Skip to main content

Jest wiele systemów zarządzania treścią (CMS) na rynku. Jeśli szukamy czegoś odpowiedniego dla siebie, to z pewnością coś znajdziemy. Zdecydowanie jest w czym przebierać. Nie ma jednego, idealnego systemu CMS. Jednak za to znajdziemy wiele specjalizujących się w różnych dziedzinach. Znajdziemy coś stworzonego do prowadzenia i zarządzania prostą stroną firmową, mamy spory wybór platform blogowych, jak i sklepowych. Jednak ilość możliwości jest przytłaczająca. Jakie mamy systemy zarządzania treścią i który będzie odpowiedni dla danego przypadku? Na to pytanie odpowiada wyczerpująco poniższy tekst.

Systemy zarządzania treścią (CMS)

Czym jest CMS?

CMS (content management system) to inaczej system zarządzania treścią. Zasadniczo jest to oprogramowanie napisanie w dowolnym języku pozwalające na wygodne stworzenie i prowadzenie serwisu WWW, jego aktualizację i rozbudowę (nawet przez osoby, które nie mają wiedzy i umiejętności programistycznych). Wszelkie wprowadzanie czy edycja danych jest tutaj zazwyczaj możliwa poprzez wygodny i intuicyjny interfejs użytkownika (UI). Większość języków programowania działających po stronie serwera ma swoje systemy CMS.

Jedne z popularniejszych to:

  • dla PHP – WordPress, Drupal, Joomla, PrestaShop, Magento
  • dla Python – Django CMS
  • dla Node.js – Strapi, Ghost, KeystoneJs

WordPress

Zaczynamy od najpopularniejszego systemu zarządzania treścią na świecie! WordPress to istna legenda i nie dziwi ten fakt, gdyż to po części jemu zawdzięczamy wzrost treści w internecie. Jego historia jest prosta. Powstał on jako wygodna platforma blogowa, która mogła być obsługiwana poprzez osoby nietechniczne. Możliwość prowadzenia własnego bloga w sieci bez konieczności nauki wszystkich technologi webowych jest czymś bardzo potrzebnym. Stąd też pewnie ogromny sukces tej platformy, która obecnie zasila 35% internetu!

Dziś WordPress wyewoluował do tego, czym jest dzisiaj. Mamy banalny kilkuminutowy proces instalacji, dzięki któremu każdy może mieć swoją stronę, bloga czy nawet sklep online! Co więcej, istnieje bogata baza wbudowanych szablonów (darmowych i płatnych), z których możemy skorzystać, aby nasze miejsce w sieci wyglądało ładnie i profesjonalnie. Jeśli brakuje nam czegoś, to nie ma problemu, ponieważ po wejściu w dział „wtyczki” z pewnością znajdziemy coś rozwiązującego nasz problem. Dzięki WP możemy w genialny sposób tworzyć, edytować wpisy blogowe czy nawet tworzyć harmonogram publikacji postów. Odpowiednie wtyczki zadbają o podstawowe SEO naszej strony, o system komentarzy czy o to by formularz kontaktowy działał sprawnie.

Kolejną jego zaletą jest to, iż stoi za nim język programowania PHP. Ma to znaczny wpływ na koszta hostingu i administracji, które obecnie są znacznie tańsze niż gdybyśmy chcieli używać systemu zarządzania treścią korzystającego np. z Node.js lub Python. Jest to oszczędność, którą warto wziąć pod uwagę. Tak samo, jeśli chodzi o pomoc z WordPressem, łatwiej będzie nam tutaj znaleźć specjalistów niż przy innych, mniej popularnych CMS. Popularność i prostota WP sprawia, iż to ten system jest zwykle najtańszy zarówno w utrzymaniu, jak i w samym stworzeniu strony, bloga czy sklepu w porównaniu do konkurencji. Sam WordPress jest darmowy, posiada wiele wersji językowych (w tym polską).

Systemy zarządzania treścią (CMS)Prowadząc własną stronę internetową, warto skupić się na kilku aspektach. Jedną z nich jest wybór odpowiedniego systemu CMS (systemu zarządzania treścią), aby łatwo nam było wprowadzać dane na stronę. Dzięki odpowiedniemu systemowi CMS zyskamy wiele narzędzi – w tym również takie, które pomogą w pozycjonowaniu strony. Warto jednak zwrócić uwagę, że nawet przy najbardziej zaawansowanym systemie zarządzania treścią, nie jesteśmy w stanie tak dobrze pozycjonować naszej strony, jak zrobi to ekspert. Dlatego warto zwrócić uwagę na poniższą ofertę.

Czym właściwie jest pozycjonowanie? Jest to dostosowanie strony do potrzeb internetu. Dzięki wprowadzeniu odpowiednich fraz (tak zwanych słów kluczowych) jesteśmy w stanie sprawić, że strona internetowa będzie pokazywała się na czele listy wyników wyszukiwania. Dzięki temu uda nam się dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Komu jednak potrzebne jest pozycjonowanie? Praktycznie każdemu, kto w internecie publikuje odpowiednie treści. Dzięki profesjonaliście pozycjonowanie przestanie być problemem i pozwoli nam rozwijać nasz serwis, docierając do internautów, poszukujących informacji na dany temat.

Dlaczego jednak pozycjonowanie jest nam potrzebne? I czym jest konsulting seo? To zespół działań, związanych z pozycjonowaniem strony oraz z zagadnieniami, które wpływają na widoczność strony w sieci. Seo to nie tylko wprowadzanie odpowiednich fraz, ale również znajomość trendów, które obowiązują w internecie. Firmy, których domeną jest konsulting seo na bieżąco śledzą ruchy w sieci oraz są w stanie dostosować działania, związane z pozycjonowaniem do potrzeb, a także do typu strony internetowej, którą zarządzamy. Dzięki temu strona jest lepiej dopasowywana do odpowiednich pytań a my zyskujemy dużą ilość wyświetleń i zdecydowanie lepsze zasięgi.

Co jednak, jeżeli sami tworzyliśmy naszą stronę, strona jest już wiekowa, albo mimo działań, związanych z pozycjonowaniem, nie osiągamy odpowiedniej liczby wyświetleń? Wtedy może okazać się, że pojawiły się określone błędy i musimy w jakiś sposób je rozwiązać. W tym przypadku doskonale sprawdzi się audyt seo, który pozwala na zidentyfikowanie problemów, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Dzięki wnikliwej analizie i badaniu całego pakietu danych, można stwierdzić, czy problem leży w tym, jak nasza strona jest odczytywana przez wyszukiwarkę, czy też może jej układ i wewnętrzne linkowanie zawodzi. Przyczyn może być wiele, jednak audyt seo z pewnością znajdzie winowajcę niskich zasięgów i wskaże, w jaki sposób go usunąć.

Jeżeli udało nam się już usunąć błędy, możemy myśleć nad dalszym rozwojem strony internetowej. W tej sytuacji bardzo dobrze sprawdzają się reklamy google adwords. Dzięki wdrożeniu tego typu działań reklamowych, nasza strona będzie widoczna, a my zyskamy dużo unikalnych wejść na stronę. Część osób z pewnością zdecyduje się na niej pozostać, gdyż reklamy są dostosowane do zainteresowań internauty. To rozwiązanie pomoże nam znaleźć się w czołówce, jeżeli chodzi o popularność stron, związanych z daną tematyką.

Joomla

Na drugim miejscu popularności jest Joomla z 3% rynku światowego. W porównaniu do WordPress jest to znaczna różnica. Trzeba zaznaczyć, iż znacznie niższa popularność przekłada się na większe koszty prowadzenia projektu przy wykorzystaniu tego CMS, gdyż mniej ludzi specjalizuje się w nim. Jest to darmowy CMS (open source). Posiada wiele wersji językowych w tym polską. Oferuje sporą bazę modułów jednak ciężko niekiedy o wsparcie techniczne w ich zakresie. Często określa się ten system jako coś pomiędzy WordPress a Drupal.

Drupal

Na trzecim miejscu jest Drupal. Kolejny darmowy system CMS (open source). Ma swoją obszerną bazę wtyczek i rozszerzeń. Ogólnie rzecz biorąc, poleca się go do skomplikowanych i rozbudowanych treści, z czym radzi sobie znakomicie. Wymaga więcej doświadczenia i umiejętności niż przedstawione wcześniej systemy zarządzania treścią. Uznaje się go za najbardziej uniwersalny CMS, jednak jego minusem jest tutaj wysoki próg wejścia. Tak jak i u konkurencji tutaj także zmienimy język na polski.

WooCommerce

Jest to wtyczka do WordPress która dostosowuje nasz CMS do działania jako sklep. Mnóstwo ludzi na świecie korzysta z takiego rozwiązania. Tutaj spełnia się marzenie o tym, aby prowadzić w prosty sposób sklep internetowy. Jest to doskonałe rozwiązanie, jeśli chcemy prowadzić mały bądź średni sklep samodzielnie, bądź w jak najtańszy sposób. Generalnie większość ludzi nietechnicznych jest w stanie postawić sklep na tej platformie. Pamiętać jednak należy, iż WordPress jest platformą blogową i do tego jest najlepszy. Jeśli chcemy prowadzić większy sklep, bardziej zaawansowany – warto poszukać alternatywy podanej poniżej. WooCommerce to świetne rozwiązanie, jeśli stawiamy pierwsze kroki w sprzedaży i chcemy to zrobić przy jak najniższych kosztach. Dzięki niemu wiele osób mogło spełnić swoje marzenie o rozpoczęciu prowadzenia swojego biznesu.

PrestaShop

Presta to coś pomiędzy łatwością zarządzania WordPress a skomplikowaniem Magento. Jest to idealny system zarządzania treścią dla sklepów małych, średnich i dużych. Kolejne darmowe rozwiązanie. Presta nadaje się idealnie do większości sklepów, jeśli ilość produktów nie przekroczy kilku tysięcy. Tak jak i przy WooCommerce i Magento tutaj mamy sporą bazę dodatków płatnych, jak i darmowych. Koszta specjalistów i utrzymania sklepu mniejsze niż przy Magento, ale większe niż przy WooCommerce.

Magento

Jeśli chodzi o sklepy, to Magento ma niesamowite możliwości, ale idzie za tym wysoki próg wejścia. Jeśli chcemy stworzyć ogromny i zaawansowany sklep, to będzie to najlepszy CMS, jaki można wybrać. Nie przerazi go żadna ilość produktów, zaawansowane spersonalizowanie czy wiele wersji językowych. Koszta utrzymania najwyższe spośród rozwiązań dla sklepu, wysokie wymagania co do wydajności hostingu. Magento ma wersję darmową oraz płatną. Ten CMS pozwala osiągnąć niesamowite wyniki sprzedażowe, jednak koszt wdrożenia odpowiednich rozwiązań jest spory.

Systemy zarządzania treścią (CMS)

Jaki CMS dla wizytówki firmowej?

Jeśli szukamy odpowiedniego systemu zarządzania treścią dla naszej wizytówki firmowej, w większości przypadków najłatwiej będzie skorzystać z WordPress. Jest wielu specjalistów na rynku, ceny są niskie, utrzymanie proste i intuicyjne. Co więcej, WP jest tak popularny, że jest możliwe, iż dana osoba już go zna. W takim przypadku zdecydowanie jest on najlepszym wyjściem. Łatwo samodzielnie poradzić sobie z problemami, gdyż w sieci znajdziemy rozwiązania na wszystko z racji popularności tego CMS.

Zarządzanie wizytówka firmową jest na tyle proste, iż każdy powinien sobie dać z tym radę na większości systemów. Jeśli developer chce użyć czegoś innego niż WordPress, warto się na to zgodzić. Możliwe, iż programista nie ma doświadczenia w języku PHP (na którym opiera się WordPress) i woli on zastosować inne rozwiązanie. Może to być, np. Strapi, Ghost, KeystoneJS dla Node.js lub Django CMS dla Python. Istnieją jeszcze dziesiątki jak nie setki dostępnych opcji. Idealny jest WordPress, ale warto być tutaj elastycznym.

Jaki CMS dla bloga?

Jeśli chodzi o prowadzenie bloga, to WordPress jest tu stanowczo na pierwszym miejscu. Został on stworzony jako platforma blogowa i robi to po dziś dzień doskonale. Łatwo zarządza się treścią, jest mnóstwo darmowych wtyczek i szablonów, a każdy problem ma już swoje opublikowane rozwiązanie w internecie. Można również skorzystać tutaj z innych możliwości jak Drupal czy Joomla – wszystko też zależy od naszych osobistych preferencji i doświadczenia. Jednak jeśli jesteśmy osobą nietechniczną, która woli prostotę i niezawodność to WordPress jest tutaj bezapelacyjnym królem.

Headless CMS + SPA

W przypadku bloga, ale także i wizytówki firmowej możemy skorzystać tylko z WordPress API. Dzięki temu programista może stworzyć widoczną warstwę aplikacji (front-end), w jakiej technologii tylko sobie życzy (normalnie WordPress narzuca swoje rozwiązania) a użytkownik edytuje sobie wygodnie treść w znanym i lubianym systemie WP. Jest to bardzo nowoczesne rozwiązanie, które nazywa się Headless CMS. Dzięki temu możemy mieć bloga jako bardzo reaktywną aplikację (SPA) z wygodną edycją treści w panelu WordPress. Minusem tego jest fakt, iż nie będą tutaj działać dostępne szablony i wtyczki z biblioteki WP. Wszystko będzie musiało być tworzone praktycznie od zera przez programistę.

Jaki CMS dla sklepu?

Ostatnią kwestią jest wybór odpowiedniego CMS do prowadzenia sklepu. Wszystko zależy tutaj od naszej sytuacji. Jeśli chcemy jak najtaniej otworzyć sklep i sprawować nad nim w łatwy sposób władzę to bezkonkurencyjny jest tutaj WordPress z WooCommerce. Każdy da sobie tutaj samodzielnie radę ze stworzeniem własnego sklepu i z jego zarządzaniem. W razie czego w sieci znajdzie się mnóstwo artykułów, poradników, materiałów wideo i audio, które pomogą nam ze wszystkim. W ostateczności zawsze możemy skorzystać z pomocy specjalisty. Z racji popularności WordPress jest ich sporo. Dzięki temu można nie tylko łatwo kogoś znaleźć, ale także i ceny będą niższe niż w przypadku innych opcji.

Jednak jeśli chcemy sklep z prawdziwego zdarzenia, warto wziąć pod uwagę alternatywy dla WordPress. Możemy skusić się zarówno na Prestę, jak i Magento. Wszystko zależy od naszych potrzeb i zasobności portfela. Praktycznie ze wszystkim poradzi sobie Presta, o ile nasz sklep nie musi być niesamowicie ogromny z bardzo zaawansowanymi i spersonalizowanymi możliwościami. Tutaj akurat lepszym wyjściem będzie Magento. Warto także wziąć pod uwagę, że zwykle utrzymanie sklepu na Preście jest tańsze niż u konkurencji. Magento to rozbudowane możliwości analityczne i marketingowe.

Który CMS warto wybrać?

Nie powinien dziwić fakt, iż w większości przypadków najczęściej polecany jest CMS WordPress. Bierze się to z jego popularności. Jeśli ktoś obsługiwał wcześniej stronę internetową, to z dużym prawdopodobieństwem był to właśnie WP. Rozbudowana społeczność, niskie ceny, duża ilość specjalistów, ogromna baza szablonów, wtyczek, rozwiązań, poradników – wszystko to skutecznie przyciąga do siebie ludzi. Warto przypomnieć, iż 35% stron w sieci to WordPress.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu