Pozycjonowanie grafiki w Google
Cel pozycjonowania witryny internetowej, stanowi zwykle zdobycie możliwie jak największej liczby użytkowników, którzy z wyszukiwarki będą przechodzić na naszą stronę, poznają ofertę i oczywiście z niej skorzystają. Zwykle promując swoją witrynę, skupiamy się przede wszystkim na optymalizowaniu treści i kodu, żeby znaleźć się jak najwyżej na wybrane frazy kluczowe w tradycyjnej formie wyszukiwarki internetowej. Skupianie się wyłącznie na takim rozwiązaniu nierzadko stanowi błąd, gdyż wiele użytkowników poszukuje informacji w wyszukiwarkach grafiki. Warto więc dbać o właściwe optymalizowanie zdjęć i obrazów na witrynie, żeby móc uzyskać jak największy ruch z wyszukiwarki.
Pozycjonowanie i optymalizowanie zdjęć nie będzie od nas wymagać fachowego zakresu wiedzy, ani też umiejętności posiadanych przez grafików czy programistów, niemniej jednak biorąc pod uwagę pewne ograniczenia wybranych form, na których powstają witryny internetowe, dostosowanie grafiki pod każdym względem do wymogów wyszukiwarek może nie być niestety możliwe.
Jakie znaczenie ma pozycjonowanie obrazów w wyszukiwarce Google?
Każdego dnia z wyszukiwarki Google korzysta wiele milionów osób na całym świecie. Zajmują się oni odkrywaniem eksplorowaniem różnych treści mających bezpośredni związek z różnorodnymi dziedzinami. Niemniej jednak internauci będą zainteresowani nie tylko treściami mającymi formę pisemną. Nierzadko szukają także zdjęć i obrazów. Według informacji, które można znaleźć bez problemu w internecie, wyszukiwanie obrazów stanowi około 30 procent spośród wszystkich zapytań w 10 najbardziej popularnych internetowych wyszukiwarkach. Oznacza to, iż Google Images jest drugą najczęściej użytkowaną wyszukiwarką. Google Images wyprzedza chociażby Amazon, Google Maps, Bing, Yahoo czy YouTube. Grafika wykorzystywana jest przede wszystkim przez osoby będące klientami sklepów internetowych, którzy wpisują w wyszukiwarki wybrane hasła w czasie poszukiwania produktów, które chcą docelowo nabyć.
Wszystko to sprawia, iż trzeba szczególnie zadbać o zdjęcia i obrazki, które znajdują się na stronie internetowej. Mają one nie tylko wpływ na atrakcyjność danego przekazu i zwiększają zainteresowanie internautów, ale też przyczyniają się bezpośrednio do znacznie lepszego pozycjonowania strony. Zalet optymalizowania obrazów jest jednakże znacznie więcej. Do tych najbardziej istotnych, można zaliczyć:
- znaczne skrócenie czasu ładowania się strony internetowej – oznaczać to będzie, iż witryna działa po prostu szybciej. Warto w tej kwestii podkreślić, iż prędkość z jaką ładuje się strona to jeden spośród najbardziej istotnych rankingowych czynników Google: witryna powinna się wczytywać szybko nie tylko na komputerze stacjonarnym, ale także i na urządzeniu mobilnym (na przykład na smartfonie),
- większe zaangażowanie internautów – ładne obrazy przyciągają użytkowników stron internetowych i zwiększają ich zakres zastosowania. Przeprowadzone niedawno badania pokazały, iż o wiele częściej i chętniej udostępniane są zdjęcia, aniżeli treści pozbawione grafik. Rozprzestrzenianie się niemalże w tempie wirusów komputerowych grafik wraz z treścią, to następną zaleta dla prowadzonych biznesów – zwiększanie zasięgu, dotarcie do zupełnie nowych odbiorców, budowanie wizerunku swojej firmy, zwiększenie rozpoznawalności i przebicie się ze swoją informacją do mainstreamu,
- pojawienie się w wyszukiwarce Google Images – w wyszukiwarce tej pojawiają się wyłącznie obrazy odpowiednio zoptymalizowane; występowanie w tejże wyszukiwarce stanowi natomiast możliwość docierania do większej ilości internautów, zwiększenia ruchu na stronie internetowej, jak i wzrost a zakresie rozpoznawalności samej strony internetowej.
Pozycjonowanie grafiki w Google największe znaczenie będzie mieć w branżach takich jak: turystyczna, gastronomiczna, czy odzieżowa. Na pozycjonowaniu obrazów zyskają także przedsiębiorstwa, które działają w branży biżuteryjnej, meblowej czy architektury wnętrz. We wszystkich wymienionych branżach, niezwykle istotne są zawsze rezultaty wizualne. Internauci nierzadko starają się wyszukiwać obrazy mające związek z wybranym typem ubrań, pragną zobaczyć, jaki wygląd ma konkretne danie, warunki noclegowe w wybranym ośrodku wczasowym czy też warunki turystyczne w wybranej lokalizacji. Dla nich niezwykle istotną wyszukiwarkę stanowi właśnie Google Images.
Pozycjonowanie grafiki w Google krok po kroku
Dobranie odpowiedniej grafiki i właściwe jej zoptymalizowanie
Najlepiej, aby grafika była obrazem unikalnym i autorskim. Niemniej jednak, jeżeli taka opcja nie jest możliwa do zrealizowania, mamy możliwość uzyskania tego typu materiału. Dobrą opcją będzie sięgnięcie po fotografie, które odznaczają się właściwą jakością, przy jednocześnie możliwie jak najmniejszej wadze. Warto tutaj także brać pod uwagę sposób jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych, gdzie rozdzielczość widzianego obrazu to maksymalnie 320px.
Samo zamieszczenie obrazu nie jest jednak tutaj wystarczające. Konieczne trzeba będzie zadbać także o jej odpowiedni rozmiar, jak i liczbę, która przypada na konkretną podstronę. Jeśli obrazy zamieszczone na stronie internetowej, będą mieć nazbyt duże wymiary, albo też będzie ich po prostu zbyt dużo, czas ładowania witryny ulegnie znaczącemu wydłużeniu. Trzeba mieć na uwadze, iż szybkość z jaką działa witryna stanowi jeden spośród czynników mających wpływ na ranking strony internetowej w najbardziej popularnej wyszukiwarce, jaką jest Google.
Przygotowując obrazy warto jest sięgać po oprogramowanie i aplikacje, które służą celem ich optymalizowania, czyli chociażby zmniejszenia rozmiarów, co ma znaczący wpływ na ich ładowanie się na witrynie. Powolne wczytywanie się witryny, często odstrasza osoby ją odwiedzające.
Pamiętajmy o nadaniu odpowiedniej nazwy dla pliku
Niezwykle ważne jest nadanie odpowiedniej nazwy dla pliku, która powinna odnosić się w sposób bezpośredni do treści w nim zawartej.
Aby móc pokazać, jak to powinno działać, przyjmijmy, iż na obrazku znajduje się czerwona róża. Jak będzie wyglądać odpowiednio przygotowana nazwa dla takiego właśnie pliku?
- nie zawiera nazbyt dużej liczby zbędnych fraz opisowych,
- nie powinna zawierać również znaków specjalnych, polskich ,, ogonków”, czy też spacji,
- posiada frazę kluczową.
Przykłady nieodpowiednio nazwanego pliku:
- JPEG,
- czerwona-róża-poczta-kwiatowa-tanio-kurier-krakow-upominki.jpeg.
Poprawna nazwa powinna brzmieć:
- czerwona-róża.jpeg
Ważna wskazówka:
Zmiany w przypadku nazw pojedynczych plików są bardzo łatwe, niemniej jednak w przypadku większej liczby grafik, możemy posłużyć się programami do masowego edytowania nazw, które są dostępne od ręki w internecie.
Ustawmy atrybut ALT dla obrazu
Optymalizowanie grafiki pod pozycjonowanie, będzie łatwiejsze, jeżeli zdamy sobie sprawę z faktu, iż Google nie dostrzega treści obrazu, dopóty nie zostanie mu on we właściwy sposób opisany. Do takiego właśnie celu został stworzony atrybut ALT obrazu, czyli innymi słowy alternatywny opis, ale przede wszystkim może on zostać odczytany przez roboty należące do wyszukiwarki.
Alternatywny opis nie może być nazbyt długi – wystarczy zaledwie kilka słów. Dobrze jest, kiedy zawiera odpowiednie frazy kluczowe, z drugiej zaś strony nie może być ich ciągiem. Nazbyt długie opisy mogą być po prostu uznane za zwykły spam.
Wykorzystajmy podpisy znajdujące się wokół grafiki
Ważne są także podpisy znajdujące się wokół obrazu, gdyż jego otoczenie na stronie internetowej również zostaje przeskanowane przez wyszukiwarki. I tutaj także dobrze będzie przemycić dobrze dobrze wybrane słowo kluczowe.
Słowem kluczowym, może być na przykład ,,Lewandowski”. Niestety jednak jest to nazbyt ogólna fraza i przydałoby się dodanie tutaj informacji odnośnie nazwy, albo też miejsca i daty, w której odbędzie się mecz z jego udziałem.
Samo wybranie miejsca dla grafiki na naszej stronie internetowej, jest również bardzo istotne. Folder, w którym będzie się znajdować obraz nie powinien być w żaden sposób blokowany. Co prawda, może to prowadzić bezpośrednio do pobierania obrazu bez naszej zgody, niemniej jednak umożliwia także znacznie lepsze rozpoznawanie obrazka przez roboty należące do wyszukiwarek.
Używajmy TITLE dla obrazków
W przypadku odpowiedniego pozycjonowania grafiki, liczy się także nadanie mu dobrego TITLE. Jest to swego rodzaju opis, który wyświetli się po najechaniu na wybrany fragment witryny internetowej kursorem. W czasie tworzenia TITLE obowiązują identyczne zasady, jak w wypadku atrybutów ALT: trzeba koniecznie wystrzegać się wstawiania całego ciągu fraz kluczowych i starać się bardzo dobrze opisywać zawartość pliku.
Sezonowość pozycjonowania w przypadku obrazów
Na sezonowość w przypadku obrazów, także powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Oto kilka trafnych przykładów:
- okazje i święta – odpowiednio opisane upominki potrafią przyciągać ruch organiczny z obrazów; przecież prezent musi zostać obejrzany z każdej możliwej strony,
- apteki – pod kątem schorzeń, które uaktywniają się o wybranej porze roku,
- sklepy stacjonarne i internetowe – nowe kolekcje albo posezonowe wyprzedaże; często sklepy zapominają o dokładniejszym opisaniu grafiki do najnowszych kolekcji – a przecież linkowanie przeprowadzone przez klientów w przeciągu kilku dni umożliwia zbudowanie ruchu nie tylko organicznego ale także z obrazów. Także pory roku będą mieć znaczenie w SEO, bowiem na przykład im dłuższa jest noc, tym dłużej trzeba palić światło i konieczny będzie chociażby nowy żyrandol czy też zupełnie nowe ledy lub żarówki.
Grupa docelowa przy grafikach – istotna rzecz
Istotną częścią pozycjonowania grafiki, jest wybranie właściwej grupy docelowej, do której chce się dotrzeć. Poniżej parę przykładów:
- osoby przewlekle chore i starsze – przyjrzyjmy się jak zachowują się one w parkach – pokazują poprzednie opakowanie i chcą zakupić takie samo albo też zamiennik: dlatego też w aptekach obrazki winny być bardzo wyraźne i zawierać przynajmniej 2 ujęcia; jeżeli medykament jest w formie tabletek, w buteleczce czy maści – to także ważna informacja dla osoby kupującej,
- osoby poszukujące mieszkania – przeszukują internet, aby znaleźć najbardziej odpowiednie mieszkanie i w chwili kiedy znajdą ciekawe, które zwróciło ich uwagę, przechodzą do Google Grafiki, wpisując tam adres znalezionego miejsca. Każdy spośród pośredników ma praktycznie takie same fotki, niemniej jednak mogą być one robione z różnej perspektywy i osoba chcąca wynająć czy kupić mieszkanie dostrzeże na przykład autostradę przez okno, które znajduje się na zdjęciu,
- rodzice i uczniowie – z początkiem każdego roku szkolnego, nauczyciele rozdają swoim uczniom spis lektur czy też niezbędnych do nauki podręczników: każdy z rodziców kupi te, które widział w szkole, gdyż nauczyciel pokazał właśnie taką okładkę,
- remontowcy i meblarze – osoby, które chcą wyposażyć własne mieszkanie czy też dom; dla nich najbardziej istotne będzie to, jak wygląda wybrany mebel w różnorodnych ujęciach, dlatego tak ważne jest wykonanie przynajmniej kilku zdjęć.