Produkcja i sprzedaż pieczarek
Produkcja i sprzedaż pieczarek to branża, w której Polska jest zdecydowaną potęgą. Produkcja krajowa pieczarek ciągle rośnie. Aż 70 procent z nich przeznaczona jest na eksport. A to tylko początek, gdyż producenci mogą jeszcze naprawdę dużo wskórać. W latach 2010-2017 produkcja krajowa pieczarek wzrosła aż o 41 procent, co wynika z szacunków przedstawionych przez Instytut Ekonomiki, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W tym samym momencie eksport, razem z przetworami, zwiększył się w wartościowym ujęciu aż o 50 procent. Ok. 70 procent produkcji krajowej świeżych pieczarek jest przeznaczona na eksport, na co zwracają uwagę eksperci z Banku Zachodniego WBK.
Produkcja pieczarek ciągle rośnie
Na bardzo zadowalający rozkwit dotyczący pieczarek na przestrzeni ostatnich 7 lat nie miał wpływu nawet fakt, iż ostatnimi czasy branża straciła nieco na tempie rozwoju. W porównaniu do roku 2018, w 2019 produkcja krajowa pieczarek wzrosła prawie o 2 procent.
Szybsze tempo dynamiki wzrostu wolumenu produkcji, aniżeli areału stanowi wynik technologicznego postępu w zakresie uprawy, co przekłada się bezpośrednio na dużo lepsze wykorzystanie dostępnej powierzchni, która na przełomie 2010-2017 zwiększyła się prawie o 6 procent, co nie umknęło uwadze analitykom sektora spożywczo-rolnego Banku Zachodniego WBK.
Według danych, które zostały zgromadzone przez Ministerstwo Finansów, zagraniczna sprzedaż pieczarek razem z przetworami w roku 2017 wynosiła w ilościowym ujęciu ok. 315 tysięcy ton. W porównaniu do roku poprzedniego, wolumen uległ nieznacznemu pomniejszeniu. Niemniej jednak z uwagi na wzrost w zakresie transakcyjnych cen, wartość eksportu powiększyła się o 2 procent.
Warto jest tutaj zauważyć, iż ok. 70 procent produkcji pieczarek odbywającej się w Polsce trafia do innych krajów, czyli na eksport. Wysoki wskaźnik popytu zagranicznego stymuluje w wyraźny sposób rozwój w zakresie tejże branży.
Największe firmy z branży pieczarek w Polsce
Jako pierwszą należy wymienić tutaj firmę ,,Pieczarki Mazurskie”. To przedsiębiorstwo rodzinne, które działa na rynku już od 1988 roku. Jest to jednocześnie największy spośród producentów białych świeżych pieczarek na terenie naszego kraju. Jego produkty trafiają przede wszystkim na rynek zagraniczny. Od wielu już lat cieszy się zaufaniem klientów z krajów europejskich. Posiada swoją wytwórnię podłoża, co umożliwia kontrolowanie jakości pieczarek na każdym spośród etapów produkcji. W uprawie stosowane są najbardziej nowoczesne technologie, jak i systemy jakościowe, dzięki czemu firma ta jest w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów.
Druga firma, o której trzeba tutaj wspomnieć to ,,Grzybmar”. To nie tylko producent, ale również eksporter pieczarek, którego doświadczenia na polskim, jak i europejskim rynku sięgają lat 90. Oferowane przez to przedsiębiorstwo pieczarki od chwili rozpoczęcia uprawy, poprzez zbieranie, właściwe sortowanie, jak również późniejsze przechowywanie i dostarczanie do odbiorców, znajdują się pod dokładną kontrolą. Produkowane pieczarki odznaczają się najwyższą jakością, którą zalicza się do I klasy eksportowej.
Jak wygląda produkcja pieczarek w Europie?
Polska to zdecydowanie największy producent pieczarek na terenie Europy. Jest także jednym spośród liderów na skalę światową. Z naszego kraju pochodzi więcej, aniżeli połowa unijnych eksportów tego produktu spożywczego. Co ciekawe, spożycie krajowe jest jednym spośród najniższych w Europie.
W ostatnich latach ponad 70 procent krajowej produkcji pieczarek trafiało na eksport, z czego większa część na rynki krajów Unii Europejskiej.
Statystyki jednoznacznie potwierdzają, iż od wielu lat nasze pieczarki stanowią hit eksportowy. Od momentu, kiedy Polska przystąpiła do Unii Europejskiej, odnotowuje się wzrost w zakresie eksportu tychże grzybów w skali roku. W 2019 roku producenci rodzimi sprzedali za granicę ponad 250 tysięcy ton pieczarek.
Nasze rodzime pieczarki, cieszą się naprawdę sporym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców, biorąc pod uwagę przede wszystkim ich cenę, która jest o wiele niższa, aniżeli ta oferowana przez producentów pochodzących z Europy Zachodniej, jak również jakość, gdyż w większości przypadków zbiera się je ręcznie.
Jak pozycjonować branżę pieczarek?
Produkcja pieczarek zaliczana jest do tak zwanych branż sezonowych. Jeśli chcemy ją odpowiednio wypozycjonować, powinniśmy przyjąć właściwą strategię działania. Kiedy powinniśmy rozpocząć działania SEO? Co może zrobić przedsiębiorca, który zajmuje się prowadzeniem witryny internetowej z branży odznaczającej się ruchem sezonowym? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Specyfika branży sezonowej
Prowadzenie jakiekolwiek biznesu, wymagać będzie od przedsiębiorcy odpowiedniej znajomości rynku, branży, jak i własnych docelowych odbiorców. Już na poziomie tworzenia biznesplanu możemy dokładnie określić, w które obszary działalności powinniśmy zainwestować w przeciągu roku. Dzięki przeprowadzaniu badań zmieniających się trendów, ze sporą dokładnością możemy wskazać, które spośród miesięcy w roku będą przynosiły największe zyski, a kiedy musimy przygotować się na tak zwany martwy sezon.
Już na tym etapie pojawia się zatem kwestia sezonowości, która jest także bardzo dobrze znana w marketingu sieciowym. Często jednakże wydaje się nam, iż cyfrowa przestrzeń pozostaje odizolowana od tej rzeczywistej i tam sezonowość nie będzie miała prawa bytu. Niemniej jest to błędne myślenie. Sezonowość strony internetowej to zagadnienie, z którym musi mierzyć się nie tylko biznes, ale także agencje SEM i SEO, które prowadzą dla tego typu biznesu odpowiednie kampanie.
Kiedy rozpocząć działania SEO w branży pieczarek?
W branżach o charakterze sezonowym, zatem i w branży pieczarek łatwo jest zauważyć, kiedy następuje stosunkowo największe zainteresowanie produktem, a kiedy mamy do czynienia z tak zwanym martwym sezonem. Wystarczy, iż sięgniemy po takie narzędzia, jak chociażby Google Trends.
Kiedy przedsiębiorcy z branży sezonowej zgłaszają się z prośbą o pomoc do agencji SEO? Na ogół wtedy, gdy powoli rozpoczyna się zainteresowanie danym produktem albo usługą. Jeżeli sezon nie jest zbyt długi, firma SEO ma niewielkie szanse na osiągnięcie zadowalających klienta wyników i współpraca na ogół kończy się wraz z ustaniem sezonu.
Przedsiębiorcy oczekują bardzo dobrych rezultatów w każdym miesiącu i prawdziwego boomu w sezonie. Niestety SEO nie działa ad hoc. Pierwszy miesiąc jest na ogół czasem na przeprowadzanie wstępnych analiz. Dokonywany jest wówczas audyt strony, dobierane są też właściwe strategie działania. Efekty zatem nie przychodzą z dnia na dzień.
Kiedy więc najlepiej będzie rozpocząć działania SEO? Powinny one trwać cały rok, bez zwracania uwagi na sezon.
Działania w zakresie SEO a sezonowość strony internetowej dotyczącej sprzedaży pieczarek
W wypadku sezonowej branży, jaką jest sprzedaż pieczarek, doskonale spisują się reklamy Google Ads. Tym bardziej takie, które budują świadomość klientów w tematyce tejże marki.
SEO jest zaś zwykle mało wykorzystywanym kanałem, który może pomagać w przygotowaniach do sezonu, jak i w generowaniu ruchu na stronie poza nim. Już proces pozycjonowania kontynuowany przez cały rok, pozwala przygotować witrynę na nowy sezon. W końcu przez cały czas przedsiębiorcy dążą do osiągnięcia jak najwyższej pozycji swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Co za tym idzie, dbając o nią przez cały okres, który poprzedza sezon, będziemy w pełni przygotowani, kiedy ten w końcu nastąpi.
Blog sezonowy
Wspaniałym pomysłem, aby ściągnąć na witrynę internetową poza sezonem dodatkowy ruch, będzie założenie i prowadzenie bloga sezonowego. Jeśli chodzi o sezonowość branży pieczarek, należy nastawić się na umieszczanie treści na blogu w wybranych miesiącach roku.
Warto jest wdrożyć tutaj strategię contentową, która zakłada tworzenie blogpostów mających związek z konkretną porą roku (porą na uprawę i zbiór pieczarek). Na przykład można przygotować artykuł na temat tego, jak przyrządzić smakowity sos pieczarkowy do placków ziemniaczanych, kiedy rozpocznie się sezon.
Zmiana tematyki, która jest pozycjonowana
Następną kwestią w zakresie strategii SEO dla branży pieczarek, która jak już wspomniano jest sezonowa, będzie zmienianie pozycjonowanej tematyki, a więc po prostu użytych fraz kluczowych z biegiem sezonu.
W sezonie, kiedy odbywa się wzrost, zbiór i sprzedaż pieczarek, warto stosować frazy ogólnie z nimi powiązane, zaś poza sezonem zastosujmy frazy, które będą pozycjonować konkretną firmę. Dzięki temu klient zawsze trafi na naszą stronę, a w sezonie z pewnością dokona zakupu.
Jak dostosować budżet SEO?
W przypadku niewielkich biznesów, które zajmują się sprzedażą i produkcją pieczarek, bardzo mocno odczuwalna jest wspomniana już w powyższym tekście sezonowość. Można zatem posunąć się na przykład do zmniejszenia budżetu na poczet działań SEO w tak zwanym sezonie martwym. Jak można się domyślić działania te trzeba będzie zintensyfikować tuż przed sezonem (przeważnie jest to około 3 miesięcy przed tym, jak rozpocznie się sezon), kiedy to klienci to dokonują rozeznania i identyfikują swoje własne potrzeby.
Nie jest to, jak można się domyślić idealne rozwiązanie, niemniej jednak pozwala na zachowanie ciągłości działań pozycjonerskich i stanowi ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy działają w branży pieczarek. Dzięki takim decyzjom można zyskać wiernych klientów, którzy będą mieć poczucie, iż zawsze nam na nich zależy i rozumiemy ich potrzeby.
Warto reagować na sytuację bieżącą
Niskie przychody w sezonie, wcale nie muszą przekreślać naszej szansy na wysoki zysk. Na zwiększoną sprzedaż może mieć wpływ wiele różnych czynników, takich jak chociażby: działania konkurencji, czy też pogoda, albo pewne wydarzenia. Warto wykorzystać mające miejsce w kraju, czy też za granicą wydarzenia na swoją korzyść. Być może w branży pieczarek nie jest to wcale takie łatwe, ale na pewno przy odrobinie chęci i kreatywności nam się to uda.