Skip to main content

Stworzenie nowatorskiego pomysłu na biznes nie jest już takie proste, jak jeszcze kilkanaście lat temu. W latach 90-tych ubiegłego wieku, większość pomysłów na naszym rynku była czymś nowym, a zapotrzebowanie na nowe produkty i usługi ciągle rosło. Wraz z nadejściem XXI wieku, biznes w dużej mierze przeniósł się do Internetu, a obecnie jest jego kluczowym kanałem, dla wielu również najważniejszym. Aktualnie nie ma praktycznie branży, w której konkurencja nie posiadałaby już dobrej pozycji w sieci.

Warto jest uzmysłowić sobie, iż jesteśmy częścią dużej grupy firm, z których każda chce dostać największą cześć tortu, jaką jest ruch w wyszukiwarkach internetowych. Ile firm, tyle pomysł na skuteczne przyciągnięcie uwagi użytkowników. Twoim zadaniem jest poznać te pomysł, aby w żadnym wypadku nie przeoczyć zmian i tendencji panujących na rynku. Czego sami nie dostrzeżemy, to może na nas wymusić właśnie konkurencja. W tym celu niezbędne jest przeprowadzenie analizy konkurencji SXO, która dokładnie wskaże nam środki, których użyła nasza konkurencja. Co w takim razie stoi za sukcesem tego audytu? Otóż niewątpliwie jest to wysoka dokładność, dzięki której poznamy rezultaty działań marketingowych innych firm w naszej branży, a to z kolei pozwoli opracować efektywną kampanię SXO. Oto kilka elementów, którymi powinien cechować się uczciwy audyt SXO.

Jak prawidłowo przeprowadzić analizę SXO?

Poznaj swoich konkurentów

Każdy, prawidłowo przeprowadzony audyt, powinien rozpocząć się od samego poznania konkurencji. Nie chodzi tu jednak o ogólną listę firm z naszej branży, a bezpośrednich konkurentów. Trzeba zatem podejść do tego racjonalnie i mierzyć innych swoją miarą. Jeżeli przykładowo prowadzisz sklep z artykułami dekoracyjnymi do salonu, Twoim rywalem nie będzie firma, która zajmuje się sprzedażą artykułów łazienkowych. To samo dotyczy wielkości firmy. Ambicja jest zawsze bardzo wskazana, jednak ważniejsza jest pozycja firmy tu i teraz.

Mierz się z firmami równymi sobie, na starcie gigantów przyjedzie jeszcze czas. Pomaga w tym konkretne określenie wąskiej dziedziny, w której porusza się Twoja firma. W ten sposób krok po kroku zaczniesz się wspinać się po pozycjach w wyszukiwarkach internetowych. Poznanie strategii, którymi kieruje się nasza konkurencja, bez wątpienia poprawi Twoją widoczność w sieci. Nic, co dobre, nie trwa jednak wiecznie. Analiza aktualnych działań konkurencji, powinna być przeprowadzana na bieżąco. Pamiętaj, że nie Ty jeden sprawdzasz rynek, a wprowadzone elementy kampanii e-commerce, mogą być już niedługo nieaktualne. Zdobycie pozycji lidera to jedno, a utrzymanie przewagi to kolejna sprawa.

Jak prawidłowo przeprowadzić analizę SXO?

Na co zwrócić uwagę w analizie SXO?

Poznałeś już samo działanie audytu SXO. Teraz przyszedł czas dowiedzieć się, jakie elementy powinny być użyte. Jak wiemy, SXO łączy w sobie działania z dziedziny SEO, content marketingu, a także user experiance. Co w takim razie powinno zwrócić naszą uwagę?

  • Strategia linkowania – sprawdźmy, gdzie można znaleźć odnośniki, do naszej konkurencji. Tam, gdzie jest ona, są też prawdopodobnie nasi potencjalni użytkownicy. Ważna w tym wypadku jest różnorodność linków wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Optymalizacja strony pod kątem SEO – chodzi o sprawdzanie stopnia bezpieczeństwa witryny, oraz tego, w jaki sposób zoptymalizować zdjęcia, grafiki itp.
  • Responsywność – jeżeli Twój konkurent o to zadbał, a jego pozycja jest wyższa, to czas najwyższy dogonić te działania. Twoja strona również powinna prawidłowo wyświetlać się na urządzeniach mobilnych.
  • Frazy kluczowe – jedna z istotnych kwestii, dzięki którym poprawisz widoczność swojej strony, na tle konkurencji. Chodzi o uwzględnienie nie tylko krótkich fraz, ale także tych długich. Może się okazać, że aktualnie większy ruch przynoszą np. długie frazy.
  • Funkcjonalność oraz strukturę strony – należy poznać budowę i strukturę stron konkurencji, aby poznać regułę działania użytkowników.
  • Szybkość witryny – w tym wypadku nie możesz odbiegać od konkurencji. Czas oczekiwania na odpowiedź serwera jest kluczowa.
  • Wartościowy content – przeanalizuj, czy Twoi konkurenci przedstawiają się z pozycji eksperta, co cechuje publikowane przez nich treści, oraz występowanie w ich materiałach fraz kluczowych.
  • Oprawne działanie formularzy kontaktowych, newslettera i systemu sprzedaży – poznaj rozwiązania rywali, na jego łatwość interakcji z użytkownikami i czy są one przyjazne dla nich. Przy okazji sprawdzisz, jakich elementów angażowania użytkowników użyła konkurencja.

Poza tym wiele innych elementów z dziedziny SEO oraz UX.

Jak prawidłowo przeprowadzić analizę SXO?

Z czego warto korzystać, podczas analizy SXO?

Nie martw się. Analizy konkurencji nie musisz wykonywać wyłącznie w sposób intuicyjny i archaiczny. Na rynku dostępnych jest wiele specjalistycznych narzędzi, które pozwolą Ci dokładnie przeanalizować konkurencję. Może się zdarzyć, iż cena korzystania z danego programu będzie dla Ciebie zbyt wysoka. Bez obaw. Spora ich część pozwala na korzystanie z darmowej wersji próbnej. Dzięki temu poznasz ich działanie i może na stałe zaczniesz korzystać z ich dobrodziejstw. Oto kilka przykładów, które mogą Ci się przydać:

  • Senuto – jedno z popularniejszych i łatwych w użytkowaniu narzędzi, do mierzenia liczby wejść na witryny konkurencji. Pozwala również zbadać występujące na niej frazy kluczowe, które generują największy ruch na stronie, a także wszelkie zmiany w pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednym słowem, jeżeli strona rywala odnotuje w ostatnim czasie sukces, będziesz o tym wiedział.
  • Ahrefs – podobnie, jak w przypadku Senuto, będziesz mógł sprawdzić wykorzystywane przez konkurencję frazy kluczowe, a poza tym sprawdza ruch organiczny danej strony. Dodatkowo będziesz wiedzieć, jak strona konkurenta zostaje udostępniana w mediach społecznościowych. Nie należy tego bagatelizować.
  • Semstorm – wpisując konkretne adresy stron Twojej konkurencji, możesz określić ich działania m.in. w odniesieniu do publikowanych treści. Możesz poznać też swoich rywali za pomocą specjalnych narzędzi. Jest to swego rodzaju detektyw wśród programów, który pozwoli Ci na bieżąco sprawdzać sukcesy konkurencji i jej rosnącą widoczność w wynikach wyszukiwania.
  • Surfer – jeżeli nie znasz, lub nie potrafisz określić swojej konkurencji, to narzędzie jest z pewnością dla Ciebie. Pozwala poznać Twoją bezpośrednią konkurencję w sposób miarodajny. Nie wlicza do tego największych graczy, co jak wiemy, jest bardzo ważne dla opracowania dobrej strategii SXO. Dzięki specjalnym funkcją, porównuje Twoją stronę internetową, na tle innych, w odniesieniu do kwestii takich jak, content szybkość ładowania i natężenie fraz kluczowych.

Analiza konkurencji SXO – przykład

Znając już poszczególne kwestie, na których skupia się analiza konkurencji SXO, warto ułożyć sobie odpowiedni plan działania.

  • Poznaj swoich konkurentów – to pierwsza i niepomijalna część audytu. Skup się na bieżących rywalach i nie skupiaj się na firmach spoza Twojego kręgu działania. Rywalizacja z największymi firmami, będzie na tym etapie jedynie stratą czasu, bowiem tylko systematyczny wzrost może przynieść oczekiwany rezultat.
  • Sprawdź, poznaj i oceń rywali – sama wiedza o naturalnych konkurentach będzie niewystarczająca. Teraz przyszedł czas na ich dogłębne przeanalizowanie. W tym momencie nadszedł etap rozłożenia ich witryn na czynniki pierwsze. Pomocne będą opisane wcześniej narzędzia, które przedstawią obraz ich strategii pozycjonowania, publikowanych przez nich treści, a także pomysłów, na rozwijanie się w danej branży. Nie lekceważ żadnych czynników i wyciągniętych wniosków.
  • Wprowadź pomysły w życie – po poznaniu konkurencji i wnikliwej analizie wykorzystywanych przez nich środków, czas na ułożenie własnego planu i wprowadzenie go w życie. Możesz podzielić swój plan na działania najbardziej bieżące i te, dalekosiężne. Pamiętaj jednak, aby nie zapominać o ciągłym monitorowaniu konkurencji, aby weryfikować działania.

Bez wątpienia dobrze przygotowany audyt SXO to klucz, do sukcesu Twojej strony. Poza tym może przynieść szereg innych korzyści, takich jak zwiększenie odsetku stałych klientów, większy ruch na stronie, jak również zdecydowanie wyższą konwersję.

Oceń post
Paweł Wróblewski

Pasjonat SEO, ADS i marketingu, który zamiast gadać głośno, woli działać skutecznie. Prywatnie były rugbistą, wciąż próbujący trenować sporty walki 😉 – Od lat pasjonat MMA, a na forum Cohones zawsze znajdziecie go komentującego najnowsze wydarzenia w świecie sportów walki. Po studiach informatycznych, gdzie gramatyczne potknięcia nie były mu obce, postanowił że mówi i pisze to, co naprawdę myśli. Nie znosi marketingowego pitu-pitu i czarowania!

Leave a Reply

Close Menu