Skip to main content

Algorytmy odpowiadają za wyszukiwania stron internetowych. Są tak zaprogramowane, aby system mógł zrozumieć cel użytkownika i wyświetlić mu najbardziej dopasowaną do jego potrzeb stronę. Bez uporządkowanych algorytmów w sieci zapanowałby totalny chaos. O działaniu poszczególnych algorytmów można więcej przeczytać na oficjalnej stronie Google. System zwykle promuje strony internetowe dopasowane do intencji użytkownika oraz blokuje lub narzuca kary na serwisu związane ze spamem, które nie wnoszą żadnej wartości dla użytkowników Internetu. Google do tej pory nie wyjawił wszystkich aspektów mających wpływ na pozycjonowanie stron, jednak co chwilę publikuje różne informacje o algorytmach oraz o ich aktualizacjach. Zaraz przekonasz się, które z nich są najistotniejsze.

Podstawy działania algorytmu Google

Co to jest algorytm Google?

Algorytm Google to sposób, w jaki pozycjonowane są różne treści w wyszukiwarce. Tak naprawdę wyszukiwarka Google używa licznych skomplikowanych algorytmów, aby dostarczyć użytkownikom jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb treści. Każdy algorytm odpowiada za różny wskaźnik podczas określania rankingu w wyszukiwarce. 

Zrozumienie funkcjonowania algorytmu Google pozwala lepiej się pozycjonować w wyszukiwarce, a tym samym zwiększać swoje zasięgi.

Zanim przejdziemy do najaktualniejszych i oficjalnych algorytmów Google, sięgnijmy pamięcią do roku 1998. To właśnie wtedy Google stworzył pierwszy algorytm o nazwie PageRank. Jego głównym zadaniem była ocena nowo powstałych stron. Było można nim bardzo łatwo manipulować ze względu na jego dość prostą budowę. Co do zasady, im strona internetowa zawierała więcej linków zewnętrznych, tym pozycjonowała się wyżej. Spowodowało to ogromny spam. 

Z czasem Google wydawał kolejne aktualizacje swoich algorytmów, w których to link building odgrywa coraz mniejszą rolę, jeśli chodzi o pozycjonowanie.

pozycjonowanie stronSposób działania algorytmu Google

Działanie algorytmu Google oparte jest na ponad setce czynników, które warunkują pozycję w wynikach wyszukiwania. Systemy rankingowe tworzone przez Google bazują na wielu algorytmach.

Z oficjalnej strony Google można dowiedzieć się, że algorytmy wyszukiwania przechodzą formalistyczny proces składający się z testów na żywo oraz z ponad tysiąca zewnętrznych testerów, którzy odpowiedzialni są za jakość wyszukiwań. 

Oprócz wytycznych podanych na stronie Google, istotny wpływ na wyniki pozycjonowania mają również testerzy. Swoją uwagę kierują na najbardziej znane witryny w sieci, które odwiedza dziennie multum osób. 

Co to jest SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) odpowiada za miejsce w wyszukiwarce różnych stron internetowych. SEO to inaczej pozycjonowanie strony. Znając zasady działania algorytmów, można wpływać na miejsce w rankingu Google. 

Do jednych z najbardziej istotnych działań optymalizacyjnych możemy zaliczyć:

  • długość oraz jakość tekstów na stronie,
  • unikatowość tekstów,
  • zawartość słów kluczowych w tekście,
  • odpowiedni adres URL pod kątem zawartości i długości,
  • wygląd strony, estetykę strony,
  • zawartość na stronie linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • szybkość ładowania się poszczególnych elementów na stronie.

Podstawy działania algorytmu Google

Najistotniejsze algorytmy Google, które odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu

Żeby lepiej zrozumieć działanie algorytmów, warto dowiedzieć się, jak się nazywają oraz jaką odgrywają rolę. W tym artykule poznasz najważniejsze algorytmy Google, które mają duży wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Panda

Algorytm Panda miał swój debiut w 2011 roku. Odpowiada on za analizę treści na stronie. To właśnie dzięki algorytmowi Panda wyżej w wynikach wyszukiwania znajdują się wartościowe treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników. 

Od czasu wprowadzenia tego algorytmu ogromny spadek w rankingu zanotowały wszelkie strony ze spamem oraz zawierające zduplikowaną treść. Również mniejszy wpływ na wyszukiwanie ma zjawisko keyword stuffing, które polega na nadmiernych używaniu w tekście na stronie słów lub fraz kluczowych.

Above the Fold (Page Layout)

Pierwsza aktualizacja Page Layout została nazwana Above the Fold. Jej najistotniejszym celem było zredukowanie ilości stron, w których w sekcji powyżej załamania znajdowało się mnóstwo reklam albo zbędnych fragmentów, co motywowało użytkownika do przewinięcia strony niżej. Google zauważył, że wpływa to niekorzystnie na doświadczenie odbiorców ze stroną internetową i zaczął karać strony stosujące takie praktyki. 

Na tej aktualizacji skorzystały strony, które oferują użytkownikom jak najwięcej wartości w pierwszej części strony.

Pingwin

Jeden z istotniejszych algorytmów Google, który wprowadzono w 2012 roku. Algorytm Pingwin sprawdza linki zewnętrzne prowadzące do określonych stron internetowych w Internecie. 

Dzięki temu algorytmowi wyższe wyniki w wyszukiwarkach zajmują strony z linkami pochodzącymi z wartościowym miejsc z sieci, a nie stworzonych sztucznie na potrzeby pozycjonowania. Temu algorytmowi nie umknie niespodziewany i nienaturalny przyrost linków.

Koliber

Algorytm Koliber został wprowadzony jako jeden z czynników pozycjonowania w 2013 roku. Jego głównym celem jest lepsze zrozumienie intencji użytkowników. Koliber broni oryginalnego i merytorycznego contentu, który niekoniecznie posiada frazy kluczowe na dane zagadnienie. 

Od wprowadzenia Kolibra strony zawierające wartościowe treści i nie znające zasad SEO, mogą pojawiać się wysoko w SERPach. Google tych akcentem chce zachęcić twórców do tworzenia jak najwięcej treści dla ludzi a nie dla robotów. Jest to wskazówka, żeby tworzyć treści brzmiące naturalnie.

Pirat

Pirat został wprowadzony w 2012 roku i od tego czasu mierzy się ze skopiowanymi treściami, które objęte są prawami autorskimi. 

Wprowadzenie tego algorytmu sprawiło, że wyższą pozycję w Google zajęły strony z unikalnym contentem, a mocno spadły w dół domeny, które naruszały prawa autorskie. Głównym zadaniem tego algorytmu jest usuwanie z wyników wyszukiwania stron kopiujących treści innych osób.

RankBrain

W 2015 roku został opublikowany algorytm RankBrain. Za co odpowiada aktualizacja o nazwie RankBrain? Odpowiada za lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do standardów użytkowników. Algorytm został opracowany na podstawie sztucznej inteligencji. 

Kluczową rolę w wynikach wyszukiwania od wprowadzenia tej aktualizacji zaczęły odgrywać nie tylko strony z ciekawym contentem, ale również te, które dbają o UX strony (doświadczenie użytkownika). Natomiast strony, których współczynnik odrzuceń jest wysoki, odnotowały niższą pozycję w rankingu.

Opos

Rok 2016 przyniósł kolejne zmiany za sprawą algorytmu Opos. Od momentu wprowadzenia tej aktualizacji, zwiększyło się znaczenia geolokalizacji urządzeń. Pozycjonowanie lokalne nabrało na znaczeniu. Oznacza to, że miejsce, w jakim znajduje się dana osoba, ma konkretny wpływ na wyniki wyszukiwań. Aktualizacja przyniosła szczególne korzyści biznesom lokalnym, które mają stworzoną własną wizytówkę Google My Business, a także stronę internetową.

Mobilegeddon

Coraz więcej osób korzysta ze smartfonów, co jest spowodowane dostępnością do taniego i szybkiego Internetu na urządzeniach mobilnych. W 2015 roku Google wprowadził aktualizację, która potocznie nazywa się Mobilegeddon. Inna nazwa tej aktualizacji to Mobile Friendly Update. 

Po wprowadzeniu tego algorytmu wiele osób myślało, że będzie on dotyczył SERPów, jednak nie sprawdziły się te przewidywania. Pojawienie się tej aktualizacji było podyktowane nagłym ogromnym wzrostem użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. 

W odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników Google wymusił na twórcach internetowych przystosowanie stron do smartfonów i innych różnej wielkości urządzeń mobilnych. Na tej aktualizacji zyskały w szczególności strony responsywne, a mocno straciły strony zawierające błędy występujące na urządzeniach o mniejszej rozdzielczości.

Algorytm Googlepodsumowanie

Wyniki wyszukiwania w Google nie są przypadkowe. Strony wyświetlane w rankingu Google zależą od wielu czynników, które wyznaczane są poprzez algorytmy Google i ich ciągłe aktualizacje. Kiedyś aktualizacje były przeprowadzane raz na kilka dni, dziś zwykle aktualizacje przeprowadzane są kilka razy dziennie. Warto mieć na uwadze powyższej opisane algorytmy tworząc treści do sieci. Wpłynie to korzystnie na ich pozycjonowanie.

Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na blogu: https://cwierkaja.pl/wiedza

Oceń post
Paweł Wróblewski

Pasjonat SEO, ADS i marketingu, który zamiast gadać głośno, woli działać skutecznie. Prywatnie były rugbistą, wciąż próbujący trenować sporty walki 😉 – Od lat pasjonat MMA, a na forum Cohones zawsze znajdziecie go komentującego najnowsze wydarzenia w świecie sportów walki. Po studiach informatycznych, gdzie gramatyczne potknięcia nie były mu obce, postanowił że mówi i pisze to, co naprawdę myśli. Nie znosi marketingowego pitu-pitu i czarowania!

Leave a Reply

Close Menu