Jeśli chcesz, aby Twoja witryna osiągała konkretne i wyznaczone cele, to optymalizacja konwersji jest bardzo istotnym działaniem. Najważniejsze w działalności internetowej jest to, aby strona była widoczna – dąży się do tego poprzez stosowanie skutecznego pozycjonowania. Jednak jeżeli nie zastosujemy również optymalizacji konwersji to strona będzie miała jedynie dużą liczbę wejść – przy czym odwiedzający będą dokonywać zakupu w niewielkim stopniu. Z tego względu bardzo istotne są nie tylko działania skupiające się na pozycjonowaniu, ale także konkretna praca nad optymalizacją konwersji. Na czym dokładnie polega to zjawisko, jak przebiega oraz kiedy można spodziewać się pierwszych efektów? Odpowiedzi na te pytania poznasz po przeczytaniu poniższego artykułu. Zapraszamy do lektury.
Na czym polega optymalizacja konwersji?
Zacznijmy od wyjaśnienia tego czym właściwie jest ta cała optymalizacja konwersji. Otóż są to działania, które będą inne dla różnych typów stron i należy mieć to na szczególnej uwadze. Jeżeli będziemy się kierować wyłącznie jednym schematem optymalizacji, który zastosujemy do różnego rodzaju domen, to nie przyniesie to pożądanych efektów. Skuteczne rezultaty i prawdziwe możliwości da się osiągnąć tylko wtedy, gdy do każdej witryny dostosowuje się odpowiedni sposób i przestrzega się tych wyznaczników, które charakteryzują konkretną markę. W taki sposób działają np. specjaliści z Semcore. Taki sposób działania pozwala nam osiągnąć przewagę nad konkurencją, gdyż nasze metody są niezwykle skuteczne. Jeżeli nie wierzysz, to sprawdź sam – skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej na temat tego w jaki sposób jesteśmy w stanie poprawić wyniki Twojej strony internetowej.
Optymalizacja konwersji – poszczególne etapy
Wiesz już jak należy podchodzić do ustalania konwersji, teraz pora, abyś poznał etapy jej działania. Poniżej przedstawiono kolejność poszczególnych wykonywanych czynności.
- Całe działanie rozpoczyna się od tego, że specjaliści sprawdzają całą witrynę i analizują te działania użytkowników, które mają zostać zmierzone. Jest to tak zwany audyt, który jest najważniejszym etapem i zawsze powinien być on wykonywany na samym początku
- W następnej kolejności weryfikuje się UX i wszystkie ścieżki – które czekają na konkretnego użytkownika zanim ten dokona działania w określonej konwersji. Na tym etapie należy zwracać uwagę zarówno na strukturę jak i przejrzystość, a także na intuicyjność strony internetowej. Kiedy krok ten zostanie wykonany można przejść do kolejnych działań.
- Po dokonaniu weryfikacji, której dokonuje się pod wieloma względami, ustalona zostaje indywidualna strategia – inna dla każdej strony www.
- Na końcu dokonuje się stopniowego wprowadzania kolejnych zmian. Rozpoczyna się zawsze od tych krytycznych, gdyż są one najważniejsze. Co jakiś czas dokonuje się także pomiaru efektów zmian i w razie konieczności wprowadza się kolejne działania.
Optymalizacja konwersji – kiedy należy spodziewać się efektów?
Kiedy stosujemy jakieś nowe rozwiązanie to niemal od początku towarzyszy nam pytanie – kiedy należy spodziewać się pierwszych efektów? Wiele osób stosujących strategię optymalizacji konwersji chciałoby, aby efekty były natychmiastowe – jest to jednak niemożliwe. Każde działania potrzebuje czasu, aby mogło być skuteczne. Wszelkie zmiany należy wprowadzać pomału i stopniowo, a więc wzrost konwersji również będzie stopniowy. Dodatkowo, niekiedy należy wykazać się dużą cierpliwością i zaczekać, aż zmiany w witrynie się zaindeksują. To, kiedy pojawią się pierwsze efekty zastosowanej optymalizacji, uzależnione jest od wielu czynników – dlatego też czas ten będzie inny dla każdej witryny i nie zawsze da się go dokładnie określić. Całe działanie nie powinno jednak przynieść efektów później niż w czasie sześciu miesięcy. W jaki sposób najlepiej przygotować się do optymalizacji konwersji i wdrożyć ją do życia? Już spieszymy z odpowiedzią.
Optymalizacja konwersji – najlepsze sposoby działania
W jaki sposób najlepiej jest doskonalić dane elementy? Otóż nie ma jednej, konkretnej zasady, która odpowie jednoznacznie na to pytanie. Niekiedy zastosowanie kilku powtarzalnych, a jednocześnie dopasowanych do danej witryny, działań sprawi, że konwersja będzie wzrastać bardzo szybko. Nie jest to jednak reguła i konieczne jest wielomiesięczne dbanie o witrynę. Jedynie w sytuacji, gdy strategia podzielona jest na etapy – które są na bieżąco weryfikowane, można cały czas na nią oddziaływać i udoskonalać różne elementy witryn.
Aby cały proces przebiegał poprawnie w pierwszej kolejności należy ustalić cele witryny – są to te czynniki, których pomiarów będziemy dokonywać, a następnie wprowadzać zmiany z nimi związane. W jaki sposób można to zrobić? Otóż sposobów jest wiele, przykładowe rozwiązania to: newsletter, wypełnienie przez użytkowników formularza ze strony lub kwestionariusza ankiety, czy też zakupy. Dopiero po wykonaniu tych czynności można przejść do wyboru sposobu optymalizacji konwersji – który będzie w danym przypadku najlepszy. Istnieją jednak także bardzo ważne czynniki, związane z witryną internetową, o których należy pamiętać, ponieważ są one decydujące przy wyborze ostatecznej strategii optymalizacji konwersji. Czynnikami takimi są na przykład: obecny współczynnik konwersji, układ i struktura strony, działalność firmy, wizerunek firmy w Internecie, czy też liczba wejść na witrynę.
Przedstawione powyżej działania to tylko początek, ponieważ proces optymalizacji konwersji posiada wiele etapów, które przeprowadza się przy użyciu najnowocześniejszych technik oraz narzędzi. Jednak oprócz najnowszej technologii niezbędne jest także posiadanie odpowiedniej wiedzy, gdyż algorytmy Google co jakiś czas ulegają zmianom. Istotne jest więc wykonanie takich czynności, jak: ustalenie wymagań wyszukiwarki Google oraz ustalenie grupy docelowej i zbadanie jej wymagań i potrzeb. Ponadto dobrym pomysłem jest także wykonanie audytu SEO witryny – pomoże on w uwidocznieniu tych elementów, które należy poprawić – zarówno pod względem optymalizacji konwersji jak i samego pozycjonowania. Dzięki temu, że weźmiemy pod uwagę wszystkie te kwestie można bez problemu wpłynąć na współczynnik konwersji i sprawiać, aby stopniowo i ciągle rósł. Co jeszcze można zrobić, aby działania były bardziej efektywne? Zdecydowanie warto postawić na działania z zakresu UX, gdyż to właśnie od doświadczeń użytkownika w głównej mierze zależy konwersja oraz to, czy będzie ona posiadała tendencję wzrostową.
Czy warto korzystać z optymalizacji konwersji?
Podsumowując powyższy artykuł można zadać pytanie – czy zastosowanie optymalizacji konwersji jest warte zastosowania? Odpowiedź jest prosta – zdecydowanie tak. Konwersja jest bowiem jednym z najważniejszych elementów statystycznych każdego sklepu internetowego. Duża widoczność i skuteczne wyszukiwanie nie są w stanie w pojedynkę zapewnić dużych zarobków i licznych zamówień. Właśnie z tego względu bardzo ważne jest nie tylko pozycjonowanie, ale i stosowanie strategii optymalizacji konwersji. Warto jest ponosić nowe inwestycje, aby efekty były coraz lepsze, a kolejne cele danej witryny były możliwe do osiągnięcia.
Warto zwrócić także zwrócić uwagę na to, jak wiele elementów każdej witryny jest weryfikowanych i optymalizowanych. Są to treści, ich umiejscowienie, układ menu, intuicyjność, kolory i sposoby dotarcia do konkretnych elementów strony, a także wygląd formularzy i ich złożoność – to tylko niektóre elementy, oczywiście występuje ich o wiele więcej. Z uwagi na to, zanim przejdzie się do konwersji, to zazwyczaj pierwszych kilka miesięcy poświęca się na samo SEO. Należy tak postąpić, aby ściągnąć na stronę odpowiedni ruch, który następnie przerodzi się w konwersję – co bez odpowiedniego pozycjonowania jest nierealne do osiągnięcia. Jeśli chcesz, aby Twoja strona była jak najbardziej efektywna, to najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Specjaliści zajmą się optymalizacją konwersji Twojej witryny – wystarczy, że napiszesz do nad i umówisz się na rozmowę ze specjalistami.