Pozycja i widoczność firmowej strony internetowej jest kluczowa, by przyciągała ona uwagę klientów i zwiększała zainteresowanie oferowanym produktem. Przedsiębiorcy na rynku e-commerce wiedzą to najlepiej, jako że ich biznes opiera się najczęściej wyłącznie na sprzedaży internetowej. Pozycjonowanie stron internetowych z marketingowego punktu widzenia jest obecnie obowiązkowym elementem skutecznej sprzedaży i wzrostu wyników – dlaczego warto zgłębić się w ten temat, i jakie korzyści płyną z regularnego pozycjonowania strony?
Na czym polega pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron to działanie mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Działania te opierają się głównie o działanie algorytmów Google, jednak mają one na celu „wywindowanie” strony internetowej w wynikach wyszukiwania tak, by pod wskazaną frazą konkretna strona internetowa pokazywała się użytkownikowi jako jedna z pierwszych. Dzięki temu zainteresowanie daną stroną rośnie równolegle do ilości odwiedzających ją użytkowników, a to z kolei oddziałuje bezpośrednio na sprzedaż oferowanych produktów.
Działania jakie podejmowane są w celu pozycjonowania stron są najróżniejsze, jednak zwykle zgodnie z zasadami SEO, czyli korzystania z tekstów z określoną ilością wskazanych fraz, czy link building, czyli wykorzystywanie odnośników do stron. Jakość tekstów wykorzystywanych w celu pozycjonowania pozostaje nie bez znaczenia, ponieważ algorytmy Google które odpowiadają za kolejność wyświetlanych stron zwracają uwagę na wiele czynników, w tym na jakość tekstów. Nie mogą one sztucznie napędzać algorytmów, ponieważ Google może nawet zablokować taką stronę. Według obecnych danych z wyszukiwarki Google miesięcznie korzysta około 20 mln internautów, dlatego każdy przedsiębiorca na poważnie podchodzący do swojego biznesu w Internecie powinien znać podstawowe zasady pozycjonowania, lub zlecić takie działanie specjalistom.
Znaczenie pozycjonowania w Internecie
Najważniejszą korzyścią a zarazem powodem dla którego pozycjonowanie zyskało tak wielką popularność jest fakt promocji takiej strony na tle innych. Obecna konkurencja pozostaje bezlitosna, praktycznie w każdej dziedzinie biznesu i gospodarki, a zaproponowanie klientowi czegoś wyróżniającego się na tle innych firm jest bardzo trudne, stąd walka o zwrócenie uwagi ma ogromne znaczenie. Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem określonej frazy w sieci pozwala na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, a to z kolei zwiększa prawdopodobieństwo zainteresowania klientów i ich skorzystania z oferowanych produktów czy usług. Co najciekawsze, wzrasta liczba odwiedzin użytkowników Internetu również spoza wyszukiwarki Google, co stanowi dodatkową korzyść dla przedsiębiorcy.
Dużą zaletą korzystania z pozycjonowania stron jest również fakt uzyskania o wiele większej rozpoznawalności, co jest niezwykle istotne dla każdej początkującej firmy – takie zjawisko pozwala na spokojne rozwijanie marki i stałe przychody, bowiem do sprawdzonej i polecanej marki na rynku klienci zawsze przychodzą chętniej, a i pewniej dokonują zakupu. Efektywne pozycjonowanie strony internetowej to również gwarancja wzrostu zysków, co idzie w parze ze zwiększeniem ilości klientów korzystających z oferty. Wraz ze zwiększeniem ilości zainteresowanych klientów pojawi się możliwość wprowadzania np. nowych produktów, urozmaiconych usług czy ich rozszerzenia, a co za tym idzie, biznes będzie rozwijał się o wiele dynamiczniej niż dotychczas. Jedną z najbardziej cenionych przez przedsiębiorców korzyści korzystania z pozycjonowania, prócz oczywistych z zakresu marketingu i rozwoju jest jego duża przystępność cenowa, ponieważ pozycjonowanie jest wyceniane adekwatnie do wykonywanych działań, czyli bardzo korzystnie!
Jakie metody zwiększają skuteczność pozycjonowania?
Pozycjonowanie to zbiór działań które mają przynieść oczekiwany rezultat marketingowy, a nim jest przede wszystkim uzyskanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak na sukces w tej dziedzinie wpływa nie tylko pozyskiwanie dobrych jakościowo tekstów SEO, prowadzenie kampanii reklamowej czy pozyskiwanie zewnętrznych linków, ale również czynniki takie jak:
- Nazwa strony – musi być chwytliwa, najlepiej powiązana z tematyką działalności i oferowanymi produktami, nie powinna być dłuższa niż 70 znaków,
- Nagłówki – powinny być nasycone słowami kluczowymi, przyciągać uwagę ale również być konkretna, informująca bez wątpliwości o tematyce serwisu wraz z oferowanymi produktami,
- Ilość i jakość słów kluczowych – dobrze dobrane słowa kluczowe wykorzystywane w pozycjonowaniu mają kluczowe znaczenie. To właśnie odpowiednie pod kątem ilości i jakości użycie słów kluczowych wpływa na uzyskanie satysfakcjonującej pozycji w Internecie.
- Częstotliwość działań pozycjonujących – prowadzenie wzmożonej kampanii pozycjonującej powinno odbywać się w parze z doświadczeniem, ponieważ nadmiar takiego działania może przynieść często skutek odwrotny od zamierzonego, nawet zablokowanie strony przez Google.
Jak zatem można wywnioskować, na efektywne pozycjonowanie składa się nie tylko samo działanie stricte SEO, ale również szczegóły takie jak nazwa strony, jej przejrzystość czy nagłówki, które również działają na algorytmy Google. Powierzając pozycjonowanie swojej strony internetowej specjalistom, przed podjęciem działań pozycjonujących najczęściej skupiają się oni na początek na stronie wizualnej strony, jak również jej treści – tylko kompleksowa analiza całości jak również wskazanie największych błędów pozwala przeprowadzić efektywne pozycjonowanie oczekiwane przez klienta.
Dlaczego nie wszystkie techniki SEO są wartościowe?
Indywidualna analiza potrzeb i określenie największych bolączek każdego klienta to działanie podejmowane na samym początku w celu ustalenia i opracowania trafnej strategii reklamowej. Jest to ważne również dlatego, że nie wszystkie metody pozycjonowania i marketingu SEO będą odpowiednie dla konkretnych potrzeb klienta, a ich zastosowanie może nie przynieść oczekiwanego efektu, więc będzie to jedynie strata czasu. Inne metody pozycjonowania zostaną zastosowane w przypadku klasycznego sklepu internetowego, odmienne natomiast sprawdzą się w serwisie firmowym czy blogu.
Dodatkowo, co już kilkukrotnie zostało wspomniane, ogromne znaczenie ma również aktualizacja wiedzy i wdrażanie nowych rozwiązań, które mają przynieść oczekiwany rezultat. Wirtualny świat rozwija się niesamowicie szybko, dlatego stanie w miejscu i ciągłe wykorzystywanie tych samych metod będzie sprawiać, że zamiast iść do przodu, będziemy się cofać. Testowanie nowych rozwiązań, a przede wszystkim trafna ocena sytuacji strony i dobranie strategii jest kluczowe, by pozostać „na fali” i cieszyć się wysoką pozycją swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Warto również wskazać, że techniki pozycjonowania nie powinny w żaden sposób ingerować w szatę graficzną strony ani atrakcyjność jej wyglądu – dobrze przeprowadzona kampania reklamowa i pozycjonowanie pozostają niewidoczne dla niepożądanych oczu, jednocześnie działając w zamierzony sposób.
Samodzielnie czy z pomocą specjalistów?
Efektywna działalności marketingowa opierająca się na pozycjonowaniu stron wymaga przede wszystkim sporego doświadczenia jak również wiedzy, która wraz z ciągłym postępem musi być na bieżąco aktualizowana. Zdobycie takiej wiedzy jest dość czasochłonne, do tego dochodzi również zdobycie doświadczenia, a na to nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić. W celu optymalizacji zarówno czasu jak i kosztów, warto skonsultować się w tej sprawie ze specjalistami od kampanii reklamowych i samego pozycjonowania SEO, którzy będą w stanie osiągnąć dla klienta oczekiwany efekt o wiele szybciej, niżeli robiłby on to zupełnie sam i od podstaw.
Na rynku obecnie można znaleźć kilka renomowanych agencji specjalizujących się właśnie w pozycjonowaniu stron internetowych jak również w kompleksowych usługach z zakresu marketingu i reklamy za pośrednictwem np. mediów społecznościowych. Jest to opcja dla osób które cenią sobie swój czas, mają wiele obowiązków w związku z prowadzeniem firmy, a zależy im na uzyskaniu satysfakcjonującej pozycji w wynikach wyszukiwania przeglądarki, rozumiejąc znaczenie tego działania względem przyszłości funkcjonowania swojej firmy i efektywnego jej rozwijania. Dla osób które aspirują do samodzielnego pozycjonowania swojej strony i trzymania całkowitej kontroli nad jej funkcjonowaniem, polecane są kursy zarówno stacjonarne jak i za pośrednictwem Internetu, mające na celu rzetelnie i merytorycznie przygotować kursanta do samodzielnej pracy w tym zakresie. Omawiane są tam zwykle wszystkie zagadnienia dotyczące pozycjonowania tak, by rozumieć wszystkie zależne i czynniki wpływające na całość procesu. Dodatkowo warsztaty tego rodzaju przewidują również możliwość sprawdzania zdobywanej wiedzy w praktyce, co jest niezwykle ważne dla efektywnego działania, ponieważ tylko doświadczenie i ciągła aktualizacja zdobywanej wiedzy pozwoli na uzyskanie oczekiwanych wyników pozycjonowania.
Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony do pożądanego efektu?
Tak jak każde działanie marketingowe, na efekt pozycjonowania trzeba nieco poczekać – oczekiwana pozycja w wynikach wyszukiwania nie jest efektem jednodniowej kampanii, a często kilkutygodniowej, czy nawet kilkumiesięcznej. Sumienna i systematyczna praca jak w każdej dziedzinie przynosi rezultaty, również w kwestii pozycjonowania naszej strony internetowej. Czynniki jakie wpływają na czas osiągania zadowalających rezultatów to przede wszystkim konkurencyjność branży w której działa klient, treści prezentowane na stronie, zainteresowanie danym produktem w sieci, a także historia istnienia strony w Google. Wprowadzanie zalecanych przez profesjonalistów zmian i ścisła współpraca w tym zakresie stanowi właściwie fundament efektywnego pozycjonowania, dlatego warto słuchać mądrzejszych od siebie i skutecznie walczyć o swoją pozycję na wirtualnym rynku.
Praca dopiero się zaczyna!
Warto również wspomnieć, że pozycjonowanie to nie jest zbiór działań mających na celu doprowadzenie do oczekiwanej pozycji, i taką już będziemy mieli na zawsze. Pozycjonowanie to właściwie nigdy nie kończąca się praca wpasowująca się w algorytmy Google tak, by utrzymywać zdobytą już pozycję na długi czas. Kiedy po kilku miesiącach efektywnego pozycjonowania strony przez specjalistów lub samodzielnie pokazują się pierwsze efekty, nie oznacza to, że możemy sobie odpuścić całkowicie to zagadnienie, a wypracowana pozycja w wyszukiwarce będzie na stałe. Owszem, wynikiem tego będzie wzmożona sprzedaż i zainteresowanie oraz rozpoznawalność marki, jednak w obliczu konkurencji konieczne jest utrzymywanie swoich działań związanych z pozycjonowaniem na równomiernym poziomie i ciągłe ich aktualizowanie – kto tego nie robi, szybko odczuje skutki w statystykach, a już na pewno w wynikach sprzedażowych. Skuteczne pozycjonowanie wymaga zatem nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim systematyczności w działaniach!