Nałożenie filtra ręcznego na stronę internetową odbywa się z ingerencji pracownika Google, który pełni swoje obowiązki w dziale SQT. Jak można wywnioskować z nazwy, działanie te nie jest wynikiem analizy przeprowadzonej przez oprogramowanie, a czynnością ręczną – wykonywaną przez człowieka. Stanowi to podstawową różnicę między tym filtrem, a filtrem algorytmicznym, który z kolei nakładany jest automatycznie. Nałożenie któregokolwiek z filtrów ma bardzo duży wpływ na pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania. Czym jest filtr ręczny? Dlaczego zostaje on nakładany na strony? Jak sprawdzić, czy witryna posiada taki filtr? Jakie konsekwencję płyną z jego nałożenia? Tego wszystkie dowiesz się z poniższego artykułu – zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.
Filtr ręczny na domenie – jak sprawdzić czy został nałożony?
Dla wielu osób, prowadzących własną stronę internetową, słowa filtr ręczny kojarzą się bardzo negatywnie. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem każdy chciałby, aby jego strona znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania – co po nałożeniu takiego filtru staje się niemożliwe. Dużo częściej twórcy mogą spotkać się z takim działaniem jak filtr algorytmiczny, ten ręczny jest raczej rzadkością, a jego nałożenie występuje w naprawdę skrajnych wypadkach, w których twórca narusza zasady i wytyczne Google. W jaki sposób możemy zobaczyć, czy nasza witryna została objęta filtrem ręcznym?
Zweryfikowanie takich informacji jest bardzo istotne zwłaszcza w sytuacji, gdy jesteś osobą samodzielnie pozycjonującą witrynę. Kiedy dopuścisz się nieodpowiednich działań SEO może skutkować to nałożeniem kar – które bywają bardzo dotkliwe. Aby przekonać się czy na daną stronę został nałożony tego typu filtr wystarczy skorzystać z bardzo popularnego narzędzia – a mianowicie Google Search Console. Należy zalogować się do programu, a następnie przejść do zakładki „Ręczne Działania”, które dostępna jest po lewej stronie. Kiedy Twoim oczom ukaże się komunikat o treści: „Nie wykryto problemów” oznacza to, że strona jest całkowicie wolna od jakichkolwiek filtrów ręcznych i możesz być spokojny.
Gorsza sytuacja występuje, gdy w panelu będą podane inne informacje – w takim wypadku należy się z nimi dokładnie zapoznać, gdyż na witrynę najprawdopodobniej nałożono filtr ręczny. W tym miejscu możesz poznać także przyczynę takiego działania i dowiedzieć się czy obejmuje ono całą witrynę. Zapoznając się z informacjami i analizując przyczyny wystąpienia takiej sytuacji miej na uwadze, że problemu należy się jak najszybciej pozbyć, gdyż obniża on Twoją pozycję w wyszukiwarce.
Jakie konsekwencje SEO wynikają z nałożenia filtra ręcznego?
Filtr ręczny można rozpatrywać także pod kątem SEO – jakie są jego skutki w takim przypadku? Kara od Google skutkuje bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami, takimi jak niższa pozycja w wynikach wyszukiwania czy tez zmniejszony ruch na stronie. Najlepiej zobrazować to na konkretnym przykładzie. Załóżmy więc, że prowadzisz sklep internetowy z odzieżą, a po wpisaniu przez użytkownika frazy „sukienka na lato” Twoja witryna internetowa wyświetlała się jako pierwsza pozycja w wyszukiwarce. Świetna sytuacja, prawda?
Niestety na Twoją stronę został nałożony filtr ręczny, a w konsekwencji spadła ona nawet o kilkadziesiąt pozycji w dół – w związku z czym przeciętny użytkownik nawet nie ma szans do niej dotrzeć. W takiej sytuacji niewątpliwie stracisz wielu klientów, a próby pozyskania nowych odbiorców mogą okazać się bardzo trudne. Miej również na uwadze to, że nałożony filtr może wiązać się ze stratami wizerunkowymi – nawet gdy już zostanie usunięty. Ponadto, za poważne naruszenie regulaminu strona może zostać całkowicie usunięta z indeksu – przez co niemożliwe będzie jej wyszukanie poprzez wpisanie fraz.
Filtr ręczny – z jakich powodów zostaje nałożony?
Nawet jeśli nigdy nie miałeś problemu z filtrem ręcznym, ale jesteś właścicielem jakiejś strony internetowej, to powinieneś wiedzieć jakich zasad musisz przestrzegać, aby uniknąć takiej sytuacji. Jeżeli będziesz stosował się do wytycznych i unikał powszechnych błędów, to witryna z pewnością będzie przyjazna i zgodna z wytycznymi dla webmasterów – przez co nie zostanie nałożony na nią żaden rodzaj filtru. Jak już wiesz, działania ręczne to bardzo rzadkie przypadki, częściej spotkać można się z filtrami algorytmicznymi. Jakie mogą być przyczyny nałożenia na Twoją stronę kary? Poniżej przedstawiamy kilka bardzo popularnych przypadków.
- Strona zawirusowana lub ataki hakerskie. Na filtr ręczny od Google możesz narazić się nawet nie przez swoje niewłaściwe działania. Powodem mogą być ataki hakerskie lub wirusy – które wynikają z nieodpowiedniego zabezpieczenia strony. Jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, to przede wszystkim zadbaj o bezpieczeństwo, gdyż jego brak jest najłatwiejszym sposobem na przysporzenie sobie kłopotów.
- Linki zewnętrzne – nienaturalne pozyskiwanie linków również może prowadzić do nałożenia kary od Google – zarówno w postaci filtrów ręcznych jak i algorytmicznych. Zamieszczona na innych stronach odnośniki, przekierowujące do Twojej witryny, są przez algorytm Google postrzegane jako rekomendacje i mają całkowicie pozytywny wpływ na SEO. Niestety, jeżeli działania te będą prowadzone w nienaturalny sposób, to całość zakończy się po prostu nałożeniem na stronę filtru ręcznego lub algorytmicznego. Podobne kary można dostać także w przypadku spamowania linkami wychodzącymi. Co to oznacza? Jeżeli nagle na każdej podstronie zacznie pojawiać się nadmiernie dużo adresów URL, to tym sposobem narażasz się na złamanie zasad Google – co skutkuje nałożeniem na witrynę kary.
- Content oparty kopiowaniu i spamie. W tej sytuacji karę możesz otrzymać za wiele przewinień, najpopularniejsze z nich, to: kopiowanie cudzych treści lub publikowanie ich po wprowadzeniu drobnych korekt, a także kopiowanie własnych tekstów w obrębie jednej witryny. Bardzo często z nałożeniem filtru ręcznego można spotkać się także przy publikowaniu całkowicie bezwartościowe treści.
- Keyword stuffing. Zjawisko to polega na umieszczaniu w krótkich tekstach bardzo dużej liczby słów kluczowych. Z tego rodzaju błędem bardzo często borykają się osoby, które dopiero poznają zasady funkcjonowania SEO oraz nie są do końca zapoznane z wytycznymi od Google. Początkującym często wydaje się, że im więcej słów kluczowych wpiszą na danej podstronie, tym wyżej ich strona będzie znajdowała się w wynikach wyszukiwania – nie jest to jednak prawda, a działania takie mogą przynieść wręcz odwrotne efekty.
Zdejmowanie filtru ręcznego – jak to zrobić?
Wiesz już czym jest filtr ręczny i za co może zostać on nałożony. Zapewne teraz zadajesz sobie pytanie – czy da się go w jakiś sposób zdjąć? Oczywiście jest to możliwe, jednak cały proces jest bardzo czasochłonny. W zależności od tego jak bardzo skomplikowana jest Twoja sprawa, cały proces może zająć Ci od kilku dni do nawet kilku tygodni. Bywają takie sytuacje, że filtr ręczny nakładany jest z więcej niż jednego powodu – wtedy czas wprowadzania poprawek na stronie internetowej ulegnie wydłużeniu.
Chociaż filtr ręczny brzmi bardzo groźnie, a wynikające z niego konsekwencję są poważne, to jego usunięcie nie jest wcale trudne – przynajmniej w teorii. Aby pozbyć się problemu wystarczy wykonać to, o co prosi zespół Google. Skąd wiedzieć co mamy zrobić? Wszystkie wytyczny znajdziemy w zakładce „Ręczne Działania” po otwarciu narzędzia Google Search Console. W praktyce możemy natomiast napotkać na pewnego rodzaju problemy – szczególnie wówczas, gdy nie posiadamy odpowiedniej wiedzy z zakresu SEO.
Jeżeli chcemy pozbyć się ręcznego filtru, to musimy znaleźć przyczynę jego nałożenia i usunąć ją. Kiedy już to wykonamy konieczne jest poinformowanie pracowników Google – którzy dokonają ponownej weryfikacji strony internetowej. Jeżeli na Twoją stronę został nałożony filtr ręczny, a Ty nie masz pojęcia jak zabrać się do jego zdjęcia, to skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji SEO.