Skip to main content

Jedną z wcale nierzadko pojawiających się sytuacji przy pozycjonowaniu strony internetowej jest kanibalizacja słów kluczowych. Występuje ona wówczas, gdy na naszej stronie internetowej istnieją, zdaniem Google, przynajmniej dwa adresy WWW, które odpowiadają do zapytania zgodnego z danym słowem kluczowym. Gdy zaś dwa adresy url odpowiadają na te same słowa kluczowe, powoduje to trudności z ustaleniem, który z adresów powinien być brany pod uwagę podczas ustalania wyników wyszukiwania. Jak zatem radzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych?

Jakie są przyczyny kanibalizacji słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych mieć wiele różnych przyczyn. Bez wątpienia duży wpływ na to, czy słowa kluczowe będą się w przyszłości „kanibalizować” ma nieprawidłowo zaplanowany rozkład słów kluczowych oraz adresów url. Chcąc upewnić się, że takie zjawisko nie nastąpi, powinniśmy już z góry rozważyć i zaplanować, jakie adresy URL zoptymalizujemy pod jakie frazy kluczowe.

Z kanibalizacją słów kluczowych będziemy mieli do czynienia także wtedy, gdy linkując z zewnątrz nową podstronę użyjemy takich samych anchorów, co w przypadku optymalizacji innej, wcześniejszej podstrony. Algorytmy Google nie będą bowiem wówczas w stanie ustalić, która z tych podstron powinna zostać zaproponowana wykonującemu konkretne wyszukiwanie jako źródło potencjalnej odpowiedzi na jego pytanie.

Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych może więc wystąpić na przykład wtedy, gdy w prowadząc sklep internetowy opublikujemy na naszym blogu (znajdującym się na tej samej domenie) wpis dotyczący konkretnego produktu, jednocześnie optymalizując go pod te same hasła kluczowe, co opis tegoż produktu. Algorytmy wyszukiwarki nie będą wówczas wiedziały, który adres URL traktować priorytetowo.

kanibalizacja słów kluczowych - sprawdź z senuto

Senuto – skutecznie narzędzie które pozwoli ci sprawdzić czy kanibalizacja występuje w twoim serwisie.

Czy kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko pozytywne, czy negatywne?

Nie powinno ulegać wątpliwości, że zjawisko kanibalizacji słów kluczowych jest jak najbardziej negatywne. Konsekwencją kanibalizacji słów kluczowych może być bowiem znaczące obniżenie pozycji naszej strony www, w wynikach wyszukiwania google. Jego cechą charakterystyczną jest bowiem „skakanie” przez naszą stronę www po różnych pozycjach w rankingu wyszukiwania.

Jest to związane właśnie z faktem, że gdy kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce, algorytmy Google „postanawiają” często większy priorytet nadać słabiej zoptymalizowanym podstronom optymalizowanym pod te same słowa kluczowe, co adresy url dużo wyższej jakości.

Kanibalizacja słów kluczowych będzie miała także wpływ na tak zwany współczynnik klikalności. Oznacza to tyle, iż nawet w sytuacji, gdy oba adresy url zajmować będą w miarę podobne pozycje w wynikach wyszukiwania google, jeden z nich cechuje się treścią, która bardziej zachęca do klikania i eksploracji strony. Oznacza to zatem spadek zainteresowania klientów, jeśli chodzi o treść drugiej z nich.

Kanibalizacja słów kluczowych może także negatywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży. Nietrudno przecież wyobrazić sobie sytuację, w której w wyniku kanibalizacji na wyższej pozycji pojawia się wpis blogowy, a nie strona danego produktu w sklepie online. Jeśli nawet w takim wpisie pojawia się odnośnik do sklepu internetowego, to nie każdy klient ostatecznie w niego kliknie – a to oznacza słabsze wyniki sprzedaży danego produktu.

kanibalizacja słów kluczowych na stronie internetowej

Jak rozpoznać kanibalizację słów kluczowych?

Na szczęście ustalenie, czy w obrębie jednej domeny prowadzonej przez nas ma miejsce kanibalizacja słów kluczowych nie jest trudne. Wystarczy jedynie skorzystać z prostego i ogólnodostępnego narzędzia, jakim jest Google search console. Pozwoli ono sprawdzić, czy aktualnie na dane słowo kluczowe przypada więcej, niż jeden adres Url, a także jakie adresy pojawiały się na nie w przeszłości.

W narzędziu Google Search Console należy przejść do zakładki „skuteczność„, a następnie „strony„. Znajdziemy tam informacje, które pozwolą nam ustalić, czy mamy do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych. Otrzymamy informacje, jakie adresy w przeszłości pozycjonowane były na daną frazę, co pozwoli nam ustalić, czy jakiekolwiek z nich mogą one pełnić wobec siebie konkurencyjne role. Jeśli na naszej stronie internetowej znajdują się adresy url zoptymalizowane pod te same lub podobne słowa kluczowe, oznacza to, że mamy do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych.

Oczywiście, w trakcie sprawdzania kanibalizacji słów kluczowych pominąć można, a nawet trzeba tak zwane frazy wspierające. Mowa o frazach takich, jak na przykład „cena” które pojawiają się na każdej stronie, a jednocześnie nie są powodem kanibalizacji. Ich obecność nie wpłynie więc na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Niestety, korzystając z narzędzia przygotowanego przez Google, każde słowo kluczowe musimy sprawdzać oddzielnie. Narzędzie to nie oferuje bowiem wbudowanej opcji sprawdzania kanibalizacji słów kluczowych. Jeśli więc proces sprawdzania fraz kluczowych chcemy zakończyć szybciej, konieczne będzie skorzystanie z alternatywnych narzędzi.

kanibalizacja słów kluczowych w SEO

Jak w szybki sposób przeprowadzić kontrolę różnych podstron pod kątem kanibalizacji słów kluczowych?

Jeśli nie mamy czasu samodzielnie sprawdzać każdego słowa kluczowego, skorzystać możemy z narzędzi takich, jak np. Senuto. Program ten umożliwia bowiem między innymi szybkie sprawdzenie, czy kanibalizacja słów kluczowych miała miejsce. Odnalezienie ewentualnych podstron zoptymalizowanych pod tą samą frazę kluczową nie jest tu trudne. Opcja sprawdzania pod kątem kanibalizacji słów kluczowych dostępna jest bowiem w panelu analizy widoczności witryny.

Narzędzie to w bardzo prosty sposób podaje do wiadomości listę słów kluczowych, w których przypadku dojść mogło do kanibalizacji. Jeżeli niegdyś pod to samo słowo kluczowe, pod które obecnie pozycjonowany jest jeden z naszych adresów url pozycjonowany był inny adres, narzędzie Senuto da nam o tym znać. Nie musimy trudnić się analizą jednego słowa kluczowego po drugim.

Dobra wiadomość jest także taka, że z narzędzia tego możemy korzystać przez 14 dni za darmo. Jest to zdecydowanie wystarczająca ilość czasu by sprawdzić, czy na naszej platformie występują kanibalizujące się słowa kluczowe.

Czy kanibalizacja słów kluczowych może mieć pozytywne skutki?

Tak, aczkolwiek by tak się stało, dana witryna internetowa musi posiadać odpowiedni autorytet. W takiej sytuacji roboty Google mogą dopuścić nawet do pojawienia się kilku naszych adresów url w odpowiedzi na jedno zapytanie. Oczywiście, sytuacja taka jest bardzo korzystna. W przypadku wielu rodzajów działalności, może ona nawet pomóc w walce z konkurencją.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych? - Paweł z Ćwierkają wyjaśnia!

Kanibalizacja słów kluczowych – jak sobie z nią radzić?

W zdecydowanej większości przypadków kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem negatywnym, dlatego bardzo ważne jest, by wiedzieć, w jaki sposób się przed nią bronić. Dobra wiadomość jest taka, że na kanibalizację słów kluczowych naprawdę są sposoby – i jest ich całkiem sporo. Poniżej prezentujemy kilka wybranych możliwości, które sprawdzą się tak w przypadku sklepów internetowych, jak i standardowych stron internetowych.

Usunięcie optymalizacji duplikatów

Prostym rozwiązaniem problemu, jakim jest kanibalizacja słów kluczowych jest rezygnacja z optymalizacji duplikatów. Polega ona na pozostawieniu tylko jednego adresu url zoptymalizowanego pod dane słowo kluczowe – w przypadku pozostałych wybrac musimy inne frazy, które, być może, w dłuższej perspektywie czasu, przyniosą naszej stronie www dodatkowy ruch. Konieczna jest rzecz jasna analiza samych słów kluczowych, abyśmy mogli upewnić się, że rzeczywiście przyniosą nam one sukces.

Przekierowanie 301

Jeśli w przypadku naszej strony internetowej wykryta została kanibalizacja słów kluczowych, możemy wykorzystać przekierowanie 301 do połączenia tych adresów url, na których występuje w jedną całość. Pamiętajmy jedynie, że ruch przekierowywać powinniśmy pod ten adres url, który już teraz okazuje się być najlepszy. Nad rozwiązaniem tym warto zastanowić się zwłaszcza wtedy, gdy wszystkie podstrony, w przypadku których doszło do duplikacji słów kluczowych mają jeden i ten sam cel – na przykład prezentację produktu, który usiłujemy sprzedać.

Tag kanoniczny

Kolejnym sposobem na kanibalizację słów kluczowych jest skorzystanie z tagu kanonicznego (cannonical). Jest to rozwiązanie podobne do opisywanego powyżej – z tym, że tym razem nie przekierowujemy ruchu, ale wskazujemy konkretny adres URL, który powinien pełnić rolę wyniku wyszukiwania. Tag kanoniczny informuje wyszukiwarkę internetową, który z adresów url dla danego słowa kluczowego jest tym prawidłowym.

Blokada indeksowania duplikatów

Kolejne rozwiązanie, z którego powinniśmy skorzystać, gdy wykryta przez nas zostanie kanibalizacja słów kluczowych, to zablokowanie indeksowania duplikatów. Metoda ta polega na wyindeksowaniu tych adresów url, które są nam zbędne i nie powinny już odpowiadać na żadne słowo kluczowe. Wyindeksowanie przeszkadzających adresów to skuteczna metoda, która pozwala zapomnieć o kanibalizacji słów kluczowych.

Linkowanie do docelowego adresu url

Ostatnią metodą, jakiej możemy spróbować, aby uniemożliwić dalszą kanibalizację fraz kluczowych jest linkowanie do docelowego, właściwego adresu url. Wszystkie te adresy, w przypadku których wykryliśmy kanibalizację słów kluczowych powinny zatem linkować do jednego, właściwego. Warto też wykorzystać inne, zewnętrzne serwisy internetowe, aby i za ich pomocą podlinkować główny adres url. Rozwiązanie to może zapobiec dalszej kanibalizacji fraz kluczowych, całkowicie rozwiązując problem.

ćwierkają - Skuteczny marketing w internecie!Masz problem by być widoczny w Internecie? Znajdę i na to sposób! Zapraszam do kontaktu!

Podsumowanie

Kanibalizacja słów kluczowych to niepożądane zjawisko, które wpłynąć może na widoczność naszej strony www w sieci. Powoduje ona bowiem, że nasza witryna internetowa w wynikach wyszukiwania pojawia się na niższych pozycjach. Istnieją jednak rozwiązania, które pozwalają przezwyciężyć tą przykrą sytuację. O możliwości wystąpienia kanibalizacji słów kluczowych muszą pamiętać zarówno właściciele tradycyjnych stron i serwisów internetowych, jak i również różnego rodzaju sklepów internetowych i nie tylko.

Po więcej informacji zapraszam na stronę główną: https://cwierkaja.pl/

5/5 - (3 votes)

Leave a Reply

Close Menu