Skip to main content

Najpopularniejszą wyszukiwarką, obejmującą 91 procent światowego rynku jest wyszukiwarka Google. Również w Polsce utrzymuje się na szczycie od lat. W oparciu o szereg algorytmów wyszukiwarka ta ustala pozycję stron internetowych. Specjalny system ocenia daną witrynę, by móc przyporządkować jej odpowiednie miejsce podlegającą pod daną frazę kluczową.

Dzięki temu użytkownicy Google mogą wygodnie znaleźć odpowiedzi na to, czego szukają. Dana strona, by zająć wysokie miejsce w pozycjonowaniu, musi być odpowiednio dostosowana przez specjalistów SEO, którzy analizują funkcjonujące algorytmy. Dzięki temu ruch na stronie staje się większy i trafia do większego grona odbiorców.

Najważniejsze algorytmy dla pozycjonowani

Czym są i jak działają algorytmy Google?

Google stworzyło swoje algorytmy, aby jak najbardziej ułatwić swoim użytkownikom wyszukiwanie treści. Im konkretniej i bardziej wartościowo  dana strona odpowiada na zadane pytanie, tym Google umieszcza ją wyżej w pozycjonowaniu.

KRÓTKA HISTORIA. Pierwszym algorytmem, który powstał w 1998 był PageRank. Opierał się on przede wszystkim na linkowaniu, czyli im więcej kierujących na tę stronę linków, tym znajdowała się ona wyżej. Algorytm ten okazał się skuteczny i był jednym z lepszych wśród ówczesnych wyszukiwarek, jednakże nie wykluczał manipulacji wynikami przez webmasterów. Konieczne stało się zastąpienie go czymś nowym i bardziej inteligentnym. W lutym 2011 roku wdrożony został algorytm Panda, który był odpowiedzialny za analizowanie kontentu. W styczniu 2012 roku pojawiła się aktualizacja Above the Fold, dzięki której strony z dużą ilością reklam spadły w pozycjonowaniu. W kwietniu 2012 natomiast wprowadzony został algorytm Pingwin, który podobnie do pierwszego brał pod uwagę linkowanie zewnętrzne, jednocześnie był zabezpieczony przed spamem i nieuczciwym podbijaniu strony.

W sierpniu 2012 wszedł algorytm Pirat, który obniżał pozycję stron objętych prawem autorskim. We wrześniu 2012 roku weszła aktualizacja Exact Match Domain Uptade, dla której frazy kluczowe przestały mieć znaczenie. W czerwcu 2013 pojawiła się aktualizacja Payday Loan, która przeciwdziała spamerskiemu linkowaniu strony w celu uzyskania wyższej pozycji. Kolejny natomiast powstały w sierpniu 2013 Koliber roku zyskał long-tail SEO, aby intencje użytkowników były lepiej rozumiane. W lipcu 2014 roku pojawił się algorytm Gołąb, który udoskonalił pozycjonowanie stron względem potrzeb użytkowników. W marcu 2018 roku swój początek ma Mobile First Index, który za pomocą robotów indeksował strony internetowe analizując wersje mobilne witryn. W październiku 2019 roku nastąpiła aktualizacja BERT. Dzięki niej widoczność zyskały witryny z wartościowymi treściami, a pytania użytkowników zaczęły być lepiej interpretowane.

Wyszukiwarka Google podczas pozycjonowania analizuje setki czynników. Na przestrzeni lat linkowanie zewnętrzne straciło na wartości. Dzisiaj każdą stronę analizują roboty indeksujące, a następnie przypisują jej pozycję w konkretnych frazach kluczowych. Aktualne nazwy algorytmów cechują się imiona zwierząt i wciąż są udoskonalane i aktualizowane.

 

Najważniejsze algorytmy dla pozycjonowani

Algorytm Panda

Algorytm Panda wdrożony w 2011 roku, stał się odpowiedzialny za analizę jakości treści. Roboty google znajdują i karają domeny wykorzystujące skopiowane treści oraz materiały mające niską jakość. Najwyżej umieszczane są strony, które wyczerpująco odpowiadają na dany temat. W 2016 roku algorytm Panda stał się podstawową częścią głównego systemu wyszukiwania.

Algorytm Pingwin

Algorytm Pingwin pojawił się w 2012 roku i wraz z Pandą stanowią fundament dla współczesnego algorytmu wyszukiwania. Odpowiedzialny jest za analizę linkowania zewnętrznego skupiając się nie na ilości, a na jakości. Dopasować stronę do algorytmu Panda można poprzez pozyskiwanie linków w sposób naturalny, z wartościowych witryn oraz poprzez unikanie spamerskich linków, które obniżają pozycję danej strony.

Algorytm Koliber

Algorytm Koliber, który wszedł w 2013 roku miał na celu udoskonalenie i unowocześnienie wyszukiwanych treści do potrzeb użytkownika. Dzięki niemu, wyszukiwania odpowiadały na całe zapytane pytanie, a nie jedynie na słowa kluczowe. Jeśli strona chce się dopasował do tego algorytmu, musi tworzyć tekstu naturalnie ciągłe, bez powtarzania jedynie fraz kluczowych. Powinna tworzyć treści wartościowe i wyczerpujące temat. Sprawdzą się także frazy long-tail, z długim ogonem.

Algorytm Opos i Gołąb

W 2016 roku powstała nowa aktualizacja Opos, która miała na celu uzależnienie wyników wyszukiwania w zależności od geolokalizacji użytkownika. Od tej pory wyniki na dane zapytanie mogą różnić się w zależności od miejsca, w którym się ktoś znajduje. Sprawdza się bardzo w przypadku korzystania z wyszukiwarki Google w urządzeniu mobilnym na przykład przy wyszukiwaniu konkretnych miejsc w okolicy, restauracji czy sklepów.

Algorytm Gołąb również zawiera taką funkcję, nawet jeśli nazwa miejscowości nie jest podana w wyszukiwanych zdaniu. Wystarczy mieć włączoną lokalizację w telefonie i wyniki same się dostosowują. Strona, która chce się dopasować pod te algorytmu powinna optymalizować swoją stronę pod frazy lokalne, udostępniać dane teleadresowe oraz tworzyć swoje wizytówki Google Moja Firma.

Algorytm Pirat

Algorytm Pirat został wdrożony w 2012, a jego aktualizacja nastąpiła w roku 2014. Jego zadaniem jest karanie stron, które wykorzystują treści objęte prawem autorskim. Dzięki temu wyszukując w Google filmy lub muzykę, strony udostępniające zawartość bez pozwolenia autorów są wiele trudniejsze do odnalezienia. Pomocni stają się sami użytkownicy Google, który mogą od razu zgłaszać nielegalne strony poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza. Strona, która chce się dopasować do algorytmu Pirat, powinna tworzyć treści w pełni legalne i za zgodą autora. Powinna usuwać elementy i materiały, które pozwolenia nie mają, ponieważ to znacznie obniża ich pozycję w wyszukiwaniu.

Algorytm RankBrain 

Algorytm RankBrain pojawił się w 2015 roku i jego głównym zadaniem było dalsze doskonalenie pozycjonowania, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby użytkownika. Google zaczęło wykorzystywać uczenie maszynowe i budowało dwustronne powiązania między konkretnymi frazami. Roboty zaczęły odczytywać semantykę stron. W 2019 roku weszła dodatkowa aktualizacja Bert, która nadała jeszcze większe znaczenie long-tail. Dzięki temu fraza jeszcze lepiej interpretowana jest jako całość, a nie pojedyncze wyrażenia składowe. Działa to również przy wyszukiwaniu głosowym i radzi sobie nawet ze skomplikowanymi kombinacjami słów. Strona, by móc dopasować się do podanych algorytmów powinna tworzyć treści z frazami long-tail oraz konkretne i rozbudowane treści odpowiadające na jakiś temat

Najważniejsze algorytmy dla pozycjonowani

Dodatkowe aktualizacje

W dalszym ciągu powstają nowe aktualizacje, mniejsze lub większe, które udoskonalają wyniki wyszukiwania. Na przestrzeni lat powstało także wiele tych mniejszych, o których z reguły Google nie informuje, gdy na przykład odnoszą się jedynie do konkretnego kraju czy grupy domen lub ich efekty nie są zauważalne od razu.

Mobile First Index

Dzięki temu od roku 2018 roboty w pierwszej kolejności analizują mobilne wersje strony internetowej. W wyniku tego, strony nieprzystosowane do urządzeń mobilnych tracą swoją pozycję w wyszukiwarce. Znaczenie nabrała responsywność witryn.

Exact Match Domain Uptade

Niewielka aktualizacja z 2012 roku, dzięki której fraza kluczowa straciła na znaczeniu w SEO. Stało się tak, ponieważ celowo podnoszono pozycję strony poprzez wykorzystywanie nazwy domeny.

Google Intrusive Intersitials Mobile Penalty

Aktualizacja ta miała za zadanie obniżać pozycję stron, które zamieszczały dużą ilość reklam w niewłaściwy sposób utrudniający użytkownikowi korzystanie ze strony. Stała się zachęta, aby reklamy umieszczać w wygodnych dla odbiorcy miejscach.

Site Diversity Uptade

Powstała w 2019 roku i w jej wyniku przestały pojawiać się więcej niż dwie podstrony tej samej domeny na jedno konkretne słowo kluczowe.

Aktualnie, aby odpowiednio zadbać o pozycjonowanie swojej strony powinno się na bieżąco monitorować aktualizacje i algorytmy, które proponuje Google. Pomocne w tej dziedzinie staną się blogi o tematyce SEO.

Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na naszym blogu https://cwierkaja.pl/wiedza

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu