Internetowe publikacje ekspertów w danej dziedzinie to w dzisiejszych czasach unikatowe zagadnienie. Czasy, gdy proste, banalne i chwytliwe hasła miały przyciągnąć do nas rzeszę nowych klientów odchodzą w zapomnienie. Obecnie, aby zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów i efektywnie zachęcić ich do zakupów musimy zadbać o coś zupełnie innego. Coś, co sprawi, że klient nam zaufa, zachwyci się naszą marką oraz pozwoli zbudować i nawiązać z nami długotrwałą relację. To „coś” nazywamy marketingiem treści, czyli content marketingiem, a tworzą go fachowcy w danej dziedzinie aranżując teksty eksperckie.
Teksty eksperckie a budowanie autorytetu firmy
Teksty eksperckie, czyli treści pisane przez fachowców w danej dziedzinie, posiadających znaczną wiedzę i doświadczenie w temacie, w którym się wypowiadają. Teksty powinny posiadać część teoretyczną, jak również praktyczną, która sprawi, że klient nam zaufa i uwierzy w nasze doświadczenie. Teksty eksperckie maja bardzo duży potencjał. Potrafią nadać marce prestiż i wzbudzić szacunek odbiorcy. Dobrze napisany artykuł ekspercki skupia się na potrzebach klienta, a jednocześnie powinien zawierać specjalistyczne porady, naświetlić nowe zagadnienia z danej dziedziny, zainteresować odbiorcę innowacjami, aktualnymi trendami i nowinkami. Osoba, która takie teksty buduje musi posiadać jednocześnie umiejętności z zakresu copywritingu.
W jaki sposób budować treści eksperckie?
Profesjonalne treści eksperckie to takie, które jednocześnie posiadają dane wartości, które wnoszą wiedzę dla odbiorcy, ale również wzbudzają jego zainteresowanie. Podają treści merytoryczne, ale jednocześnie budują autorytet firmy. Przekazują istotne informacje, jednocześnie przykłuwając uwagę potencjalnego klienta sposobem, w jaki są napisane. To właśnie jest najistotniejsze w copywritingu, który tworzy całość dając tekst ekspercki. Copywriter, czyli osoba tworząca teksty SEO na blogi tematyczne jak i firmowe, hasła reklamowe, ogłoszenia, opisy produktów na strony internetowe. Może on pracować zarówno jako freelancer – praca zdalna, lub zatrudniony w redakcji, wydawnictwie agencji reklamowej itp.
Najważniejsze cechy dobrego copywritera to:
– lekkie i przyjazne dla czytelnika pióro – nie ma nic gorszego, niż przebijanie się przez zawiłe słownictwo tekstu, którego temat nas interesuje oraz nieprzystępną dla czytelnika treść. Tekst powinno czytać się „śpiewająco” – lekko, przyjemnie z zaciekawieniem i zainteresowaniem. Przekazanie skomplikowanej wiedzy za pomocą odpowiednio dobranego słownictwa napisanego powszednim, przystępnym dla odbiorcy językiem to pierwszy krok do sukcesu.
– autentyczność – każdy copywriter cechuje się swoim własnym stylem pisania. Bycie w tym prawdziwym i własny styl pisania sprawi, że czytelnik będzie chciał więcej i więcej. Nawet jeśli przypadkowo natknie się na tekst w intrenecie „z daleka” pozna jego autora.
– kreatywność – wiąże się z poprzednią cechą – wyrobienie sobie takich atrybutów, które będą mówiły odbiorcy, że ten tekst jest właśnie jego – nie kogoś innego sprawi, że odbiorca nie będzie mógł doczekać się kolejnego tekstu napisanego właśnie przez tego autora. Poza tym dobór słownictwa, sposób w jaki zainteresuje copywriter odbiorcę jest równie istotny i sprawi, że nie będzie on chciał oderwać się od danego artykułu. Dobrą cechą, bardzo aktualną jest znajomość storytellingu, który wciągając w wymyśloną przez copywritera historię zaprasza do swojego świata, która na dłużej zapada w pamięć odbiorcy.
– obiektywizm – zachowanie osobistych poglądów, spojrzenie z góry na problem to istotna rzecz, która pozwala na to, że nie ukształtujemy wśród odbiorców wrogów. Obiektywne spojrzenie to równowaga wśród czytelników.
– poprawność językowa – bogaty zasób słownictwa, znajomość zasad ortografii, gramatyki oraz interpunkcji – tego absolutnie nie może zabraknąć w profesjonalnym tekście.
– nieszablonowość – teksty, które zawierają „coś więcej” od autora. To teksty, które się wyróżniają spośród innych, poruszają temat wyczerpująco, jednocześnie nie męcząc czytelnika a wręcz przeciwnie – sprawiają, że odbiorca czyta tekst od deski do deski. To inaczej tekst, który ma zachwycać i fascynować.
– biegłość w pisaniu na klawiaturze – tekst powinien być napisany wydajnie, tj. w określonym i jak najkrótszym czasie. Efektywność liczy się zarówno dla zlecającego, jak i copywritera – im sprawniej napisze zlecony tekst, tym więcej zarobi.
– wiarygodność – dobry copywriter sięga do wiarygodnych źródeł, opiera się na bazach danych, blogach tematycznych, fachowej literaturze. Źródła zawsze powinien podać na końcu opracowania. Podnosi to jeszcze bardziej wiarygodność tekstu, z jakim spotyka się czytelnik.
– koncentracja na kliencie – tu nie mamy na myśli wyłącznie zwracania się do odbiorcy, ale również znajomość jego potrzeb. Dobór grupy docelowej to pierwsza, najważniejsza sprawa. Druga – dobry copywriter wie, jak za pomocą chwytów marketingowych lub umiejętności sprzedażowych wciągnąć czytelnika w tekst oraz sprawić, że powstanie w nim potrzeba zakupienia tego, co chcemy aby od nas kupił.
Od czego zacząć pisanie tekstu eksperckiego?
Aby przygotować pełnowartościowy i profesjonalny tekst ekspercki należy nakreślić szkic opracowania zawierający m.in.:
– temat tekstu eksperckiego
– słowa kluczowe, na których bazuje całe opracowanie
– listę tematów nagłówków
– wyznaczenie długości tekstu czyli plan na liczbę ilości znaków opracowania
– odnośnik do strony internetowej firmy w postaci hiperłącza
– określić grupę docelową planowanego tekstu
– ustalić listę tematów dodatkowych, poruszających misję i wizję firmy do której odnosimy się w tekście
– zdefiniować tematy zakazane – takie, które absolutnie nie mogą pojawić się w tekście
Jak powinien wyglądać kompetentny tekst ekspercki?
Tekst ekspercki, jak już dobrze wiemy nie jest zwykłym tekstem, ale to również za sprawą tego, że jest dostępny wyłącznie w Internecie. Musi więc spełniać wymagania nie tylko tekstu poprawnego gramatycznie czy merytorycznie. Optymalizacja pod kątem SEO, właściwe pozycjonowanie witryny to tylko dwie z wielu cech, które sprawią, że tekst ekspercki będzie częściej wyświetlany, a co za tym idzie trafi do większego grona odbiorców. Tekst zoptymalizowany pod kątem SEO to:
– lead czyli wprowadzenie który liczy około 200-300 znaków ze spacjami
– wprowadzenie, które musi zawierać słowo kluczowe na których bazuje tekst
– tytuł w formie nagłówku H1
– śródtytuły w formie nagłówka H2
– słowa kluczowe – koniecznie pogrubione
– wypunktowania, czyli listy punktowane
– odnośniki do strony marki, bądź podstron głównej domeny firmy w postaci hiperłącza
Możliwości profesjonalnych tekstów eksperckich
Dobre jakościowo teksty eksperckie przyciągają uwagę potencjalnych klientów oraz wydajnie wspierają pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Co to daje? Osiągamy autorytet i poważanie w naszej branży, ale również budujemy wizerunek profesjonalisty. Poprzez wartościowość tekstów zwiększamy zaufanie, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą, z tym co mamy do przekazania. Jednocześnie sprawiamy, że konwersja strony internetowej wzrasta, a jeśli przekonamy do siebie odbiorcę wzrosną również nasze zyski.
Równolegle kredyt zaufania, jakim obdarzy nas klient i zaciekawienie, którym będzie chciał się podzielić z innymi sprawi, że nasz tekst ekspercki będzie wędrował w otchłaniach Internetu jako link do podzielenia się z innymi odbiorcami. Na prawdę wybitny tekst ekspercki może trafić także na inne portale, blogi czy też kanały informacyjne co sprawi, że reklama naszej oferty będzie niosła się sama. Jest to ten wariant reklamy, który działa nienachalnie i etapowo buduje zaufanie i lojalność odbiorców.
Czy warto inwestować w teksty eksperckie? To pytanie, które niestety zadaje sobie jeszcze wielu właścicieli firm. Jak widać nakład na teksty eksperckie może przynieść dużo korzyści: umocnienie pozycji marki na rynku, wzrost zaufania klientów, budowanie prestiżu firmy, a to wszystko prowadzi do jednego – wzrostu zainteresowania i zwiększenia zysków ze sprzedaży. A więc jeśli jeszcze zastanawiasz się czy warto? Odpowiedź brzmi – definitywnie!