Skip to main content

Jak definiujemy konwersję?

Konwersja jest określonym, oczekiwanym działaniem wykonywanym przez odbiorcę, potencjalnych klientów w odpowiedzi na skierowaną do nich kampanię reklamową w sieci czy też działania w zakresie SEO. Inaczej konwersja zachodzić będzie, kiedy ktoś wykona istotną dla naszego przedsiębiorstwa czynność (chociażby coś kupi czy wypełni rejestracyjny formularz).

Konwersja jest dla sporej liczby użytkowników sieci źródłem zarobków. Są oni właścicielami internetowych sklepów albo też ich witryny internetowe są miejscami, dzięki którym klienci mają szansę zamawiać zaoferowane im usługi.

Witryny w internecie mogą założyć również osoby będące specjalistami, które chcą sprzedawać własną wiedzę, przedsiębiorstwa czerpiące zarobki z pośrednictwa, jak również typowe, małe firmy, które dzięki swojej witrynie internetowej chcą nawiązywać kontakty z klientami. Również typowe portale, które oferują klientom multimedia, grafiki i treści, chcą posiadać możliwie jak największą ilość odbiorców, co przekłada się na zyski osiągane z reklam. W każdym spośród opisanych przypadków, osoby będące właścicielami witryn internetowych liczą na wybrane działanie ze strony klientów.

Sklepy internetowe oczekują tego, iż klienci dokonają zakupu, specjaliści oczekują na zainteresowanie się ich usługami, pośrednicy na możliwość przedstawienia swojej oferty, małe firmy i call center większych przedsiębiorstw na kontakt, zaś portale zajmujące się oferowaniem dostępu do treści na zapisanie się do newslettera, co równoznaczne jest z zostaniem stałym odbiorcą oferowanych przez nich treści. Każda osoba na pytanie, czym jest konwersja, może odpowiadać zupełnie inaczej, gdyż każdy z nas może oczekiwać innego typu działań ze strony użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.

Jak definiujemy konwersję?

Konwersja – jak w odpowiedni sposób ją zmierzyć?

Niektóre osoby uważają, iż wystarczy zwiększenie ruchu, aby w odpowiedni sposób wpływać na konwersję. To oczywiście prawda, niemniej jednak nie tak do końca. Z samego analizowania wzrostów w zakresie ruchu niezbyt wiele wynika. Takie podchodzenie do sprawy może wręcz zniszczyć zastosowany marketing. Na co należy zwracać uwagę? W jaki sposób można znaleźć się bliżej zachowań naszych docelowych odbiorców? I niewątpliwie, wyprzedzić swoją konkurencję? Poniżej podamy kilka zmiennych, które zdecydowanie ułatwią wykonanie dobrej jakości analizy konwersji.

Źródła ruchu na stronie

Żeby móc odpowiednio przygotować się do mierzenia skuteczności własnych działań w internecie, należy przyjrzeć się dokładnie źródłom ruchu na własnej stronie internetowej. Skąd przychodzą do nas odbiorcy? W najbardziej popularnych narzędziach pozwalających na zmierzenie konwersji, takich jak chociażby Google Analytics czy też Ubersuggest, możemy z łatwością zasięgnąć wiedzy na temat tego, z jakiej lokalizacji trafił na naszą witrynę internetową dany użytkownik.

Jakie są możliwie źródła ruchu?

  • osoby, które odwiedzają nasza stronę bezpośrednio po wpisaniu wybranego adresu URL do okna przeglądarki,
  • użytkownicy, którzy znaleźli stronę poprzez wyszukiwarkę (zwykle Google, ale nierzadko osoby zajmujące się marketingiem pozycjonują też witryny w Bingu),
  • internauci, którzy zostali skierowani, czyli osoby wędrujące na naszą witrynę internetową z innych źródeł, jak chociażby z social mediów.

Trzeba mieć na uwadze, iż dobrze jest posiadać różne źródła ruchu. Umożliwi nam to bezpieczne przetrwanie zmian w zakresie algorytmów nie tylko wyszukiwarek, ale też społecznościowych portali.

Jak definiujemy konwersję?

Zaangażowanie powracających na naszą witrynę internautów

W tym wypadku powinniśmy zadać sobie dwa ważne pytania:

  • z jakiego powodu dany użytkownik do nas wrócił?
  • czy zadziałał już podczas pierwszej wizyty i w jakim wypadku?

Kiedy tego typu informacje zostaną wyszczególnione z naszych statystyk, będziemy znać mocne strony naszej witryny.

Konwersja z zupełnie nowych użytkowników

Zupełnie nowi użytkownicy naszej witryny zgoła inaczej na nią reagują, aniżeli osoby stale ją odwiedzające. Mamy wyłącznie parę sekund na złapanie kogoś z tegoż narybku. Oddzielmy od danych na temat wizyt te, które zajmują się opisywaniem zachowania zupełnie świeżych odwiedzających. Poddajmy dokładnej analizie ruch na witrynie pośród nich. Nikt tak nie zrecenzuje niedoskonałości strony, jak nowi użytkownicy.

Wartość, jaką przejawia każda wizyta

Prosta wartość, która jednak niekoniecznie jest aż tak banalna. Z jakiego powodu? W wypadku sklepów w wersji internetowej sprawa wygląda bardzo łatwo. Wartość każdorazowej wizyty jest kwotą, którą każda osoba odwiedzająca średnio wydaje albo też wnosi na stronę. Na przykład posiadamy 200 złotych przychodów i 50 użytkowników każdego dnia, to pojedynczy użytkownik pozostawi średnio 4 złote w naszym sklepie.

A, co kiedy przeliczamy zaangażowanie? Co w chwili, kiedy wartością będą rzeczy, których nie da się zmierzyć walutą? Musimy pamiętać zawsze, iż zyski to również pozytywne komentarze, ruch na witrynie podbijający nasze przychody pochodzące z reklam albo następne leady, które pozyskuje się z zapisów do newslettera.

Ilość interakcji w czasie przeglądania witryny

Możemy używać narzędzi, które pozwolą na sprawdzenie aktywności użytkowników naszej strony. Nawet, jeśli nie odnotowujemy zbytniego ruchu, ciągle możemy wyciągać dane, jak i wnioski z interakcji gości. W taki sposób możliwie będzie wiarygodne zmierzenie poziomu konwersji na naszej witrynie, w zależności od zmiennej, którą wybraliśmy do obserwowania. Jeżeli naszym najważniejszym celem stało się wywoływanie ruchu na stronie, czas pozostawania na witrynie czy też zwiększenie się ilości skierowanych użytkowników, powinniśmy poddawać analizie ilość interakcji w czasie przeglądania witryny.

Jak definiujemy konwersję?

Współczynnik możliwych odrzuceń

Mamy wyłącznie kilka sekund na przyciągnięcie uwagi swoich potencjalnych klientów czy też odbiorców. W wypadku, kiedy nasza witryna straszy zbyt długim czasem oczekiwania albo też ma format nieczytelny dla przeglądarki, urządzenia mobilnego – musimy przygotować się na szybkie opuszczanie witryny przez użytkowników.

Koszty każdorazowej konwersji

Inaczej można to nazwać kosztami generowania leadów. Dzisiaj całkiem sporo agencji rozlicza się właśnie nie poprzez generowanie kliknięć czy ruchu, ale kosztem każdorazowej konwersji. Czy jest to słuszne postępowanie? To istotna wartość. Jeśli różnica pomiędzy przychodem z każdorazowej wizyty a kosztami poszczególnych konwersji będzie ujemna, nie liczmy raczej na zyski.

Cele konwersji – dlaczego  powinniśmy je wyznaczyć?

Każda osoba będąca właścicielem witryny internetowej, powinna w jasny sposób wyznaczyć cele konwersji dla własnej witryny internetowej i dążyć do tego, aby móc jak najszybciej go osiągnąć.

Cele konwersji mogą być różnorodne. Dla sklepu w wersji internetowej, najbardziej istotny cel konwersji stanowić będzie dokonywanie zakupu przez klientów. Dla przedsiębiorstw, które zajmują się prowadzeniem działalności sprzedażowej nie tylko w sieci, ale też stacjonarnie, celem konwersji może stać się nawiązywanie kontaktu ze strony klientów z użyciem kontaktowego formularza, telefonu albo maila, co w konsekwencji i tak prowadzi do zakupienia przez nich produktów.

Dla wielu spośród witryn internetowych, celem konwersji może stać się to, żeby użytkownicy pozostawali na ich stronie możliwie jak najdłuższy czas. Najłatwiej będzie to przedstawić na przykładzie internetowych portali, które prezentują materiały rozrywkowe albo wiadomości. Im dłuższy czas użytkownicy pozostają na stronie, tym dokonują większej ilości odsłon i tym większa ilość reklam do nich trafia.

Konwersja – najważniejszy  cel w marketingu, zwiększanie sprzedaży

Nie ilość użytkowników, polubień na portalu społecznościowym czy też czas spędzony na danej witrynie internetowej, ale to właśnie konwersja winna stać się celem, do którego dążyć będzie każda witryna komercyjna nastawiona na zyski. Nawet i setki tysięcy odwiedzin sklepów internetowych na nic się nie zdadzą, jeżeli jakaś część spośród użytkowników nie dokona zakupów. Tak samo wygląda to w wypadku każdej innej strony internetowej, która nastawiona jest na sprzedaż produktów czy usług.

W procesie mierzenia konwersji, nieodzowną pomoc gwarantuje nam usługa Google Analytics, która pozostaje pod tymże względem niezwykle dokładna i umożliwia kompleksowe analizowanie wskaźników konwersji. Jednakże nie tylko Google Analytics warto stosować celem zmierzenia konwersji – przydaje się także usługa HotJar, ponieważ pozwala na sprawdzenie, które spośród obszarów witryny są najważniejsze dla odbiorców, co zaś ułatwia modyfikowanie szablonów na lepsze, bardziej dostosowane do potrzeb.

Jeżeli chcemy zadbać o możliwie jak najwyższą konwersję, musimy dotrzeć do użytkowników, którzy będą zainteresowani tym, co mamy w swojej ofercie, i zaproponować im to na najkorzystniejszych warunkach, w atrakcyjny w ich odbiorze sposób. To powoduje, iż konwersja stanowi rezultat strategii całościowej i wpływ na nią ma sporo różnorodnych czynników, zaczynając od zaprojektowania witryny internetowej i zamieszczonych na niej treści, poprzez dobieranie właściwych fraz kluczowych do pozycjonowania, kończąc na szybkości z jaką działa strona internetowa.

Jak możemy zwiększyć współczynnik konwersji na swojej stronie internetowej?

Właściwie wybrany cel konwersji umożliwi wyeliminowanie pustego ruchu na stronie.

Pusty ruch to po prostu wiele wejść z witryny użytkowników, z których jednakże osoby będące właścicielami nie mają żadnych zysków. Klienci nie chcą kupować, nawiązywać kontaktów, nie pozostają również zbyt długo na stronie internetowej. Z jakiego powodu?

Z dużym prawdopodobieństwem znaleźli się tam całkiem przypadkowo, albo zostali skierowani przez niewłaściwą kampanię reklamową albo źle doprecyzowane frazy kluczowe.

Przykład nr. 1 – niewłaściwa kampania reklamowa. Firma zajmująca się sprzedaż luksusowych aut, zamieszcza swoje banery na wielu stronach internetowych z dobrze zauważalnym hasłem ,,Posiadamy wspaniały samochód, na który Cię na pewno stać”. Naprawdę, jest to w stanie przyciągnąć wielu użytkowników. Niestety, każdy spośród nich już po upływie kilku sekund zorientuje się na pewno, iż chociażby odsprzedał wszystko co obecnie posiada, na ten samochód na pewno go nie stać i wpisze adres zupełnie innej witryny. Tak postąpi prawie 100 procent użytkowników.

Przykład nr. 2 – źle doprecyzowane frazy kluczowe. Sklep internetowy używa fraz kluczowych ,,lampy LED w atrakcyjnej cenie”. Przyciągnie to sporą rzeszę klientów, niemniej jednak 70 procent spośród nich odejdzie, gdyż okaże się, iż sklep rzeczywiście zajmuje się sprzedażą tanich lamp LED, niemniej jednak wyłącznie o jednym rozmiarze gwinta.

Jak możemy to zmienić? W pierwszym przykładzie, żeby osiągnąć wyznaczone cele konwersji, którymi będzie zamówienie przez klientów newsletterów, zadawanie różnych pytań i zamówienie jazdy próbnej, należy dokonać zmiany miejsc, w których zamieszczamy banery reklamowe. Jeżeli pojawią się one na witrynach internetowych odwiedzanych przez osoby majętne, odsetek pustego ruchu znacznie się zmniejszy, a pojawia się klienci, którzy zrealizują nasz cel konwersji.

W drugim przykładzie wystarczy, iż zamienimy słowo kluczowe na ,,lampy LED w atrakcyjnej cenie GU10″, celem zmniejszenia nie przynoszącego żadnych zysków pustego ruchu. Przyciągniemy dzięki temu do swojego sklepu osoby, które poszukują właśnie takiego produktu.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu