Wpisy gościnne kiedy warto z nich skorzystać?
Wpisy gościnne są dobrą formą marketingu. Jakie mogą przynosić korzyści, kogo warto do nich zaprosić i w jakich miejscach je opublikować? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania dotyczące właśnie wpisów gościnnych.
Czym są wpisy gościnne?
Wpisy gościnne (guest posting) są autorskimi artykułami publikowanymi na innych, tematycznie pokrewnych witrynach/blogach albo też zamieszczane na naszej własnej stronie internetowej, niemniej jednak pisane są przez zupełnie kogoś innego. Jak można wykorzystać taki sposób promocji dla własnych potrzeb. Opowiemy o tym poniżej.
Wpisy gościnne u kogoś
Zalety
Wpisy gościnne mogą dotyczyć sytuacji, w której zajmujemy się tworzeniem wpisów na bloga, ale bloga który do nas nie należy, zaś do innego przedsiębiorstwa czy też osoby fizycznej. Pierwszą, a zarazem najbardziej istotną zaletą takiego typu praktyk z perspektywy SEO, będzie pozyskiwanie linków. Żeby wpis gościnny był dla nas w pełni opłacalny, taki link powinien być wartościowy. Z uwagi na ustalenia z osobą będącą właścicielem strony, taki link, może znaleźć się w stopce (w roli podpisu autora), jak również w treści (chociażby w roli odwołania do innych artykułów, które zostały przez nas opublikowane na naszym blogu).
Następnym plusem tworzenia wpisów gościnnych, są możliwości docierania do znacznie szerszego, aniżeli to miało miejsce dotychczas grona odbiorców. Co bardzo ważne, poza brandingiem, czyli budowaniem świadomości w zakresie naszej marki, publikowanie treści na zupełnie nowych witrynach internetowych umożliwi dotarcie do kolejnych odbiorców, którzy mogą się zainteresować oferowanymi przez nas usługami czy też produktami. Jeżeli napiszemy nasze artykuły w sposób rzetelny, zapracujemy na pozycję eksperta w swojej branży.
Wady
Wpisy gościnne mają również pewne minusy. Jednym spośród nich będzie na pewno fakt, iż dokonując publikacji wpisu na witrynie internetowej, która należy do kogoś zupełnie innego, poświęcamy na to swój wysiłek i czas. Zajmujemy się tworzeniem wartościowych dla niego treści, zamiast zamieszczać takowe na swojej własnej stronie internetowej. Nie mamy także żadnego wpływu na to, w jaki sposób ostatecznie prezentować się będzie zamieszczony przez nas artykuł i nie posiadamy także bezpośredniego dostępu do zamieszczanych pod nim komentarzy.
Kiedy warto będzie pisać gościnne artykuły na należącą do kogoś innego stronę internetową?
Kiedy zastanawiamy się, w jakich sytuacjach stosować wpisy gościnne, powinniśmy brać pod uwagę kilka istotnych kwestii. Pierwszym powodem, może stać się dla nas chęć uzyskania konkretnej pozycji, najlepiej autorytetu w wybranej dziedzinie. Ciężko byłoby nam ją osiągnąć, publikując tylko i wyłącznie na swojej własnej witrynie internetowej. Wpisy gościnne sprawdzą się również bardzo dobrze w sytuacjach, kiedy chcemy zaistnieć na wartościowej, jak również bardzo często odwiedzanej witrynie internetowej.
Gdzie można udostępniać wpisy gościnne i jak dobierać strony internetowe w takim przypadku?
Wiemy już z jakiego powodu, jak również kiedy, warto jest tworzyć gościnne wpisy. Jednakże w jaki sposób zdecydować gdzie opublikować nasze wartościowe artykuły? Warto, abyśmy się zastosowali do kilku istotnych zasad.
Po pierwsze, musimy wybierać strony internetowe, które powiązane będą w sposób bezpośredni z naszą branżą, albo też docierają do takich samych odbiorców. Niemniej jednak powinniśmy unikać witryn należących do bezpośredniej konkurencji. Po drugie, należy sprawdzić parametry stron, które nas zainteresowały, korzystając przy tym z właściwych narzędzi. Najbardziej istotnymi wskaźnikami w takim wypadku, będą URL Rating (UR), jak i Domain Rating (DR). Celem ich sprawdzania warto jest wykorzystać Ahrefs.
Po co powstają wpisy gościnne?
Z pewnością wiele osób zastanawia się, po co w ogóle powstają wpisy gościnne i w jaki sposób mogą nam pomagać w rozwijaniu naszego biznesu?
Wpisy gościnne tworzy się na ogół z twoich istotnych powodów: dla zbudowania wizerunku eksperta we własnej branży albo po prostu dla celów pozycjonowania danej strony internetowej (SEO).
- Dla celów pozycjonowania strony internetowej (SEO) – nasz artykuł zamieszczony na innej witrynie internetowej z linkiem do naszej strony, przekieruje czytelników właśnie do nas. Dzięki czemu potencjalni klienci będą mogli trafić do naszej witryny z różnorodnych źródeł. Im częściej u nich publikujemy, tym w lepszy sposób wypozycjonowana zostaje nasza strona internetowa w wyszukiwarce Google.
- Dla celów zbudowania wizerunku eksperta w Internecie – dzięki opublikowaniu na innych stronach internetowych czy też na blogach przygotowanych przez nas treści, mamy możliwość dotarcia do większej ilości odbiorców. To także bardzo dobra okazja do zbudowania wizerunku eksperta we własnej branży.
Istnieje jeszcze jeden istotny powód, dla którego warto będzie tworzyć gościnne wpisy. Są one znakomitą opcją content-marketingowej reklamy. Już ponad 200 milionów ludzi użytkuje tak zwane blokery do reklam. Dlatego, jeżeli chcemy docierać do potencjalnych klientów, musimy postawić na dobrej jakości treści. Wpisy gościnne stanowią jeden z pośród ich elementów. Osoba, u której publikujemy na pewno udostępni nasz artykuł a mediach społecznościowych. W ten sposób mamy spore szanse, żeby dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów.
Dodatkowa ekspozycja na nasze treści
Po pierwsze zyskujemy dzięki temu ekspozycję na obszarze, w którym jak dotąd nas nie było.
Możemy to porównywać do sytuacji, w której posiadamy firmę mogąca świadczyć usługi na terenie całej Polski. Jak dotąd reklamowaliśmy się tylko na przykład na terenie Krakowa. Z kolei od tej chwili zyskujemy również reklamową powierzchnię w jakimś innym miejscu, jak chociażby we Wrocławiu. Innym razem w Sandomierzu i tak dalej.
Innymi słowy, dzięki publikowaniu wpisów gościnnych gdzieś indziej, osoby które są użytkownikami wybranej witryny internetowej, mogą dowiedzieć się o naszym istnieniu. Zyskujemy zatem dodatkowy rozgłos.
Nawiązywanie zupełnie nowych znajomości
Po drugie, dzięki gościnnym wpisom tworzymy, zaś później rozbudowujemy relacje z klientami. Jeżeli działamy w wybranej branży i piszemy teksty w jej tematyce, to poszukujemy miejsc, gdzie możliwie stanie się opublikowanie treści zgodnych z naszą branżą. Nawiązujemy dzięki temu relacje z osobami, które posiadają takie same zainteresowania, jak i zajęcia do naszych. Nie wspominając już tutaj o grupie docelowej, którą najprawdopodobniej dzielimy z osobą będącą właścicielem takiej właśnie witryny internetowej.
O czym trzeba pamiętać przygotowując wpisy gościnne?
Kiedy tworzymy wpisy gościnne na wybraną witrynę internetową, musimy dbać o to, żeby te wpisy zostały napisane w rzetelny sposób i zawierały tylko treści o odpowiedniej wartości. Teksty nie powinny być odtwórcze ani powielane na wielu różnorodnych witrynach. Źle oceniane jest także zbytnie przesycanie treści z użyciem linków, ponieważ mogą one zniechęcać odbiorców i wpływać negatywnie na autorytet naszej witryny.
Warto zastanowić się także, czy chcemy brandować nasze artykuły autorskie specjalnie stworzoną do tego osobą, czy też może całym przedsiębiorstwem, na przykład dokonując wyboru przynajmniej kilku ekspertów, którzy będą podpisywali się własnymi imionami i nazwiskami.
Jak w prawidłowy sposób anchorować linki?
Jeżeli przygotowaliśmy już mający określoną wartość tekst i dokonaliśmy wyboru strony internetowej, na której chcemy (oczywiście za zgodą jej właściciela) opublikować go, następnym krokiem powinno być właściwe zaanchorowanie należącego do nas linku.
Pierwszą, zarazem najbardziej istotną zasadą będzie to, żeby dodany link stał się linkiem dofollow. Takie linki, nakazują niejako robotom Google podążać za sobą. Dzięki czemu, roboty odwiedzają witrynę, do której prowadzi je owy link. Co bardzo ważne, linki dofollow przekazują również móc ze strony, z której pochodzą do witryny linkowanej. Warto zatem ustalić taką kwestię z osobą będącą właścicielem strony, już na początku prowadzonych rozmów.
Dobrze będzie linkować na zoptymalizowane anchory, czyli widoczne części linka wraz z frazą kluczową. Tutaj niezwykle ważne jest dobieranie właściwej kluczowej frazy, jak i dopasowanego do niej landing page.
Zamieszczanie postów gościnnych na własnej stronie
Zalety
Pierwsza spośród wielu zalet korzystania z wpisów gościnnych na swojej własnej stronie internetowej, będzie pozyskiwanie wartościowych dla nas treści. Tym bardziej, jeżeli uda się nam nakłonić do napisania tego tekstu osobę, którą uważa się za autorytet w wybranej branży. Ponadto, osoba, której post u siebie udostępnimy, będzie z pewnością promowała go na własnej witrynie internetowej, a tym samym również wypromuje naszą stronę, co zwiększy zdecydowanie jej zasięg.
Posty gościnne bardzo dobrze sprawdzają się również w sytuacjach, kiedy nie posiadamy czasu albo umiejętności na poczet tworzenia samodzielnie wartościowych treści.
Wady
Zdecydowaną wadą procesu, którym jest tworzenie postów gościnnych (kiedy wykorzystujemy je na własnej stronie internetowej) będzie fakt, iż opublikowane treści nie stanowią artykułów naszego autorstwa. Zatem nadajemy miano eksperta zupełnie innej osobie, a przy okazji zachęcamy także naszych odbiorców do odwiedzania strony tejże osoby. Witryny te, powiązane są zwykle z dotyczącą nas branżą, zatem może to sprawić, że przez przypadek stworzymy sobie konkurencję.
Kogo zapraszać do wpisów gościnnych?
Wpisy gościnne możemy zamieszczać także na stronie internetowej www własnej firmy. Z pewnością na początku będziemy się zastanawiać, kogo możemy zaprosić do współpracy. Możliwości jest całkiem sporo:
- osoby będące ekspertami z innych dziedzin pokrewnych do naszej, będą w tym przypadku jak najbardziej na miejscu. Jeżeli prowadzimy firmę, w której ważny jest bezpośredni kontakt z klientami, możemy zaprosić specjalistów albo też inne osoby znające się na tematyce pokrewnej. Jeśli na przykład naszą specjalnością są różnego typu kartony, wśród których znajdują się także takie przeznaczone do przeprowadzek, warto abyśmy zaprosili do wpisu gościnnego eksperta od pakowania różnych rzeczy. Spytajmy go o triki na układanie ubrań, czy też na przykład przedmiotów ze szkła, tak aby nie uległy uszkodzeniu podczas transportu. Mogą to być również porady odnośnie układania ubrań w taki sposób, aby zajmowały możliwie jak najmniej miejsca,
- klient, który skorzystał już z naszych usług, to także idealna osoba do wykonania wpisów gościnnych. Być może zechce opowiedzieć o swoim zakupie i o tym, jak on ułatwił jej chociażby wspomnianą przeprowadzkę. Zachęci to innych klientów do dokonywania zakupów. Może tego dokonać również zupełnie anonimowo,
- autorzy wartościowych artykułów z naszej tematyki albo jej pokrewnych. Ich także warto będzie poprosić o wykonanie wpisu gościnnego. Treści wprowadzone przez takie osoby, potrafią naprawdę ,,podkręcić” ilość osób odwiedzających naszą witrynę internetową, a tym samym również naszych potencjalnych klientów.
Po więcej wiedzy zapraszam na blog: https://cwierkaja.pl/wiedza