Skip to main content

Korzystanie z API w Google Analytics

Skrót API oznacza w języku angielski „Application Programming Interface”, które przetłumaczyć można jako „programistyczny interfejs aplikacji”. Jest to jedna z bardziej zaawansowanych metod, umożliwiająca dostęp do danych w Google Analytics, a przeznaczona jest głównie dla programistów i wszystkich osób, które są obeznane w IT. API umożliwia tworzenie niestandardowych analiz przy pomocy zewnętrznych narzędzi, aby wyświetlić złożone dane zebrane przez Google Analytics. Ścisła współpraca różnych aplikacji jest możliwa, właśnie dzięki API.

API w google analytics

W jakich branżach używa się API?

Jeżeli posiadasz własną stronę internetową, to prawdopodobnie jest ona już podłączona do Google Analytics. Jest to bardzo przydatne narzędzie, prawda? Za jego pomocą można analizować przeróżne aspekty swojego biznesu – sposób pozyskiwania użytkowników, ruch, konwersję, a nawet efektywność kampanii reklamowych. Zapewne pierwszy kontakt z Google Analytics był dla Ciebie szokiem. Na początku użytkowania, narzędzie to wydaje się być niesamowicie skomplikowane i dawać sporo możliwości. Z GA nie korzystają jedynie sklepy, ale również strony wizytówki, fora, blogi, czy serwisy informacyjne, a nawet portale społecznościowe. Za pomocą Analytics można znacznie lepiej poznać użytkowników odwiedzających witrynę. Można dowiedzieć się skąd pochodzą, z jakich urządzeń korzystają, a także jak do Ciebie trafili. Google Analytics daje więc całkiem sporo możliwości, czyż nie? A co, gdybyś się dowiedział, że to narzędzie może być jeszcze bardziej rozbudowane, a jednocześnie wygodniejsze za sprawą zewnętrznych aplikacji?

W tym właśnie momencie, przydatne staje się API. Jeżeli nie siedzisz po uszy w IT, to możesz nie kojarzyć tego pojęcia. Interfejsy API Google Analytics są często używane w różnych sytuacjach. Zazwyczaj są one pomocne przy marketingu internetowym, a dokładniej przy analizie zachowań użytkowników Bardzo często z danych niestandardowych, które są wyświetlane dzięki API, korzysta się przy pozycjonowaniu strony internetowej (działania SEO), a także podczas analizowania efektywności aktualnej kampanii reklamowej – aby poprawić jej skuteczność. Szczegóły dotyczące API można znaleźć na stronie developers.google.com.

O ile podstawowe dane wyświetlane przez Google Analytics są niesamowicie przydatne, o tyle w momencie gdy zależy nam na przeanalizowaniu ich pod innym kątem lub pozyskaniu większej ilości informacji o użytkownikach i ich zachowaniach, to znacznie lepiej sprawdzi się wykorzystanie API. Współdziałająca z GA aplikacja, może być przygotowana przez programistę albo dostarczona od zewnętrznego dostawcy. Narzędzia te, mogą zbierać dane historyczne, a także aktualne „na żywo”, a następnie przy pomocy intuicyjnych grafik przedstawić je osobie moderującą stronę. Wykorzystując API Google Analytics, możliwe jest utworzenie obszernych i bardzo rozbudowanych interfejsów zewnętrznych, a w dodatku kilku jednocześnie, dzięki czemu możliwe jest analizowanie danych wielowymiarowo.

Zazwyczaj rozwiązania tego typu stosuje się w branżach, o wysokiej konkurencyjności, w których na marketing online przeznacza się bardzo dużo środków. W takiej sytuacji każdy błąd może prowadzić do ogromnych strat, a więc należy analizować wszystkie dane w odpowiedni sposób. Z kolei małe strony, którymi zarządza pojedynczy administrator, zazwyczaj nie wymagają korzystania z API. Zwykły panel i podstawowe dane z Google Analytics będą w takim przypadku wystarczające. Oczywiście zaawansowane interfejsy mogą być wykorzystywane w każdym biznesie online, ale jest to szczególnie przypadku w przypadku większych marek, które mają spory udział na rynku. Zwykle API wykorzystują firmy z branży informatycznej, przemysłowej lub finansowej.

API w google analytics

Do czego służą dane z API w Google Analytics?

Pozyskiwane przez Google Analytics dane, służą przede wszystkim przygotowaniu kokpitów menadżerskich przy pomocy API. W takich sytuacjach GA łączy się z aplikacją zewnętrzną, żeby administrator mógł analizować wszystkie dane w wygodniejszy sposób. Idealnym przykładem aplikacji wykorzystującej API jest oprogramowanie Geckboard. Przy pomocy tego narzędzia możliwe jest przeglądanie danych z GA, a także z Facebooka.

Zbierane przez Google Analytics dane mogą trafić również do arkusza kalkulacyjnego. Rozwiązanie to, jest idealne dla osób, które pragną wypróbować możliwości API, ale same nie posiadają wiedzy programistycznej. Dane z GA do Excela można przenieść przy pomocy oprogramowania Shufflepoint. Jest to znacznie prostsze rozwiązanie niż napisanie aplikacji, ale wciąż wymaga nieco umiejętności z zakresu IT. Dlatego zanim się na nie zdecydujesz, znajdź informacje jak dokładnie działa Shufflepoint. Jeżeli jesteś zainteresowany alternatywnymi rozwiązaniami, możesz również sprawdzić narzędzie Analytics Canvas.

Przedstawiane przez zewnętrzne aplikacje dane, mogą być znacznie bardziej rozbudowane i ukazane w lepszy sposób niż w klasycznym panelu Google Analytics. Daje to możliwość dokładniejszego przeanalizowania ścieżki zakupowej, efektywności kampanii reklamowej, konwersji, czy działań SEO. Pozwala to zdecydowanie łatwiej podjąć kolejne działania, w celu zmaksymalizowania korzyści płynących z pozycjonowania, albo Google Ads. Korzystając z API, marketingowcy mogą dokładniej dopasować ofertę do konkretnych konsumentów, aby generować jak największe korzyści.

Większe firmy zazwyczaj posiadają swój CMR, który służy do zbierania różnych danych. Do pobrania niestandardowego raportu, można zintegrować narzędzie z Google Analytics. Jeżeli na rynku obecnie nie ma oprogramowania, które mogłoby to umożliwić, to jedynym rozwiązaniem będzie przygotowanie aplikacji przy pomocy API, w językach takich jak PHP, Java czy Python. Jeżeli nie wiesz jak się do tego zabrać, to przyda Ci się pomoc programisty, który posiada doświadczenie w branży.

Pozycjonowanie przy pomocy API

Jak już zostało wcześniej wspomniane, API Google Analytics świetnie się sprawdza przy pozycjonowaniu, zwłaszcza kiedy jest mowa o konkurencyjnych branżach i dużych budżetach. Przy pomocy kompleksowej analizy danych, możliwe będzie przygotowanie jak najefektywniejszej strategii marketingowej, która przyniesie oczekiwany efekt. W dodatku, weryfikując zachowania użytkowników, ich potrzeby i preferencje, zdecydowanie łatwiej jest narzucać ewentualne poprawki realizując marketing internetowy. Pozycjonowanie strony internetowej to długofalowy proces, podczas którego dokładna analiza danych jest niezwykle ważna. API pozwala na uzyskanie maksymalnej konwersji i minimalizować współczynnik odrzuceń. Jest to rozwiązanie przydatnie również przy wyświetlaniu reklam Google Ads, a nie tylko w SEO.

Interfejsy API wykorzystywane są przez wiele agencji i dużych przedsiębiorstw e-commerce. W przypadku SEO, przy pomocy odpowiednich aplikacji możliwe jest śledzenie pozycji, analizowanie linków, widoczności, jak również ruchu organicznego. Aplikacją, która pozwala integrować przeróżne narzędzia, a w tym również Google Analytics, jest dla przykład cognitiveSEO.

API w google analytics

API – na co zwracać uwagę?

Warto wiedzieć, że API Google Analytics jest podzielone na trzy podstawowe interfejsy. Zapoznanie się z nimi jest bardzo przydatne, zwłaszcza jeżeli zależy Ci na samodzielnym zajmowaniu się tym zagadnieniem.

API gromadzenia danych – wariant ten, pozwala na dostosowanie kodu śledzenia, aby wyjść poza standardowy schemat śledzenia. Jak więc działa to w praktyce? Na przykład kod może zbierać dane o transakcjach klientów, którzy zakupili coś w sklepie internetowym. Programista może ustalić indywidualne definicje typów użytkowników, dzięki czemu analiza ich danych i weryfikacja zachować będzie łatwiejsza.

API zarządzania – rozwiązanie stosowane w momencie, w którym dostęp do danych będzie miało kilku administratorów. API zarządzania daje możliwość modyfikacji widoków dla poszczególnych kont.

API eksportu danych – daje możliwość tworzenia aplikacji z użyciem danych Analytics. Aby lepiej zobrazować zebrane informacje, narzędzia te mogą pozyskiwać dane z raportów.

Trzeba pamiętać, że interfejsy API Google Analytics są skomplikowanymi narzędziami, które wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej. Dlatego jeżeli nie posiadasz wiedzy z zakresu programowania, to do ich wykorzystania niezbędna będzie pomoc doświadczonego specjalisty.

Oceń post

Leave a Reply

Close Menu