Skip to main content

Bezpieczeństwo danych oraz odpowiednie ich przechowywanie to podstawa. Niejednokrotnie bowiem zdarza się, że nagle je tracimy, a wówczas stajemy przed poważnym problemem. Można sobie jednak z nim poradzić, zawczasu przygotowując się na taką ewentualność. Jak tego dokonać? Otóż, wystarczy wykonać backup, czyli kopię zapasową. Dotyczy to nie tylko danych na komputerze, telefonie czy dysku, ale również (a może i przede wszystkim) stronie internetowej.

Rozpoczynając swoją przygodę z backupem, wcześniej należy wiedzieć, co oznacza takie wyrażenie. „To back up” w języku angielskim ma dwa znaczenia. Po pierwsze – oznacza „popierać, wspierać”. Drugie znaczenie to „cofać”. Oba tłumaczenia idealnie oddają istotę kopii zapasowej.

BackupCzym jest backup?

Najprościej mówiąc, backup to pojęcie kopii zapasowej. Jest on bardzo przydatny w momencie utraty, bądź uszkodzenia danych. Wówczas pozwala na odzyskanie ich z określonego okresu czasowego. Jednocześnie jest to również gwarancja bezpieczeństwa dla naszych danych oraz możliwość odtworzenia wrażliwych informacji.

Jak często należy robić backup?

Backup najlepiej robić w momencie, kiedy chcemy zapisać nowe dane, to jest każdorazowo po wprowadzeniu zmian. Najrzadziej z kolei należy go robić raz w roku. Zdecydowanie zaleca się jednak dokonywanie go częściej, tak aby mieć pewność, że najważniejsze informacje posiadają kopię zapasową.

BackupBackup, czyli kopia zapasowa strony: jak go zrobić?

Stworzenie kopii zapasowej jest możliwe na kilka sposobów. Po pierwsze – dane można przenieść na zewnętrzny dysk. To najprostszy sposób, jednakże zajmuje nieco czasu, ponieważ wymaga przenoszenia ich każdorazowo ręcznie. Drugi sposób to użycie specjalnej aplikacji do kopii zapasowych. Sporą ich ilość można znaleźć w Internecie, jednak warto wybrać przede wszystkim te, które posiadają wysokie oceny od innych użytkowników. Trzeci sposób to po prostu przechowywanie danych w chmurze. Ta metoda obecnie cieszy się największą popularnością, a ponadto jest bardzo wygodna. Wyróżnia się chmury typu OneDrive, iCloud oraz Dropbox.

Dlaczego backup jest ważny?

Dane w firmie lub na stronie internetowej powinny być nieustannie backupowane. Oznacza to, że należy regularnie wykonywać ich kopie zapasowe, tak aby uniknąć katastrofom pokroju utraty lub uszkodzenia najważniejszych danych. Najczęściej do takich przypadków przyczyniają się między innymi nieprzewidziane awarie sprzętu oraz poważne błędy systemowe. Jeśli backup nie będzie wykonywany regularnie, działanie konkretnej strony, bądź firmy może być niemal sparaliżowane i to na długi czas. Niejednokrotnie za utratę danych odpowiadają również ludzkie błędy oraz niewłaściwe korzystanie ze sprzętu.

Kolejnym, równie poważnym powodem utraty danych są katastrofy naturalne, to jest na przykład pożar, powódź czy trzęsienie ziemi. W takim wypadku niezwykle ważne jest, by dane na zniszczonym sprzęcie posiadały kopie zapasowe. W ten sposób będzie je można odzyskać oraz przywrócić system w stosunkowo szybkim czasie do stanu sprzed wystąpienia wspomnianej katastrofy.

Backup

Jaki backup wybrać?

Osoby, które chcą wykonać backup, mają do wyboru liczne rozwiązania. Są one zarówno płatne, jak i darmowe. Aby jednak dobrać odpowiedni, należy wcześniej określić własne potrzeby oraz wymagania, tak aby interesujące nas rozwiązanie odpowiadało im jak najlepiej. Z całą pewnością firmy powinny skorzystać z wyspecjalizowanych programów, które są stosunkowo tanie. Dla dużych przedsiębiorstw z kolei zdecydowanie lepiej sprawdzą się bardziej zaawansowane rozwiązania.

Istotne jest jednak to, że istnieją programy, które pozwalają zrobić backup online oraz takie, które wykonują go offline. Wśród najpopularniejszych rozwiązań, które nie wymagają Internetu, wymienia się między innymi:

  • Baculę;
  • RSync;
  • Windows Home Server;
  • Acronisa True Image Home;
  • SyncBack.

Ich największą zaletą jest bezpieczeństwo. Nikt nie dostanie się do danych, które posiadają kopię zapasową. Najczęściej backupy offline są wykonywane w sieci wewnętrznej. Wspomniane programy posiadają liczne funkcje, dzięki którym można zarządzać i szyfrować dane, dostosowując do własnych potrzeb.

Wśród programów online z kolei należy wymienić na przykład:

  • Mozy;
  • Carbonite;
  • Syncplicity;
  • Crashplan;
  • Idrive;
  • Dropbox;
  • Norton Backup Online.

W przypadku tego typu backupu, największą zaletą jest to, że dane są przechowywane w zupełnie innej lokalizacji, w związku z czym katastrofy lokalne, takie jak powódź czy pożar, są w pełnie bezpieczne. Mowa również oczywiście o utracie danych ze strony internetowej z powodu awarii sprzętu lub serwera, na którym znajdują się dane. Oprócz tego, istnieje możliwość dostępu do swoich plików w każdym miejscu i o każdej porze. Często jest to także możliwe bezpośrednio przez stronę internetową producenta określonego oprogramowania. Co ważne, kopię zapasową online można też odpowiednio zaszyfrować, tak aby dane nie dostały się w niepowołane ręce. Jest to jednak dodatkowa czynność, którą można zrobić wedle własnych usług.

Najważniejsze rodzaje backupu

W chwili obecnej można wyróżnić cztery najważniejsze rodzaje backupu. Są to:

  • backup pełny;
  • backup dyferencjalny;
  • backup syntetyczny;
  • backup przyrostowy.

Backup pełny jest jednym z najczęściej wybieranych i spotykanych. Jak sama nazwa wskazuje, jest to kompletna kopia zapasowa wszystkich danych. Jeśli więc wystąpi jakikolwiek błąd systemowy lub awaria, wówczas dane można przywrócić w krótkiej chwili z kopii zapasowej. Najbardziej przydatna jest w przypadku backupu stron internetowych. Pełny zajmuje najwięcej czasu oraz najwięcej miejsca na nośnikach, jednakże zdecydowanie przeważa nad nim to, ze dane można odzyskać szybciej w porównaniu z innymi sposobami.

Backup dyferencjalny nazywany jest również kumulacyjnym oraz różnicowym. Polega na tworzeniu kopii zapasowej danych, które zostały zmodyfikowane od ostatniego pełnego backupu. Zwykle ta kopia zajmuje mało miejsca, jednakże odzyskanie wszystkich danych wymaga wykorzystania ostatniej, pełnej kopii oraz – dodatkowo – najnowszego dyferencjalnego. Backup syntetyczny to kopia zapasowa wszystkich danych, które są tworzone na podstawie innych, najbardziej aktualnych backupów, a nie na podstawie aktualnego stanu. Ostatnim rodzajem backupu jest backup przyrostowy, tudzież inkrementalny. Kopiowane są tylko te dane, które zostały zmienione od czasu ostatniej przyrostowej lub pełnej aktualizacji kopii zapasowej. Cały proces jest stosunkowo bardzo krótki, jednakże odtworzenie go zajmuje sporo czasu i wymaga zastosowania pełnego backupu oraz wszystkich innych backupów inkrementalnych.

Technologia Cloud Backup

W przypadku kopii zapasowej stron internetowych, bardzo przydatna jest technologia Cloud Backup. Usługa ta umożliwia stworzenie konta, które – po zalogowaniu do panelu administracyjnego – pozwala skonfigurować serwery, na których istnieje możliwość zaplanowania stworzenia kopii zapasowej danych.

Cloud Backup jest stosunkowo prosty w użyciu. Aby utworzyć kopię serwera, należy wykonać kilka kroków. Po pierwsze, niezbędne jest stworzenie wspomnianego już konta w Panelu Kontrolnym. Drugi krok to wybór Planu Taryfowego. Następnie należy przejść do konfiguracji Backu Agents na Serwerze. Ostatni etap to konfiguracja Serwera w Panelu Kontrolnym. Po zakończeniu wspomnianych kroków, system automatycznie stworzy backup dysku głównego Serwera.

Technologia Cloud Backup umożliwia stworzenie oraz dostosowanie backupu do własnych potrzeb. Co więcej, istnieje również możliwość uzyskania wsparcia producenta.

Rodzaje pluginów do WordPress’a

Wiele stron internetowych korzysta z WordPress’a. W związku z tym, bardzo ważne jest stworzenie kopii zapasowej, tak aby w przyszłości nie mieć jakichkolwiek problemów związanych z utratą wszystkich danych. Pomóc w tym mogą specjalne pluginy, czyli wtyczki.

 

Wśród wtyczek do WordPress’a można wymienić te, które pozwalają zrobić kopię zapasową. Wśród nich można wymienić następujące pluginy:

  • WordPress Database Backup;
  • UpdraftPlus;
  • BackWPup;

WordPress Database Backup pozwala na proste stworzenie backupu wszystkich danych znajdujących się na stronie internetowej. Osoby, które korzystają z WordPressa w wersji 2,1 lub nowszej, mogą zaplanować automatyczne utworzenie kopii na wybranym adresie e-mail. UpdraftPlus z kolei to wtyczka, która jest w stanie bezproblemowo stworzyć i – w razie konieczności – przywrócić kopię zapasową strony internetowej. Jest to niewątpliwie jedna z najbardziej popularnych wtyczek tego typu, którą pobrało już ponad milion osób na całym świecie. Z jej pomocą można tworzyć kopie plików oraz bazy danych w chmurze, a także odtwarzać w dowolnej chwili. UpdraftPlus pozwala tworzyć bezpośrednio kopie w chmurze na Amazonie S3, FTP, Dysku Google, Dropboxie, UpdraftVault, OpenStack, e-mailu i wielu innych. Ponadto, płatna wersja tworzy też kopie do Microsoft OneDrive, Microsoft Azure, Google Cloud Storage, Backblaze B2, SFTP, SCP i WebDAV.

BackWPup to kolejny plugin do WordPress’a, który pozwala stworzyć backup stron internetowych. Działa on z licznymi bazami danych, takimi jak między innymi: Dropbox, S3, FTP, Database Backup, WordPress XML Export, Generate a file with installed plugins, Optimize Database, Check and repair Database, SugarSync, Amazon Glacier File backup. Ponadto, kopie zapasowe można stworzyć w paczkach, takich jak .zip, tar, tar.gz i tym podobne. Samo skorzystanie ze wspomnianej wtyczki jest bardzo proste oraz bezproblemowe. Można również skorzystać z instrukcji podanych przez twórców, dzięki którym tworzenie backupu przez BackWPup będzie jest łatwiejsze.

Czym są pluginy?

Pluginy to nic innego, jak wtyczki, czyli małe, osobne programy instalowane na platformie WordPress’a. Umożliwiają wzbogacenie i dodanie na stronie dodatkowych funkcji oraz opcji. Z ich pomocą, strona internetowa funkcjonuje sprawnie i bezproblemowo. Jak już wcześniej wspomniano, są także dostępne wtyczki do stworzenia kopii zapasowych stron internetowych. Warto więc zapoznać się z nimi bliżej, tak aby być przygotowanym na wszystko, nawet na utratę danych.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu