Skip to main content

W Polsce liczba prawników rośnie konsekwentnie. Najnowsze dane pokazują, że w ostatniej dekadzie liczba adwokatów i radców prawnych niemal się podwoiła. Dzięki temu, Polska znalazła się w europejskiej czołówce, zajmując obecnie 3 miejsce – zaraz po Niemczech i Wielkiej Brytanii – w kategorii liczby prawników z uprawnieniami na 100 tysięcy mieszkańców. Rynek usług prawnych kontynuuje swój rozwój, a wprowadzanie nowoczesnych technologii do branży tylko to ułatwia. Niektóre firmy już teraz oferują porady online lub telefoniczne. Jakie jeszcze zmiany czekają branżę prawną w Polsce i na świecie? Czym różni się adwokat od radcy prawnego, i czy strona internetowa twojej kancelarii może znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwarek? W tym kontekście, marketing i optymalizacja są kluczowe, zwłaszcza jeśli chcesz skorzystać z narzędzi jak Google Ads czy Google Moja Firma, aby pozyskiwać klientów. Tworzenie treści może również znacząco zwiększyć ruch na stronie. O tym wszystkim opowiemy w poniższym wpisie.

Pozycjonowanie branża prawnicza

Różnice pomiędzy adwokatem, a radcą prawnym

Przepisy prawa jasno rozgraniczają role adwokata i radcy prawnego, chociaż dla wielu te pojęcia mogą wydawać się zbliżone. Obie te profesje prawnicze wymagają ukończenia wyższych studiów prawniczych, aplikacji oraz zdobycia uprawnień do wykonywania zawodu. Generalnie zakres obowiązków i kompetencji obu jest niemal identyczny. Warto jednak zauważyć, że radca prawny ma dozwolone dowolne formy zatrudnienia, podczas gdy adwokata obowiązuje zakaz zawierania umów o pracę i zakaz korzystania z reklamy. Oboje chronią interesy swoich klientów przed różnymi instytucjami, w tym sądami.

W przeszłości różnice były bardziej widoczne, ale od 1 lipca 2015 roku radca prawny może nawet pełnić funkcje obrońcy w procesie karnym. Zatem, dzisiaj nie ma większej różnicy, czy klient udaje się do radcy prawnego, czy do adwokata. Ostateczny wybór często pomaga dokonać konkretna kancelaria adwokacka, która oferuje usługi obu typów prawników.

O promowaniu kancelarii decydują różne czynniki, w tym etyki zawodowej. W przypadku kancelarii prawnych możliwe jest korzystanie z marketingu internetowego, w tym pozycjonowanie kancelarii prawnej i pozycjonowanie w branży prawniczej. Warto pozycjonować stronę kancelarii, bo to wpływa na widoczność strony www i zwiększa ruchu na stronie internetowej. Choć adwokata obowiązuje zakaz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów, działania SEO i wizytówki Google Moja Firma są dopuszczalne w kodeksie etyki adwokackiej i mogą być efektywnym sposobem na zwiększenie liczby klientów dla adwokatów i kancelarii. Użytkownicy szukają pomocy prawnej online, dlatego obecność i wizerunek eksperta w branży na twojej stronie internetowej są tak ważne. W technik SEO należy jednak wyrażam zgodę na przetwarzanie danych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Pozycjonowanie branża prawnicza

Sytuacja branży prawnej w Europie

Polska

Tak jak już wspominaliśmy, w Polsce stale rośnie liczba prawników. Wyliczono, że w ciągu ostatnich liczba czynnych adwokatów wzrosła o prawie 5,5 tysiąca. W przypadku radców prawnych, jest to jeszcze większy wzrost, ponieważ aż o 12 tysięcy. Według Naczelnej Rady Adwokackiej, pod koniec 2019 roku w Polsce było 19 142 adwokatów oraz 35 200 radców prawnych. Problemem jednak jest fakt, że Polacy niechętnie korzystają z usług prawnych i nie widzą takiej potrzeby. Prawnicy mówią, że wiele osób zwraca się o pomoc dopiero wtedy, kiedy urósł on już do ogromnych rozmiarów. Powoduje to, że popyt jest mniejszy niż podaż – jeżeli chodzi o usługi prawne w Polsce.

Co ciekawe, jest coraz mniej osób, które rozpoczynają aplikacje – pomimo wciąż rosnącej liczby absolwentów prawa.

Profesor Ryszard Sowiński z  Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu w swoim opracowaniu twierdził, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba radców prawnych i adwokatów wzrosła dwukrotnie i dzięki temu Polska znalazła się na miejscu trzecim w Europie. W naszym kraju liczba prawników prawników z uprawnieniami na 100 tysięcy mieszkańców wynosi 141.

Mówi się, że za parę lat polski rynek prawny będzie wyglądał zupełnie inaczej niż dziś. Cały czas wprowadzane są nowe technologie oraz powstają systemy informatyczne, które wspierają świadczenia usług prawnych. Dlatego właśnie kancelarie prawnicze powinny otwierać się na nowości i iść z duchem czasu.

Europa

Dane, które płyną do nas z Unii Europejskiej aktualizowane są dość rzadko, więc na ten moment musimy posiłkować się tymi, które zostały wydane w 2015 roku, czyli pięć lat temu. Jak wtedy wyglądała czołówka państw z największą liczbą prawników?

  1. Hiszpania – 253 190
  2. Włochy – 246 786
  3. Wielka Brytania – 188 265
  4. Niemcy – 163 690

Jak widać, ówcześnie najwięcej prawników w stosunku do liczby mieszkańców było w Hiszpanii. Nie jest to szczególnie zaskakujące, ponieważ jeszcze do 2011 roku Hiszpania nie wymagała od kandydatów na przyszłych prawników praktyk czy weryfikacji wiedzy. Prawnikami zostawało się bez jakiejkolwiek aplikacji.

Jednakże, liczba prawników w stosunku do liczby mieszkańców nie jest jedynym wskaźnikiem na który warto zwrócić uwagę. Duże znaczenie ma również świadomość prawna społeczeństwa. Tak jak już wspominaliśmy, Polacy niechętnie korzystają z pomocy adwokatów oraz radców prawnych. Nasz naród nie chce pomocy prawników przy rozwiązywaniu różnego rodzaju sporów konsumenckich, podczas podpisywania umów czy w zwykłym życiu. Dlatego właśnie warto pamiętać, że w porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami musimy brać dużą poprawkę. Niemcy chętnie korzystają z usług prawniczych. Według badań, w Niemczech ponad 65% osób posiada rodzinnego, osobistego prawnika. W Polsce liczba ta waha się w okolicach 1%. Czy jest zatem sposób aby to zmienić? Czy jest jakiś sposób, aby rozpromować w naszym kraju usługi prawnicze?

Pozycjonowanie branża prawnicza

Czy prawnicy mogą się reklamować i pozycjonować?

Nie mamy dobrych wiadomości, ponieważ adwokatów obowiązuje bezwzględny zakaz reklamowania swoich usług w sieci. Takie restrykcje wprowadził Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Kodeks ten wszedł w życie w 1998 roku, kiedy uchwaliła ją Naczelna Rada Adwokacka. Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnych możliwości, żeby przebić się wśród konkurencji i dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów.

Najlepszą opcją jest stworzenie strony internetowej kancelarii prawnej. Wyszukiwarka Google to pierwsze miejsce w którym klienci będą szukać pomocy. Dlatego właśnie warto zadbać o to, że witryna kancelarii była zrobiona profesjonalnie, była przemyślana oraz – co ważne, wysoko pozycjonowana.

Pozycjonowanie strony kancelarii

Przede wszystkim, ważne jest zrozumienie, że pozycjonowanie strony www to nie to samo co reklama. Wyszukiwarki, takie jak Google, nie uznają tego za działanie marketingowe. Dzięki pozycjonowaniu strony kancelarii prawnej, witryna może znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, co zwiększa jej widoczność i pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów.

Na stronie www kancelarii warto mieć nie tylko podstawowe informacje, ale również sekcję bloga. Blog jest idealnym miejscem do publikowania różnych rodzajów tekstów – od porad prawnych po analizy czy historie przypadków. Ważne, aby te treści były napisane w jasny i zrozumiały sposób. Skomplikowany język może zniechęcić potencjalnego klienta do dalszego korzystania z usług kancelarii.

Dłuższe treści na blogu są również korzystne z perspektywy SEO dla kancelarii. Można w nich umieścić słowa kluczowe, które wpływają na pozycjonowanie witryny. Narzędzia takie jak SEMSTORM mogą być pomocne w identyfikowaniu tych kluczowych fraz. Monitorowanie tego, jakie słowa kluczowe są najbardziej efektywne, pozwoli na lepsze dostosowanie strony do potrzeb użytkowników.

Chociaż adwokata obowiązuje zakaz korzystania z tradycyjnych form reklamy, pozycjonowanie strony internetowej nie jest uznawane za sposób reklamować kancelarię prawną i jest zgodne z obowiązującymi regulacjami. W kontekście marketingu internetowego dla kancelarii w internecie, to jest jedna z niewielu dopuszczonych form promocji.

Na koniec, warto słuchać swoich klientów. Ich zachowania i opinie są najlepszym wskaźnikiem tego, czego potrzebują i czego szukają na stron kancelarii prawnej. Unikaj jednak używania utartych fraz reklamowych, które mogą być postrzegane jako niewiarygodne.

Pozycjonowanie lokalne

Często klienci wybierają kancelarię w swoim lokalnym obszarze, a osoby zarządzające stronami www nie zawsze to uwzględniają. Dlatego istotne jest pozycjonowanie lokalne, czyli strategia, która uwzględnia lokalizację w celu zwiększenia widoczności strony. Jeżeli potencjalny klient znajduje się blisko siedziby kancelarii, istnieje większa szansa, że odwiedzi ją osobiście lub skontaktuje się telefonicznie. Kluczowe w tym kontekście są słowa kluczowe nawiązujące do lokalizacji, jak nazwy miejscowości czy dzielnic, które mają wpływ na pozycjonowanie strony.

Rozważając lokalny aspekt, warto też pomyśleć o umieszczeniu kancelarii na mapach Google. Jest to darmowe i może przynieść znaczący wzrost liczby klientów. Kluczowe jest, aby wizytówka na mapach Google była kompletna i profesjonalna. Obejmuje to dodanie odpowiednich zdjęć, fraz kluczowych i dokładnych informacji. Adres kancelarii powinien być łatwo widoczny, aby ułatwić potencjalnym klientom dotarcie do siedziby. To szczególnie ważne w kontekście map mobilnych, które są często używane przez klientów. I choć adwokata obowiązuje zakaz reklamy, takie działania są dozwolone i mogą znacząco zwiększyć widoczność kancelarii w internecie.

SEO

Eksperci od stron internetowych polecają wykonanie również audytu SEO. Pomoże on wskazać wady witryny i będzie wiadomo co należy poprawić. Często jest to zbyt wolne ładowanie, nieodpowiednie przekierowania lub zwyczajnie cała strona jest źle zoptymalizowana. Jest to jednak proces bardzo czasochłonny, wymagający dość dużej wiedzy oraz doświadczenia. Warto również pamiętać, że nie jest on jednorazowy. Należy wykonywać go regularnie, ponieważ tylko w ten sposób witryna nie spadnie w wynikach wyszukania w dół, a nasza praca nie zostanie zmarnowana.

Pozycjonowanie stron internetowych kancelarii jest szansą na rozgłos. Jeżeli usługi prawnicze mają dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, to warto o to zadbać, ponieważ używanie narzędzi reklamowych jest niemożliwe. Jest to jedyne wyjście, więc warto poświęcić na nie swój czas oraz pieniądze. To jeden z najefektywniejszych sposób na dotarcie do nowych klientów.

Dzisiaj przeanalizujemy frazę : adwokat kraków  (stan na 20.06.2020 )

W top 10 znajdują się następujące domeny :

 

 

adwokat kraków top10

5 pierwszych domen to :

adwokat-sobolewski.pl

kozlowski-adwokat.pl/

topadwokat.com/krakow/

adwokatura.krakow.pl/adwokaci/

kancelaria.lexay.pl/

 

Przenalizujemy dzisiaj domenę która zajmuje top1 czyli adwokat-sobolewski.pl wykorzystamy tutaj jedno z naszych ulubionych narzędzi Senuto oraz Surferseo.

senuto analiza ruchu adwokat kraków

Od 2019 roku do dzisiaj ruch na stronie systematycznie rośnie co jest efektem prowadzenia bloga i zapewniania unikalnej treści poruszającej tematy z danej branży.

analiza frazy surferseo adwokat krakow

Ilość wyszukiwań fraz dla branży prawniczej w Krakowie :

Fraza Ilość wyszukiwań w miesiącu
adwokat krakow 260
adwokaci kraków 1600
prawnicy kraków 480
adwokaci krakow 260
prawnik kraków 480
prawnik krakow 140
kancelaria adwokacka kraków 590
dobry adwokat kraków 110
kancelaria prawna kraków 480
kancelarie prawne kraków 170
kancelaria prawnicza krakow 170
kancelaria prawna krakow 170
adwokat kraków prawo karne 110
kancelaria prawnicza kraków 480
adwokat rodzinny kraków 90
kancelarie kraków 390
adwokaci 12100
adwokat rozwodowy kraków 260
dobry adwokat 170
adwokat kraków rozwód 140
adwokat kraków cennik 90
adwokaci kraków cennik 90

 

 

Co zostało dla niej zrobione   ( jest prowadzony blog – na dzień dzisiejszy liczy on 120 wpisów na różne tematy ) :

 

content marketing blog prawniczy

 

Jeśli prowadzisz biznes i szukasz firmy do prowadzenia bloga – możemy się tym zająć . W przypadku tej strony powstało 120 wpisów na blogu.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu