Skip to main content

 Gdn – co to takiego?

GDN jest to sieć reklamowa, czyli Google Display Network. Obejmuje ona aż 2 miliony witryn internetowych, filmów, a także aplikacji. Reklamy w tejże sieci należącej do Google pokazywane są pod postacią tekstową, wideo oraz graficzną. GDN dociera nawet do około 90 procent osób korzystających w internetu. Za pomocą reklamy display można w skuteczny sposób dotrzeć do użytkowników, którzy potrzebują właśnie tego, co dana firma oferuje. Przy użyciu sieci trafia się do klientów poprzez aż 2 miliony stron internetowych oraz ok 650 tysięcy aplikacji. Prowadzenie działań reklamowych w Google, w ramach dużych kampanii reklamowych to nie tylko wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania. GDN pozwala na wiele więcej, między innymi na reklamy wideo czy graficzne, nazywane displayowymi.

GDN to pomocne narzędzie za pomocą którego reklamodawcy mogą umieszczać reklamy na stronach i w aplikacjach, które wchodzą w skład sieci reklamowej, mogą być również jej partnerami. Sieć została stworzona w ten sposób, aby skutecznie pomagać reklamodawcom w odnalezieniu swoich odbiorców. Udostępnia wiele opcji kierowana, dzięki czemu dotrzeć można do potencjalnych klientów we właściwym miejscu oraz czasie. Wszystkie reklamy z Google Ads, aby mogły zostać wyświetlony muszą wziąć udział w licytacji z pozostałymi reklamodawcami. W trakcie aukcji istotny jest na przykład maksymalny koszt kliknięcie, jaki reklamodawca może zapłacić a także wynik jakości. Niski wynik jakości oznaczać może, iż reklama w ogóle się nie wyświetli albo będzie ona ograniczona.

Google zależy przede wszystkim na jakości wyświetlanych reklam, aby były odpowiednie dla odbiorców. Jeśli reklama nie spełnia wymagań, można ją zgłosić, na przykład kiedy zasłania treść witryny. Innym powodem zgłoszenia reklamy może być jej zbyt wysoka częstotliwość albo nieodpowiedni wygląd. Jeśli chodzi o wysoki wskaźnik wyniku, wówczas reklama wyświetlana jest powyżej konkurencyjnych reklam, nawet jeśli koszt jednego kliknięcia jest niższy. Na koncie klienta cały czas optymalizowane są wyniki jakości, dzięki wykorzystaniu wielu rozwiązań (testy A/B stron docelowych, słów kluczowych oraz reklam).

Sieć reklamowa GDN

Dlaczego warto korzystać z Gdn?

Sieć reklamowa Google jest to narzędzie o wszechrtonnym zastosowaniu stosowane przez najlepszych reklamodawców. Używanie GDN jest metodą na osiągnięcie o wiele większego zasięgu, a także rozpaznawalności firmy i produktu. Sieć pozwala na osiągnięcie sukcesu, jeśli chodzi o kampanię produktową. Jeśli chcemy zwiększyć skutki kampanii, dobrze jest poznać jej sposoby kierowania. Sieć reklamowa Google udostępnia swoim klientom różne sposoby kierowania kampanii, obejmują one: kierowanie na tematy, kierowanie na słowa kluczowe, zainteresowania czy witryny.

  • Innowacyjne metody kierowania reklam

GDN udostępnia wiele zaawansowanych metod docierania do grupy docelowej, które w ciekawy sposób osadzą reklamę w miejscach, perfekcyjnie dopasowanych do kontekstu, tematu oraz oferty prezentowanej w reklamie. Kampania produktowa kierowana na witryny opiera się na stworzeniu listy stron internetowych, które możliwe że są odwiedzane właśnie przez grupę docelową. Za pomocą kierowania na tematy można określić tematykę miejsc docelowych, w których dobrze jest umieścić reklamę. Kierowanie na słowa kluczowe, czyli kontekstowe, opiera się na stworzeniu listy dopasowanych słów kluczowych. Sieć reklamowa Google w sposób automatyczny wybierze pasujące miejsca docelowe, które będą współgrały z tematyką słów. Kierowanie na zainteresowania dociera przy użyciu właściwych kategorii do użytkowników, którzy korzystają z nich i najprawdopodobniej grupą docelową. GDN ma również opcję kierowania demograficznego, czyli opartego na wieku, płci i stanie rodzinnym. Takie cechy można określać poprzez zastosowanie algorytmów Google, biorących pod uwagę odwiedzane witryny i przypisane dane na przeglądarkę komputera.

  • Łączenie umożliwia zwiększenie efektu

Kampania produktowa jest kierowana z danym celem i z chęcią sukcesu, nie może być opierana tylko i wyłącznie na jednym kryterium. Kierowanie reklam musi więc uwzględniać jak najlepsze targetowanie, mniej ważny jest bardzo duży zasięg. Czasem zdarza się, iż lepszym rozwiązaniem jest zawężenie zasięgu kampanii, żeby reklama w skuteczny sposób przemawiała do danej, mniejszej grupy docelowej. Reklamodawcy w wielu sytuacjach decydują się na połączenie strategii kierowanej na tematy oraz słowa kluczowe, witryny oraz słowa kluczowe albo zainteresowania oraz słowa kluczowe. Przy użyciu łączonych kryteriów kampania produktowa w większości przypadków odnosi duży sukces, reklamy są wówczas umiejscowione we właściwych miejscach i zobaczą je właściwi odbiorcy. Słowa kluczowe są tutaj najistotniejsze, gdyż dodanie ich w przypadku witryn o różnej tematyce, podnosi skuteczność.

  • Możliwość korzystania z różnych strategii reklamowych w GDN

Bardzo istotną kwestią jest przemyślana strategia, tylko ona będzie w stanie dać nam sukces działania. Właściwe zastosowanie strategii w sieci Google zwiększy rozpoznawalność naszej firmy w internecie. Rodzaj wybranej strategii zależy głównie od spodziewanych rezultatów, jakie kampania produktowa ma dać. Najczęściej używana strategia polega na kierowaniu reklam do większego grona internautów, aby uzyskać jak największy zasięg. To dobra propozycja podczas promowania nowych i nieznanych jeszcze na rynku produktów czy usług. Działając również w wyszukiwarce, można zauważyć wzrost zapytań o produkty firmy. Niewielki koszt kliknięcia w kampanii, która opiera się na sieci reklamowej Google, sprawia, iż najlepiej prowadzić ją w trakcie rozbudowywania list remarketingowych. GDN odnosi sukcesy, gdyż bazuje na maksymalnym możliwym zasięgi i dociera do wielu użytkowników.

  • Przydatne porady dla użytkowników GDN

Kierowanie reklam na witryny jest zdecydowanie kosztowniejsze aniżeli kierowanie kontekstowe na słowa kluczowe. Witryny w większości różnią się stawkami za kliknięcie. Najdroższe są zwłaszcza serwisy specjalistyczne, nieco tańsza jest reklama przy treściach testowych na portalach informacyjnych. Kampanie nastawione na sieć reklamową, czyli między innymi GDN oferuje klientom o wiele niższe stawki za kliknięcie. Warto jednak wykluczyć od razu niezbyt efektywne miejsca docelowe, żeby kampania była nie tylko mało kosztowna, ale także efektywniejsza.

Sieć reklamowa GDN

 Jakie są rodzaje reklam w Gdn?

  • Reklama graficzna– jest to reklama pod postacią wizualnej prezentacji produktów albo usług w witrynach wchodzących w skład sieci Google GDN.
  • Reklama tekstowa– reklama ta jest wyświetlana internautom w formie tekstowej. Umożliwia na dotarcie do osób, które często używają wyszukiwarkę Google.
  • Reklama produktowa– pokazuje użytkownikom internetu zdjęcie danego produktu, tytuł, nazwę sklepu, cenę oraz pozostałe informacje w Zakupach Google, wyszukiwarce Google i sieci reklamowej, obejmuje również serwis YouTube.
  • Reklama elastyczna– w sposób automatyczny dopasowuje się do wolnego miejsca reklamowego, jeśli chodzi o rozmiar, format i wygląd. Wyświetlana pod postacią reklamy graficznej albo tekstowej.
  • Reklama aplikacji – odsyła klientów do sklepu z aplikacjami, czyli na przykład Google Play. W sklepie internauci mogą pobrać aplikację. Taki rodzaj reklamy zwiększa liczbę pobrać aplikacji oraz interakcji z nią. Wyświetlana w wyszukiwarce Google, na serwisie YouTube, w Google Play i sieci reklamowej.
  • Reklama typu „tylko połączenie”– uwidacznia się w wyszukiwarce Google jedynie na urządzeniach, z którymi można nawiązać połączenie telefoniczne. Kiedy użytkownik kliknie w daną reklamę, może od razu zadzwonić do danej firmy.
  • Reklama wideo – wyświetlana jest pod postacią samodzielnego wideo albo umiejscowiona w strumieniowej transmisji wideo. Taki format reklamy pozwala na skuteczne dotarcie do wszystkich odbiorców witryn, którzy współpracują z siecią reklamową Google. Reklama można być wyświetlana przez cały czas, albo jedynie w godzinach pracy danej firmy, co jest dużą zaletą.
  • Reklama w mapach Google – reklamy pojawiające się w mapach mają za zadanie pomóc użytkownikom internetu, zainteresowanym daną firmą, łatwo do niej trafić.

Sieć reklamowa GDN

Targetowanie w Gdn

Targetowanie reklam w sieci reklamowe GDN polega na opcjach kierowania reklam. Firmy tworzące kampanię reklamową mogą dokonać wyboru ze względu na rodzaj odbiorcy albo zastosować kierowanie kontekstowe.

Wyróżnić można kierowanie:

  • Kontekstowe– czyli Google w sposób automatyczny dostosuje miejsca w sieci reklamowej, biorąc pod uwagę wybrane przez klienta słowa kluczowe czy tematykę stron internetowych. Po czym Google przeanalizuje zawartość witryn internetowych i dostosuje do nich daną reklamę.
  • Na odbiorców– reklama graficzna wyświetla się wybranej grupie odbiorców. Dociera do wielu użytkowników, którzy kiedy odwiedzili już promowaną stronę, tworzy się w ten sposób reklama remarketingowa. Kampania może być również prowadzone do odbiorców o ustalonych zainteresowaniach, na odbiorców na rynku, czy też poprzez własne ustalenie listy odbiorców.
  • Na słowo kluczowe– taki sposób kierowania obejmuje kierowanie kontekstowe. Kiedy zostaną podane słowa kluczowe, reklamy będą wyświetlać się jedynie na tych stronach, które zawierają podane wcześniej słowo kluczowe.
  • Na tematy– reklama pokazuje się na podstawie podanych w panelu tematów witryn, dzięki czemu możliwe jest jej wyświetlenie na wielu stronach.
  • Na urządzenia– w trakcie konfiguracji kampanii w Google Ads, ustalane są urządzenia, na jakich mają pojawiać się banery. Można również określić konkretny model urządzenia czy system operacyjny.
  • Na dane demograficzne– tutaj stosuje się takie cechy jak: wiek, pleć czy stan rodziny odbiorcy.
  • Na język oraz lokalizację– określana jest lokalizacja oraz język użytkownika, reklama pojawia się tylko tym osobom, o konkretnych parametrach.
  • Na miejsca docelowe– podawane są domeny, na których ma być wyświetlana reklama.

Można także skorzystać z opcji wykluczania, wykluczyć można na przykład: strony o danej tematyce, wykluczanie opierające się na danych demograficznych, słowach kluczowych, miejscach docelowych, czy biorąc pod uwagę opcję kategorii witryny.

Oceń post
Paweł Wróblewski

Pasjonat SEO, ADS i marketingu, który zamiast gadać głośno, woli działać skutecznie. Prywatnie były rugbistą, wciąż próbujący trenować sporty walki 😉 – Od lat pasjonat MMA, a na forum Cohones zawsze znajdziecie go komentującego najnowsze wydarzenia w świecie sportów walki. Po studiach informatycznych, gdzie gramatyczne potknięcia nie były mu obce, postanowił że mówi i pisze to, co naprawdę myśli. Nie znosi marketingowego pitu-pitu i czarowania!

Leave a Reply

Close Menu