Każdy użytkownik internetu zna wyszukiwarkę Google i korzysta z niej na co dzień, szukając pożądanych przez siebie informacji. Jej popularność wynika z ciągłego rozwoju i wprowadzania coraz lepszych udogodnień. Algorytmy Google zmieniają się wiele razy w ciągu roku, warto wiedzieć, jakie zaszły najważniejsze modyfikacje w ciągu ostatnich lat.
Czym są aktualizacje algorytmu Google?
Aktualizacje algorytmu Google są to wszystkie zmiany i ulepszenia wprowadzone do algorytmu wyszukiwarki. Oddziałują one na sposób, w jaki algorytm ocenia strony w trakcie tworzenia listy wyników wyszukiwania. To właśnie od wprowadzonych zmian w algorytmie zależy to, jak należy zacząć działać, żeby widocznie zwiększyć swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, należy więc być z nimi na bieżąco. Pamiętajmy, że wyszukiwarka Google cały czas wprowadza zmiany algorytmu, praktycznie codziennie przeprowadzane są ważniejsze lub mniej ważne aktualizacje.
Co jakiś czas Google wprowadza duże i niezwykle istotne dla funkcjonowania wyszukiwarki modyfikacje. Google nie zawsze powiadamia swoich użytkowników o wszystkich zmianach, jakie wprowadza, jednak specjaliści SEO są w stanie dzięki obserwacjom, sami wyciągnąć wnioski o zaistniałych modyfikacjach. Właściciele stron nie są w stanie od razu przygotować witryny do podjętych przez Google modyfikacji, jeśli nie znają jej szczegółów.
W jaki sposób działają algorytmy najczęściej używanej wyszukiwarki na świecie?
W sieci znaleźć można niezmierzoną ilość różnych informacji, jednakże znalezienie tej jednej przez siebie pożądanej może wydawać się niemożliwym osiągnięciem. Właśnie dlatego Google opracowało systemy rankingowe, dzięki którym można uporządkować i przeanalizować wszystkie strony, aby znaleźć te najbardziej wartościowe. Użytkownik może więc znaleźć tego, czego szuka i to w miarę krótkim czasie. Systemy rankingowe wykorzystuje precyzyjnie opracowane algorytmy, które biorą pod uwagę różne czynniki (jakość treści wiarygodność źródła, lokalizacja, trafność względem zapytania).
Algorytm Google dodatkowo zwraca uwagę na to, czy dana strona została zoptymalizowana pod względem SEO. Ważna jest również responsywność szablonu, dzięki której strona otwiera się w sposób prawidłowy na urządzeniach mobilnych, nie traci przy tym na jakości czy funkcjonalności. W trakcie ustalania kolejności wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania znaczenie ma również szybkość ładowania się witryny.
Kiedy ładuje się ona za długo, wówczas użytkownik musi czekać dłużej, dopóki wszystkie elementy strony internetowej się nie wczytają. Wiele z nich wówczas rezygnuje z otwierania owej strony. Google chce uniknąć utraty na wiarygodności, z tego względu wyżej lokalizuje strony oraz sklepy online odznaczające się sprawnym wczytywaniem. Warto co jakiś czas sprawdzać, jakie zmiany wprowadziło Google, aby móc dopasowywać swoją witrynę do nich.
Najważniejsze zmiany w algorytmie Google, jakie zaszły w ciągu ostatnich lat
1. Google Panda
Panda jest to aktualizacja wprowadzona w lutym 2011 rokiem, a jej celem było osłabienie w rankingach pozycji stron o marnej jakości, które nie mają dużej wartości dla użytkowników internetu, a działają jedynie przez duplikowanie treści z pozostałych stron. Jest to więc walka z nieuczciwymi technikami pozycjonowania i spamem. Algorytm ten został nazwany na cześć inżyniera Navneeta Pandy, na samym początku był to jedynie filtr, który nie stanowił elementu głównego algorytmu. Został nim dopiero w styczniu 2016 roku. Zadaniem Pandy było również nagrodzenie stron o wysokiej jakości treści, poprzez polepszenie ich pozycji w rankingu pozycjonowania.
Na strony o bardzo niskiej jakości nakładane mogę być kary, które przyczyniały się do usunięcia witryny z indeksu. Po wprowadzeniu tego algorytmu wszyscy właściciele stron internetowych powinni pamiętać o tym, aby unikać tworzenia stron niskiej jakości czy też tych generowanych automatycznie. Nie powinni również powielać treści z witryn o podobnej tematyce czy upychać słowa kluczowe, po to, aby sztucznie nasycić treści. Nie zalecane jest również tworzenie treści, które mogłyby użytkownika wprowadzić w błąd, czyli rozszerzania niesprawdzonych i nieprawdziwych informacji. Dzięki algorytmowi Panda zyskały strony o wysokiej jakości treści, przydatnych dla użytkownika. Jest on w dalszym ciągu rozwijany, dzięki czemu właściciele portali muszą cały czas przykładać wagę do rodzaju treści.
2. Google Pingwin
Jest on nazywany algorytmem antyspamowym, wprowadzonym w 2012 roku. Jego celem było zredukowanie spamowania linkami i pozbycie się taktyki budowania linków black hat. To bardzo ważna zmiana w algorytmie Google, dzięki niej możliwe okazało się obniżenie skuteczności nieuczciwych praktyk SEO. To bardzo rozpoznawalny algorytm wyszukiwarki, który ocenia serwis, biorąc pod uwagę linki prowadzące do niego.
Algorytm analizuje odnośniki, które wiodą do stron, jeśli profil linków nie zyska zaufania, wówczas obniża wartość danej witryny. Pingwin sprawdza przede wszystkim te strony internetowe, w których przyrost linków nastąpił nagle, a także tak gdzie anchory linków zewnętrznych zawierają słowa w dopasowaniu ścisłym. Przyjrzą się również tym portalom, w których odnośniki pochodzą ze spamerskich stron, o treści słabej jakościowo, a także mające linki z nieskorelowanych tematycznie stron internetowych. Algorytm ma możliwość nałożenia kary na poszczególne podstrony albo na całą witrynę, jednakże zdarza się to niezwykle rzadko.
3. Google Pirat
Algorytm Google Pirat wszedł w życie pod postacią filtru w sierpniu 2012 roku, a celem tej aktualizacji było ograniczenie zjawiska kopiowania treści objętych prawem autorskim. Wszystkie witryny, które naruszały te prawa, nie mogą dzięki tej zmianie, uzyskać wysokiej pozycji w wyszukiwaniu. Filtr ten był regularnie aktualizowany, aby wykryć wszystkie strony naruszające prawa autorskie, a zarazem dać szansę stroną, aby naprawiły wszystkie swoje błędy.
Pirat dotknął przede wszystkim serwisy oferujące nielegalne pobieranie muzyki, filmów, programów itp. Google nie uznaje piractwa, stąd takie kroki. Aktualizacja Pirata nastąpiła w 2014 roku, przez co stał się on bardziej czuły, a Google zmniejszyło ilość zgłoszeń niezbędną do zadziałania algorytmu oraz usunięcia jej z wyników wyszukiwania czy sporego obniżenia jej rankingu.
4. Google Koliber
Koliber jest aktualizacją wprowadzoną we wrześniu 2013 roku, nie jest to jednak bardzo duża zmiana, jak w przypadku wprowadzenia Pandy czy Pingwina. Celem działania algorytmu jest lepsze zrozumienie intencji użytkownika, które wpisuje dane zapytanie w wyszukiwarce. Chodzi o określone informacje, jakie użytkownik internetu chce znaleźć. Algorytm ten bada zależność pomiędzy danymi słowami w zapytaniu, dzięki czemu układa wyniki wyszukiwania. W ten sposób, strony internetowe niemające słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym, mogą zaistnieć wysoki w SERPach, muszą jedynie odpowiadać na zapytanie użytkownika.
Na tej aktualizacji zyskały przede wszystkim strony, które odpowiadają tematycznemu zagadnieniu, pomimo tego, że nie posiadają słowa kluczowego. Właśnie dlatego w dzisiejszych czasach optymalizacja stron internetowych opiera się przede wszystkim na tworzeniu oraz optymalizacji contentu, czyli treści, jaka jest przydatna dla użytkownika, a nie na sztucznym upychaniu słów kluczowych w contencie. Koliber ma przede wszystkim zachęcić wszystkich twórców stron do pisania naturalnych treści wartościowych dla użytkownika, nie pod roboty, a dla ludzi.
5. Google Gołab
Aktualizacja Gołąb została uruchomiona w lipcu 2014 roku, a skupia się przede wszystkim na dostarczaniu użytkownikom wyników związanych z ich lokalizacją. Dzięki temu okazuje się bardziej pomocna aniżeli klasyczne rankingi. Wyszukiwanie w sieci oraz w mapach Google niekiedy przynosiło różne efekty. Gołąb jest w stanie to zmienić, gdyż algorytm łączy w sobie wyniki wyszukiwania w sieci oraz w mapach. Jest to spore ułatwienie podczas wyszukiwania na frazy typowo lokalne.
6. Mobile Friendly Update
Coraz większa dostępność do szybkiego i taniego internetu i częste korzystanie z urządzeń mobilnych, przyczyniło się do zwiększenia ilości stron internetowych przeglądanych przez telefony czy tablety. Aktualizacja Mobile Update pojawiła się 21 kwietnia 2015 roku. Dzięki niej nie nastąpiła jakaś widoczna zmiana, aczkolwiek strony z wersją mobilną zaczęły pojawiać się wyżej w SERPach. Zmiany w algorytmie przede wszystkim premiują strony, które zostały dostosowane do urządzeń mobilnych. Istnieje parę sposobów tego, w jaki sposób sprawdzić to, czy strona jest przygotowana do niższych rozdzielczości. Można skorzystać na przykład z narzędzia Test Optymalizacji Mobilnej albo z narzędzia Mobile-Friendly. Innym sposobem jest przejście do zakładki: Obsługa na urządzeniach mobilnych w Google Search Console. Można również przetestować daną witrynę na smartfonie.
7. Google RankBrain
Jest to aktualizacja, która weszła w życie w 2015 roku i cały czas jest zaliczana do jednych z najważniejszych algorytmów Google. RankBrain jest to mechanizm oparty na sztucznej inteligencji, która pomaga Google w polepszeniu trafności odpowiedzi wyszukiwarki na trudniejsze zapytania jej użytkowników. Zapytania, jakie wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy internetu, stają się coraz to bardziej skomplikowane, trudno jest dostarczyć więc, treści jak najbardziej dopasowanych do wymagać użytkownika. Przez ten fakt powstał właśnie samouczący się algorytm RankBrain. Zadaniem jego jest porównanie słów oraz fraz, w ten sposób, aby znaleźć między nimi możliwe powiązania. Przez to strony niezawierające słowa kluczowego mogą także uzyskać wysokie pozycje, jeśli spełnią one preferencje użytkownika. Na tym algorytmie zyskały przede wszystkim strony, którym zależy na pozytywnym doświadczeniu użytkownika, a straciły witryny ze sporym współczynnikiem odrzuceń.
8. Google Opos
Wiele istotnych zmian w algorytmie było wprowadzonych przez Google we wrześniu 2016 roku, była to między innymi aktualizacja o nazwie Opos. Wpłynęła ona przede wszystkim na lokalne wyniki wyszukiwań, Opos skupiony jest na znalezieniu oraz wspieraniu lokalnych przedsiębiorstw. Jego celem jest wyróżnienie właśnie ich w wynikach wyszukiwania. Dzięki tej aktualizacji nawet małe przedsiębiorstwa funkcjonujące na lokalnym rynku, miały możliwość wypromowania się w wyszukiwarce. Zyskały na nim także te firmy, które mają swoją siedzibę poza danym miastem.
Aktualizacje te uzależniły wyniki lokalnych wyszukiwać od fizycznej lokalizacji użytkownika, to bardzo korzystna zmiana dla wielu firm. Oprócz tego przedsiębiorcom, którzy dzielą jeden adres z inną firmą o podobnej działalności, został obniżony ranking. Dzięki temu można zapobiec tworzeniu wizytówek tej samej firmy, z wieloma nazwami, aby to właśnie ona zdominowała wyniki wyszukiwania. Jeśli firmie zależy na dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania, powinna ona zadbać o odpowiednie pozycjonowanie lokalne. Ważne jest przede wszystkim regularne aktualizowanie wizytówki Google My Business oraz optymalizacja strony.
9. Google Medic
Jest to bardzo duża i znacząca aktualizacja, która wpłynęła na sporę ilość stron internetowych. Zmiana ta obejmowała przede wszystkim strony, o tematyce zdrowia, medycyny i pieniądzach, jednakże zadziałała także na strony o innej tematyce. Aktualizacja ta spowodowała spadek widoczności niektórych serwisów oraz portali, a weszła w życie w sierpniu 2018 roku. Spadki dotknęły zwłaszcza strony, które były zaliczane do kategorii Your Money Your Life, właśnie stąd wzięła się nazwa aktualizacji.