Marketing w wyszukiwarkach internetowych stwarza ogromne możliwości zarówno dla drobnych przedsiębiorców, jak i największych graczy na rynku. Obecnie zdecydowana większość firm posiada swoje strony internetowe, które stanowią ich wirtualne wizytówki. Jeżeli chcesz by Twoja witryna była widoczna w Internecie i rzeczywiście pozwalała Ci na zwiększenie sprzedaży, konieczne będzie jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych i prowadzenie szeregu innych działań z zakresu SEM.
Przeczytaj, czym jest SEM i czym różni się od SEO oraz sprawdź, w jaki sposób skutecznie zaplanować kampanię reklamową w Internecie by przełożyła się na realne zyski dla Twojego biznesu.
Co to znaczy SEM – definicja
Na początek warto zdefiniować poszczególne pojęcia. W języku potocznym określenia takie jak „SEO” i „SEM” czasem bywają stosowane wymiennie, co jest mało precyzyjne i może wprowadzać w błąd.
Termin SEM – czyli z ang. search engine marketing – oznacza marketing w przeglądarkach internetowych. Tak określa się wszystkie działania, które mają na celu zapewnienie dobrej widoczności strony w wyszukiwarkach: zarówno w organicznych wynikach wyszukiwania, jak i za pomocą płatnych linków.
SEO (z ang. search engine optimization) to termin o węższym znaczeniu – obejmuje wyłącznie optymalizację stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Poprzez szereg działań zarówno wewnątrz witryny jak i poza nią możesz zadbać o jak najwyższą pozycję strony na konkretne frazy kluczowe w rankingu Google. Zdecydowana większość internautów sprawdzając w wyszukiwarce interesujące ich kwestie przegląda wyłącznie kilka pierwszych pozycji. Rzadko kto zagląda na kolejne strony z wynikami. Z tego powodu tak ważne jest, by strona internetowa znajdowała się jak najwyżej w rankingu Google.
Alternatywą i uzupełnieniem dla mozolnego procesu pozycjonowania strony jest wykupienie kampanii linków sponsorowanych (PPC – Pay per click czyli rozliczanych w modelu płatność za kliknięcie). Jeżeli nie chcesz czekać aż proces optymalizacji strony przyniesie efekty, możesz od razu wykupić reklamę w formie płatnego linku wyświetlanego tuż nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Ustalasz dowolny budżet dostosowany do Twoich możliwości i płacisz w momencie, gdy użytkownik kliknie w link. Reklama znika w momencie, gdy środki się wyczerpią.
SEO a SEM. Czym się różni SEM od SEO?
Różnice między SEO a SEM najprościej opisać przywołując wzór:
SEM (Search Engine Marketing) = SEO (Search Engine Optimization) + PPC (Pay per click)
Pojęcie SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych jest pojęciem szerokim i obejmuje wszelkie działania związane z marketingiem w Internecie, a w szczególności SEO i linki sponsorowane.
Termin SEO oznacza wyłącznie działania, które mają na celu zwiększyć widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania i jest jednym z elementów SEM. Podczas gdy w przypadku SEO chodzi o uzyskanie jak najlepszych wyników naturalnego wyszukiwania, celem SEM jest maksymalne zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce, co może być uzyskane za pomocą różnych środków.
Korzyści z działań SEO i SEM dla przedsiębiorcy
- Efektywność – w przypadku tradycyjnych form reklamy nawet bardzo duże poniesione nakłady finansowe nie muszą przekładać się na znaczący wzrost sprzedaży. Opublikowanie reklamy w czasopiśmie lub jej emisja w radiu lub telewizji to działania, które wiążą się z dużymi kosztami, jednocześnie nie daje gwarancji, że wśród dużej liczby jej odbiorców znajdą się faktycznie zainteresowani Twoją ofertą. W przypadku działań SEO i SEM masz możliwość docierania do osób, które faktycznie poszukują konkretnych produktów i usług i sygnalizują swoje zainteresowanie wpisując określone hasła w okienko wyszukiwarki.
- Skalowalność – działania SEO i SEM są opłacalne zarówno dla niewielkich przedsiębiorstw, startupów i rodzinnych firm, jak i największych graczy na rynku. W zależności od możliwości finansowych możesz ustalić budżet tak, aby odpowiadał Twoim potrzebom. W przypadku reklam typu „PPC” po prostu ustalasz maksymalną kwotę, którą chcesz wydać, a pieniądze są pobierane w momencie, gdy rzeczywiście nastąpi kliknięcie w link. Pozycjonowanie stron internetowych wymaga niekiedy, zwłaszcza w przypadku haseł wśród których panuje większa konkurencja, większych środków finansowych i/lub nakładów pracy.
- Reklama nie jest nachalna – odbiorcy w dużej mierze uodpornili się już przed reklamami w tradycyjnej formie, często od razu przełączając kanał w TV gdy następuje blok reklamowy i omijając wzrokiem banery na mieście. Reklamy w wyszukiwarce Google nie są nachalne ani w żaden sposób uciążliwe dla użytkowników. Wręcz przeciwnie, internauta ma poczucie, że sam za pomocą wyszukiwarki znalazł to, czego potrzebuje.
- Możliwość targetowania – masz możliwość docierania do precyzyjnie dobranej grupy odbiorców. Działania SEM są nastawione na odbiór użytkowników, którzy sami wskazują na zainteresowanie konkretnymi frazami, na podstawie czego można wnioskować, że wielu z nich faktycznie poszukuje określonych produktów lub usług. W przypadku reklam typu PPC możesz sam precyzyjnie ustawić grupę docelową wskazując na konkretny wiek, miejsce zamieszkania czy zainteresowania.
- Szybkie korzyści i długotrwałe efekty – linki sponsorowane pozwalają natychmiast dotrzeć do odbiorców, tymczasem pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, choć wymaga większych nakładów pracy, pozwala czerpać długotrwały efekt i może przełożyć się na stale zwiększony ruch na stronie, a tym samym o wiele większe zainteresowanie ofertą.
Co się bardziej opłaca – pozycjonowanie stron internetowych czy kampanie PPC?
Zarówno pozycjonowanie stron internetowych, jak i kampanie linków sponsorowanych to działania, które mają wiele zalet i mogą przełożyć się na sukces marketingowy. Obydwa rozwiązania mają jednak swoje ograniczenia, których warto być świadomym od początku, by świadomie zaplanować strategię firmy.
W przypadku reklam typu PPC strona internetowa jest widoczna w wyszukiwarce Google od razu po opłaceniu zlecenia. Pozycjonowanie to działanie długoterminowe – aby witryna znalazła się na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania, potrzeba czasu i dużych nakładów pracy – jest to zależne od konkurencyjności branży, w której działasz. Reklamy PPC znikają, gdy tylko wyczerpie się budżet kampanii, jednocześnie niektórzy z odbiorców darzą płatne linki znacznie mniejszym zaufaniem niż organiczne wyniki wyszukiwania.
Z tych powodów uważamy, że najlepszym rozwiązaniem może być połączenie obydwu strategii: stosowanie płatnych linków przez krótki czas, zanim uda nam się skutecznie wypozycjonować stronę oraz w tych okresach, gdy chcesz szczególnie zwiększyć efektywność kampanii i na przykład szybko docierać do klientów z informacją o trwającej promocji. Nie zalecamy natomiast korzystania wyłącznie z reklam PPC i zaniechania pozycjonowania strony – w ten sposób wydane pieniądze nie przełożą się na długookresowe efekty.
Skorzystaj z oferty pozycjonowania w swoim mieście– zwiększ swoją widoczność!
Jak najlepiej zaplanować działania SEO i SEM? Wskazówki
Marketing w wyszukiwarkach internetowych dostarcza przedsiębiorcy potężne narzędzia do promocji swojej oferty. Nie gwarantuje jednak osiągnięcia sukcesu, szczególnie w tych branżach, w których panuje duża konkurencyjność. Działania SEM, aby przełożyć się na realne korzyści dla firmy, muszą być dobrze przemyślane i zaplanowane. Chaotyczne podejście do kampanii i zbytni pośpiech mogą narazić Cię na duże koszty, które nie przekładają się na zyski z inwestycji.
- Zdefiniuj cele kampanii – zanim przejdziesz do realizacji kampanii, wyznacz cele biznesowe. Powinny być one konkretne i mierzalne – ogólniki w rodzaju „maksymalizacja zysków” nie będą Ci zbyt pomocne przy planowaniu kolejnych kroków.
- Zaplanuj budżet – pamiętaj o tym, że skuteczna kampania w Internecie, podobnie jak ta realizowana w tradycyjnych środkach przekazu, musi wiązać się z pewnymi nakładami na inwestycję. Możesz, co prawda, zacząć od niewielkich sum, jednak miej świadomość, że samo zbudowanie funkcjonalnej i zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwarek strony wiąże się z pewnymi nakładami finansowymi, które trudno pominąć.
- Pamiętaj o tym, że pozycjonowanie strony internetowej to długotrwały proces – zdobycie dobrej pozycji w wyszukiwarce Google wymaga wysiłku i zaangażowania, podobnie jak utrzymanie jej. Jeżeli spoczniesz na laurach, konkurencja szybko Cię wyprzedzi. Zawsze należy dbać o optymalizację strony, jej dostosowanie do potrzeb klientów i aktualizację zamieszczanych na niej treści – to powinno zaowocować trwałym wzrostem ruchu, a w konsekwencji większym zainteresowaniem ofertą i zyskami czerpanymi ze sprzedaży.
- Wykorzystuj narzędzia analityczne by śledzić ruch na stronie – zarówno podczas pozycjonowania strony internetowej, jak i realizowania kampanii linków sponsorowanych masz możliwość by na bieżąco śledzić efekty podejmowanych działań. Analizując ruch na stronie możesz wprowadzać zmiany do swojej strategii, tak aby była ona możliwie jak najbardziej efektywna i skorygować ewentualne błędy. Warto w tym celu skorzystać z darmowego narzędzia udostępnianego za darmo dla webmasterów, jakim jest Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools). Oczywiście doświadczeni specjaliści korzystają również z innego rodzaju zaawansowanych narzędzi analitycznych.
SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych. Samemu czy z agencją?
Jeżeli posiadasz pewne umiejętności, możesz spróbować samemu zbudować swoją witrynę i postarać się o jej pozycjonowanie oraz zlecić kampanie linków sponsorowanych. Jeżeli działasz na małą skalę i dysponujesz ograniczonym budżetem to może wydawać się najlepszym rozwiązaniem. W praktyce jednak zwykle o wiele lepiej jest powierzyć te działania doświadczonym specjalistom np. z agencji cwierkaja.pl. Pomogą Ci oni zaplanować działania w ramach określonego budżetu tak aby były jak najbardziej efektywne, dzięki czemu unikniesz kosztownych błędów. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych Twoja kampania zostanie optymalnie zaplanowana i przeprowadzona, a Ty zyskasz pewność, że nie marnujesz środków.