W trakcie tworzenia, a także przy późniejszym zarządzaniu kampaniami w Google AdWords bardzo ważne znaczenie mają dostępne możliwości dopasowania słów kluczowych. To one odpowiadają za ruch, jaki zostanie sprowadzony na witrynę, dzięki kampaniom linków sponsorowanych. W zależności od swojego wyboru można kierować ruch bardzo dopasowany, aczkolwiek o małym natężeniu albo ruch o wysokim natężeniu, jednak w dużym stopniu niedopasowany do danego przekazu reklamowego.
Na decyzję wpływają założone cele i strategia reklamowa. Właściwe zarządzanie dopasowaniami słów kluczowych niesie ze sobą wiele zalet. Google AdWords jest to platforma reklamowa, która umożliwia prowadzenie działań reklamowych również osobom początkującym, które nie mają na ten temat zbyt dużej wiedzy. Nawet właściciel małej firmy jest w stanie skutecznie prowadzić przy pomocy AdWords swoją kampanię.
Co to jest słowo kluczowe?
Słowo kluczowe jest to hasło, które wpisuje się w wyszukiwarkę, po to, aby znaleźć pożądaną informację. Ludzie co minutę wyszukują miliony słów kluczowych, a dobranie ich właściwych rodzajów może znacząco zwiększyć ruch do reklamowanej strony internetowej. Dopasowanie słów kluczowych w Google Ads może wydawać się łatwym i mało czasochłonnym zadaniem, aczkolwiek wcale tak nie jest. Kreując własną kampanię reklamową, trzeba pamiętać o wyborze odpowiedniego dopasowania słów. Takie zadanie nie jest wcale proste i wiele właścicieli stron ma z tym duży problem. To właśnie od doboru właściwych słów kluczowych zależeć będzie czy dana kampania reklamowa odniesie sukces, czy porażkę.
Czym jest dopasowanie słów kluczowych?
Dzięki rodzajom dopasowań Google Ads można określić, na jakie frazy wpisane przez użytkownika wyszukiwarki wyświetla się nasza reklama. Dopasowania są to algorytmy, które ukazują w wynikach wyszukiwania nie jedynie reklamy przypisane do danej frazy, ale również reklamy, które do podanej frazy są podobne. Właściciel reklamy Google sam podejmuje decyzję, czy promowana treść ma się wyświetlać tylko i wyłącznie osobom, które podadzą frazę kluczową, czy może również tym, które szukają przybliżonego do naszego słowa kluczowego.
Dlaczego właściwie dopasowania słów kluczowych są tak istotne?
Celem algorytmów dopasowujących słowa kluczowe do wyszukiwanych haseł jest zoptymalizowanie wyświetlania reklam. Przez wybranie tego, na jakie frazy kluczowe oraz ich odmiany wyświetlana jest reklama, można wyświetlać reklamę tylko danej grupie osób. Warto mieć na uwadze, iż nie zawsze reklama, która dociera do wielu odbiorców, jest skuteczna. Jeśli reklama będzie trafiać do niezainteresowanych odbiorców, wówczas niema ona zbytniego sensu, a niesie ze sobą jednak pewne koszty. Dobrze dobrane rodzaje słów kluczowych to sposób na oszczędzenie pieniędzy i dotarcie do odbiorców potencjalnie zainteresowanych daną ofertą. W ten sposób można prowadzić skuteczną kampanię reklamową.
W jaki sposób działa dopasowanie słów kluczowych?
Dopasowanie wykonuje się przy użyciu znaczników. Wszystkie słowa kluczowe można dodać bez znaczników, w cudzysłowiu, w nawiasach kwadratowych i ze znakiem +, przed danym słowem.
Jak wygląda konfiguracja słowa kluczowego pod względem dopasowania?
Chcąc podać typ dopasowania, trzeba najpierw zalogować się na konto Google Ads, po czym w pasku bocznym znajdującym się po lewej stronie wybrać „Słowa kluczowe”. Następnie trzeba kliknąć przycisk plus, znajdując się na ekranie głównym i wybrać swoją grupę reklam. Kolejnym krokiem jest wpisanie w polu tekstowym „Dodaj słowa kluczowe” swoich słów kluczowych, jakie chcemy wykorzystać, powinny być one dobrze przemyślane. Na tym etapie należy również zdecydować, w jakim dopasowaniu znajdą się słowa kluczowe, można je także pozostawić w dopasowaniu przybliżonym, a po ich zapisaniu dokonać zmian. Teraz wystarczy już tylko kliknąć „Zapisz” i gotowe. W przypadku kiedy skorzystamy z opcji dopasowania przybliżonego, a potem chcemy zmienić typ dostosowania dla jednego słowa kluczowego lub paru, wówczas można to bez problemu zrobić. Aby zmienić konfigurację, musimy kliknąć „Słowa kluczowe” po czym wybrać te, które chcemy zmienić. Następnie zmieniamy typ dostosowania, jeśli zastosujemy modyfikator dopasowania przybliżonego, wtedy ręcznie wpisujemy „+”, a dokonane zmiany zapisujemy.
Typy wykluczających słów kluczowych
Warto zna wszystkie typy dopasowania, które możemy zastosować w swojej kampanii. Wybór danego typu zależy przede wszystkim od zamierzonych celów kampanii. Chodzi przede wszystkim o oczekiwani ruch, jaki chce się zyskać dzięki AdWords, ale również o to, jakie osoby mają widzieć daną reklamę. Dobrze, jeśli będą to odbiorcy, których zainteresuje dana reklama.
1. Dopasowanie przybliżone (Broad Match)
Jest to domyślny typ dopasowania, który używa słów kluczowych przybliżonych do naszego podanego w Google Ads słowa kluczowego. Ten typ dopasowania obejmuje wyrazy z błędną pisownią, słowa w liczbie mnogiej oraz pojedynczej, synonimy. Nie korzysta się jednak tutaj żadnych symboli. Aby uzyskać jak najlepszą trafność reklam, trzeba zastosować wykluczające słowa kluczowe. Dopasowanie przybliżone charakteryzuje się możliwością znalezienia nowych słów kluczowych, a dla nich można stworzyć dedykowane grupy reklam. Nowe słowa kluczowe trzeba wówczas dodać w dokładnym dopasowaniu, a także wykluczyć je w grupach reklam z dopasowaniem przybliżonym.
2. Modyfikator dopasowania przybliżonego (Broad Match Modifier)
Dzięki zastosowaniu modyfikatora „+” można zmniejszyć wyświetlanie reklam dla synonimów. Bez znaczenia jest tutaj kolejność słów kluczowych. Właściwa konstrukcja słowa kluczowego z zastosowaniem modyfikatora powinna wyglądać w ten sposób: +słowo kluczowe+słowo kluczowe. Warto pamiętać o tym, aby użyć listy wykluczającej słowa kluczowe. Dzięki dopasowaniu przybliżonemu z modyfikatorem możliwe jest zapewnienie lepszej widoczności oraz kontroli nad tym, które hasła przywołują wyświetlania reklam i na jakiego rodzaju jakości kliknięcia został przeznaczony budżet.
3. Dopasowanie do wyrażenia (Phrase Match)
W dopasowaniu do wyrażenia słowo kluczowe używa cudzysłowiu, a więc hasło powinno wyglądać w ten sposób: „słowo kluczowe”. Reklama zostanie wyświetlona użytkownikowi wyszukiwarki tylko i wyłącznie, kiedy wpisze on właśnie taką frazę albo bardzo jej podobną odmianę. Tak samo, jak w innych typach dopasowania, tutaj również stosuje się wykluczające słowa kluczowe. W przypadku kiedy słowem kluczowym w dopasowaniu do wyrażenia jest ” auto osobowe” to wówczas reklamy pojawią się także, kiedy użytkownik wyszukiwarki wpisze inne powiązane słowa kluczowe, jednak musi zostać zachowana odpowiednia kolejność. Reklama zostanie jest wyświetlona na przykład na hasło: „gdzie kupić auto osobowe”.
4. Dopasowanie ścisłe (Exact Match)
W tym typie dopasowania słowo kluczowe zamieszczone zostaje w nawiasach kwadratowych [], dzięki czemu hasła wyświetlane są w dopasowaniu dokładnym albo jego bliskie odmiany o takim samym znaczeniu. Zbliżonymi odmianami mogą być wyrazy pokrewne, skróty, błędy pisowni, liczba pojedyncza, liczba mnoga. Można również zastosować wyrazy funkcyjne, czyli spójniki, przedimki czy przyimki, albo wyrażenia zawierające inny szyk wyrazów, jednakże posiadające takie samo znaczenie. Kiedy wpiszemy słowo kluczowe w kwadratowy nawias, wówczas wyniki wyszukiwania staną się dokładniejsze. Dobrze jest posiadać kontrolę nad hasłami dopasowanymi przez Google do słów kluczowych wpisanych w dopasowaniu ścisłych w szczególności słów w języku polskim, gdyż okazuje się on dla algorytmów nieco trudny i skomplikowany.
Wykluczające słowa kluczowe
Decyzja o tym, jakie słowa kluczowe będą musiały zostać wykluczone, jest niezwykle istotna i musi zostać dobrze przemyślana. To właśnie od tej decyzji będzie zależeć to, czy reklama dotrze do potencjalnych klientów i okaże się skuteczna. Jeśli słów będzie zbyt duża ilość, wówczas zasięg reklam zostanie zmniejszony. Wykluczające słowa kluczowe można bez problemu dodać na poziomie kampanii albo grup reklam. Dzięki dopasowaniu wykluczającym można zapobiec wyświetlania reklam w sytuacji wyszukiwania danego słowa. Trzeba mieć na uwadze, iż wykluczone słowa kluczowe niekiedy wymagają edycji. Na przykład w przypadku kiedy nasza firma zajmuje się sprzedażą nowych aut, z wyszukiwania należy wykluczyć hasło używane, a także wszelkie jego odmiany we wszystkich dopasowaniach.
Powinniśmy pamiętać o tym, iż Ad Words w sposób domyślny wyświetli reklamy w przybliżonych odmianach. A więc reklama pojawi się pod słowami przy wyrazach pokrewnych, akronimach, skrótach, odmianach fleksyjnych itp. Kiedy zależy nam, aby, reklama nie pojawiała się pod takimi słowami, musimy skorzystać z dopasowania do wyrażenia czy dopasowania ścisłego, oprócz tego należy wyłączyć tę opcję. Można ją znaleźć, na koncie AdWords wchodząc na kampanie, następnie na zakładkę „ustawienia, potem na zakładkę „wszystkie ustawienia” rozwijamy „opcje dopasowania słów kluczowych” i wtedy możemy odhaczyć właściwe pole.
Porównanie typów dopasowania słów kluczowych
Nie istnieje jeden prawidłowy sposób dopasowania słów kluczowych. Wszystko zależy przede wszystkim od ustalonego celu kampanii oraz budżetu, jaki może zostać na nią przeznaczony. Prostym rozwiązaniem polecanym dla osób nieznających się na tym temacie, jest dopasowanie ścisłe. Dopasowanie przybliżone grozi przypaleniem budżetu, jeśli kampania nie będzie na bieżąco kontrolowana i sprawdzana. Jednakże całościowy wygląd kampanii zależny jest od wielu aspektów.
Report wyszukiwania haseł
Dzięki temu raportowi można sprawdzić listę wszelkich słów kluczowych, przez które dochodzi do wyświetlania reklamy. Znajdują się tam te trafne, jak i mało trafne słowa. Słowa trafne mogą przyczynić się do dodatkowej rozbudowy kampanii, natomiast te nietrafione trzeba dodać do słów negatywnych. Aby zapoznać się z raportem, należy wejść na konto AdWords, wybrać kampanię, następnie wejść na zakładkę „słowa kluczowe” i wybrać „szczegóły”. Kolejnym krokiem jest zaznaczenie opcji „wszystkie” która znajduje się w części dotyczącej wyszukiwanych haseł. Wykorzystywanie słów kluczowych w innych aniżeli ścisłe dopasowanie potrzebuje bardzo rozważnego kontrolowania kampanii oraz analizy słów kluczowych, przy pomocy raportu wyszukiwanych haseł.
Typy dopasowań jest bardzo ważnym elementem całej kampanii Google ADS, tak samo, jak wkluczenia nie może zostać oparty tylko na własnej intuicji i odczuciach. Nie opracowano jak dotąd jednego najlepszego sposobu dopasowania słów kluczowych. Wszystko zależy od możliwości finansowych i celów kampanii, można więc dostosować typ dopasowania do swoich potrzeb, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Dobrze jest jednak przeprowadzać pewne testy, dzięki którym można dobrać efektywne rozwiązania dla swojego biznesu. To, czy wybierzemy mało dokładne dopasowanie słów, a dopasowanie ścisłe zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonej działalności i danej usługi. Dobrze jest w kampanii wykorzystać kombinację słów kluczowych o szerokim, jak i bardziej ukierunkowanym zasięgu, w dopasowaniu ścisłym słów kluczowych. Pamiętajmy koniecznie o regularnej optymalizacji słów kluczowych.
Potrzebujesz wsparcia w kampaniach Google Ads – zapraszam do kontaktu z Ćwierkają.pl