Analityka internetowa służy temu, aby kontrolować aktywność użytkowników na stronie. Pozwala na zidentyfikowanie swoich odbiorców, a także na wyciągnięcie informacji o ich pochodzeniu, działaniach wykonanych na stronie i czasie przebywanie na stronie. Jest to bardzo pomocne w optymalizowaniu strategii content marketingowej. Przed wyborem odpowiednich narzędzi należy ustalić co jest celem badania i regularnie wszystkie czynniki kontrolować.
Ruch na stronie
Ruch mierzy w liczbie osób odwiedzających daną stronę w konkretnym przedziale czasowym. Jest to ważna informacja, ponieważ wskazuje na zainteresowanie stroną. Pożądaną sytuacją jest ich ciągły wzrost. Sygnalizuje to, że kampania zorganizowana jest dobrze. Jeśli natomiast następuje spadek oglądających, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian w swojej strategii.
Źródła ruchu
Źródła ruchu to wskaźnik, który pomaga określić skąd pochodzą czytelnicy strony. Pierwszym sposobem znajdowania strony jest wyszukiwarka. Źródłem w tym wypadku staje znalezienie strony na podstawie wpisanej frazy. Drugą możliwością są linki pochodzące z innych witryn lub mediów społecznościowych. W tym wypadku oznacza to, że czytelnicy zostali przekierowani na stronę poprzez kliknięcie w link. Jeszcze jedną możliwością jest trafienie na nią z kampanii e-mailowych. Największy ruch odbywa się jednak za pomocą wyszukiwarki, dlatego istotne jest aby była umieszczona wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki obserwacji źródeł ruchu można lepiej dostosować swoją strategię.
Wskaźnik odrzucenia
Kolejnym wskaźnikiem jest tak zwany współczynnik odrzuceń. Mowa o nim, kiedy czytelnik danej strony dość szybko ją opuścił, zazwyczaj po obejrzeniu jednej podstrony. Może to być spowodowane zbyt długim ładowaniem strony, małą przejrzystością lub też małym poziomem atrakcyjności strony. Współczynnik odrzuceń mierzy się w stosunku do ilości wszystkich odwiedzin strony. Jeśli jest on duży, należy zastanowić się nad ewentualnymi problemami z przeglądaniem witryny i pracować nad ich poprawą.
Narzędzia stosowane w analityce
Google Analytics
Google Analytics jest bardzo przydatnym narzędziem do analityki. Dzięki niemu można sprawdzić ile czasu użytkownicy spędzają na stronie i jaka jest ich aktywność. Dzięki takiej wiedzy można lepiej zrozumieć odwiedzających, zobaczyć powód ich przybycia oraz przeglądane podstrony. Dodatkowo narzędzie ilustruje demografię czytelników. Google Analytics umożliwia szybsze i skuteczne działania marketingowe oraz sprawdza, które które elementy strony działają dobrze, a które nie. Pokazuje jakie słowa kluczowe przyciągają największą ilość odwiedzających.
Kissmetrics
Kissmetrics to bardzo znany program, który skupia się na analizowaniu zachowań użytkowników w konkretnym czasie. W tym kontekście jest bardzo przydatnym narzędziem. Pomaga w identyfikacji i zrozumieniu ruchu. Jego największą zaletą jest przejrzysty widok osi czasu, który pokazuje aktywność odwiedzających użytkowników w bardzo prostym formacie. Z jego pomocą można podjąć odpowiednie decyzje dotyczące marketingu i jakości produktu.
Crazy egg
Crazy egg to narzędzie do śledzenia zachowań użytkowników na stronie internetowej. Wykorzystuje technologię mapy cieplnej, dzięki której można zobrazować co użytkownicy robią na stronie. Mapa ilustruje ruch odwiedzającego i jego aktywność na witrynie. Dzięki temu można z łatwością monitorować, które podstrony są najczęściej wyświetlane i cieszą się największą popularnością.
Ahrefs
Ahrefs należy do głównych narzędzi wykorzystywanych przez specjalistów SEO. W tej dziedzinie zyskał wiele pochwał od ekspertów i gwarantuje nieocenioną pomoc w badaniach nad linkowaniem. Wśród swoich wielu funkcji pomaga w prowadzeniu audytów oraz ulepszaniu strategii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Przydatny jest jego eksplorator słów kluczowych, który pokazuje szacowaną liczbę kliknięć w wyszukiwarce oraz odkrywa wartościowe słowa kluczowe w danej dziedzinie. Można to wykorzystać przy kierowaniu reklam na konkretne słowa kluczowe. Program stwarza duże możliwości w zakresie analizy profilu linków, monitorowaniu linków zwrotnych i monitorowaniu pozycji konkurencji.
Semrush
Kolejnym przydatnym narzędziem do badania efektywności kampanii SEO i SEM jest Semrush. To narzędzie, które monitoruje słowa kluczowe, których używa dana strona i jej konkurencja. Na tej podstawie można budować swoją konkurencyjną strategię SEO. Dodatkowo Semrush bada pozycję strony w sieci i przeprowadza analizę marketingową. Śledzi wyniki na platformach społecznościowych oraz przeprowadza audyt profilu linków zwrotnych. Korzystając z wspomnianego narzędzia można generować specjalne raporty analityczne strony.
Woopra
Woopra to bardzo dobre narzędzie, które podobnie do Google Analytics pomaga w śledzeniu ruchu na stronie internetowej. Dostępna jest w wersji płatnej lub bezpłatnej ograniczonej. Pokazuje w czasie rzeczywistym użytkowników odwiedzających stronę. W dodatku dostarcza informacji o miejscu ich zamieszania i treściach jakie czytają. Bardzo często korzystają z niego witryny e-commerce ze względu na oferowaną funkcję czatu. Dzięki temu można na żywo rozmawiać ze swoimi gośćmi i nawiązać z nimi bezpośrednią interakcję. Plusem zdecydowanie jest też darmowy dostęp.
Matomo
Matomo to oprogramowanie służące do analizy dostępu i ruchu na stronie internetowej. To płatne narzędzie wcześniej używane było pod nazwą Piwik. Uważany jest za alternatywę dla Google Analytics jednocześnie zapewniając pełną ochronę nad danymi – przechowywane są one lokalnie. Oferuje większy wymiar raportów niż odpowiednik Google, jest natomiast trudniejszy w obsłudze. Matomo kładzie duży nacisk na prywatność danych o użytkownikach i jest w pełni zgodne z zasadami RODO. Umożliwia śledzenie informacji o użytkownikach strony, akcjach wykonywanych na stronach WWW oraz interakcji ze stroną. Jego głównym zadaniem jest zwiększenie ruchu na stronie. Wśród jego funkcji można znaleźć między innymi: profile gości, mapy termiczne, manadżer tagów oraz pozycje w wynikach wyszukiwania.
Majestic SEO
Majestic SEO również jest przydatnym narzędziem do analityki SEO. Specjalizuje się w analizie linków zwrotnych. Śledzi stronę w czasie rzeczywistym oraz umożliwia analizę stron konkurencyjnych. Dodatkowo pozwala na badanie słów kluczowych i przeprowadzanie audytów SEO.
Dodatkowe informacje o analityce
Analityka internetowa ma przede wszystkim na celu sprawdzenie działania witryny i zachowań jej odwiedzających. Umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym działań na stronie i pozwala na stworzenie profilu klienta. Dzięki temu można stwierdzić czy kampania marketingowa jest skuteczna i jaką jakość oferuje. Istotne jest aby dokładnie określić grupę docelową swoich produktów i nauczyć się skutecznie do tych klientów trafiać.
Analizując ruch dobrze jest zwrócić uwagę jacy goście na stronę powracają i dlaczego. Jeśli wskaźnik osób odwiedzających stronę jest mało to znaczy, że nie jest ona wystarczająco atrakcyjna i potrzebna jest dodatkowa analiza. Warto także wziąć pod uwagę, że większość osób korzysta dziś z urządzeń mobilnych, dlatego witryna powinna być zoptymalizowana pod tym kątem. Potencjalni klienci to ci, którzy wykazują największą aktywność na stronie, wypełniło formularz lub dokonało zakupów. Ilość takich klientów pokazuje skuteczność danej strategii marketingowej. Analityka pozwala odnaleźć problemy na stronie i ich źródło, dzięki czemu można ją coraz bardziej udoskonalać i sprawić, że aktywność i wyświetlenia będą wzrastać.
Jak uczyć się analityki?
Przede wszystkim dobrze na początku wdrożyć się w działanie programu Google Analytics. Dobrze jest to zrobić poprzez zainstalowanie jej na własnej stronie lub odwiedzenie programu Google Analytics na YouTube. Dostępne są tam informacje o najnowszych funkcjach programu, a także instrukcje jak tworzyć raporty i z nich korzystać.
Warto też pomyśleć o instalacji innych bezpłatnych narzędzi do analityki takich jak Crazy Egg do tworzenia mapy ciepła. Swoją wiedzę należy systematycznie poszerzać na przykład poprzez udział w odpowiednich kursach z analityki.