Każdy przedsiębiorca działający w strefie Internetu chciałby aby jego strona internetowa była dobrze postrzegana przez internautów oraz przynosiła oczekiwane efekty. Niestety obecnie istnieje ogromna konkurencja. Dziś tylko naprawdę dobrze działające strony www są w stanie zaistnieć. W związku z tym właściciele witryn co rusz starają się je dopracować i ulepszyć. Niestety niekiedy nawet wprowadzane ulepszenia nie przynoszą znaczącego wpływu na widoczność i ruch na danej stronie.
Na szczęście powstały metody badawcze, które ułatwiają e-przedsiębiorcom określić charakter błędów nawet gdy podstawowy marketing internetowy sią nie sprawdza. Dzięki temu powstaje szansa na eliminowanie kluczowych błędów i dopasowanie strony internetowej do potrzeb użytkowników (audyt Ux)
Audyt ux
Jedną z metod pomagających w realizacji celów firmy internetowej jest profesjonalny audyt ux.
Audyt ux, czyli inaczej audyt użyteczności. Audyt jest to dokładna ocena tego co dzieje się na danym serwisie internetowym. Strona jest całościowo poddawana ocenie pod kątem użyteczności, sprawdzane są również zachowania użytkowników oraz ich preferencje. Audyty ux pozwalają sprawdzić, czy dany serwis internetowy odpowiada na potrzeby odbiorców. Dzięki analizie w zakresie ux można podjąć działania poprawiające funkcjonowanie serwisu. Głównym celem audytu ux jest skuteczna poprawa jakości strony i wzrost satysfakcji użytkowników. Oprócz tego audyt ux niesie z sobą wiele możliwości i szans dla twoje strony, Nie czekaj i zdecyduj się na audyt ux.
Kompleksowy audyt obejmuje między innymi:
- całą strukturę i elementy witryny, w tym jej: kompozycje, czytelność, stosowane sformułowania,
- funkcjonujący na stronie system nawigacji,
- sposób w jaki dana strona przekazuje informacje użytkownikowi,
- użyteczność zamieszczonych formularzy,
- design graficzny,
- rozmieszczenie oraz wygląd przycisków bądź elementów klikanych na danej stronie,
- wersje mobilną oraz jej funkcjonowanie,
- ocienia stronę z punktu widzenia użytkowników,
- najważniejsze elementy wpływające na konwersję, im wyższa konwersja tym wyższe zyski przynoszone przez stronę. Zatem nie pomijaj współczynnika konwersji.
Oczywiście po przeprowadzonej analizie ux właściciel strony otrzymuje kompleksowy raport. Po otrzymaniu takiego raportu w pierwszej kolejności na audycie ux wiele podmiotów gospodarczych dokładnie analizuje badania użyteczności. Przedstawione w raporcie dane dotyczą określenia czy na danej stronie internetowej występują np. błędy krytyczne, błędy średnie, błędy podstawowe, słabe strony. Cel audytu określa realne problemy i daje sposobność zapobiegnięciu im w przyszłości.
Każdy audyt ux może zostać dokonany z wykorzystaniem różnych metod. Za trzy podstawowe narzędzia służące, w tym celu uznaje się:
- heuristic evaluation, czyli analizę heurystyczną,
- cognitve walkthrough, czyli badanie metodą wędrówki poznawczej,
- usability checklist, czyli lista kontrolna.
Warto jednak wiedzieć iż podczas jednego badania skuteczności stron internetowych należy wykorzystać co najmniej dwa narzędzia analizujące. Nie czekaj i kieruj się zasadami użyteczności.
Analiza heurystyczna
Badanie względem heurystyk, czyli analiza heurystyczna to analiza ekspercka, która jest wstanie określić podatność danej strony na określone zagrożenia bądź ryzyko. Do analizy heurystycznej używa się różnych metod decyzyjnych, a także metod ważenie. Do metod ważenia zalicza się między innymi analiza wielokryterialna (w skrócie MCA). Metoda w znaczącym stopniu różni się od analizy statystycznej, która opiera się na dostępnych danych statystycznych. W celu przeprowadzenia badania pod kątem heurystyk wiele komputerowych programów antywirusowych, a ma to na celu odkrycie wcześniej nieznanych wirusów komputerowych stanowiących potencjalne zagrożenie dla danej strony. Obecnie analiza heurystyczna jest bardzo ważna dla sprzedaży internetowej.
Wędrówka poznawcza
Kolejną metodą stosowaną przez audyt ux jest wędrówka poznawcza. Metodą wędrówki poznawczej nazywana jest metoda, która polega na ocenie strony www bądź aplikacji z punktu widzenia nowych użytkowników. Skuteczność stron internetowych zakłada, że większość z nowych użytkowników uczy się nowego systemu empirycznie czyli poprzez testowanie go w praktyce. Najprościej zazwyczaj nowy użytkownik poznaje daną witrynę tak zwaną metodą prób i błędów. Dzięki temu można dokonać analizy doświadczeń użytkowników, określić oczekiwania klienta, a także ustalić rolę użytkownika.
Lista kontrolna
Checklist, czyli lista kontrolna jest to pewien rodzaj ułatwienia pracy. Dzięki takiej liści o wiele prościej jest sprawdzić harmonogram planowanych działań podczas audytu ux. Metoda ta skutecznie pomaga zapewnić spójność badania pod kątem ux.
Poprawne funkcjonowanie strony www
Obecnie niemal każdy śledzi ruch na swojej stronie bądź stornach. Oczywiście są osoby, które satysfakcjonują podstawowe dane dostarczane przez np. Google Analytics po dokonaniu audytu SEO. Inni wolą bardziej zaawansowane analizy i dokładnie analizują zachowania poszczególnych użytkowników na swojej stronie. Aby strona odnosiła sukcesy dziś szczegółowa analiza to podstawa. Nic więc dziwnego iż wielu właścicieli stron regularnie korzysta z narzędzi służących do śledzenia pozycji swojej witryny w wynikach wyszukiwarek. co więcej co raz częściej dokonuje się badań i audytów ux, których celem jest sprawdzenie pod kątem dostosowania danej strony do potrzeb użytkowników. Ocenia się także dostępność oraz prawidłowe funkcjonowanie strony.
Przebieg badania prawidłowego funkcjonowania strony www:
Awarie stron WWW
Niestety różnego typu awarie czasami się zdążają. Czasami mogą przejawiać się całkowitą niedostępnością danej strony bądź jej poszczególnych elementów. Niestety awaryjność źle wpływa na odbiór strony przez użytkowników. Taka strona może stracić zaufanie potencjalnych klientów i wpłynie to negatywnie na ruch na stronie. usterce może ulec np. baza danych, dodawanie produktów do koszyka, albo na stronie pojawią się puste szablony nieprzedstawiające żadnych treści.
Użytkownik takiej strony internetowej może się irytować zwłaszcza jeśli jest autentycznie zainteresowany jej zawartością. Duży wpływ na zadowolenie użytkowników ma również czas ładowania się strony. Jeśli w skutek awarii strona straci na szybkości ładowania niestety trzeba liczyć się z tym, że cierpliwość użytkowników jest ograniczona. Internauta, który jest zmuszony do długiego oczekiwania na załadowanie się elementów na stronie zwyczajnie chcąc oszczędzić sobie czasu oraz nerwów poszuka innej prawidłowo funkcjonującej strony internetowej.
W konsekwencji właściciel strony straci użytkowników, a co za tym idzie spadną jego zyski ze sprzedaży internetowej. Niestety strona może stracić również na wizerunku i utracić pozycję na listach wyszukiwarek.
Monitoring stron internetowych
Dobrym rozwiązaniem wpływającym na szybkie reagowanie na awarie strony www jest monitoring danej strony. Dziś istnieje wiele możliwości monitorujących, które dają w pierwszej kolejności właścicielowi szansę na wychwytywanie usterek i awarii. Przykładowo właściciel strony korzysta z dodatkowego systemu wykonującego co chwilę testu strony. Wówczas jeśli program wychwyci nieprawidłowość od razu informuje o tym fakcie właściciela strony. Dzięki temu ten może szybko zareagować i rozwiązać problem.
Informacje o awariach mogą być wysyłane do właściciela witryny np. smsem, e-mailem czy też może zostać poinformowany telefonicznie.
- Podczas takich testów monitorowane są między innymi:
- dostępność strony,
- prędkość/szybkość strony,
- treść, w tym ładowanie i prawidłowość w wyświetlaniu,
- działanie formularzy,
- całe procesy serwisów i aplikacji internetowych.
Jeśli system wykryje problem nie ogranicza się tylko do poinformowania o tym właściciela strony www ale także sporządza raport. Taki raport przeważnie zawiera szczegółowe dane analizujące awarię. Co więcej osoby korzystające z tego narzędzia mają wgląd do historii testów, a to daje możliwość sporządzenia raportów statystycznych. Jeśli dana awaria się powiela właściciel ma szanse na wykluczenie czynnika, który ją powoduje. Eliminacja źródła awarii może skutkować tym, że ta już więcej się nie pojawia.
Co zrobić aby audyt ux wypadł dobrze?
Wyżej postawione pytanie jest pytaniem bardzo często stawianym przez ekspertów oraz właścicieli stron. Oto kilka wskazówek zapewniających prawidłowe funkcjonowanie stron i sklepów internetowych:
- zapewnij skuteczną obsługę błędów, jeśli twoja strona nie działa prawidłowo reaguj,
- daj użytkownikowi pełną kontrolę,
- zachowaj zgodność pomiędzy systemem,
- aktualizuj stronę internetową,
- zapewnij użytkownikom łatwą możliwość złożenia zamówienia,
- zapewnij elastyczność, np. pozwalaj wybierać zamiast zmuszać swoich użytkowników do kliknięcia w poszczególne elementy strony,
- zamieść na stronie formularz kontaktowy,
- zachowaj spójność strony,
- umożliwiaj prostotę w dokonaniu zakupu,
- zapobiegaj błędom na swojej stronie,
- sprawdzaj i pokazuj status systemu,
- obserwuj współczynnik konwersji,
- przeprowadzaj regularnie audyt ux, czyli dokonuj badania użyteczności strony.
Dzięki stosowaniem się do wyżej wymienionych elementów zyskasz ruch w swoim sklepie internetowym, a dzięki użyteczności strony zyskasz dobre imię w oczach konsumentów. Kompleksowy audyt ux to szansa dla twojego sklepu internetowego.
Skorzystaj z oferty w swoim mieście i zdobądź więcej klientów!
Doświadczenia użytkowników
Poszukując informacji na temat audytu ux można spotkać się z pojęciem o nazwie User Experience Design. Sam termin User Experience można wytłumaczyć jako doświadczenie użytkownika. W praktyce najprościej rzecz ujmując jest to całokształt wrażeń, których doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego np. strony www, sklepu internetowego. Wówczas User Experience Design jest procesem, którego celem jest wpłynięcie na zwiększenie satysfakcji użytkowników. maksymalizacji satysfakcji dokonuje się poprzez poprawę funkcjonalności strony, poprawę użyteczności oraz poprze łatwość obsługi.
Dziś niemal każda osoba na świecie korzysta na co dzień z komputerów, laptopów, telefonów, tabletów z dostępem do sieci internetowej, a co za tym idzie i ze stron internetowych. Użytkownicy nawet nieświadomie mają tendencję do dokonywania oceny odwiedzanych stron internetowych. User Experience ma za zadanie dokonanie analizy tych czynników, które ocenia użytkownik. Dzięki temu można wywnioskować jakich poprawek wymaga dana strona aby w efekcie zyskać lojalność i zaufanie w odczuciach użytkowników.
Podsumowując
Audyt ux pomaga właścicielom stron i sklepów funkcjonujących w przestrzeni sieci. często jako właściciel witryny masz pytania dotyczące tego dlaczego strona nie przynosi oczekiwanych efektów i zysków. Audyt ux może pomóc Ci odnaleźć przyczyny problemów. Nie czekaj najwyższa pora na podniesienie współczynnika konwersji.
Ponadto dzięki badaniom użyteczności strony internetowej możesz odsiedzieć się wiele na temat doświadczeń użytkowników i dokładnie dopasować witrynę pod kątem ux. jest to wychodzenie na przeciw potrzebom internautów. Obecnie wiele sklepów internetowych systematycznie przeprowadza audyt ux dzięki temu właściciele stron mają szansę zareagowania na ewentualne błędy i spokojnie skupić się na realizacji celów firmy.
Więcej ciekawostek ze świata marketingu znajdziesz na naszym blogu: https://cwierkaja.pl/wiedza