Marketing internetowy – poznaj skuteczne sposoby na promocję firmy w internecie!
Rozwój technologii sprawił, że marketing internetowy jest obecnie uważany za najlepszy sposób na promocję firmy. E marketing obejmuje wszelkie działania, dlatego skupimy się nie tylko na reklamie internetowej, ale także na możliwości wykorzystania social media dla dotarcia do określonej grupy odbiorców. Zajmiemy się także przedstawieniem różnych rodzajów reklamy internetowej i kanałów pozyskiwania klientów. Pokażemy przy tym przykłady zastosowania marketingu w różnych formach.
Popularne formy marketingu, czyli sposoby na dotarcie do potencjalnych klientów i budowanie świadomości marki
Efektywna reklama internetowa firmy pozwala szybko dotrzeć do setek, a nawet tysięcy potencjalnych klientów, którzy szukają interesującej ich oferty w Google. Marketing internetowy to bardzo popularny termin, który obejmuje najróżniejsze działania mające na celu promocję firmy w internecie, dotarcie do zainteresowanych internautów oraz budowanie stabilnej i długotrwałej relacji z odbiorcami.
Sposobów na promocję przedsiębiorstwa w internecie jest naprawdę wiele. Skutecznymi formami promocji, które obejmuje marketing internetowy, są np. pozycjonowanie stron internetowych, social media marketing i reklama w mediach społecznościowych, Google Ads, video marketing, content marketing, viral marketing, marketing szeptany, e-mail marketing oraz influencer marketing.
Pozycjonowanie stron internetowych – podstawa marketingu internetowego
Kiedyś pozycjonowanie było tylko dodatkową opcją promocyjną. Dziś jednak powinno być traktowane przez przedsiębiorców jak obowiązek. Wysoka pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania to prawdopodobnie najłatwiejszy sposób na dotarcie do ogromnej grupy internautów, którzy codziennie posługują się wyszukiwarkami. Pozycjonowanie to szereg czynności, która pozwala na zwiększenie widoczności stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki wysokim pozycjom w wyszukiwarce adres strony internetowej może zobaczyć więcej osób.
Pozycjonowanie strony internetowej obejmuje jej optymalizację, czyli dostosowanie jej treści do preferencji algorytmu wyszukiwarki. Optymalizacje strony z kolei dzieli się na tzw. SEO on-site (np. dodanie lub edycja artykułów, zmiana tagów na stronie i prawidłowe wykorzystanie słów kluczowych) oraz na SEO off-page, czyli np. link building, który może obejmować m.in. artykuły sponsorowane. Pozycja strony internetowej w wyszukiwarce jest ustalana przez zaawansowane algorytmy Google. Dlatego aby osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce Google trzeba przeprowadzić audyt SEO i szereg zmian na stronie.
Social media marketing – skuteczne działania marketingowe na platformach społecznościowych
W opinii wielu specjalistów media społecznościowe są obecnie najlepszym miejscem na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. W zależności od danej branży i specyfiki firmy można skorzystać z wielu różnych social media jak np. Facebook, Instragam, LinkedIn, Snapchat, YouTube i Tik-tok. Social media marketing można podzielić na długoterminowe prowadzenie profilu firmy, co ma na celu zbudowanie relacji z odbiorcami i potencjalnymi klientami oraz na kampanie reklamowe. E-marketing w social media obejmuje grupę działań marketingowych, które mają na celu generowanie ruchu na stronie przy wykorzystaniu mediów społecznościowych.
Social media można wykorzystać do przekierowywania użytkowników na stronę firmową, podstrony produktowe lub bloga. Media społecznościowe sprawdzają się także do komunikowania się ze stałą grupą odbiorców i budowania więzi między marką a klientem. Marketing w social media jest często związany z takimi strategiami marketingu internetowego jak viral marketing i influencer marketing.
Poza tym w social mediach można przeprowadzić bardzo skuteczne kampanie reklamowe np. z wykorzystaniem Facebook Ads lub Instagrama. W Facebook Ads można wykorzystać następujące formy reklamy: reklama w formie obrazu, kolekcje (pojawiają się u użytkowników aplikacji mobilnych), karuzela (składa się z kilku kart), pokaz slajdów, kanwa, reklamy w formie video i reklama w formie pozyskiwania kontaktów. Z kolei na Instagramie można wykorzystać: Instagram Stories, reklama w formie posta sponsorowanego, reklama video, reklama karuzelowa, oraz reklama w formie kolekcji.
Content marketing
Content marketing oznacza tworzenie treści, które mają za zadanie dotrzeć do odbiorców i zachęcić do rozpoczęcia interakcji z marką. Dlatego treści tworzone w formie content marketingu, powinny odnosić się do usług, produktów lub samego wizerunku firmy. Co ważne, content marketing obejmuje nie tylko treść pisaną jak np. blogi, posty w social media, newslettery, e-maile oraz e-booki, ale również treść innego rodzaju: zdjęcia, audiobooki, wideo, infografiki, podcasty, GIFy, webinary oraz prezentacje multimedialne.
Tak naprawdę możliwości ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Ważne zasady content marketingu to naturalność oraz konieczność planowania strategii. Głównym celem content marketingu jest zaangażowanie odbiorców, a także przyciąganie uwagi. Zwiększony ruch na stronie powinien oczywiście doprowadzić do wzrostu sprzedaży i zyskania nowych, stałych klientów. Content to także idealne narzędzie do poprawy wizerunku lub stworzenia go od samego początku. Tworzenie i regularna publikacja contentu wysokiej jakości to skuteczny sposób na zdobycie zaufania wśród odbiorców i potencjalnych klientów oraz na zwiększenia zaangażowania odbiorców w komunikację z marką.
Reklama w Google Ads
Ciężko wyobrazić sobie marketing internetowy bez reklamy w Google. Kampanie Google Ads są możliwe dzięki systemowi reklamowemu firmy Google, który umożliwia wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania za pomocą linków sponsorowanych (wyszukiwarka Google) oraz reklam w sieci reklamowej (strony internetowe, filmy, aplikacje). Reklamodawcy płacą za kliknięcie na reklamę lub za jej wyświetlenie, co pozwala na dotarcie do dużych grup odbiorców, bez konieczności zajmowania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Reklamy Google Ads są wyświetlane na podstawie słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników w Google i są oznaczone napisem „reklama”. Kampanie reklamowe Google Ads wymagają pewnej inwestycji, jednak bardzo często możliwe zyski znacznie przewyższa wydatki. Reklama w Google sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku sklepów internetowych. Ważnym szczegółem jest to, że system reklamowy Google Ads działa na zasadzie aukcji, gdzie licytuje się koszt jednego kliknięcia, ale nie zawsze pierwszeństwo otrzymuje oferta z najwyższą stawką.
Google biorą pod uwagę także inne czynnik jak np. autorytet strony, jakość reklam i strony, na którą kieruje reklama Google Ads oraz kryteria wyszukiwania (np. lokalizacja użytkownika, czas wyszukiwania). Można więc stwierdzić, że Google wyświetla reklamy na podstawie rankingu reklam.
E-mail marketing
E mail marketing jest to jedna z form marketingu bezpośredniego, wykorzystująca do promocji elektryczne skrzynki pocztowe. To one są nośnikiem komunikatów przekazywanych na linii firma – klient i pozwalają one na budowanie relacji długofalowej. Największą zaletą takiej formy promocji jest to, że większość osób czyta otrzymywane wiadomości, co sprawia, że e mail marketng może być skuteczniejszy niż reklama w mediach społecznościowych. Wiadomość wysłana za pomocą maila trafia bezpośrednio do odbiorcy.
Dobrą nowiną dla osób, które chcą zastosować e mail marketing w sprzedaży jest również to, że taką formę reklamy stosunkowo łatwo zmierzyć i sprawdzić jej efektywność. E mail marketing można wykorzystać w kilku formach. Najpopularniejszymi z nich są newsletter (internauci sami zapisują się na listę i przekazują swoje dane wraz ze zgodną na wysyłanie wiadomości), autorespondery oraz rozsyłanie katalogów sprzedażowych.
Influencer marketing
Influencer marketing to stosunkowo nowa, ale już niezwykle popularna i szybko rozwijająca się forma reklamy. Influencer marketing polega na awiązaniu współpracy z influencerami, czyli osobami, które cieszą się dużą popularnością i zaufaniem w mediach społecznościowych (np. blogerzy, vlogerzy lub celebryci). Następnie współpracujący z firmą influencerzy biorą udział w promocji marki lub jej produktów.
Rozwój mediów społecznościowych sprawił, że współpraca z influencerami może być bardzo dochodowa. Jej efektem może być m.in. zbudowanie zaufania do marki i produktów czy usług, które ma ona do zaoferowania. Współpraca z influencerami opiera się więc na tworzeniu określonych treści, popartych opinią osób posiadających autorytet wśród swojej ściśle określonej grupy docelowej.
Marketing szeptany
Kolejną ciekawą formą promocji firmy, którą oferuje marketing internetowy, jest tzw. marketing szeptany. Fenomen tej strategii jest wywoływanie w naturalny sposób dyskusji na temat danej marki. W przeciwieństwie do płatnych reklam np. w wyszukiwarce czy mediach społecznościowych, w marketingu szeptanym użytkownicy nie powinni być w żaden sposób nakłaniani do kupna. Zazwyczaj internauci przed zakupem chcą zasięgnąć opinii innych, a jedną z form marketingu szeptanego jest właśnie umieszczanie pozytywnych opinii o produkcie lub firmie w internecie na różnych stronach i forach tematycznych.
Youtube marketing i video marketing – efektywna reklama internetowa
Prowadzenie kanału na Youtube i wykorzystywanie video w celu promocji firmy z roku na rok staje się coraz bardziej opłacalne. Jak pokazują statystyki, w ostatnich latach jeszcze więcej osób zaczyna preferować oglądanie video, a nie czytanie postów pisanych. Działania video marketingowe można przeprowadzać na różnych platformach – na Youtube, Facebooku, Instagramie, Snapchat, Linkedln i w Tik-Tok.
Kluczowe jest jednak wybranie odpowiedniej treści i sposobu komunikacji w oparciu o grupę docelową. Marketing internetowy w takiej formie pozwala również na odniesienie korzyści z takiego zjawiska, jakim jest viral marketing. Szybkie rozprzestrzenienie się video może doprowadzić do zwiększenia ruchu na stronie internetowej i w konsekwencji do większej sprzedaży. Video to również dobre miejsce do interakcji z potencjalnymi klientami i może wspomóc kampanię reklamową, kiedy będziemy wprowadzać poszczególne etapy kreowania promocji marki.
Tradycyjny marketing czy marketing internetowy? – Co jeszcze trzeba wiedzieć o marketingu internetowym i tradycyjnym?
Pomimo tego, że żyjemy w czasach internetu, wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, co lepiej wybrać – tradycyjny marketing czy marketing internetowy? Oczywiście najlepszą opcją jest połączenie obu rozwiązań, jednak nie każda firma może sobie pozwolić na takie wydatki. Koszty związane z tradycyjnym marketingiem są zazwyczaj wyższe.
Oznacza to, że skuteczny marketing internetowy niemal zawsze jest znacznie tańszy niż tradycyjne rozwiązania jak np. reklama w telewizji, radio lub banery reklamowe. Kolejną wadą tradycyjnego marketingu jest to, że bardzo ciężko zmierzyć rzeczywisty zwrot z inwestycji. Z kolei marketing internetowy daje wiele możliwości, żeby sprawdzić, czy zainwestowane środki naprawdę pomogły w zwiększeniu sprzedaży. Warto więc wypróbować różne rodzaje marketingu internetowego i wybrać opcję, która będzie najskuteczniejsza dla konkretnej branży i firmy.
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na blogu: https://cwierkaja.pl/wiedza