Skip to main content

Przy okazji najnowszej aktualizacji usługi Google Shopping firma Google opublikowała także tradycyjną, coroczną listę najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników produktów oraz dane dotyczące zapytań w jej wyszukiwarce.

trendy sprzedażowe Google w pozycjonowaniu

Rankingi popularności wyszukiwań w Google

Wszystkie zebrane i opublikowane w raporcie informacje dotyczą najczęściej wyszukiwanych produktów w pierwszych trzech tygodniach października 2019 roku. Rankingi powstały z podziałem na osiem różnych kategorii, w których zawarte jest to, co najbardziej interesuje osoby korzystające z Google. Poszczególne grupy produktów to:

  • akcesoria i ubrania,
  • gry wideo,
  • rzeczy domowego użytku,
  • sprzęt kuchenny,
  • produkty higieny osobistej,
  • sport i fitness,
  • technologie,
  • zabawki i gry.

Informacje prezentowane przez amerykański koncern są tradycyjnie bardzo wyczekiwane przez wszystkich, którzy zajmują się sprzedażą w internecie. Przedstawiciel Google przy okazji prezentacji tegorocznej listy powiedział, że powstaje ona po to, by sprzedawcy internetowi byli na bieżąco z trendami w e-handlu podczas okresu świątecznego, ale z opublikowanych danych można także próbować wyciągnąć dalej idące wnioski, używając ich po to, by poprawić swoje możliwości sprzedaży także w kolejnym roku. Taka dawka danych to przecież znakomity prezent dla każdego SEO-wca, który będzie umiał odpowiednio je zinterpretować i wykorzystać nadarzającą się okazję do osiągnięcia jak najlepszych wyników. Warto przyjrzeć się trendom i produktom zyskującym na popularności w wyszukiwarkach Google w niektórych z wymienionych powyżej kategorii.

trendy sprzedażowe Google w pozycjonowaniu

Akcesoria i ubrania

W tej kategorii już tradycyjnie dominują buty, czemu trudno się dziwić, szczególnie że analizowany okres obejmuje trzy tygodnie października, a więc czas jesieni ze zbliżającym się nadejściem zimy. Najpopularniejszym produktem są kozaki firmy Stuart Weitzman, ale na kolejnych miejscach uwagę zwraca kolekcja butów firmy Nike sygnowana marką jednej z największych gwiazd koszykówki, LeBrona Jamesa. Szczególne możliwości w tym przypadku daje struktura wyszukiwań poszczególnych słów kluczowych związanych z tym produktem.

Zróżnicowany sposób wyszukiwania butów oznaczonych nazwiskiem LeBrona Jamesa przez użytkowników sprawia, że istnieje bardzo dużo kluczowych fraz charakteryzujących się niskim rzeczywistym kosztem kliknięcia, a jednocześnie dużą liczbą wyszukiwań, co daje SEO-wcom bardzo szerokie możliwości pozycjonowania pod te frazy. Dane publikowane przez Google pokazują, że nawet usunięcie ze słowa kluczowego nazwy marki Nike ciągle pozwala całkiem skutecznie optymalizować zawartość strony. Nawet wówczas istnieje możliwość przyciągnięcia dużej liczby wyszukujących.

Do najlepszych słów kluczowych, pod które można optymalizować ofertę sprzedaży butów LeBrona Jamesa należały w Stanach Zjednoczonych:

  • LeBron James buty,
  • LeBron James buty lifestyle,
  • buty LeBrona,
  • LeBron buty lista,
  • Nike LeBron buty na sprzedaż,
  • męskle buty LeBron

Zabawki i gry

Wśród akcesoriów z kategorii „Zabawki i gry”  dominują oczywiście gry wideo i konsole. Numerem 1 była gra Code Vein na PC, Play Station 4 i Xbox One, wydana przez firmę Bandai Namco Entertainment. Idealnie wstrzeliła się w okres, w którym zbierane były dane do rankingu, ponieważ pojawiła się na rynku pod koniec września 2019 roku, więc nic dziwnego, że była „gorącym” przedmiotem poszukiwań użytkowników Google w pierwszych trzech tygodniach października.

Zdecydowaną większość najpopularniejszych wyszukiwań w tej kategorii stanowią nowe gry na komputer i konsole, ale warto także zwrócić uwagę na ogromne zainteresowanie konsolą Nintendo Switch Lite, która znalazła się na miejscu trzecim. W ostatnich latach to już reguła, że produkt japońskiej firmy jest pilnie poszukiwany przez użytkowników internetu, gdy zbliża się „Czarny Piątek”, a w dalszej perspektywie święta Bożego Narodzenia. Nic dziwnego, bo to idealny materiał na prezent. W ubiegłych latach dominowała poprzednia wersja Nintendo Switch, ale we wrześniu 2019 roku na rynek trafiła Nintendo Switch Lite, czyli następca tamtego hitu, który w dodatku ma ten atut, że jako wersja ograniczona kosztuje mniej i umożliwia granie właściwie w każdym miejscu, więc jest tym częściej wyszukiwany.

Optymalizacja pod frazy „Nintendo Switch”, „Switch” i „konsola Nintendo Switch” byłaby nieco utrudniona ze względu na dużą konkurencję, ponieważ są to słowa najczęściej wyszukiwane w tym kontekście. Dane Google pokazały, że dobrym pomysłem do wykorzystania są frazy „nowa konsola do gier Nintendo” i „nowa konsola Nintendo”. Mają one spory potencjał do wykorzystania, a nie towarzyszy im tak duża rywalizacja o uwagę wyszukujących.

 

 

trendy sprzedażowe Google w pozycjonowaniu

Jednocześnie odpowiednie pozycjonowanie fraz związanych z konsolami Nintendo pozwala dotrzeć do dużej grupy osób zainteresowanych tym tematem, dla których podstawowym celem poszukiwań jest produkt Switch Lite. Zwłaszcza że dokładniejsze przyjrzenie się zaprezentowanym danym pokazuje, że w tej kategorii istnieje zapotrzebowanie na uzyskanie informacji dodatkowych. Dużą popularnością cieszyły się bowiem na przykład wyszukiwania takie jak „recenzje Nintendo Switch Lite” czy związane z akcesoriami do tej konsoli. Pokazuje to, że przed zakupem potencjalny klient chce dowiedzieć się więcej na temat tego czy warto zdecydować się na ten produkt, a nawet posiadając go już może poszukiwać dodatkowych akcesoriów, na przykład futerału na konsolę.

Warto pamiętać, że tego typu informacyjne frazy od dawna już są świetnym pomysłem na pozycjonowanie produktów związanych z grami wideo. Można tu wykorzystać również bardziej ogólne słowa kluczowe takie jak „konsole do gier akcesoria” czy „recenzje gier na konsole”. W ten sposób istnieje możliwość dotarcia do określonych grup użytkowników wyszukiwarek. W przypadku sprzętów elektronicznych, wśród których są konsole, dość powszechną praktyką jest poszukiwanie przed ich zakupem jak największej liczby informacji i opinii na temat danego urządzenia. Stąd właśnie bierze się popularność wyszukiwań recenzji danego urządzenia, a mądre pozycjonowanie pod frazy związane z opiniami czy recenzjami stwarza duże możliwości dotarcia ze swoją marką do odpowiedniej grupy docelowej.

Przedmioty domowego użytku

Kategoria przedmiotów domowego użytku jak zwykle obejmuje bardzo szerokie spektrum produktów wyszukiwanych za pośrednictwem Google. Numerem 1 w analizowanym okresie był odkurzacz Shark Rocket TruePet Ultra-Light, ale na popularności zyskały bardzo w ostatnim czasie ręcznie wyrabiane, artystyczne indyjskie dywany i chodniki LOREN Loloi, które znalazły się na 4. pozycji.

Bliższa analiza zapytań o te produkty wyraźnie pokazała, że zdecydowanie zyskują na popularności latem, co każdy SEO-wiec powinien w swojej kampanii wziąć pod uwagę. Szczególnie frazy związane z chodnikami do użytku na zewnątrz są spotykane już wiosną, gdy coraz częściej myśli się o wyglądzie przestrzeni przed domem, a swoje rekordy popularności biją w porze letniej. Sezonowe podejście do kwestii pozycjonowania także jest bardzo ważne, bo pozwala w pełni wykorzystać potencjał zawartości strony, która w zależności od pory roku może oferować bardziej lub mniej poszukiwane towary. Dokładna analiza takich danych daje także wszystkim odpowiedzialnym za kampanie marketingowe w internecie możliwość jak najlepszego przygotowania się do okresu, w którym warto pozycjonować określone frazy i właściwie odpowiedzieć na potrzeby, jakie mają w danym czasie potencjalni klienci.

Możliwości SEO w danych okresach w ciągu roku

Opublikowane przez firmę Google dane dotyczące najpopularniejszych trendów wyszukiwania w październiku 2019 roku pokazały, że firmom bardzo opłaca się cykliczne dostarczanie na rynek poszczególnych produktów. Świetnym przykładem jest Apple. Firma regularnie wypuszcza kolejne wersje swojego iPhone’a, a do tego inne gadżety i akcesoria do nich, dzięki czemu można właściwie w ciemno typować, że zawsze jej towary znajdą się w czołówce najbardziej poszukiwanych przez potencjalnych klientów. Podobnie działają producenci gier wideo. Kolejne wersje ich najpopularniejszych produkcji zawsze wzbudzają zainteresowanie graczy i są bardzo często wyszukiwane za pośrednictwem Google. Przykładem mogą być takie gry jak FIFA czy Call of Duty, które zwykle pojawiają się na rynku jesienią każdego roku. Także w przypadku wymienionych wyżej konsol Nintendo można było zaobserwować sytuację, w której nowa wersja produktu po prostu zastąpiła starą w czołówce rankingu wyszukiwania.

Wspomniany już wcześniej LeBron James w 2015 roku podpisał z Nike kontrakt do końca życia, co także oznacza nowe modele butów sygnowanych jego nazwiskiem pojawiające się na rynku w kolejnych latach regularnie. Firmy przyzwyczaiły już swoją bazę fanów, że wypuszczają nowe wersje produktów mniej więcej w tym samym okresie każdego roku, więc klienci wiedzą już kiedy i czego mają szukać.

Do tego kalendarza kolejnych wydań popularnych produktów muszą dostosować się także specjaliści SEO. Wiadomo, że te najpopularniejsze frazy zawsze niosą ze sobą ogromną konkurencję ze strony innych witryn. Trudno rywalizować o przyciągnięcie zainteresowania potencjalnych klientów pozycjonując na przykład pod frazę „nowy iPhone”, choć wiadomo, że liczba takich wyszukiwań zawsze będzie ogromna. Jednak dokładna analiza danych dotyczących najpopularniejszych produktów i ich wyszukiwań daje możliwość skorzystania z innych podobnych fraz, które nie cieszą się tak dużą popularnością, ale pozwalają „popłynąć na fali” zainteresowania danym produktem. Powiązane słowa kluczowe o niskim koszcie każdego kliknięcia umożliwiają także uzyskanie statusu marki godnej zaufania w grupie docelowej, szczególnie w przypadkach towarów, którym często towarzyszą wyszukiwania informacyjne (recenzje, opinie).

Także wzięcie pod uwagę różnic sezonowych stwarza duże szanse znalezienia właściwych fraz we właściwych chwilach każdego roku. Skorzystanie z najpopularniejszych słów kluczowych w okresie największego zainteresowania handlem internetowym i dopasowanie ich do całego roku pozwala wykorzystać cały potencjał kampanii marketingowej online i najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu