Skip to main content

Wraz z rozwojem sprzedaży internetowej rozwinął się marketing internetowy. Niewątpliwie sieć daje ogromne możliwości dotarcia do odbiorców i zdobycia potencjalnych klientów. Jednak z dnia na dzień przybywa stron internetowych w związku z tym przedsiębiorcom zajmującym się sprzedażą za pośrednictwem Internetu coraz trudniej jest się wybić i wyróżnić na tle innych sprzedawców.

Marketing internetowy rozpoczął się w roku 1994. Najpierw reklama internetowa przybrała formę mailingu, czyli występowała jaki reklama wysyłana za pomocą poczty elektronicznej. Pierwszą internetową reklamą, która przybrała formę graficzną był banner sprzedany przez HotWired. Nie mniej jednak dopiero w roku 2004 reklamy internetowe zaczęły cieszyć się większą popularnością, a sprzedaż internetowa zaczęła generować większe zyski. Dziś udostępnianie przestrzeni reklamowej na swoich stronach udostępnia reklamodawcą niemal każdy właściciel strony.

Marketing internetowy: Social Selling

Czym właściwie jest marketing internetowy?

Jest to forma marketingu, która używa stron internetowych (world wide web) oraz Internetu jako medium do przekazywania informacji. Dzięki tej formie reklamy istnieje możliwość do kontaktu z potencjalnymi klientami i budowania całych sieci kontaktów. W Internecie na co dzień spotykamy się z różnymi formami reklamy np. banery, ogłoszenia, reklamy multimedialne, reklamy w social mediach, interstitial, marketing za pośrednictwem e-mail, w tym e-mail typu spam.

Media społecznościowe

Obecnie jedną z cieszących się największą popularnością dotarcia do nowych klientów oraz budowania więzi ze stałymi klientami służą media społecznościowe. Social media dają ogromne możliwości twojej firmie, a technologie mobilne i internetowe umożliwiają interaktywny dialog, a co za tym idzie jest to jedno z narzędzi komunikacji. Poprzez media społecznościowe z pewnością pozyskasz nowych klientów. Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie Największym i najpopularniejszym medium społecznościowym jest serwis społecznościowy o nazwie Facebook.

Social media działają bardzo podobnie jak tradycyjne media służące do masowego przekazu informacji. Tak samo jak w tradycyjnych mediach przekaz w dużej mierze opiera się na piśmie, dźwiękach, grafikach oraz audio wizualizacjach. Różnica polega na tym, że w odróżnieniu od tradycyjnych mediów przekaz odbywa się za pomocą przestrzeni wirtualnej. Co więcej za pośrednictwem Internetu istnieje możliwość interaktywności użytkowników, a także możliwość szybkiego publikowania treści.

Dziś media społecznościowe służą między innymi jako sposób przedstawienia ofert marketingowych licznym internetowym przedsiębiorcom. Jeśli aktywność w mediach społecznościowych traktujesz jaki potencjał sprzedażowy i szansę dla twojej firmy musisz jednak co nieco na ten temat wiedzieć. Odpowiednia wiedza pozwoli ci osiągnąć cele sprzedażowe. Jeśli chcesz zacząć budowanie relacji z klientami za pośrednictwem Internetu zaznajomienie się z funkcjonowaniem marketingu internetowego to podstawa inaczej szkoda twojego wysiłku i szkoda twojego czasu.

W Internecie niemal każdy może zamieszczać różnego typu informacje niekoniecznie będące zgodne z prawdą, czyli tak zwane fake newsy. Niestety nie zawsze informacje znalezione w sieci są wiarygodne. Z racji tego odbiorcom ciężko jest odróżnić prawdziwe i rzetelne informacje od tych mijających się z prawdą.

Rodzaje social mediów

  • blogi,
  • serwisy społecznościowe,
  • fora dyskusyjne,
  • mikroblogi,
  • portale za pośrednictwem, których można udostępniać zdjęcia,
  • portale umożliwiające udostępnianie nagrań wideo,
  • portale umożliwiające recenzowanie produktów, dóbr i usług,
  • zakładki społecznościowe,
  • biznesowe sieci społecznościowe.

Główną zaletą mediów społecznościowych jest możliwość obserwacji skutków prowadzonych działań marketingowych.

Zbudowanie dobrej relacji i profesjonalne podejście szybko prowadzi do tego, że za pośrednictwem mediów społecznościowych można zyskać wizerunek eksperta i uzyskanie pokaźnego grona kontaktów. Jeden zadowolony klient/użytkownik np. na grupach dyskusyjnych dzielą się swoją opinią z innymi użytkownikami. Dzięki temu kolejne osoby chętniej korzystają z oferty i podejmują decyzje zakupowe. Natomiast i one mogą podzielić się swoją opinią i zachęcić w ten sposób kolejne osoby. Tak powstaje tak zwane perpetuum mobile. W teki sposób odbiorców oferty może być naprawdę mnóstwo.

Marketing internetowy: Social SellingSocial selling

Praktycznie każdy internetowy przedsiębiorca zakłada konto na wybranym bądź wybranych portalach społecznościowych. Firmy założenie takiego konta traktują jako pewien rodzaj wizytówki firmowej, które dodatkowo posiada wiele zalet reklamowych. Ponadto za pośrednictwem mediów społecznościowych np. Facebooka można prowadzić także sprzedaż, co daje dodatkowe ogromne możliwości.

Z angielskiego słowo selling oznacza sprzedaż. Zatem pojęcie Social Selling oznacza sprzedaż społecznościową. Warto wiedzieć, że social sellingiem nazywany jest cały proces budowania relacji z użytkownikiem w ramach procesu sprzedaży. Jego zaletą niewątpliwie jest fakt, że może odbywać się zarówno w trybie online, jak i offline. Za jego pośrednictwem masz szansę odnaleźć konkretną grupę docelową, a nawet dotrzeć do konkretnych osób.

Udostępnianie za pośrednictwem social mediów odpowiednich treści tworzy bezpośrednią interakcją pomiędzy potencjalnym klientem/klientami, a oprócz tego zyskujesz możliwość na markę osobistą.

Do najpopularniejszych sieci społecznościowych należ między innymi:

  • Facebook,
  • Twitter,
  • LinkedIn.

Obecnie marketerzy zaczynają traktować linkedina jako dobre miejsce do prowadzenia social selling.

Social selling zyskuje coraz większa popularność w wielu branżach i wykorzystywany jest w sprzedaży typu B2B (business-to-business).

Niemniej jednak pojęcia social selling nie należy mylić z social marketingiem. Istnieją dwie ważne różnice. Przede wszystkim social selling głównie skoncentrowany jest na specjalistach od sprzedaży, a nie jak w przypadku social marketingu na specjalistach od marketingu. Ponadto sprzedaż społecznościowa ma za zadanie dbanie o relacje jeden do jeden, a nie nadawanie licznych komunikatów jeden do wielu.

Zalety social selling

Najważniejszą zaletą social sellingu jest możliwość do ogromnej grupy odbiorców. Każdego dnia z social mediów korzystają miliony użytkowników, a co za tym idzie można za ich pośrednictwem docierać do wielu osób. Co więcej najlepsze praktyki takie jak sprawna akcja promocyjna, czy też publikowanie ciekawych treści pomaga budowanie własnej marki i utworzenie dobrych więzi z potencjalnymi klientami. Social selling zwiększa liczbę klientów, a co za tym idzie podnosi zyski danego przedsiębiorstwa. Decydując się np. na prowadzenie konta na Facebooku lub innych mediach społecznościowych dobrze jest zadbać aby grupa docelowa z chęcią odwiedzała dane konta. Można to uzyskać np. poprzez zamieszczanie postów wymagających reakcji od użytkownika, organizowanie konkursów. Takie działania sprawiają, że użytkownicy zapamiętują markę i są bardzie skłonni do skorzystania z oferty.

Dlaczego warto postawić nie tylko na marketing w mediach społecznościowych, ale również social selling? Przede wszystkim dlatego, że z mediów tych codziennie korzystają miliony osób. Sprawna polityka promocyjna, publikowanie ciekawych treści sprawia, że osoby te chętnie wchodzą w relacje z marką. Zaczynają obserwować profil, biorą udział w konkursach, reagują na posty. Zapamiętują markę i są skłonni skorzystać z oferty. Dzięki narzędziom mediów społecznościowych mogą tego dokonać od razu, w tym samym wirtualnym środowisku, co przyspiesza proces. Nie czekaj i sam sprawdź jak social selling działa i buduj relacje ze swoimi klientami.

Potencjał up-sellingu i cross-sellingu w e-commerceSocial selling index

Często sprzedawcy zajdą sobie pytanie typu: czy tak naprawdę mają czas na prowadzenie mediów social mediów takich jak, np.: Facebook, Instagram, LinkedIn. Oczywiście prowadzenia social mediów wiąże się nakładami czasu, niekiedy nawet kosztem innych prowadzonych działań. Wówczas warto dokonać analizy przykładowo jeśli dany przedsiębiorca tygodniowo poświęca czas na cold calling można go nawet odrobinę skrócić i poświęcić w ten sposób zaoszczędzony czas na social media.

Internetowi przedsiębiorcy przeglądając sieć w celu znalezienia informacji na temat tego, jak prawidłowo prowadzić social selling i konto na social mediach niejednokrotnie spotykają się z pozornie trudnimy do zrozumienia pojęciami. Oto wyjaśnienie kilku z najczęściej pojawiąjących się tajemniczych haseł w świecie social marketingu.

LinkedIn

LinkedIn jest to platforma specjalnie stworzona dla profesjonalistów. Skutecznie prowadzone aktywności na LinkedIn połączone z działaniami marketingowymi oraz działem sprzedaży może zauważalnie przyczynić się do wygenerowania większej ilości leadów sprzedażowych.

Social Selling Index (czyli w skrócie SSI)

Social Selling Index jest jednym z narzędzi, których zadaniem jest mierzenie naszych aktywności na platformie LinkedIn. Narzędzie to służy również do od oceny nas, czyli przedsiębiorców internetowych. Wówczas oceniany zostaje nasz potencjał do sprzedaży w jego obszarze. W każdej chwili jako profesjonalny przedsiębiorca możesz sprawdzić social selling index.

Lead sprzedażowy

Lead sprzedażowy to pojęcie może odnosić się zarówno do konsumenta, jednostki, jak i firmy. Warunek jest taki iż ta osoba, jednostka lub firma musi być potencjalnie zainteresowana danym produktem, dobrem bądź usługą. ZW związku z brakiem jednoznacznego polskiego odpowiednika niekiedy słowo lead tłumaczone jest jako potencjalny klient. Bardzo często w marketingu internetowym pojęcie lead sprzedażowy odnosi się do osoby, która po odwiedzeniu danej strony www pozostawiła na niej swoje dane kontaktowe. Dzięki temu właściciel danej strony ma możliwość wysłania do takiej osoby swojej oferty i zachęcenia jej do zakupów. Niejednokrotnie zachęca się takie osoby do udostępniania informacji na temat danej strony innym użytkownikom.

Warto wiedzieć, że leady sprzedażowe dodatkowo podzielić w następujący sposób:

  • gorące leady sprzedażowe: czyli osoby bądź firmy, które po zobaczeniu reklamy lub oferty są niemal natychmiast gotowe zakupić dany produkt bądź skorzystać z oferty.
  • ciepłe leady sprzedażowe: są to osoby bądź firmy, które są zainteresowane oferowanymi produktami, ale na chwilę obecną nie chcą ich kupować,
  • zimne leady sprzedażowe: są to osoby lub firmy, które nie są zainteresowane oferowanymi produktami, ale mogą być grupą docelową oraz skorzystać z oferty w przyszłości.

Uwaga! Tworzenie nowych leadów sprzedażowych z wykorzystaniem botów, które np. pojawiają się na twojej stronie w formie automatycznego okna dialogowego w większości przypadków nie przynosi efektów. Co więcej może spowodować utratę stworzonej wcześniej relacji i utrudniać potencjalnym klientom swobodne korzystanie z Twojej strony. Może to tego typu lead generation może spowodować, że potencjalni klienci niemal natychmiast opuszczą twoją stronę. Taki bot skieruje nieprzebrany strumień leadów, który i tak nie będzie odzwierciedlał social selling i popularności strony. Szkoda Twojego wysiłku na tego typu działania. Źródłem leadów uzyskanych w ten sposób może być przypadkowa osoba nie będąca potencjalnym klientem.

Finding the right people

Poruszając pojęcie potencjalnych klientów nie sposób nie wytłumaczyć czym jest finding the right people, a mianowicie jest to znalezienie odpowiednich ludzi. Pojęcie to można rozmieć jako odnalezienie osób będących potencjalnymi klientami, czyli leandami.

Automatyzacja marketingu

Marketing automation, czyli automatyzacja marketingu jest to prowadzenie działań marketingowych z zastosowaniem zarówno specjalnego oprogramowania , jak i narzędzi służących do ulepszenia procesów sprzedażowych. Głównym zadaniem automatyzacji marketingu jest wpłynięcie na zwiększenie efektów prowadzonych kampanii. To w sposób automatyczny są gromadzone oraz przetwarzane informacje dotyczących potencjalnych klientów. Proces ten zdecydowanie przyśpiesza analizę danych i wyciąganie wniosków. Przykładowo na podstawie zebranych danych można określić grupę docelową do, której trafiła dana oferta.

Strategia marketingowa kluczem do sukcesu w marketinguPersonal branding

Jest to strategia marketingowa, która opiera się na inwestowaniu w budowanie reputacji oraz na zwiększaniu wartości danej strony/firmy na rynku pracy za pomocą specjalistów do spraw wizerunku.

Bardzo często strategia personal branding wykorzystywana jest przez osoby publiczne np. polityków, aktorów, sportowców, celebrytów, a nawet ludzi nauki. W Polsce zadania z zakresu personal branding realizowane są przeważnie przez profesjonalne agencje PR.

Social Listening

Social listening jest to monitorowani (czytanie) tego co piszą w sieci na temat danej marki, strony. Dzięki temu istniej możliwość analizowania treści, odpowiadani, a także podglądania tego co dosłownie ludzie/ konsumenci myślą o konkurencji. Z przeczytanych informacji można wyciągnąć wnioski i nanieść poprawki np. na ofertę sprzedażową bądź działania marketingowe.

Cold calling

Pod pojęciem cold callingu kryje się praktyka kontaktowania się np. telefonicznie z nieznajomą osoba, która się tego nie spodziewa. Podczas tego typu rozmowy przeważnie dzwoniący przedstawia ofertę i zachęca rozmówcę od skorzystania z oferty i kupna danego produktu lub usługi. Co istotne pojęcie to nie oznacza tylko kontaktów telefonicznych w celach sprzedażowych bowiem określenie to odnosi się do wszystkich sytuacji, w których jedna osoba kontaktuje się z inną wcześniej z nią niezwiązaną osobą. W ten sposób niewątpliwie można zdobyć klientów.

Publikacja w social mediach

Są to treści, które publikujemy na swoich mediach społecznościowych. Może to być np. post, grafika, film, artykuł, reklama, news. Warto jednak pamiętać pisząc artykuły publikowane w social mediach, że ich treść powinna być zgodna z prawdą i nie odbiegać za bardzo od tematyki działalności, której dotyczy dane konto w social mediach.

Social media marketing

Marketing w mediach społecznościowych oznacza metodę polegającą na zdobywaniu uwagi internautów/klientów oraz generowaniu ruchu internetowego, czyli aktywności na danej stronie www przy pomocy serwisów społecznościowych. W większości przypadków do promowania marki wykorzystuje się takie portale społecznościowe jak Facebook, LinkedIn, YouTube oraz blogi, w tym mikrobloki. Social media obecnie i niewątpliwie odgrywają z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc coraz większą rolę w działaniach marketingowych. Social media marketing jest niebywale wygodny ponieważ umożliwia zdalny dostęp do danej grupy docelowej, a to obniża koszty ponoszone na rzecz działań marketingowych danego przedsiębiorstwa.

Marketing internetowy: Social Selling

What is social selling? Czyli czym jest sprzedaż w mediach społecznościowych?

Podsumowując social media marketing głównie wykorzystuje zaangażowanie danego klienta/internauty na serwisach społecznościowych, wobec danej marki bądź produktu. Podstawowym zadaniem działań z zakresu social media marketing nie jest sprzedaż, ale zbudowanie dobrego wizerunku marki.

Dzięki temu marka ma szanse stać się rozpoznawalną i dodatkowo zyskać na popularności. Cały proces tego typu kampanii opiera się tworzeniu materiałów, które nie tylko zdobywają uwagę klienta/internauty, ale przede wszystkim mają za zadanie zachęcenie go do dzielenia i przekazania informacji dalej do kolejnych internatów/klientów. Taka postawa skutkuje wzrostem wiarygodności danej firmy i treści. Dzieje się tak ponieważ np. przekazana informacja na temat danej oferty od znajomego pochodzi tak naprawdę od zaufanego źródła.

Co prawda wejście w świat social sellingu wymaga nakładów pracy i znajomości rynku jest doskonałym źródłem pozyskiwania potencjalnych klientów i budowania marki. Relacja pomiędzy sprzedawcą, a konsumentem jest bardzo ważna. W momencie gdy nie może odbyć się twarzą w twarz, doskonałym rozwiązaniem są aktywnie działające komnata na mediach społecznościowych. Decyzją możesz podjąć nawet dziś i rozpocząć korzystanie z możliwości jakie daje social selling. Być może będzie to pierwszy krok do sukcesu.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu