Koszty SEO dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych początkujących, wydają się dość wysokie. Żeby obejść ten problem, niektórzy z nich decydują się na poszukiwanie w Internecie tak zwanego „taniego pozycjonowania”. Niestety, zazwyczaj to, co jest tanie, jest także bardzo ryzykowne w zakupie. Decydując się na tego typu rozwiązanie możesz jedynie stracić swoje pieniądze – a efekty, które uzyskasz będą niewielkie lub nie pojawią się w ogóle.
Na koszt SEO wpływa ma bowiem wiele czynników, dlatego w dzisiejszym artykule postaramy się wszystkie je przedstawić oraz omówić. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania i związanych z nim kosztami, to koniecznie przeczytaj poniższy artykuł. Po zapoznaniu się z nim z całą pewnością zrozumiesz, dlaczego cena pozycjonowania w przypadku wielu branż może być nawet czterocyfrową kwotą.
Skąd bierze się taka cena SEO?
Jeżeli masz w planach skorzystać z pozycjonowania, aby podnieść wyniki swojej strony, to przede wszystkim powinieneś zapoznać się z obowiązującymi cenami. Niekiedy kwoty te mogą wydawać się bardzo wysokie – przez co powodują duże zaskoczenie. Musisz jednak wiedzieć, że koszt SEO nie bierze się znikąd. Kiedy wybrana agencja przedstawi Ci wycenę pozycjonowania, to dokładnie zapoznaj się z tym, co wchodzi w skład usługi. Może wydawać Ci się, że znalazłeś idealną ofertę, ponieważ jest tania, a po skorzystaniu z niej Twoja strona zostanie odpowiednio wypozycjonowana. Niestety tak to nie wygląda. Niskie opłaty za SEO niosą ze sobą sporę ryzyko.
Jeżeli będziesz chciał za wszelką cenę zaoszczędzić, to możesz wiele stracić – mowa tu przede wszystkim o czasie i pieniądzach, ale także o pozycji w wyszukiwarce, ponieważ gdy nieodpowiedzialni specjaliści będą stosować niedozwolone zagrywki, to odbije się to na Twoim biznesie – niestety w bardzo negatywny sposób. Cena związana jest przede wszystkim z profesjonalnym wykonaniem usługi – czym zajmują się wykwalifikowani pracownicy, którzy używają do tego celu jedynie specjalistycznych narzędzi. Do kosztów ogólnych zaliczyć można zatem nie tylko utrzymanie pracowników, ale także zakup sprzętu i inwestycję w odpowiednie programy.
Poza tym tego typu firma, tak jak każde inne przedsiębiorstwo, musi posiadać lokal, ogrzewanie i dostęp do podstawowych mediów. Gdyby więc zacząć liczyć koszty wszystkich czynników składowych, to można szybko przekonać się z czego wynika tak wysoka kwota usług pozycjonowania. Poniżej przedstawiamy więcej informacji na temat kadry i narzędzi, którymi się posługuje.
Specjalistyczne narzędzia
Mówiąc o kosztach związanych z SEO z całą pewnością należy mieć na uwadze konieczność korzystania ze specjalistycznych narzędzi. Jest to bowiem comiesięczny wydatek rzędu kilkuset, a czasami kilku tysięcy złotych. Jeśli nie wierzysz, że mogą być to tak wysokie kwoty, to możesz samodzielnie sprawdzić, ile kosztuje abonament za takie oprogramowanie jak na przykład: Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEMSTORM, SEMrush, czy Majestic. Koszty te z pewnością Cię zaskoczą, a nie są to jedyne narzędzia potrzebne do pracy pozycjonera.
Ekspercka i aktualna wiedza
Jeśli pozycjonowanie ma być skuteczne, to firma musi zatrudniać jedynie wyspecjalizowanych pracowników, posiadających odpowiednią wiedzę w tym zakresie. Bardzo często pod drogim pozycjonowaniem kryje się wysoce wykwalifikowana kadra posiadająca obszerną wiedzę nie tylko z zakresu SEO, ale i ogólnego marketingu internetowego. Ponadto pracownicy tacy muszą ciągle rozwijać swoje umiejętności i poszerzać wiedzę o nowe rozwiązania – w związku z czym uczestniczą w kosztownych kursach i szkoleniach.
SEO – czy warto na tym oszczędzać?
Wiesz już z czego wynikają wysokie koszty tej działalności, wiec zanim powiesz, że cena pozycjonowania zaproponowana przez profesjonalną firmę to kpina, zastanów się, ile możesz stracić po zainwestowaniu w taniego pozycjonera znalezionego w Internecie. Wydawać by się mogło, że znalezienie tańszego rozwiązania pomoże zaoszczędzić – jednak nie w tym przypadku. Najbardziej prawdopodobne jest to, że stracisz zainwestowane pieniądze. Na tanie pozycjonowanie dają się nabrać szczególnie osoby, które dopiero poznają świat marketingu internetowego.
Na czym polega ta strata? Otóż wyobraź sobie, że co miesiąc płacisz za tanią usługę SEO, która po prostu nie działa i nie daje żadnych rezultatów, w związku z czym nie generuje Ci dodatkowego przychodu. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że efekty pozycjonowania widoczne są dopiero po kilku miesiącach, to przez ten czas stracisz bardzo dużo pieniędzy na czymś, co nie daje żadnego rezultatu. Jednak podczas korzystając z takich usług to nie brak efektów jest najgorszy. W Internecie możesz naleźć mnóstwo przypadków, gdzie właściciele dostali filtr od Google lub ich strona została całkowicie zbanowana w indeksie – a wszystko przez to, że chcieli oni zaoszczędzić na SEO. Jeżeli więc szukasz specjalistów, którzy będą w stanie pomóc Twojej stronie internetowej, to zamiast wyszukiwać hasło „tanie SEO” poszukaj firm realizujących kompleksową usługę pozycjonowania – przy równoczesnym zastosowaniu bezpiecznych technik, które nie doprowadzą do zniszczenia Twojej witryny.
Grono wykwalifikowanych specjalistów
Powyżej przedstawiliśmy podstawowe czynniki mające wpływ na cenę usługi pozycjonowania. Jednak koszty związane są także z ilością specjalistów, którzy będą zajmować się stroną internetową. Na rynku jest wielu specjalistów, którzy działają w pojedynkę i wykonują swoje działania samodzielnie, czy oznacza to, ze nie są oni odpowiednim wyborem? Oczywiście, że są – o ile nasza witryna nie jest nadmiernie rozbudowana. Przy większych projektach konieczna będzie współpraca z gronem specjalistów. W tym wypadku agencja zatrudnia własny zespół odpowiedzialny za różne szczeble marketingu internetowego.
Copywriter
Czy zastanawiałaś się kiedyż nad tym jak powstają opisy produktów, kategorii lub artykułów, czy wpisy na blog? Za ich pisanie zazwyczaj nie są odpowiedzialni właściciele strony i nie tworzą się one także same. Ich pisaniem, redagowaniem i doprecyzowywaniem zajmują się copywriterzy. Koszt SEO jest zależny od tego jak duża ilość tekstu ma zostać utworzona, gdyż copywiter zazwyczaj dostaje wynagrodzenie za ilość słów lub znaków, które napisze. To między innymi dlatego pozycjonowanie w e-commerce na terytorium całego kraju jest droższe, niż usługa realizowana lokalnie dla małej firmy usługowej.
Specjalista UX
To prawda, że kwoty pozycjonowania potrafią być bardzo wysokie, jednak zanim zaczniesz na nie narzekać i szukać innego rozwiązania, to pamiętaj, że w nowoczesnej agencji zatrudniane są osoby odpowiedzialne za UX. Dzięki takim pracownikom strona internetowa może być maksymalnie zoptymalizowana – zarówno pod wymagania wyszukiwarki, jak i oczekiwania użytkowników – co z kolei pozytywnie przekłada się na konwersję.
Specjalista do spraw SEO
Oprócz specjalistów UX zatrudniani są także Ci, którzy odpowiadają za SEO. Zwykle jest to jeden specjalista, który jest w stanie poradzić sobie z obsługą kilku stron internetowych. Sytuacja ma się natomiast nieco inaczej, gdy mamy do czynienia z dużą witryną – taką jak na przykład sklep z tysiącami produktów. Zadania należące do obowiązków specjalistów ds. SEO są różne i zależą w głównej mierze od struktury agencji. Jednak pozycjonowanie to między innymi: link building, optymalizacja, a także analityka skuteczności.
Obsługa klienta
Drogie pozycjonowanie to także profesjonalne podejście do Twoich potrzeb. Kto chciałby bowiem podejmować współpracę z firmą, która nie traktuje swoich klientów poważnie? Bardzo często agencje przydzielają wszystkim klientom indywidualnego opiekuna. Dlaczego stosowane jest takie podejście? Otóż nie tylko zachęca to klienta do dalszej współpracy, ale także znacznie poprawia komunikację. Obowiązkiem takiej osoby jest sprawne reagowanie na wszelkie pytania, a ponadto stanowi ona łączność między klientem a działem SEO. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania przepływ informacji jest znacznie bardziej usprawniony.