoną ilość transakcji i przedmiotów w sklepie.

Sklep internetowy – zalety i wady

Prowadzenie sklepu internetowego ma sporo plusów. Co prawda, w dalszym ciągu musimy posiadać zarejestrowaną działalność gospodarczą (chyba że łączna wartość transakcji nie przekracza limitu ustalonego w ustawie o działalności nierejestrowanej), ale odpada nam całkiem sporo dodatkowych kosztów. Plusem sklepu internetowego jest to, że możemy prowadzić go, nie wychodząc z domu. Nie musimy posiadać stacjonarnego lokalu, a za magazyn może posłużyć nam nieużywany pokój. Nie trzeba chyba mówić, jak duże jest to ułatwienie, zwłaszcza na początku przygody z handlem. Co więcej, nie ma obowiązku fizycznego posiadania produktu na magazynie. Wystarczy tylko, że mamy możliwość ściągnięcia danego towaru w konkretnym czasie. Coś takiego jest nie do pomyślenia w przypadku zwykłego sklepu. Sklep internetowy to także ogromny komfort i wygoda. Klient może zrobić zakupy o dowolnej porze dnia lub nocy, a my nie musimy być wtedy obecni przy komputerze.

Posiadanie sklepu internetowego to znakomity sposób na pasywny biznes, który będzie dla nas zarabiał nawet wtedy, gdy my będziemy na wakacjach.

5/5 - (1 vote)
Paweł Wróblewski

Pasjonat SEO, ADS i marketingu, który zamiast gadać głośno, woli działać skutecznie. Prywatnie były rugbistą, wciąż próbujący trenować sporty walki 😉 – Od lat pasjonat MMA, a na forum Cohones zawsze znajdziecie go komentującego najnowsze wydarzenia w świecie sportów walki. Po studiach informatycznych, gdzie gramatyczne potknięcia nie były mu obce, postanowił że mówi i pisze to, co naprawdę myśli. Nie znosi marketingowego pitu-pitu i czarowania!

Leave a Reply

Close Menu