Podstawy promowania biznesu online
Chcąc zaistnieć we współczesnym świecie, każda firma musi zaznaczyć swoją obecność i być widoczna w sieci. Dotyczy to nie tylko tych największych firm, ale również tych mniejszych, jak i firm usługowych, lokali gastronomicznych i średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Trwający przez długi czas epidemia koronawirusa jedynie przyspieszyła wyparcie tradycyjnych form biznesu przez biznes online – w sieci zaczęły prężnie działać nie tylko sklepy, ale również biura doradcze, firmy konsultacyjne, a nawet restauracje.
Zyskanie przewagi nad konkurencją wymaga więc wiedzy na temat promowania biznesu w sieci. Działania reklamowe online to między innymi profesjonalne pozycjonowanie firmowej strony internetowej, dbanie o wizerunek naszej marki, a także wykorzystywanie różnych kanałów do komunikacji ze społecznością, potencjalnymi klientami i korzystanie z płatnych reklam.
Pozycjonowanie biznesu w internecie
Jedną z bardzo ważnych kwestii dla Twojej firmy jest oczywiście jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Oczywiste jest, że internauci najchętniej odwiedzają i ufają tym markom, które widnieją na szczycie listy wyszukiwania po wpisaniu frazy kluczowej. Znalezienie się na samej górze tej listy, zależy od bardzo wielu czynników.
Pozycjonowaniem nazywamy – ogólnie mówiąc – wszystkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Czynności ta dzieli się na off-site i on-site. Pierwsze z nich odnoszą się do działań, odbywających się poza stroną internetową, a więc przede wszystkim pozyskiwanie linków zewnętrznych z innych zaufanych, branżowych portali i forów internetowych. Działanie on-site z kolei zajmuje się wszystkim, czym zajmujemy się w obrębie naszej domeny – zazwyczaj wiąże się to z tworzeniem wartościowego, a jednocześnie unikalnego contentu, zgodnego z wytycznymi Google. Pozycjonowanie on-site dotyczy również tworzenia przejrzystej, intuicyjnej struktury strony, a także jej czytelności i atrakcyjności dla użytkowników.
Stworzona zgodnie z wytycznymi Google witryna, uwzględniająca najważniejsze algorytmy wyszukiwarki, jest przez roboty Google odbierana jako strona wartościowa dla internautów, a także zaufana i ekspercka. Osobom, które nie wiedzą jak promować biznes online, często zdarza się podejmować działania niezgodne z wytycznymi Google. Zazwyczaj jest to spowodowane chęcią szybkiego uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce i wiąże się z pozyskiwaniem wielu linków o kiepskiej jakości, kopiowaniem opisów lub tekstów z innych stron oraz nienaturalnie częstym umieszczaniu fraz kluczowych w tekstach.
Trzeba jednak pamiętać, że takie strony są bardzo słabo oceniane przez Google i nie tylko strona będzie widniała nisko w wynikach, ale w skrajnych przypadkach może nawet zostać ukarana banem. Jeżeli więc zależy Ci na wypromowaniu swojego biznesu online przy pomocy pozycjonowania, to jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie optymalizowanie firmowej strony kierując się wytycznymi firmy z Mountain View.
Wizerunek biznesu online
Dbanie o wizerunek marki to zdecydowanie jeden z najważniejszych czynników, które wpływają na popularność wśród naszych obecnych i potencjalnych klientów. Istnieje bardzo wiele możliwość i sposobów na promowanie biznesu w sieci.
Wykreowanie pozytywnego wizerunku marki w internecie może polegać między innymi na:
– umieszczaniu na stronie internetowej informacji związanych z działalnością firmy, jej historią, a także aktualnej oferty i danych kontaktowych
– zamieszczeniu specjalnej podstrony zawierającej pozytywne opinie oraz rekomendacje od dotychczasowych klientów
– dbaniu o spójność marki we wszystkich kanałach komunikacji i zgodności działań z aktualnie znajdującą się na stronie ofertą
– umieszczeniu aktualnych danych o firmie w panelu Google Moja Firma
– dbaniu o opartą na szacunku i uprzejmości interakcję z klientami poprzez reagowanie na ich komentarze, na przykład w sekcji opinii Google lub pod artykułami umieszczanymi na blogu firmowym
– obecności na różnych branżowych portalach oraz prestiżowych forach powiązanych z działalnością naszej firmy.
Powyższe działania pozwalają na stworzenie pozytywnego wizerunku naszej marki, dzięki czemu będzie ona postrzegana nie tylko jako godna zaufania klientów, ale także jako ekspert i autorytet w danej dziedzinie. Szczególnie ważne są aspekty dotyczące profesjonalnego przygotowania takich podstron jak „Kontakt”, „O nas” oraz wizytówki w Google Moja Firma. Bardzo istotne są również wzmianki o firmie na innych portalach – są one o tyle istotne, że wpływają również na postrzeganie naszej strony internetowej przez roboty Google, a co się z tym wiąże – jej lepsze pozycjonowanie.
Kanały promocji biznesu online
Współcześnie strona internetowa firmy to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Internet oferuje nam wiele kanałów promocji biznesu online. Jeżeli chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna i widoczna w internecie, to powinieneś korzystać z wielu różnych kanałów komunikacji. Dzięki temu będziesz mógł nawiązać kontakt ze znacznie większą ilością potencjalnych klientów i zaoferować im możliwość korzystania z Twoich usług.
Biznes online, a media społecznościowe
Jeżeli Twoja działalność jest w jakiś sposób powiązana z branżą młodzieżową, to Twoja aktywność na profilach firmowych w social mediach może okazać się nawet ważniejsza niż samo posiadanie strony internetowej. Profesjonalnie prowadzony, markowy profil na Facebooku, na którym umieszczane będą wszystkie aktualności związane z firmą to obecnie podstawa w promowaniu biznesu. W zależności od tego komu chcemy zaoferować nasze usługi, warto również rozważyć założenie biznesowych kont na innych portalach społecznościowych, na przykład LinkedIn, Instagram, a nawet TikTok.
Skuteczne promowanie biznesu w social mediach polega przede wszystkim na aktywnej interakcji z fanami i obserwatorami oraz tworzeniu kreatywnych, przyciągających uwagę postów, które chętnie mogą być udostępniane i lajkowane. Pamiętaj również o umieszczeniu na profilu linku do swojej strony internetowej i umieszczeniu CTA.
Media audio-wizualne to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi
Ważnym elementem każdej strony internetowej są opisy i artykuły, ale warto pamiętać, że w obecnych czasach ludzie znacznie chętniej sięgają po materiały audiowizualne niż kolejną ścianę tekstu. Dlatego warto pójść z duchem czasu i promować swój biznes online przy pomocy chociażby platformy YouTube. Jest to jeden z najchętniej odwiedzanych portali internetowych na świecie, na których można pogłębiać swoją relację z odbiorcami i tworzyć swój wizerunek autorytetu i eksperta z danej dziedziny. Na YouTube najlepiej sprawdzają się materiały poradnikowe, rankingi, a także recenzje konkretnych produktów i usług.
Newslettery i e-mail marketing
Wiele osób uważa, że e-mail marketing już się nie sprawdza i odchodzi od tej metody promocji biznesu online. Należy jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach nadal jest on skuteczny. Przy pomocy tej metody marketingu bezpośredniego, można informować obecnych jak i potencjalnych klientów o nowościach, promocjach czy nowych produktach i usługach, które planujemy wprowadzić w najbliższym czasie. Pomocne w promowaniu naszej marki tą metodą mogą również być newslettery.
Artykuły zewnętrzne w biznesie online
Publikowane na prestiżowych i branżowych portalach artykuły zewnętrzne to również świetny pomysł na promowanie biznesu w sieci. Zazwyczaj takie teksty zawierają w sobie link do Twojej strony internetowej, a w dodatku w nienachalny sposób reklamują usługi lub produkty Twojej firmy. Dzięki temu Twoja oferta trafia do jeszcze większej ilości osób.
Płatne reklamy
W temacie promowania biznesu online nie powinno zabraknąć chociaż wzmianki o płatnych reklamach. Jest to stosunkowo szybki i skuteczny sposób na promocję firmy.
Kampanie Google Ads to świetny dodatek do działań SEO, trzeba jednak pamiętać, że powinny one być uzupełnieniem, a nie głównym sposobem promocji naszej marki. Warto wspomnieć, że płatne kampanie reklamowe jak i posty sponsorowane można wykupić również w obrębie portali społecznościowych np. Facebooku lub Instagramie.